Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  31 2278
Én av tre amerikanere tror nemlig at USA allerede har funnet ulovlige våpen i Irak. Og så mange som 22 prosent tror at Saddam Husseins regime brukte kjemiske eller biologiske våpen under krigen!

Før krigen i Irak brøt ut svarte nesten halvparten av dem som ble spurt i en undersøkelse at det var irakere blant de 19 flykaprerne 11. september 2001.
- Aftenposten
Vis hele sitatet...
Rett og slett en beundringsverdig god jobb av Bush administrasjonen. Selv Joseph Goebbels ville vært stolt.
Rimelig skremmende.
I tillegg til å vise den enorme propagandamaskinen Det Hvite hus sitter på (Flashback fra "Wag the dog" En flott film!!), viser det hvor naiv gjennomsnitts-amerikaneren er... Man er lite interessert i å vite hva som egentlig skjer, for om man var interessert ville man jo ikke ha store problemer med å finne ut hva som egentlig har skjedd (maktmisbruk og bevisforfalskning). Især nå som problemet at man ikke har funnet våpnene enda er et "hett" tema i amerikansk nyhets-media...
Sist endret av noid; 16. juni 2003 kl. 22:00.
Det der er _drøyt_.. Leste også at de færreste amerikanerne(var et tall oppgitt i %) kan peke ut Irak, eller til og med Midt-Østen :P
Ære være media. Men hvor har folk fått feilinformasjonen fra? Jeg kan tenke meg at de lokale uvitende radio stasjonene/tv kanalene kan ta mye av skylda. Jeg tror ikke de pålitlige av riksmediene har hev

Må ikke generalisere her, men jeg tror amerikanere har litt vanskelig for å se ting fra fler sider. Ikke alle er så flinke når det gjelder kildekritikk heller. Jeg har opplevd folk på IRC som måtte på død og liv lese nyheter på foxnews.com istedet for å høre på rådene mine om at de burde lese nyhetene på bbcnews.com eller reuters.com.

Men ingen har heldigvis kommet med fake bevis. (håndfaste bevis, ikke papir bevisene før krigen)
Det har vært falske bevis, jo.

Det har blitt fremlagt dokumenter på at Irak hadde kjøpt uran fra et land i Afrika (husker ikke hvilket). I senere tid har CIA inrømmet at de visste at dette var falske dokumenter da. Ifølge dem skal ikke engang presidenten ha visst om det, men jeg tror nå de sier det bare for å beskytte han.

I tillegg kan "bevisene" som ble lagt frem i FN også kalles falske. De var så dårlige, at en av våpeninspektørene har sagt at Powell visste at de ikke holdt mål, og sier at det han gjorde er på grensen til løgn for FN!
Opprinnelig postet av kermit-
Men ingen har heldigvis kommet med fake bevis. (håndfaste bevis, ikke papir bevisene før krigen)
Vis hele sitatet...
Med papirbevis mener jeg det du nevnte og med håndfaste bevis mener jeg rett og slett WMD.
Kan plusse på en ting til; aluminiumsrørene som Irak importerte som USA hevdet ble brukt til å lage WMD. (Men det var forbudt for Irak å importere disse rørene, så Irak var ikke helt uskyldige.)

Men det er fortsatt en ting som enda ikke er blitt redegjort for, og det er de kjemikaliene som ble funnet av FN inspektører på 90 tallet og ikke har blitt funnet siden den gang. (correct me if I'm w(r)ong)
Man er uskyldig inntil det motsatte er bevist...

Grunnen til at det ikke har kommet noen håndfaste falske bevis er at det ikke har kommet et eneste håndfast bevis...

Ingenting er bevist ingenting er funnet, og USA hevdet at de visste nøyaktig hvor våpnene befant seg.
Dette er jo ganske skremmende, for å si det mildt. Tenk litt etter; jeg tror det er ganske enkelt å avfeie amerikanerene som dumme og naive. Men dog, ville ikke vi blitt lurt av propaganda? Jada, vi er så smarte og kritiske, men jeg tror faktisk de fleste av oss kunne blitt lurt hvis vi var like "isolert" som USA...
Folk i GB ble ikke lurt....
Jeg bare venter på at wong skal dukke opp...
GB var den som støttet USA mest.
En sannhet med modifikasjoner.. Det faktum at Labour måtte søke støtte fra Tories og ministeren(e?) som gikk av i protest viste hvor langt inne støtten lå.

Men historien viser at engelskmennene og spanjolene var lettere å "lure" enn resten av Europa.
Argus's Avatar
Trådstarter
Litt OT(dumme amerikanere)
Fra: http://168.9.26.28/mychange.wmv
Jeg tror at fokuseringen på muslimer/11.9 og muslimer/Irak, muslimer/Midtøsten/Arabere som ser helt like ut, alle sammen osv. har gjort at amerikanere blander flykaprerne og Saddam/Irak.

Når det gjelder masseødeleggelsesvåpnene, så var USA blant de mest aktive for å heve sanksjonene (som ikke skulle heves før Irak ikke hadde WMD). Hans Blix (leder for våpeninspektørene) har dessuten klaget over sabotasje (bl.a. planting av historier i media) og elendig etterretningsarbeid fra USA.

Jeg tror at amerikaneres mediekultur gjør at mange vet lite, dessuten har Bush fått med seg media i krigen, noe som sikkert var lurt. Mange amerikanere er ukritiske og uvitende, men det har vi visst lenge, de valgte jo Bush som president...(Gjelder riktignok _under_ halvparten av velgerne da...)
bah, den generelle amerikaner tror Oslo er hovedstaden i Sverige, og aner ikke at hvalkjøtt kommer fra hvaler....
utenfor ditt vindu
larsforstyrret's Avatar
Altså, det virker jo som amerikanerne mener de selv er suverene og at de da ikke trenger å lære noe om andre religioner/land. Ser ut som bush/bush administrasjon ikke har denne lærdommen. "Se en araber, arrester han, han er en terrorist" SYKT!
Ikke generaliser for mye nå.
Det er verre jævelskap enn man skulle tro. Hørte om noe sheit på guatamalo-basen (feil stava, jeg vet). Folk prøvde å ta livet av seg fordi var jævelig der. fun, fun. tja.

Men jeg tror jeg må ha et ord med bush. Når jeg skal bli gud tror jeg at jeg trenger noe slikt til proppeganda. og litt til kanskje.
Så bowling for colombine igjen i gpr, minte meg på hvor stuck up amerikanere er. Hadde ikke et godt svar på hvorfor canada hadde så lave dødstall selv med så mange våpen. Jaja
TilSkrekkogGru
Schizoma's Avatar
Det er faen meg skummelt at det er amerikanere som har "herredømme" over hele verden. De vet jo ingen ting om ka som skjer i verden rundt dem, de lever sine patetiske innesperrete liv, fulle av selvtillit.
Schizoma : og om du hadde makten hadde du gjort det sååå mye bedre..

Opprinnelig postet av Schizoma
De vet jo ingen ting om ka som skjer i verden rundt dem, de lever sine patetiske innesperrete liv, fulle av selvtillit.
Vis hele sitatet...
Blir helt feil når folk prater om alle de "dumme" amerikanerne som ikke kan noenting. Jeg blir skikkelig provosert av det.. For : administrasjonen i USA vet stygt mye mer enn du tror og vet. Alle dine teorier, tanker og forslag om ting som kunne ha blitt gjort bedre etc. hadde blitt knust på et par sek. fordi de kan så mye mer fakta enn deg, og de har mest sannsynlig fått nøyaktig det samme foreslått før.
Og når det gjelder Bush. Han er den ene personen av _alle_ amerikanere som er blitt valgt til president. Nuff said..
TilSkrekkogGru
Schizoma's Avatar
Jeg snakker ikke om de geniene som er i toppen, men jeg tror det amerikanske gjennomsnittsmenneske er mye mindre opplyst en ett europeisk gjennomsnitts menneske f.eks.
OK, men da er jo saken en litt annen. Du er unnskyldt :P

MEN, jeg blir fortsatt jævli provosert av de som faktisk påstår at hele USA's befolkning(og da særlig de på toppen) er en gjeng med anal-fabeter.
ja helt enig, selv om presidenten er analfabet vil ikke det si at resten av regjeringa er det...
En gang en republikaner, alltid en republikaner. Og Kongressen er full av dem
Better than thou.
Syntes da ærlig talt at du er kroneksempelet på at det ikke nøvendigvis stemmer jeg da men..
hehe. meget bra tread! Må bare si at Bush er god til å manipulere og media hjelper til så godt de kan! Kanskje det er prisen media betaler for å slippe litt skatt?
jeg tror gjennomsnitts-amerikaneren er dummere enn oss.
når det gjelder admin-personer i USA,så bryr de nok seg lite om resten av verden.De må bare sørge for at mannen i gata ikke har for dyr bensin.
et opplyst usadistisk menneske ville ikke stemme Bush,halvparten av amerikanerne er idioter.
er nå min mening/overbevisning iallefall.
eller kanskje en god del amerikanere rett og slett er maktsyke! Bush er iallefall det!!! finnes ikke noe land som er mer aggressive. De leker verdenpoliti og det er ingen som kan stoppe dem!
Amerikanere er kanskje litt forskjellige fra oss europeere, men det gjør dem ikke dumme.

Men hvis noen skal få skylden for at amerikanere tenker annerledes enn oss så er det amerikansk media. De kan ta mye av skylden siden de er mer opptatt av at nyhetene skal være mer showpreget med mye grafikk og animasjoner. Og hør bare på tonefallet til de som sitter i studio og på reporterne. For ikke å glemme at alt skal være LIVE.
Jeg tør påstå at amerikansk media er mange ganger verre enn f.eks TV 2 og TV Norge tilsammen.
(jeg har også positive ting å si om amerikansk media, men det passer ikke inn i denne tråden )

Pluss at kanskje amerikanere flest ikke "gidder" å se en nyhetssak fra fler vinkler. De ser det på Newsnight with (random-nyhetsoppleser) og klarer seg med det. Enkelte klarer kanskje ikke se på nyhetene de blir servert med "andre" øyne. Kildekritikk for eksempel.

Jeg liker egentlig ikke å generalisere, men sjansen er der at amerikanere er mer lettlurte enn oss europeere.
Ok, nå skal jeg slutte før jeg sier ting som jeg egentlig ikke mener.

Carlo: Det var positivt ment ? :P
ikke så lenge man har nyttige idioter som venner av amerika som får USA til å tro at vi egnetlig var på deres side,men ble framstillt på en annen måte.
De må vite at de har hele verden imot seg!

Jeg tror ikke Bush er så innmari makysyk,han virker som en nikkedukke for sleipinger som Rumsfield.Bush tror nok han gjør det rette for verden.Rumsfield vet han gjør det rette for USA(galt dog,sinte muslimer blir det ikke færre av)Men den påstanden er bare basert på hvordan jeg tolker de.
Når du sier det, så ser jo Rumsfield sleip ut og Bush dum ut. Fin teori Mantus.
Jeg har og¨så intrykket av at amerikanske politikere kun tenker profitt for seg og sitt, og derved velger og gjøre dumme ting. Derfor velger jeg og kalle dem dumme. Selv om det de gjør sikkert er smart når vi snakker privat og amerikansk økonomi.