Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 2430
Løgn.
en sak som ses litt ondt på.

Sannhet og løgn. Sannhet er det som faktisk hendte eller hender i den verden vi alle oppfatter mer eller mindre likt. Løgn er det som ikke hendte eller hendte i vår felles verden, ofte framstillt som sannhet (se ovenfor) for at en eller annen skal få en eller annen fordel som er behjelpelig.
Er det en eller annen nisse som er uenig i dette, så får han eller hun skrike høyt, for jeg bor i indre gokk.

Jeg har i mitt lange liv her på jorden fått det inntrykk at løgn nesten alltid er ondt og at man forteller sannheten skal alltid være et veldig kraftig argument i diskusjonen fortelle/ikke fortelle. Dette er feil. Man burde heller tenke på følgene av sine handlinger enn den abstrakte ideen sannhet.
eks.
Morderen vil drepe din venn pga. en idiotisk grunn.
Din venn gjemmer seg hos deg. Morderen kommer på døra og spør etter din venn. Hva skal du da gjøre? Være god gutt og fortelle hvor din venn gjemmer seg?
Kant ville i dette tilfelle ha hjulpet morderen med argumentet: "Man skal handle slik at man kan opphøye handlingen til en allmenn lov".

Så jeg sier dere, ikke bruk løgn og sannhet som argumenter, men hva som blir resultatet. Men vær nøye.


Merk: Det er oftest resultatet er best med sannhet, men sjeldnere enn man skulle tro.
Samme som den andre tråden, alt er relativt... Dette er jo ikke veldig avansert filosofi?
det eksemplet ditt kan vel i mildere tilfeller kalles en hvit løgn, og det brukes jo for det meste kun i tilfeller der følgene ikke går ut over noen i noen større grad.
Trådstarter
44 0
etter å ha lest en del av trådene her på freakforum så tror jeg ikke avansert er særlig brukervennlig.

Men tung filosofi skal bli. Bare vent et par dager. Har isdn-linje så man må betale for tid på nettet.
tja. i går forsov jeg meg.


Hahahahahah. lurte deg.
Vis hele sitatet...
Er du så jævla avansert selv new*gandhi ?
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Men tung filosofi skal bli. Bare vent et par dager
Vis hele sitatet...
har noen spurt?

EDIT: Uansett
A: Du sier at din venn er hos deg
1. Han dreper din venn
2. Han dreper deg.

B: Du forteller ham ikke om din denn
1. Dere slipper unna.
2. I verste fall om han får tak i din venn senere er det bare han som blir drept.

EDIT 2:
Jeg tror jeg også skal begynne med rare threads i denne stilen hvor jeg bare spytter ut noe sammensurium(tar det litt kortere så slipper dere og lese så mye:P), og egentlig hverken spørre om noe eller no som helst.
Vi kan begynne med: En sten, synker!
Sist endret av m0b; 16. juni 2003 kl. 17:49.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
det du sier er at det finnes flere grader av sannhet, som i ditt eksempel.. forøvrig er sannhet i seg selv enten eller. det er uomtvistelig.. alt du trenger er en ordforklaringsbok

må forresten si at du virker litt hjelpesløs i ditt forsøk på å bli fremstilt som intellektuell.
det er ofte slik at jo mer en skriver, jo lettere ser folk hvor dum en er.. ikke andre veien
Snakk om piss. Alt det der sier seg jo selv. Jeg ber øynene mine om unnskyldning for å ha åpnet denne threaden. Closey closey?
Opprinnelig postet av new*gandhi
Løgn.
en sak som ses litt ondt på.

Sannhet og løgn. Sannhet er det som faktisk hendte eller hender i den verden vi alle oppfatter mer eller mindre likt. Løgn er det som ikke hendte eller hendte i vår felles verden, ofte framstillt som sannhet (se ovenfor) for at en eller annen skal få en eller annen fordel som er behjelpelig.
Er det en eller annen nisse som er uenig i dette, så får han eller hun skrike høyt, for jeg bor i indre gokk.

Jeg har i mitt lange liv her på jorden fått det inntrykk at løgn nesten alltid er ondt og at man forteller sannheten skal alltid være et veldig kraftig argument i diskusjonen fortelle/ikke fortelle. Dette er feil. Man burde heller tenke på følgene av sine handlinger enn den abstrakte ideen sannhet.
eks.
Morderen vil drepe din venn pga. en idiotisk grunn.
Din venn gjemmer seg hos deg. Morderen kommer på døra og spør etter din venn. Hva skal du da gjøre? Være god gutt og fortelle hvor din venn gjemmer seg?
Kant ville i dette tilfelle ha hjulpet morderen med argumentet: "Man skal handle slik at man kan opphøye handlingen til en allmenn lov".

Så jeg sier dere, ikke bruk løgn og sannhet som argumenter, men hva som blir resultatet. Men vær nøye.


Merk: Det er oftest resultatet er best med sannhet, men sjeldnere enn man skulle tro.
Vis hele sitatet...
...og?

(enig med nso jeg... )
Men altså, om morderen vil drepe vennen din så lyver man ikke. Da finner man fram det gode gamle aluminiums balltreet og kliner løst. Evt. ringer til politiet.
Opprinnelig postet av new*gandhi

Jeg har i mitt lange liv her på jorden fått det inntrykk at løgn
Vis hele sitatet...
Lange liv? Du er like gammel som meg. Altså er du liten. Du bærer inntrykk av å bruke "avanserte" ord, og det gjør posten upresis. Hvis du absolutt skal bruke lange ord, skal det være fordi de uttrykker tankene dine bedre.
Unnskyld at dette var en smule kritikk, men jeg blir en smule provosert over nicket ditt.
King of Spooning
Acidous's Avatar
Fuck løgn!

I'll give you the truth straight in your face!

Alt er relativt ut i fra hvordan utviklingen går...
Å lyve er ikke umoralsk på noen måte. Men hensikten med den kan være det.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Lange liv, og født i 88? Give me a break!
What does that make me?
Jeg reagerte også på det...

Jeg er fra '79, og ser meg fortsatt som ung.
(Men gamle folk har en tendens til å fornekte sannheten.)
Master debater
Dekilaz's Avatar
Mennesket tenker gjerne rasjonelt og handler deretter. Vi gjør det som vi mener vil gagne oss best, og hvorvidt man skal lyve eller ikke er dermed ofte situasjonsbetinget. Definisjonen på godt og ondt er, som sagt flere ganger tidligere i tråden, relativ.

Selv er jeg heller ingen tilhenger av Kants sinnelags-/pliktetikk. Dette særlig da mennesket av natur (slik jeg ser det) handler egennyttig. Dersom en kantiansk tankegang faktisk skal fungere i et samfunn, må vel samtlige av samfunnets medlemmer følge denne tankegangen?

Det skal riktignok sies at jeg ikke har så mye kunnskaper om Kant utover det jeg lærte i løpet av et år med filosofi på vgs, så korrigér meg gjerne.

edit:
Likte en del av formuleringene i første posten ja.
"Jeg har i mitt lange liv her på jorden" - selv om man nå har lest (om) Kant, betyr vel ikke det at 14-15 år plutselig blir som et "langt liv" å regne.
"etter å ha lest en del av trådene her på freakforum så tror jeg ikke avansert er særlig brukervennlig." <- dette må da være krem-posten... hva med å feie for egen dør?

edit2:
|d13m0b: synker denne stenen? En empirist som f.eks. Hume hadde sagt at dette ikke var sikkert. Selv om du har observert en stein synke utallelige ganger, er det ikke 100 % sikkert at dette skjer denne gangen også. (Så kan man spørre seg selv om dette er av stor praktisk betydning eller ei )
Sist endret av Dekilaz; 16. juni 2003 kl. 19:32.
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Jepp, steinen synker. Hvertfall ut ifra mitt syn, som baserer seg på fysiske beviser. Jeg er ingen filosof, jeg tar heller standpunkt i det jeg vet fra fysikkens verden. Oppdrift er lik fortrengt masse, da steinen har større masse enn den massen som blir fortrengt vil den altså synke. Med mindre det er en _meget_ porøs stein som har mindre masse enn den samlede fortrengte massen
TilSkrekkogGru
Schizoma's Avatar
Tviler at vi kommer til å se til noen av de "avanserte" trådene til denne wannabe Ghandi fyren. Når man kommer i den alderen man får hår på tissen, finner man ut av noe som heter "logisk tenking". Mer sier jeg ikke.
Opprinnelig postet av new*gandhi

...Jeg har i mitt lange liv her på jorden ...
Vis hele sitatet...
jeg siterer fra profilen din;

Bursdag 4 February, 1988

vet ikke helt jeg, men jeg ville ikke kalt det langt. er ikke akkurat filosofi det du kommer med, mer noe sånt som.. hm, rasjonell tankegang?
haha, at dette kommer fra en person som er like stor som min lillebror er bare å le av. sure.... lev livet ditt du, bare ikke plag oss med det.
Folkens, ikke kun døm etter alder nå ;D
Det viktigste er å dømme ettter meningene, og der er det nok å ta i (skal ikke ta tak i noe, folk har sagt det før ).
moyner; var ikke å dømme etter alder.. var det at han påsto at han hadde levd så fryktelig lenge.
Opprinnelig postet av mia
moyner; var ikke å dømme etter alder.. var det at han påsto at han hadde levd så fryktelig lenge.
Vis hele sitatet...
Jeg vet, jeg tenkte litt på tores post.
Mest ironi over min egen alder anyhow
Uansett kunne forumet trengt noen topicer av denne typen - dog mer avanserte og skrevet av en litt bedre forfatter.
Opprinnelig postet av IvIoyner
Uansett kunne forumet trengt noen topicer av denne typen - dog mer avanserte og skrevet av en litt bedre forfatter.
Vis hele sitatet...
Støtter også kravet om forandring av nick, temmelig misvisende, og respektløst... Det skal nok mer til en dette for å overta arven etter Ghandi...
Master debater
Dekilaz's Avatar
Nok snakk om alder her nå, eller? Ikke overkjør stakkaren totalt. Vil gjerne se hva han har å si til alt dette
Ja, kom ut å forsvar deg!!
original reprint
xaff's Avatar
Når jeg var på din alder () så filosoferte jeg MYE. Om ting man blir deppa av, utvikler paranoia av og generelt mister livslysten av. Alt jeg sitter igjen med etter det er en settning.

"Alt er relativt."

Som Squall så fint sa i FF8, det er ikke noe rett eller galt, det er bare de forskjellige synspunktene våre som skiller oss.

Med andre ord så er det som er rett for meg kanskje galt for deg, og omvendt. Finnes ingen fasitsvar.

(Ond^Sofa, det gjør deg til et fossil.)