Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 2555
Noen konklusjoner som må bestrides:

Det finnes verken ond eller godt. Ideer om at hitler var ond eller god eksisterer bare i hodet ditt. det som er sannheten er at du ikke likte det hitler gjorde, ikke at det var ondt. Altså, det finnes bare meninger, verken godt eller ondt. Men, selv om det ikke finst noe godt eller ondt, må man følge sine meninger og gjøre det som er "godt". eks. skyte bush, hjelpe en gammel dame over veien, være snill og grei. nei seriøst dette ble mye tull.
Mener du jeg tar feil når jeg sier at det ikke eksisterer ondt og godt? Svar din uvitne lille tulling som ikke vet opp og ned på en jævla bok.

merk: jeg er ikke nynazist. Jeg hater nazismen og hitler ganske mye. litt mer enn bush, men det nærmer seg.
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Har du lest "Slik talte Zarathustra" og er nyfrelst Nietzschianer nå da? Grattis
Det at det ikke finnes godt og ondt har vel vært snakka om nok før

snakk om moral, etikk og prinsipper. Godt og ondt eksisterer bare hvis du relaterer det med noe.
Opprinnelig postet av Stormen
Har du lest "Slik talte Zarathustra" og er nyfrelst Nietzschianer nå da? Grattis
Vis hele sitatet...
Opprinnelig postet av new*gandhi
Noen konklusjoner som må bestrides:

Det finnes verken ond eller godt. Ideer om at hitler var ond eller god eksisterer bare i hodet ditt. det som er sannheten er at du ikke likte det hitler gjorde, ikke at det var ondt. Altså, det finnes bare meninger, verken godt eller ondt. Men, selv om det ikke finst noe godt eller ondt, må man følge sine meninger og gjøre det som er "godt". eks. skyte bush, hjelpe en gammel dame over veien, være snill og grei. nei seriøst dette ble mye tull.
Mener du jeg tar feil når jeg sier at det ikke eksisterer ondt og godt? Svar din uvitne lille tulling som ikke vet opp og ned på en jævla bok.

merk: jeg er ikke nynazist. Jeg hater nazismen og hitler ganske mye. litt mer enn bush, men det nærmer seg.
Vis hele sitatet...
Så du sier det å kutte av penisen på fanger ikke er ondt? Kom da kom da! Jeg skal ikke gjøre deg vondt!
Trådstarter
44 0
tja, nitche er ikke dum når han forklarer kaos og menneskt strid, men seriøst... Han mener at gud er død. Jeg mener nå at gud har vært så lenge død at han aldri eksisterte. Men hva kan man vente seg av en jævel som ble gal på sine eldre dager...
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Åh, din tit! Med "gud er død" mener Nietzsche kun at menneskets behov for et gudsbilde er dødt. Det er nå vi skal frigjøre oss fra de gamledagse konvensjonene om en overmyndig "far" som straffer ondt og belønner godt - og det er nå vi skal skape våre egne, individuelle moralske lover. Du må ikke ta det utsagnet bokstavelig.

Forresten er det morsomt at du argumenterer for at Nietzsche tok feil i sine yngre dager ved å vise til at han ble gal på sine eldre...
Opprinnelig postet av tore-
Så du sier det å kutte av penisen på fanger ikke er ondt? Kom da kom da! Jeg skal ikke gjøre deg vondt!
Vis hele sitatet...
Joda, det er ondt utifra din etikk. Alt er relativt, med den rette oppdragelsen og troen ville du kanskje ha synes at det var snilt.
Alt er relativt. Alt.
Opprinnelig postet av new*gandhi
Noen konklusjoner som må bestrides:

Det finnes verken ond eller godt. Ideer om at hitler var ond eller god eksisterer bare i hodet ditt. det som er sannheten er at du ikke likte det hitler gjorde, ikke at det var ondt. Altså, det finnes bare meninger, verken godt eller ondt. Men, selv om det ikke finst noe godt eller ondt, må man følge sine meninger og gjøre det som er "godt". eks. skyte bush, hjelpe en gammel dame over veien, være snill og grei. nei seriøst dette ble mye tull.
Mener du jeg tar feil når jeg sier at det ikke eksisterer ondt og godt? Svar din uvitne lille tulling som ikke vet opp og ned på en jævla bok.

merk: jeg er ikke nynazist. Jeg hater nazismen og hitler ganske mye. litt mer enn bush, men det nærmer seg.
Vis hele sitatet...
Å drepe noen er ikke snilt.

ikke snilt = ondt

Hitler var ond som lurte sitt eget folk i krig og drepte mill. med jøder!

Godt = Positivit
Ondt = Negativt
/me = relativ
Ondt og godt,Gud og Satan,de eksisterer ikke.
Alt ble laget for at folk skulle være lydige.
Egentlig ganske smarte de som skreiv bibelen. Massiv tukling med hva folk mener er godt å ondt. Hvis det da står i bibelen at homoer er onde(usikker på om dette står i bibelen), så følger folk dette. Ikke bra.
Kanskje jeg skal skrive en bibel =)

Offtopic: Martin kom deg tilbake hit å skriv mer
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Opprinnelig postet av new*gandhi
Noen konklusjoner som må bestrides:

Det finnes verken ond eller godt. Ideer om at hitler var ond eller god eksisterer bare i hodet ditt. det som er sannheten er at du ikke likte det hitler gjorde, ikke at det var ondt. Altså, det finnes bare meninger, verken godt eller ondt. Men, selv om det ikke finst noe godt eller ondt, må man følge sine meninger og gjøre det som er "godt". eks. skyte bush, hjelpe en gammel dame over veien, være snill og grei. nei seriøst dette ble mye tull.
Mener du jeg tar feil når jeg sier at det ikke eksisterer ondt og godt? Svar din uvitne lille tulling som ikke vet opp og ned på en jævla bok.

merk: jeg er ikke nynazist. Jeg hater nazismen og hitler ganske mye. litt mer enn bush, men det nærmer seg.
Vis hele sitatet...
greit om du formulerer postene dine litt anderledes i fremtiden, ellers blir dem fjernet.

hvis du føler deg urettferdig behandlet kan du søke trøst i det faktum at urettferdighet bare eksisterer i hodet ditt

mvh nso
Å drepe noen er ikke snilt.
Vis hele sitatet...
Hva hvis du kommer til et bedre sted når du er død?

btw, hvorfor har du kalt tråden "filosofi i praksis [COLOR=red](1)[/COLOR] ?
Sist endret av Gullhorn; 14. juni 2003 kl. 20:52.
ganske logisk.En handling kan ikke være ond eller god.
Men du kan selvfølgelig gjøre den med en ond eller god baktanke,ergo,det eksisterer bare i hodet ditt.
Andre ser jo også hvilken handling som er gjort og oppfatter den som ond eller god,den er i deres hode også.
Hitler gjorde jo sine ting(som jeg ser på som slemme) med god tanke. Var det da ondt? Mulig at verden hadde blitt bedre uten jøder( no offence ). Jeg tror ikke det men det er mulig. Bare en tanke.
Trodde dette var godt kjent hos alle som hadde vært innom filosofi. Det er forresten et temmelig utdebbatert emne.
-> new*gandhi

For i det hele tatt å bruke godt <-> vondt i denne sammenhengen må du ta hensyn til subjektiviteten til dem som bruker begrepet.
Slik som verden er i dag er det flertallet som definerer hva som er godt, og hva som er ondt. Slik har også det alltid vært:
Før så man forskjellig på hva som var rett og galt, f.eks. slavehold. I dag er det å holde slaver helt klart ondt, før var det ikke nødvendigvis det.
Likestilling er et annet eksempel.
Det finnes visse "universelle sannheter", ting som mennesket alltid har ment (det moderne menneske), og det er ting som f.eks. ikke drep, stjel etc. Disse sannhetene finner man i bibelen, de ti bud, og alle andre religioner jeg vet om. I tilleg er de nedskrevet i alle lands lover. De er fundamentet i dagens samfunn.

Altså er det flertallet som bestemmer hva som er godt/ondt, evt. den sterkeste makten (les USA selv om dette forandrer seg, se J.Galtung) De "universelle sannheter" er også støttet av flertallet...
filosofi i praktis (1)
Vis hele sitatet...
Heter det ikke praksis? Eller er jeg helt på jordet da?
▼ ... noen uker senere ... ▼
Verden hadde kunn blitt bedere hvis vi hadde valgt ut en religion å "fengslet" alle de som trodde på noe annet, deretter tatt ut hvert eneste barn som ble født i dette "fengslet" for deretter å fø dem opp i denne ene troen. INGEN flere terrorister, INGEN hellig krig. Men etterhvert ville den ene religionen blitt splittet. Terrorister, hellig krig ville det bare blitt mer av.
Det kunne jo gått...
Master debater
Dekilaz's Avatar
w00p: jo, du har helt rett

QuinN: Sorry at jeg spør, men hva er det egentlig du mener?
Beklager, dette er offtopic (mao slett i vei) :
Dette er uten tvil den dårligste filosofi-posten jeg noen gang har sett. Dårlig formulert, gjennomtenkt og med endel fryktelige skrivefeil. Tror ikke akkurat dette er noe nytt for mange, og ser ikke helt den filosofiske verdien i det. Jeg innser at hvis jeg ikke liker dette, burde jeg vel egentlig ikke bry meg, og bare overse posten. Vil i stedet gi noen gode råd :

1. Velg en god tittel
Vis hele sitatet...
2. Tenk igjennom hva du skal skrive før du skriver det.
Vis hele sitatet...
3. Formuler deg godt.
Vis hele sitatet...
4. Bruk skriveregler.
Vis hele sitatet...
5. Pass på at posten er lett å lese og forstå.
Vis hele sitatet...
6. Les igjennom og rett feil før du poster.
Vis hele sitatet...
Dette synes jeg særlig er viktig når man prøver å starte en ny diskusjon.
det geek sa.. og... ha nå for faen en mening med posten...

Scha
Det nerden sa ja, men trenger ikke å være så hard! Han er trossalt bare 15.
Er det bare jeg som begynner å bli dritt lei disse tragiske trådene til new*gandhi? Når du først bestemmer deg for å slenge ut en mening eller tanke på nFF, hvorfor ikke gjennomføre det litt bedre? Så man faktisk får lyst til å diskutere eller iallefall begynner å tenke litt. "Ah, piss.." er det eneste jeg tenker når jeg åpner slike tråder.

new*gandhi:
http://members.lycos.co.uk/junkievegeta/images/masters.jpg
Up is the new down
SilverKhan's Avatar
jeg ser ihvertfal ikke på deg som den "nye gandhi" bare fordi du leser litt filosofi på fritida og lirrer av deg ting som er 50/50 (feil)tolkninger og egne meninger...

Godt og Ond eksiterer ikke bare i ditt hode, men i alles hode, og det de fleste mener blir derfor en av samfunnets sannheter... De som ikke følger dette mønsteret, psykopater, folk fra andre samfunn(da snakker jeg ikke om innvandrer, men land i forhold til et annet, f.eks USA vs. Irak) blir "straffet", landets lov definerer hva som er godt og hva som er ondt...

Happy reading!