Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  46 4936
Strenge foreldre er et begrep som er ukjent for meg, har selv to kjempesnille foreldre som lar meg gjøre nesten hva jeg vil.
Men derimot har jeg en kjæreste som har verdens strengeste foreldre..
Hun er blitt 18 år å hun får ikk lov til å gjøre hva hun vil..
(som f.eks. å overnatte hos meg)
det jeg lurer på er om at er det noen som har det slik?
vil gjerne diskutere dette
foreldre som tror de eier livet til sine unger er helt på tryne synest jeg..
Personlig mener jeg ikke foreldrene mine er strenge. Derimot noen jeg kjenner sine foreldre, de er en del strengere ja. De lar ham f.eks ikke la ham være ute etter kl. 01:00 i helgene. Og han være inne før de har lagt seg. Strengt og strengt, det er jo ikke slik jeg ser det. Sånn jeg oppfatter det er de bare redde for ham, men likevel må det jo finnes rimeligere grenser.
Dead Man Walking
Thysanoptera's Avatar
hvis hun er 18 bør hun jo få velge dette selv...

alle foreldre er vel strenge på noen punkter, og slappe på noen andre. Jeg fikk f.eks alkohol av min far når jeg var ca. 13 år og vi ferierte i Danmark.

Nå er jeg snart 19 og bor fremdeles hjemme, men er fremdeles noen ting jeg ikke får lov til:

Får f.eks ikke lov til å spise etter 20.00, han liker ikke at jeg spiser etter 18.00, fordi han vil ha det ryddig på kjøkkenet på den tiden.

Jeg får heller ikke lov til å se på TV nede (som er den eneste plassen der vi har andre kanaler enn NRK, TV2 og TVN) fordi han har kontoret sitt rett ved siden av stua. Når han ikke arbeider ser han som regel selv på TV, og da er det som oftest ikke interessant for meg.

Masse flere sære ting, men slik er vel alle foreldre?

Får f.eks fint lov til å ha vorspiel hvis han ikke er hjemme, men hvis han er hjemme må vi nøye oss med å sitte på rommet.
Foreldre med innetider på 18 åringer er helt på trynet, jeg har ikke hatt innetider siden jeg var 15-16.
Trådstarter
38 0
Selvfølgelig finnes det grenser, jeg har mine egne grenser og prinsipper som mine foreldre respekterer at jeg har. som f.eks jeg holder meg unna alt som har med narkotiske stoffer og slikt--
jeg er veldig bortskjemt for foreldrene mine lar meg gjøre nesten hva jeg vil.. å har fått høre det av stort sett alle mine venner..
j
eg bor nå for tiden på hybel på grunn av at jeg må gå på skole unna hjemplassen min.. det er uhyre deilig å ha sine egne regler..

Det foreldrene til kjæresten min sier er at så lenge hun bor i deres hus må hun følge deres regler.. greit nok.. jeg må bare akseptere det..

men alikavel, hun er 18 ffs


DaarkStaar: jeg synes du har en streng far, men det er vel avhengig av hva man er vant til og hva man er oppvokst med..
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
DarkStaar: mener du seriøst at du ikke får lov å spise etter klokka åtte?
Kresto: hva er det som hindrer henne i å overnatte hos deg? Hun er jo 18, myndig, og kan gjøre som hun vil.
Trådstarter
38 0
er vel hennes respekt for sine foreldre regner jeg med, hun sa selv at hun kunne ikke trosse sine foreldre... hun har ikke gjort det før å er vel redd for konsekvensene..
sikkert redd for å bli kastet ut.. de er troende til og gjøre det..

jeg har oppmuntret henne til å si ifra..

men men.. hva skal hun gjøre hvis hun blir kastet ut? flytte til meg... har bare vært ilag med henne i 3 måneder å jeg synes det er litt tidlig
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
så lenge man bor i foreldrenes hus må man følge foreldrenes regler.
hvis man vil bestemme selv kan man flytte ut.
Trådstarter
38 0
sant... sant... men foreldre som er så strenge burde vært forbudt...

mine unger skal værtfall ha det slik som jeg har hatt det..
Opprinnelig postet av nso
så lenge man bor i foreldrenes hus må man følge foreldrenes regler.
hvis man vil bestemme selv kan man flytte ut.
Vis hele sitatet...
Synes det er litt rart å ha regler for hva man gjør utenfor huset også.
Trådstarter
38 0
ja, men de sier: "så lenge du bor hjemme har du med å følge våre regler!"... argh! kan bli så sint på sånne folk... det er sikkert for å ødelegge for oss...
bor en hjemme så må en vel bare finne seg i å rette seg etter foreldra.......

mn skjønner ikke helt probleme....hun kan vel bare sette seg ned med foreldra sine å diskutere saken å så få lov hehe.......

spise mat etter klokken åtte???

av alle merkelige husregler tror jeg seriøst det er den merkeligste...

noen andre som må leve med slike rare regler???
Foreldre som er for strenge (hva enn det måtte innebære) har en tendens til å virke imot sin faktiske mening. Ja, vi er glad i deg, derav så streng. Mennesket generelt er enklere enn som så, får man nesten aldri lov til det "alle de andre får" osv. kan man bli lurt til å tro at de ikke liker deg så godt (underbevisst). Orker ikkje skrive mer, stopper heller midt i poenget ..

Vel, mine foreldre:
Som nevnt ovenfor, strenge på noe, løse på annet. "Ikke kom full hjem"..
Trådstarter
38 0
hva annet kan man gjøre enn å sette seg ned, drikke litt øl å røyke seg en sigarett å syte å klage over hvor ille man har det

livet er i bunn å grunn ganske kjipt.. grunnet slike foreldre... jeg må seriøst ta meg en prat med dem... tror de har litt godt av å få banket litt sunn fornuft inn i hodene demmes..
Dead Man Walking
Thysanoptera's Avatar
Opprinnelig postet av aybara
DarkStaar: mener du seriøst at du ikke får lov å spise etter klokka åtte?
Vis hele sitatet...
vel, dette er vel mer en besettelse enn en regel fra far sin side. Han er en 100% ordensfrik og går konstant og rydder (hvis han ikke jobber). Alle pyntegjenstander er f.eks lina helt fint opp vedisden av hverandre, og det står aldri en skitten tallerken på kjøkkenet i mer enn 3 minutter

Han har vel denne regelen fordi han vil slappe av etter kl. 20.00 og ikke vil at vi skal lage mat der, selvom jeg vet at vi ikke roter, og hvis vi gjør det så klarer vi iallefall å rydde opp etter oss.

Etter at han har brukt kjøkkenvasken så tørker han tilogmed oppi vasken slik at det blir tørt der..

Kan jo fortelle at vi har en sånn russisk dukke med flere mindre russiske dukker i. Her har han tatt ut nesten alle dukkene og plassert fint og nøyaktig vedsiden av hverandre. En dag bestemte jeg og noen kamerater å gjøre et lite eksperiment og flyttet på en av dukkene slik at nesen dens pekte litt mot høyre.
Neste dag var den rettet på

Er jo greit å ha det rent og ryddig, liker det selv, men å bo slik kan være stressende til tider. Men jeg bryr meg ikke lengre, flytter ut over garasjen om noen uker så
kul pappa.
*Se innpå rommet: Darkstaars pappa ville drept meg..*
Hvis man er over 18år og bor hjemme,så er det visse ting man må rette seg etter.F. eks så burde man ikke dra noen sted,være borte lenge uten å si ifra hvor man er.Da kan jo foreldrene sitte hjemme og være bekymret over deg.Fant selv ut at det ikke var noen god idé å plutselig dra ut klokken 10 om kvelden på en fredag,for så å være borte til kvelden på søndag.

Men at man ikke får lov til å overnatte hos visse personer når man er over 18 år,hvis man gir beskjed,er idioti etter min mening.

Mine foreldre er veldig grei,jeg er 17 år og får lov til det meste så lenge de ikke ser det.Er også veldig håpløs(2 droppa skoleår på rad,første slutta jeg selv etter jeg fikk karakterene til jul(fikk en karakter,2 i gym)andre ble jeg sparka ut 3 dager etter juleferien)
Tror de har gitt opp på meg,flytter anyways ut til høsten.
GreyWanderer: De prøver desperat å sulte han ut av huset

Foreldrene mine er kjempegreie egentlig.. får lov til det meste jeg så lenge det er innen rimelighetens grenser
(Jeg må f.eks. alltid si hvor jeg skal når jeg skal ut o.l.)
Sist endret av intenzo; 30. mai 2003 kl. 01:25.
Opprinnelig postet av intenzo
GreyWanderer: De prøver desperat å sulte han ut av huset

Foreldrene mine er kjempegreie egentlig.. får lov til det meste jeg så lenge det er innen rimelighetens grenser
(Jeg må f.eks. alltid si hvor jeg skal når jeg skal ut o.l.)
Vis hele sitatet...
Jeg har hatt omtrent de samme reglene som deg. Foreldrene mine har aldri likt at jeg sitter så mye ved dataen, men etter at jeg ble 15-16 har det ikke vært noen spesielle regler. Har holdt meg innenfor grenser selv. Nå er jeg 19 og bor på hybel. Er ikke så veldig forskjellig fra å bo hjemme egentlig. Bortsett fra at jeg snur døgnet enda mer, og spiser til alle døgnets tider (;
Jeg gjør stort sett som jeg vil. Kommer og går som det passer meg, og sånn har det vært de siste 3-4 årene.

Fikk alkohol da jeg var 13 og har fått "lov" å drikke siden det.

Eneste "regel" er vel å være litt stille når jeg kommer inn. Så lenge man jobber og tjener sine egne penger, + skole synes jeg det er ganske greit. Hvis jeg skal gjøre masse shit hjemme i tillegg er det ikke fritid igjen. Hadde sikkert vært noe annet hvis jeg dassa hjemme og masa om penger hver j**** dag.

Litt digg med hele kjelleren selv. Bad, stue, kjøkken og soverom.

Men seriøst, ikke spise etter kl 20? Den er litt drøy. En ting er jo at man ikke burde, men ikke få lov?

Jeg har en venn som er lærling, og betaler 3500 i mnd, for å bo på rommet sitt. Det er sykt.
blaZin^: Det er foreldrene dine som er syke..

Fått lov å drikke siden du var 13? plz..
da burde vennen din kanskje vurdere å flytte inn i en egen leilighet
Har det ganske greit jeg.

Far min ser jeg egentlig såvidt snurten av, så der er det ikke så mye å si noe om. Men hjemme er det helt fint. Er tilogmed mor som kjøper drikken min, så jeg har det helt god gang fiskestang.
Opprinnelig postet av jonn4
blaZin^: Det er foreldrene dine som er syke..

Fått lov å drikke siden du var 13? plz..
Vis hele sitatet...
Hva? Tro hva du vil for all i care.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Foreldre som kjøper alkohol til sine underage barn er det værste jeg vet. Hvor uansvarlig går det ann å bli? Greit nok at de drikker, det er en ting, men å faktisk kjøpe drikken til de er så banalt at jeg klarer ikke se det for meg en gang. Det er jo helt klart en oppfordring og aksept av å drikke, noe som er heeeelt forbanna galt av en forelder. Det er forskjell på å vite at barnet gjør noe og ikke nødvendigvis prøver å stoppe det sålenge det ikke foregår alt for åpenlyst, og å hjelpe til.
Opprinnelig postet av Tias
Foreldre som kjøper alkohol til sine underage barn er det værste jeg vet. Hvor uansvarlig går det ann å bli? Greit nok at de drikker, det er en ting, men å faktisk kjøpe drikken til de er så banalt at jeg klarer ikke se det for meg en gang. Det er jo helt klart en oppfordring og aksept av å drikke, noe som er heeeelt forbanna galt av en forelder. Det er forskjell på å vite at barnet gjør noe og ikke nødvendigvis prøver å stoppe det sålenge det ikke foregår alt for åpenlyst, og å hjelpe til.
Vis hele sitatet...

Hva som er så uansvarlig med det? Det er da bedre at drikken skaffes av foreldre, enn av en pedofil gammel mann i 70-årene som hiver oppi litt rypp'er og slikt?

Og hva får deg til å tro at barnet stopper å drikke om foreldrene ikke kjøper drikke lenger?

Spør du meg, er det slike som deg som er banale.
å d der er så lame: gi barnet drikke selv, så vet du hva det drikker LOL=)
hvor teite går d ann å bli??
selv er jeg 17år....jeg drikker et par ganger i måneden....skaffer drikke selv....mamma å pappa vet at jeg drikker...de liker det ikke men prøver heller ikke å stoppe meg.....sitter faktisk oppe å venter på meg når jeg kommer hjem hehe...

Når man er over 18år å bor hjemme å samtidig er i full jobb enten som lærling etc. så må en regne med å bidra med litt penger til felleskassa....grow up
nFF Marshall
morten's Avatar
Det om det er greit at en forelder kjøper alkohol til barnet sitt kommer an på alder og situasjon avkommet er i. Feks er det en 14 åring er det imho ikke riktig. Men hvis avkommet er 16-17, så er det en grei måte for foreldrene å kontrollere hvor mye avkommet drikker. (Er klar over at det ikke alltid stemmer, men stemmer ofte) Slik at de ikke trenger å bekymre seg for at de må sitte og holde avkommet i hånda når det pumpes...

avkom er et fint ord
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Vel, barnet klarer jo uansett å skaffe drikke, både brennevin og lettere saker, så hvor drikken kommer fra er egentlig irrelevant. Hvordan noen skal kunne putte hyppere i en lukket ølbox ol beats me. Men uansett mener jeg at det er uansvarlig av en forelder å kjøpe drikke til avkomet (ja, ganske tøft ord egentlig, lyser erfaring og innteligens ) og på ingen måte bedre enn feks å kjøpe hyppere, speed eller hasj for da viser de liksom at de aksepterer bruk og det er ikke riktig av en forelder, uansett hvor ansvarlig og greit barnet er. Faen, ungen klarer jo uansett å kjøpe drikke, er det ikke da en bedre holdning av forelderen å vise at de ikke syns det er riktig å bryte lov samt skikk og bruk i Norge ?
King of Spooning
Acidous's Avatar
Heh... foreldrene mine lot meg ikke være lenger ute enn til ett i fjor...

Tror ikke de stolte så veldig på meg...
Tror ikke det stolte noe mer på meg etter at jeg prøvde å sykle den halve mila det var hjem, drita full og med et nesten brukket håndledd(tryna til hælvette inn i et gjerde og fikk hånda vrengt feil vei)
Opprinnelig postet av Kresto
ja, men de sier: "så lenge du bor hjemme har du med å følge våre regler!"... argh! kan bli så sint på sånne folk... det er sikkert for å ødelegge for oss...
Vis hele sitatet...
Evt. for ikke å la _deg_ ødelegge deres nattesøvn.
Trådstarter
38 0
sant nok men, hvorfor skulle jeg ødelegge deres nattesøvn? de vet jo hvor hun er og at hun har det bra... Tror nok hun er gammel nok til bestemme det selv..
det er tydeligvis ikke nok tillit fra demmes side..
Tror sikkert jeg er en dopmisbruker eller no sånt... må sette meg ned å prate litt fornuft med dem.
Dead Man Walking
Thysanoptera's Avatar
Tror ikke det hjelper så mye å spørre hvis de allerede har den innstillingen... Når du spør om dattera dems kan sove hos deg, så oversettes sikkert den setningen over til: "Kan jeg ha sex med dattera di" ?
Trådstarter
38 0
hehe, godt mulig at den blir oversatt til det

men herregud hvor naiv går det ann å bli ? det er bare teit å tro at vi ikke har hatt det da.
de må jo kunne forstå at vi er "voksne", ansvarsfulle mennesker..
de har sikkert problemer med å omstille seg til at hun ikke er deres "lille uskyldige datter" lenger...
DarkStaar: Det skulle ikke hatt noe å si. Sexuelle lavalder er jo 16 (burde være 18..) og i og med at hun er 18 (right?) kan hun ha sex med Kresto så mye hun vil uten at foreldrene har noe de skulle ha sagt!

Hadde mudern blandet seg i mitt privat-/uteliv hadde jeg blitt rent arg! Hun (og andre voksne) har faan ikke noe med det å gjøre! Kan de ikke få det i de gamle skrukkete skallene sine?

Når jeg blir pappa skal ungen min få pule hvem den vil, så lenge jeg godkjenner personen først da.. og forklarer hvor landet ligger og slikt høres litt brutalt ut den utalelsen(?!) var ikke meningen det!

/me er faktisk veldig sympatisk og snill!!
ikke spise etter 20.00....rart....hva hvis du har LAN da?
og deltakerene trenger å steke en pizza?
Dead Man Walking
Thysanoptera's Avatar
Opprinnelig postet av cryo
ikke spise etter 20.00....rart....hva hvis du har LAN da?
og deltakerene trenger å steke en pizza?
Vis hele sitatet...
'

som sagt tidligere så er vel ikke dette en "regel"...det er vel heller et spørsmål om min far vil være i fred og slappe av eller ikke iogmed at soverommet hans ligger rett ved kjøkkenet og veggene til rommet hans er bare noen små støttevegger.

men jeg mener seff at han overdriver, men det er jo hans problem...
<3 VIP <3
RipZ's Avatar
Opprinnelig postet av |sic|
DarkStaar: Det skulle ikke hatt noe å si. Sexuelle lavalder er jo 16 (burde være 18..) og i og med at hun er 18 (right?) kan hun ha sex med Kresto så mye hun vil uten at foreldrene har noe de skulle ha sagt!
Vis hele sitatet...
Den seksuelle lavalderen er 14 år. At den burde vært 18 år er jeg totalt uenig med deg i
14!!! fy faan! INGEN jenter (eller gutter) er modne for sex i den alderen! de tror kansje det, men ingen er det! faan! vedder på at det er pedofile drittsekker på tinget som har vedtatt dette.. terje søviknes (eller.no) og de folka der.. sammen med martin schanke (eller.no)

okok.. ikke så "in" på det med navn for øyeblikket..
Heng de opp til tørk...
Zed's dead, baby!
afen's Avatar
Er ikke den seksuelle lavalderen 16 år?
hjelper ikke... 18 uansett!
hehe, mange artige regler.. selv har jeg det ganske fritt selv om jeg bor hjemme..

Men syntes den "Så lenge man bor hjemme, må man følge foreldrenes regler" er en grei sak..

seksuelle lavalderen er 16!!!!!!!!
stemmer det,16 år.
det er vell ikke tilfeldig at Terje Sørviknes er medlem av Frp som vil ha den ned til 15år?