Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  60 3384
TilSkrekkogGru
Schizoma's Avatar
I mørke, norske dager, er det ikke greit å være nordmann. Hva kan vi gjøre for at barna våre får ett bedre liv å vokne opp til?
Det er vi som sitter med makten, vi er folket og vi kan forandre vårt sammfunn til å bli bedre. Jeg tror det er veldig mange av dere som har tenkt denne tanken. Og jeg hadde likt å høre synspunkter.

Edit:
Sist endret av Schizoma; 17. mai 2003 kl. 21:39.
Better than thou.
Det som virkelig hjelper er å skylde på alle andre enn seg selv!
TilSkrekkogGru
Schizoma's Avatar
Trådstarter
Hmm, det er ikke sant, jeg tar like mye selvkritikk for mine handlinger enn det jeg gjør for andres handlinger.
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
altså ingen?
TilSkrekkogGru
Schizoma's Avatar
Trådstarter
Denne treaden kom litt skjevt ut. Jeg prøvde tror det eller ei å gjøre dette seriøst. For det er skremmende hvordan ting utvikler seg her i landet, og i resten av den "vestlige verden". Og når snakker om samfunn, tenker jeg på alle som lever sammen her i landet, inkludert meg selv, og ikke enkelt individer. Sammen kan vi klare dette.
Personlig så er jeg litt bekymret for utdanningen. Altfor mange går ut av skolen med manglende grunnleggende kunnskaper. Når man ikke kan stave "samfunn" en gang så er det noe galt...

Schizoma, hva er det egentlig du mener er galt med samfunnet?
TilSkrekkogGru
Schizoma's Avatar
Trådstarter
Hadde jeg visst hva grunnproblemet er i samfunnet er, så hadde alt vært så enkelt, men et sammfunn er en ting som utvikler seg hele tiden. Og vi kan gjøre lite med meste parten av det. Men jeg tenker spesielt på kapitalisme. Tenk om vi hadde mistet all teknologi, penger ikke hadde fantes, og alle hadde dyrket sitt eget shit og slik. Alle hadde hatt like mye.
Opprinnelig postet av Schizoma
Hadde jeg visst hva grunnproblemet er i samfunnet er, så hadde alt vært så enkelt, men et sammfunn er en ting som utvikler seg hele tiden. Og vi kan gjøre lite med meste parten av det. Men jeg tenker spesielt på kapitalisme. Tenk om vi hadde mistet all teknologi, penger ikke hadde fantes, og alle hadde dyrket sitt eget shit og slik. Alle hadde hatt like mye.
Vis hele sitatet...
Har vanskeligheter for å se hvordan et ikke-kapitalistisk samfunn skal fungere.
TilSkrekkogGru
Schizoma's Avatar
Trådstarter
Noe kapitalisme er selfølgelig helt nødvendig. Hadde tatt tusener av år for å få det til å fungere ja. Men det som er nå syns jeg er for galt, man kan jo ikke starte en egen butikk for å så ikke blir totalt ukonkurert av de store matkjedene. Det blir sånn at de som har mest, har alt.
Opprinnelig postet av Schizoma
Noe kapitalisme er selfølgelig helt nødvendig. Hadde tatt tusener av år for å få det til å fungere ja. Men det som er nå syns jeg er for galt, man kan jo ikke starte en egen butikk for å så ikke blir totalt ukonkurert av de store matkjedene. Det blir sånn at de som har mest, har alt.
Vis hele sitatet...
Når man veier opp kapitalismens feil mot de tusener av årene det ville ta å forandre på det så vet jeg ikke hva som er verst.
Kapitalismen er jo en av hovedgrunnene til at menneskene er den sterkeste rasen på jorden. Mennesket er den eneste rasen som bruker betalingsmiddel og kjøper og selger med hverandre.

Forøvrig så tror jeg det er to mulige meninger med livet. Den ene er å leve i harmoni og alt slikt. Den andre som jeg selv synes er mer sannsynlig er at vi utrydder oss selv. Mange religioner og trossamfunn baserer seg på at mennesket kjenner seg selv gjennom smerte og lidelse. Og det stemmer ganske godt. Hvordan skulle vi ha utviklet oss om det ikke var noe som gjorde utviklingen nødvendig? For eksempel, når man trener mye får man smerter i musklene. Hva gjør kroppen? Jo den bygger mer muskelvev for å klare den samme påkjenningen uten å slite ut musklene og oppleve samme smerte.

Så man kan kanskje kombinere begge. Man trenger smerte og lidelse for å utvikle seg mot en smerteløs tilværelse.
For å gjøre samfunnet bedre, trenger vi ikke enda en reform, men en revolusjon. Vi kan starte med å fjerne mindreverdige, patetiske ambisjonsløse mennesker.
I dag går de fleste rundt å syter over dagligdagse problemer, problemer de egentlig ikke trenger bekymre seg for. Og jeg stiller meg totalt ubøyelig til subjektive meninger innen dette feltet. De fleste mennesker i dag mangler ambisjoner. Kunstnere, Oppdagere etc det er mennesker med ambisjoner. Vi trenger flere sterke individer som kan sparke ned plastikk-mølja av noen mennesker. Rive seg vekk fra samlebånds-mentaliteten og robotmenneskene som handler på kommando fra staten. Det handler om å forandre mentalitet. Dette er umulig uten å fjerne de som niholder på den.

Autoritetene har smidd slike behagelige psykiske lenker om oss, de fleste vil leve i slaveri, fordi det er trygt.

Tipex sier menneskene er den sterkeste rasen på jorden. Vi er ikke den fysiske sterkeste, og sett i betraktning hvordan verden utvikler seg, vil jeg ikke si vi er de sterkeste på noe som helst felt annet enn millitært og patetisk. vi kjører verden i dass på alle mulige måter, sterkt må jeg si.

Schizoma nevner at vi sitter med makten, folkemakt er et illutorisk begrep. De som tror de faktisk kan gjøre noe, og fortsatt handle innenfor de faste rammene.. det er så virkelighetsfjernt som det går ann.
Ærlig talt kan ikke et kapitalistisk samfunn holde ut særlig mange århundrer. Tvangen til vekst, og kynisk og kortsiktig utvinnelse av ressurser gjør at systemet kjører oss utfor stupet. Sving i tide!
wamphyrii: Med sterkeste mener jeg egentlig den rasen som er mest tilpassningsdyktig og størst sjans for å overleve i de fleste situasjoner.
TipeX det er kakerlakker ikke mennesker.
...det eneste som kommer til å overleve ww3: kakkerlakker & technics 1200/1210

Det er også noen som blander sammen litt begreper her også... kapitalisme er ikke det samme som å bruke betalingsmidler... det gjorde de i sovjet, og de gjør det på cuba også...

forøvrig tror jeg nok pinhead har et poeng, tror kapitalismen kommer til å utkonkurrere seg selv... Dersom man hele tida skal tjene mer spenn osv, fører det til en utpining av ressurser som rett og slett ikke er levedyktig i lengden. F.ex. oljeselskaper som sparker beina under utvikling av alternative energiformer, FOR effektive motorer, osv. Joda, de tjener penger på det på kort sikt, men det funker ikke i lengden. Dette er et av de største problemene med kapitalisme - de største får for mye makt, og sparker beina under de mindre. Egentlig akkurat det samme som skjedde i sovjet - noen få fikk tatt makta, og tviholdt på den ved å sparke ned alle som kunne se ut som en trussel (dvs de hadde FOR gode ideer)

Den ideelle blandingen må nok bli en mellomting mellom kapitalisme og kommunisme, og helt ideelt vil det nok aldri bli, men inntil videre, så tror jeg det viktigste er at vi må lære oss å bli flinkere til å leve sammen, til å tolerere hverandre og hverandres forskjeller. Verden har blitt mindre, og det er egentlig det vi ser konsekvensene av nå, ikke noe "kulturkrasj". Plutselig har vestens flere århundrelange dominans kommet mye tettere innpå oss.
Kapitalisme, Anarkisme, Sosialisme, Kommunisme eller all drit-politikk generelt vil ikke forbedre en ting. Tanken bak politikken er kjempeflott, men det blir med tanken. Carl I Hagen eller hvem enn man idoliserer i den norske kvasi-intelektuelle wannabesuppa av et fittestorting vil ikke gjøre norge mer levelig.

Mennesker er subjektive av vesen og det er alltid noen som vil gjøre livet surt for andre, grupper krever motgrupper og alle vil ha sin den av oppmerksomheten. Alle vil vifte med penisen sin i håp om at det gir noe til den kulturelle meningsfylden, om ikke annet status for én selv.

Innerst inne er alle like egosentriske og 'in lack of better terms', idiotiske. Det tar bare litt tid før en finner ut at man er like teit som naboen Om man skulle overleve, tilnærmet lykkelig, i mitt tilfelle, måtte det vært å samle noen idioter som innehar samme idiotiske ideologi som meg og isolere oss fra resten av de som ikke har ekvivalent tankegang.
Better than thou.
Er det ikke det vi alle prøver å gjøre, bare i en større skala? (Norge altså.) Alle vil prøve å prake sine ideér og sin ideologiske vinkling på så mange som mulig, for at de skal få det «bedre». (Kommer ann på øyet som ser.)
Opprinnelig postet av wamphyrii
For å gjøre samfunnet bedre, trenger vi ikke enda en reform, men en revolusjon. Vi kan starte med å fjerne mindreverdige, patetiske ambisjonsløse mennesker.
Vis hele sitatet...
Du er altså pro-folkemord? Jeg ser at en atomkrig kunne løse alle menneskers problemer, men ikke at det skal være noen som sier; nei han skal dø, hun skal leve osv... Tror nok det "kanskje" kan skape litt større problemer enn de vi har fra før.

Vi trenger flere sterke individer som kan sparke ned plastikk-mølja av noen mennesker. Rive seg vekk fra samlebånds-mentaliteten og robotmenneskene som handler på kommando fra staten.
Vis hele sitatet...
Nei takk, ikke flere liksom anarkister som skal gi oss verdens fred gjennom å snakke om tøffe ting på intarnettet. Ellers så er det veldig mange fine store ord du bruker, menne "in lack of better terms": "put your money where your mouth is".

Innerst inne er alle like egosentriske og 'in lack of better terms', idiotiske.
Vis hele sitatet...
Overlevelsesinnstinkt?!

edit, slark i "t"en
Sist endret av Argus; 26. mai 2003 kl. 16:56.
Er samfunnet virkelig så ille da? Sånn jeg ser det så har vi aldri hatt det bedre enn nå.
Nei takk, ikke flere liksom anarkister som skal gi oss verdens fred gjennom å snakke om tøffe ting på intarnettet. Ellers så er det veldig mange fine store ord du bruker, menne "in lack of better terms": "put your money where your mouth is".
Vis hele sitatet...
Anarkist? Det er usmakelig å tittelere seg selv med "anarkist". Jeg har like mye imot anarkister som jeg har imot resten av "stapp-meg-i-bås" menneskene.

Du er altså pro-folkemord?
Vis hele sitatet...
Definitivt.

Er samfunnet virkelig så ille da? Sånn jeg ser det så har vi aldri hatt det bedre enn nå.
Vis hele sitatet...
Jeg er dritenig, på et overfladisk nivå.
Opprinnelig postet av wamphyrii
Anarkist? Det er usmakelig å tittelere seg selv med "anarkist". Jeg har like mye imot anarkister som jeg har imot resten av "stapp-meg-i-bås" menneskene.
Vis hele sitatet...
Hva med at jeg heller setter deg i "goth" båsen? Ikke bare det, men også setter den båsen under gruppen som ikke kan takle virkeligheten, og må derfor utryddes?

Hvis du virkelig er så pro-folkemord så kan du vel egentlig begynne med deg selv. Tror faktisk det hadde vært det beste for alle parter.
King of Spooning
Acidous's Avatar
Opprinnelig postet av Zalderach
TipeX det er kakerlakker ikke mennesker.
Vis hele sitatet...
Kakerlakker er egentlig ikke så sinnsykt overlevelsesdyktige.
Der er bare det at når du tråkker på de så skiller de ut en spesiell duft som trekker til seg hundre nye kakerlakker, slik at det virker som om du ikke klarer å bli kvitt de

Leste i illustrert vitenskap om "insektene som vil arve verden".
Var små flyvedyr som tålte sinnsykt med radioaktivitet og små bille-ting som tålte 200 minus grader o.l.
Hva med at jeg heller setter deg i "goth" båsen? Ikke bare det, men også setter den båsen under gruppen som ikke kan takle virkeligheten, og må derfor utryddes?
Vis hele sitatet...
Greit for meg. Sett meg hvor du vil, jeg skal ikke bite i hånden som tørker meg i ræva.

Hvis du virkelig er så pro-folkemord så kan du vel egentlig begynne med deg selv. Tror faktisk det hadde vært det beste for alle parter.
Vis hele sitatet...
Jeg må jo overvære fallet, derfor blir jeg en salgs Bodhisattva, jeg går til slutt må du skjønne.
wamphyrii: Hva er det egentlig du mener er galt med samfunnet, og hva må gjøres? Alt jeg har fått med meg er at du vil ha en revolusjon som dreper alle som bekymrer seg for dagligdagse problemer..
Det er en ganske egoistisk tenkemåte du har der wamphyrii?
Alle har vi vel en egoistisk tenkemåte?

Eneste måten å få et utopisk samfunn er å drepe alle mennesker foruten ETT. Og ifølge den teorien jeg har mest tiltro til her blir vel det wamphyrii...
Jeg sa alle var egosentriske innerst inne, mennesket er råttent.
Men nå har dette sporet veldig av, sorry, skal holde meg til emnet
jepp, naturalismen er død.
Må si meg enig i wamphyrii her.
Men om vi tenker på samme folk,vet jeg ikke
Hva er egentlig definisjonen på et godt samfunn ?
Opprinnelig postet av wamphyrii
Jeg sa alle var egosentriske innerst inne, mennesket er råttent.
Men nå har dette sporet veldig av, sorry, skal holde meg til emnet
Vis hele sitatet...
Mennesker er egosentriske ja, men hva er poenget ditt? Kan du nevne noe levende som IKKE er egosentrisk?
Altså, samfunnet er dårlig fordi mennesker er mennesker? Nei, samfunnet er kanskje ikke perfekt. Det er mye som kunne vært bedre. Men jeg vil si vi har det bedre enn noen gang akkurat nå. Iallfall jeg har det bedre (;
FRP å belli alkohol... så e vi i mål!
helt enig med strages der hvis "mål" er synonymt med "konkurs stat"
Opprinnelig postet av Argus
Mennesker er egosentriske ja, men hva er poenget ditt? Kan du nevne noe levende som IKKE er egosentrisk?
Vis hele sitatet...
ghandi?
Mantus: Ja, det er lov å håpe.
ja,det er lov å håpe..jeg håper bare at de som håper ikke stemmer.
jeg håper nemmelig ikke,tvert imot så vil jeg BE for at FrP ikke blir noe større enn en okkult pedoring

edit:skrev nettopp på et lokalt forum,dialekten var på.Vet det kan være irriterende å lese en dialekt du ikke forstår bæra utav.
Sist endret av Mantus; 10. juni 2003 kl. 21:57.
Jeg sier det rett ut; jeg skal stemme FrP ved neste riksvalg, men det er av andre grunner enn saker som f.eks "belli alkohol".
Jeg er opptatt av f.eks personlig frihet, frihandel, strengere straffer, flere folkeavstemninger og lavere skattetrykk.

Jeg tror man kan stemme FrP uten å ha høl i hue.
selvfølgelig,du kan jo ha alt ifra en våt svamp til en ford sierra 89' inni hodet.trenger som du sier ikke være et hull i den for å stemme FrP.

Jeg kan rett og slett ikke fatte at folk tror på det FrP sier de skal gjøre,og hvis de faktisk gjør det de sier,så går Norge A/S konkurs
Opprinnelig postet av Gabbler
ghandi?
Vis hele sitatet...
Er han i live fremdeles? Tenkte meg det ja. Dessuten ville jeg ikke sagt at han ikke var egoistisk i det hele tatt.
Opprinnelig postet av Schizoma
I mørke, norske dager, er det ikke greit å være nordmann. Hva kan vi gjøre for at barna våre får ett bedre liv å vokne opp til?
Det er vi som sitter med makten, vi er folket og vi kan forandre vårt sammfunn til å bli bedre. Jeg tror det er veldig mange av dere som har tenkt denne tanken. Og jeg hadde likt å høre synspunkter.

Edit:
Vis hele sitatet...
Det hele avhenger selvsagt av hver og en av oss. Vi må være sinnsykt bevisste på oss selv, andre og samfunnet vi lever i, og være i stand til å reflektere over hvorvidt det som foregår rundt oss er rettferdig eller ei.

Det må først og fremst bli en generell oppfatning at "vestens" rikdom er avhengig av den tredje verdens fattigdom, og at dette er noe som er grunnleggende galt. Det at noen i sitt rette sinn (dette uttrykket brukes dog særdeles løst i denne sammenhengen) kan rettferdiggjøre f.eks. Nikes utnyttelse av barnearbeidere i Vietnam forklarer hvilken syk verden vi lever i.

Det er egentlig ufattelig mye man kan skrive. Jeg skrev en stil om det her en gang, kanskje jeg skal lete litt etter den ..
noen få punkter vi kan begynne med:
1. fjern monarkiet
2. mer skatt på de rike enn de fattige
3. legge ned alt som heter militær over hele verden og omstrukturere dette til et politi\siviltjeneste
4. avskaffe arveretten
5. lære noe på skolene
6. bedre kollektiv
-trafikk
-lærdom (bibloted)
-skole
-samvær
7. staten må slutte å privatisere
8. boikotte større, "skitne" selskaper slik som cocacola
9. skjerpe monopol-loven
10. få slutt på trygdesnyltere med arbeids-tvang og statlig aetat
11. gjøre meg til gud og universets diktator

"and there's more to come. much more......
Enig. (med visse begrensinger, se under )

3. legge ned alt som heter militær over hele verden og omstrukturere dette til et politi\siviltjeneste
Vis hele sitatet...
Sikkert gjennomførbart det.
4. avskaffe arveretten
Vis hele sitatet...
Og det skal bidra til hva?
5. lære noe på skolene
Vis hele sitatet...
Du har ikke begynt på vgs enda
7. staten må slutte å privatisere
8. boikotte større, "skitne" selskaper slik som cocacola
9. skjerpe monopol-loven
Vis hele sitatet...
Ja, la oss fjerne privatlivet i samme slengen. Ting går så mye bedre når vi ikke kan ta egne valg. Staten må seff herske.
11. gjøre meg til gud og universets diktator
Vis hele sitatet...
Jeg tror vi ikke er tjent med det
Opprinnelig postet av new*gandhi
noen få punkter vi kan begynne med:
1. fjern monarkiet
Vis hele sitatet...
Enig der
2. mer skatt på de rike enn de fattige
Vis hele sitatet...
er jo opplagt
3. legge ned alt som heter militær over hele verden og omstrukturere dette til et politi\siviltjeneste
Vis hele sitatet...
vil ikke kalle hele verden for et samfunn,men Norge må gjerne legge ned militæret til fordel for pliktig siviltjeneste.De andre landene får bare komme etter
5. lære noe på skolene
Vis hele sitatet...
sant,man lærer ganske lite på barne og ungdommsskolen,dette burde kanskje være en egen thread,"hva kan man gjøre for å få en bedre skole?"
6. bedre kollektiv
-trafikk
-lærdom (bibloted)
-skole
-samvær
Vis hele sitatet...
Buss burde være gratis eller noen få kroner.Hvor skal kommunene få pengene fra?Avgift på bensin og diesel.
7. staten må slutte å privatisere
Vis hele sitatet...
Det de private greier å tjene penger på,må for faen staten også greie,ingen grunn til å selge.Anngående skoler så må vi ikke privatiser,men en stats-eid skole med alternativ undervisning(f.eks steinerskoler)burde være mulig.Er negativ til hjernevaskingen av små unger som går på religiøse skoler,burde avskaffes
8. boikotte større, "skitne" selskaper slik som cocacola
Vis hele sitatet...
har jeg allerede gjort,er viktig!

Og ellers så må få oss ut av EØS-avtalen og vise fingeren til EU,
Sist endret av Mantus; 13. juni 2003 kl. 17:58.
Jepp, eu bør vi ihvertfall holde oss langt unna
EU er en fy ting, men jeg er faktisk for monarkiet. Ikke fordi det har noen makt eller kan forandre noe, men fordi det er tradisjon. Jeg tror det er viktig å ta vare på tradisjonene
Vi får nok ikke et dårligere samfunn hvis vi blir med i EU
Det gjør vi nok...
0 takk til deg.
mongob0ffel's Avatar
EU er en finfin ting. Billigere alkohol og mat, og bedre balansert valuta