Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 774
Jeg leste en tråd om hva som var galt med samfunnet, men den skle ut i intet, så jeg tenkte at den eneste måten for å få lagt ut mitt synspunkt ville være å lage en ny tråd.

Det som er galt med samfunnet er følgende (dette gjelder først og fremst for Norge):

1. Norge har blitt et land av sytere som krever mer penger, mindre skatt og lengre ferie. Samtidig mener de at prisene er for høye, og sammenligner oss med Sverige.

Grunnen til vårt skyhøye skattenivå og høye priser er at vi tjener utrolig godt i forhold til andre land. Brutto nasjonalprodukt er 7-8000 dollar høyere i Norge enn i Sverige.
Vi har også utrolig mange feriedager her i Norge i forhold til andre land.

2. Grådigheten rår over landet uten hemninger. Lederlønningene fordobler seg nesten hvert år, og alikevel anmoder LO til moderasjon. Det er horribelt. Det skulle vært innført policy i de aller fleste store bedrifter om maks. lønnshøyde. Da hadde det vært enklere å forhandle med grasrota i Norge om lønn o.l.
Dette er jo selfølgelig umulig å gjennomføre, men tanken er god.

3. Konklusjon.

Jeg har, i et øyeblikk av genialitet, funnet en løsning på problemet med høy rente, høye lønnskostnader og dårlig konkurranseevne i forhold til utenlandske bedrifter.

Hvis alle lønninger i Norge ble kuttet med, ja la oss si 25%.
Samtidig som vi kutter alle priser på varer/produkter som blir produsert ved hjelp av norsk arbeidskraft med 25 %, ville vi vært på god vei. Da kunne vi gradvis regulere oss mot europeisk nivå, uten å miste levestandaren her i Norge.

Så det så
1. Alle land har sytere. Det er bare sånn det fungerer i et demokrati. Man blir aldri fornøyde. Men kritikk fører jo (ofte) til forbedring.

Men jeg er enig i at folk syter mye over ting de ikke burde syte over. F.eks. så er ikke prisene våre så utrolig høye når vi ser det i forhold til lønnsnivået.

2. Enig

3. Hvordan vet du at å kutte lønningene og prisene med 25% vil gi de konsekvensene? Samfunnsøkonomi er ikke enkelt, og effekten av forskjellige tiltak kan være vanskelig å forutse.
1. Vi bor i Vesten så derfor klager vi over sånt. Alle land i Vesten har slike egoistiske meninger. Men det at vi må ha høye skatter/avgifter fordi vi er et rikt land er ikke riktig i mitt syn, se bare på USA. Vi her i landet sitter igjen med enkelte planøkonomiske tanker. Staten tar inn penger fra oss og bruker dem til felles goder.
Jeg synes ikke det er slik det burde foregå. Jeg mener at staten må ta mer penger fra midler som vi borgere ikke får nyte av som f.eks oljefondet. Men da kommer enkelte trekkende med rentespøkelset og.. vel, dette er en helt annen diskusjon.

2. Enig.

3. Det er et langt skudd.
Vil bare si at jeg er uenig med punkt 3. Hva har vi å tjene på at vi regulerer ned prisene og lønningene. Jo, vi vil nok tjene mer på eksportnæringen slik som fisking osv. Men jeg mener fordelen med å ha en sterk krone med høye lønninger likevel er viktigere. Tenk hvor mye mer vi får igjen i utlandet for vår årslønn i forhold til om vi skulle følge ditt råd.

At ledere får bra betalt ser jeg ikke noe galt i så lenge alle i bedriften får sin del av kaka, og så lenge det ikke er innenfor offentlig sektor. Når jeg mener bra betalt snakker jeg om beløp over 3mil.
Vanlige arbeidstakere tjener ingenting på lavere skatt og lønninger. Dette tjener kun de som eier produksjonsmidlene, og som håver inn merverdiene.
3.

Du vil da komme i en situasjon der penger som alerede er tjent for veldgi høy verdi, da folk må jobbe mere for å skaffe de samme mengden penger. Prisene vil gå ned da folk har mindre penger, men de pengen de hadde fra før vil da kunne kjøpe mere.

Dette kales deflasjon, og er skjelden ønskelig. De som allerede har penger blir plutselig enda rikere, mens vanlige folk for mindre i lønn, og vil da aldri komme opp på det nivået.


Hvordan skulle dette gjenomføres, staten kan ikke diktere private pedrifters lønninger, men mindre du har et diktatur.
dingchvz's Avatar
Trådstarter
12 0
Det er bra å se at folk engasjerer seg !

3. Jeg må jo si at jeg er ganske ung, 15 år, og har kanskje ikke satt meg inn i norsk økonomi så veldig godt.

Mitt grunnlag er at bedrifter stadig flagger ut til andre land, og for å snu strømmen må det bli billigere å leie folk. Det går ikke an å kutte lønn uten å kutte andre ting. Bivirkningene vet jeg ikke.
Selv om vi kutter her og der, kommer krona til å holde seg oppe.

Jeg glemte å ta med noe i mitt første innlegg, og det er at avgifter må kuttes for å oppnå effekt. Hvis avgiftnivået opprettholdes, samtidig som lønninger og priser kuttes vil det ikke gå så veldig bra.

Jeg må ta med at vår handlekraft i utlandet er likegyldig for meg. Det er viktigerre med et bredt bedriftsnorge som er konkurransedyktig, en at Ola Nordmann kan handle billig i Sverige.
Sist endret av dingchvz; 8. juni 2003 kl. 13:41.