Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  76 6733
Hei,

jeg skal på sesjon i morgen, det jeg lurte på er hva man får av tester? har lyst til å gjøre det så bra som mulig, grunnet at jeg er sugen på å gå komme inn på fallskjermsjeger

vet at man ikke kan forberede seg noe særlig, men hva får man egentlig spørsmål om, folk sier matte etc. noen som kan komme med noe litt mer konkrete eksempel på hva man får?

på forhånd takk for svar
asså er ikke så mye du kan forberede deg til egentlig. asså du skal ta pisse prøve, ta noen tester på synet og hørsel. legen skal se på kroppen din og så skal du ta noen "iq/eq" tester. sånn ellers så skal du stå i kø og vente i endel timer. men hvis du får bra hørsel og syn så er det bare å søke om fallskjerm jeger. alle kan søke om det. og nesten alle blir tatt inn til evaluering/rekrutt men er vel heller få som klarer og gjennomføre. men snakk med sesjons lederen og spør om du kan få søknads skjema til fallskjerms jeger tror den måtte leveres i april en gang husker ikke helt. jeg fikk ikke sendt min inn, men jeg slapp militæret da. :P men lykke til. you gonna need it!
Jepp. Også kommer de til å klø på balla dine.
Ehhh... tror ikke akkurat det Unknown_User...
Noen steder tar de faktisk på ballene, men jeg har ikke erfaringer med det.

Sesjonsgangen er slik:

Registrer deg i vakta.
Pisse i kopp.
Foredrag med befal.
Generelle spørsmål som utdanning osv. med adm. ass.
Syn, hørsel og slikt hos lege ass.
Generell legesjekk.
Ønsker om tjenestevalg o.l. med befal.
Almenn evnenivåprøve hos psyko ass. Dvs. mattetest, figurlogikktest og en ordlikhetstest.

Over hele linja er det venting, det kommer an på hvor heldig man er med hele miksen. Man møter kvart over åtte her, de første går kanskje 11, noen må gå tre.
Sist endret av Grim; 12. februar 2003 kl. 09:18.
wæææææ...

*don't want to go on a session*
Det er bare å loke mest mulig
Opprinnelig postet av kermit-
Det er bare å loke mest mulig
Vis hele sitatet...
?
Gjøre minst mulig ut av det
Det er vel også en test på teknisk innsikt, dvs forståelse av endel små fysikk/logikk oppgaver. Ikke som den med figurene, men mer "hva skjer med disse tingene når man gjør sånn og sånn", "hvilken bøtte vil bli tom først" osv... Men nå er det noen år siden jeg var der, så gudene veit om det er sånn fremdeles. Det er ihvertfall no stress... bare ta deg god tid, les oppgavene nøye, og tenk før du svarer, hvis du vil gjøre det bra. Er egentlig ikke noe vits i å svare så dumt som mulig, da får du bare idiottjeneste hvis du må inn. Du slipper ikke unna fordi du er dum i alle fall... da blir du bare kokk, leirsoldat et.c. istedet
Jo mindre du gjør jo værre blir det for deg...failer du på prøven, så blir du ikke tjeneste dyktig..og da kommer det på rullebladet ditt.-.

Beste tipset Jeg kan gi er å være deg selv!


don't fuck yourself..
Failer du på prøven kan du likevel bli tjenestedyktig, du blir bare plassert på drittjeneste, slik som Atomet sa.

Teknisk innsikt sjekker vi ikke lenger, men de sjekket det når jeg var på sesjon, to-tre år siden eller så...
fallskjermjeger søker du deg inn på etter sesjon, og det har lite med sesjonen å gjøre om du kommer inn.

Det er ikke noe problem å komme inn på fallskjermjegeropptaket, du skal være passe løk for å ikke komme der.. Men i løpet av opptaket ryker så og si alt og alle i løpet av en uke eller to, så sitter de igjen med 30stk eller noe som faktisk er oppegående i hodet og i tillegg fysisk sterk.

Tror ikke du skal ha for store forhåpninger om å bli tatt opp som en av de endelige fallskjermjegerne iallefall.
Visst du eventuellt failer på iq testen, så blir du beskreven som dum..og deretter ikke tjeneste dyktig...
må få en viss score på testene for å kunne søke... dette gjelder også befalskolen...

Bare sånn til slutt: Har du egentlig peiling på hva du går til? Vet du hva det vil si å være fallskjermjeger?
Hehe, stryker du på iq-testen blir du sendt til enten befalsskolen eller UB-kurs... *hehehehe*
Jeg skal på Mandag, og jeg håper å ende opp som minerydder.
Opprinnelig postet av MoRkA
Jeg skal på Mandag, og jeg håper å ende opp som minerydder.
Vis hele sitatet...
for et givende arbeid
Tjah... mer givende enn mye annet du kan ende opp med ihvertfall.
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Tro meg, det er absolutt INGEN som får dimme fordi de får "stryk" på prøven. Alle som får stryk på prøven gjør det med vilje. Jeg var på Vernepliktsverket under min førstegangstjeneste, så dette vet jeg. Den karakteren betyr ingenting under vurdering om du er tjenestedyktig eller ei. Den kan bli brukt hvis det er stor konkurranse om få ledige plasser til en stilling/utdanning. Ellers er det bare for å måle gjennomsnittsforståelsen til ungdommen.

Og dere klarer ikke å lure noen under sesjonen heller. De soldatene som havner på Vernepliktsverket er gjerne de som ikke ville inn i militæret og derfor ikke søkte seg på fysisk krevende stillinger, men heller på forvaltning for å havne på et kontor et sted. De vet _godt_ om _alle_ triksene, og de blir gjennomskuet så altfor lett. En soldat på sesjonsavdelingen på en VPVavdeling har vært psykologisk prøveleder/legeassistent mange ganger i løpet av et år, og befalene i flere år. Det er nesten ingen som dimmer på sesjon heller. Da må man ha legeerklæring som forsvaret godkjenner som udyktig (mest sannsynlig fysisk). Det er også mulig at man bare får en kontorstilling for å slippe fysisk arbeid.

Bottom line: Hvis du absolutt skal lure deg unna: Du har mye større sjanse for å dimme på rekrutten enn på sesjonen. Det er bortkastet energi å prøve å dimme på sesjon.

Og de som kjenner en som kjenner en som dimmet på sesjon (rekrutt også, men der er det lettere) ved å leke loco; 90% lyver. De dimmet ikke ved å grine eller noe slikt. De har mest sannsynlig en tilstand (psykisk/fysisk) som de ikke vi oppgi til hele verden. Da er det mye lettere å bare si "Jeg lurte de så jæææævlig!! Bare grein litt og så var jeg fri!". Da får man street cred () blant fjortissene fordi man dimmet, samt at de tror at du klarte å lure systemet. Alle svelger det rått.

Det er jo selvsagt noen som klarer det, men ikke i nærheten så mange som påstår at det var slik de gjorde det.

Hvordan jeg vet dette? Statistikk hos Vernepliktsverket.
samband er vell det største dritten du kan kommer på...


Håper på brannstasjonen, to uker på , to uker av
Det Gusto sa, stemmer! Jeg er på vernepliktsverket nå, har med andre ord et sted mellom 15 og 20 løker inne hos meg hver eneste dag...man blir vant til det meste.
Og det er heller ikke mange av disse 15-20 som dimmer, vi dimmer vel i gjennomsnitt 0 til 3 stykker hver dag. Og da, mest av fysiske årsaker som man har legeerklæring på. Noen dimmer også pga. dopavhengighet, noe forsvaret avskyr...men det setter seg jo etter hvert fysisk på de fleste...

r33l: Når det gjelder samband er ikke det nødvendigvis det verste. Jeg var på sambandsrekrutten, og det gikk fint. I sambandet kan man komme seg inn i teletroppen som har 60 feltdøgn i året og mye stasj, man kan bli vanlig leirsoldat som sitter inne foran en datamaskin eller, som i mitt tilfelle, bruke Jørstadmoen som springbrett til Oslo. Det er fordi Jørstadmoen og sambandet tok på seg oppgaven å utdanne hjelpesoldater til forskjellige stillinger rundt om kring i landet. Masse valgmuligheter med andre ord.
Hvis man har hasjet en uke før denne sesjonen og de finner thc (eller hva det heter) i urinen din; blir man kastet hjem da?
Sist endret av Beistet!!; 12. februar 2003 kl. 13:14.
Hvis man erklærer seg som pasifisist kan man slippe verneplikten, forutsett at man ikke har et kriminellt rulleblad.
Man tester ikke upl'ene for nark på sesjon...så en bønne ei uke i forveien går vel fint, bare man ikke møter opp stein.

Pasifist går fint, men da må man søke siviltjeneste, og det er i mine øyne et verre slit.
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Opprinnelig postet av Grim
Det Gusto sa, stemmer! Jeg er på vernepliktsverket nå, har med andre ord et sted mellom 15 og 20 løker inne hos meg hver eneste dag...man blir vant til det meste.
Og det er heller ikke mange av disse 15-20 som dimmer, vi dimmer vel i gjennomsnitt 0 til 3 stykker hver dag. Og da, mest av fysiske årsaker som man har legeerklæring på. Noen dimmer også pga. dopavhengighet, noe forsvaret avskyr...men det setter seg jo etter hvert fysisk på de fleste...
Vis hele sitatet...
Opprinnelig postet av Grim
Man tester ikke upl'ene for nark på sesjon...så en bønne ei uke i forveien går vel fint, bare man ikke møter opp stein.

Pasifist går fint, men da må man søke siviltjeneste, og det er i mine øyne et verre slit.
Vis hele sitatet...
Hva om man kan dokumentere at man har uregelmessig Migrene og at man også har psykiske problem og at man på toppen av det hele er en jævel av en pasifist?

Også lurte jeg litt på med det der å slippe militæret. Vil det si at man ikke trenger å gjøre noe eller må man søke siviltjeneste då?
Og er det ikke sånn at når man søker til siviltjeneste så kan man bli nødt til å vente i 1-2år før man blir tatt inn, noe som virkelig kan fucke opp for utdanningen?
Trådstarter
41 0
Tror ikke du skal ha for store forhåpninger om å bli tatt opp som en av de endelige fallskjermjegerne iallefall. [/b]
Vis hele sitatet...
visst har jeg det til den som spurte om jeg visste hva jeg gikk til, så er jeg klar over det, hørest kanskje litt sykt ut, men jeg liker skikkelig hard trening, er lei av å sitte på skolen hele dagen, tanken på å trene, hoppe i fallskjerm, gjøre mye sykt er herlig

takk for alle svar !
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Opprinnelig postet av kermit-
Hvis man erklærer seg som pasifisist kan man slippe verneplikten, forutsett at man ikke har et kriminellt rulleblad.
Vis hele sitatet...
Nei, du slipper ikke verneplikten hvis du er pasifist. Men du slipper militærtjenesten. Da må du inn i siviltjenesten.

Mølla: Det er lettere å søke om utsettelse i Sivilforsvaret enn i militæret. Men der er det ingen garanti om når du kommer inn.
Hvorfor vil enkelte av dere faktisk dimme i det hele tatt? Militæret er jo konge. Man får en gylden sjanse til å komme seg i form, man får betalt og man kan ha det gøy. Det er jo evig mange retninger for de virkelig harde har man jo altfor mange -jeger utdanninger og om man ikke gidder så veldig mye stress, kan man jo ta f.eks. hundefører, brannmann, bakkemannskap på flyplass, etc. Man får betalt for å få lære ting som kan være kjekt å kunne og ikke minst, man får skyte og sprenge ting
Uhm, hundefører er nok blant de hardere tinga du finner... ikke sett det sammen med bakkemannskap et.c. Lite du lærer i forsvaret som er nyttig å kunne, med mindre du tar noen kurs på VO'en, og det kan du like gjerne ta som sivviss.
creo: du kommer til å få helt andre tanker om militæret når du først kommer inn. Og det kan jeg faktisk LOVE deg. I tillegg skal det nevnes at det er psykiske tester på fallskjermjeger som har mye mer å si enn de fysiske opptakskravene, de kan jo alle klare..

Ellers til alle unnasluntrere: det er jo ganske så pysete å ikke gå inn til enten mil tjeneste eller siv tjeneste dersom man bare har den "jeg gidder ikke instillingen".

Det er helvetes kjedelig og jeg er sikkert en av de menige i Norge som hater mest, men det er bare å bli ferdig med det. Det skjer alltid mye morsomt og man får mange gode minner.

Btw, ferdig med 7mnd nå.. Under 5 mnd igjen
Sist endret av joty; 12. februar 2003 kl. 16:04.
Det er en grunn til at "hat/hater" er et av de mest brukte uttrykka i millitæret... "han sitter og hater" f.ex. dersom man sitter og prøver å holde varmen når man er gjennomvåt og kald og jævelig...
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
TipeX: Fordi noen faktisk har en overbevisning om at det å skade/drepe et annet menneske er feil uansett, og at de ikke har lyst å kaste bort et år av livet sitt i siviltjeneste. Jeg vil heller studere enn å være i militæret.
aybara: Jeg mente de som "ikke gidder".
Opprinnelig postet av MaLbOlGiA
Hva om man kan dokumentere at man har uregelmessig Migrene og at man også har psykiske problem og at man på toppen av det hele er en jævel av en pasifist?
Vis hele sitatet...
Kan man dokumentere de to første der er det gode muligheter for å bli dimmet på sesjon ja... Bedre å dimme enn å satse på siviltjeneste...

Atomet: Nå har jeg en utrolig slapp tjeneste her på verket... har bare hatt fem dager felt, og det er en dritartig historie å tenke tilbake på. Vi var to jallalag på tjue mann hver som kjempet mot hverandre. Ja, mg-post er jævlig kjedelig klokka tre om natta i 20 minus...men det er artig med full fight i skauen. Det er, med andre ord, ikke sååå vanskelig å komme seg unna indre troms-infanteri-kulda hvis man vil det...

5 mnd. igjen på meg også!
Har bare en liten ting å si til dere som skal på sesjon i Oslo denne våren:

Det funker ikke å prøve å lure oss, vi vet alle triksa og selv om vi er menige er vi IKKE dumme. Alt dere oppnår ved å prøve å lure oss er at vi blir sure. Og når vi blir sure får dere et helvete, og blir vi skikkelig sure sender vi dere til GSV på pur jævel
Hehe, som om det har noe som helst å si hva man gjør på sesjon for om man ender opp på gsv ... Dessuten er det Bannak som er kult å true med... GSV er jo sivilisert i forhold.

Grim:
var hundefører mens jeg var inne, så jeg satt ikke på mg-post klokka 3 i minus 20, da var jeg ute og jagde befal i skogen
Sist endret av atomet; 13. februar 2003 kl. 10:32.
Atomet: Klart, om man ikke vil på gsv på sesjon kan det hende man ender opp dit allikevel. Men om man vil dit på sesjon er muligheten meget stor for at man ender opp med tjeneste der.

Jeg nevnte heller ikke at vi halv fire på den mg-posten oppdaga to fallskjermjegerbefal og rævkjørte dem noe sinnsykt fra alle vaktpostene våre... You know the feeling..
Dette etterfulgt av en patrulje som lokaliserte fi's base og lagde kaos og furore ved å kaste røykgranater i koteltet deres!
grim: liten korreksjon der...var bare posten vår og den nærmest veien som rævkjørte møkkabefalet. post3 lå og sov og våkna sammen med resten av troppen 10min etter at "noen" hadde brølt alarm og jaga dem vekk
røykgranater? hva er nå det for noe tull, det er cs som gjelder... litt seinere lot vi de samme to befalene vi jagde (og skremte vettet av, siden de trodde at jeg var gal nok til å slippe bikkja etter dem, som jeg skulle ha gjort i en reell situasjon... hehe...) spasere rett inn i leiren siden vi hadde fraternisert litt med fienden på forhånd og avtalt en date med løytnanten vår og en cs-granat i teltet hans... hehe... beste jeg noensinne har sett
fikk ikke lov til å bruke cs fordi store deler av troppen ikke hadde tett vernemaske (som om det er VÅRT problem)
The Ultimate allergy pill
zyrtec's Avatar
Opprinnelig postet av atomet
(og skremte vettet av, siden de trodde at jeg var gal nok til å slippe bikkja etter dem, som jeg skulle ha gjort i en reell situasjon... hehe...)
Vis hele sitatet...
Fikk vite det motsatte i dag, at hundeføreren alltid SKAL holde bikkja og springe med den. Tror befalet lærer vekk mye forskjellig ut av hva dem selv mener er best
Du har visstnok kun oppmøte plikt på sesjon. Egentlig ingen som kan tvinge deg til å gjøre noe som helst der. Møt opp, lever passet, og sett deg på en stol på gangen. Sitt der til dagen er over. (Ta med avis.) Bruker de makt, har du en god story til dagspressen.

:P
Wannabe Ellusionist
totto's Avatar
En jeg kjenner sitter nå med 1 i Psykisk Helse etter han loka seg gjennom sesjonen. Han ble jo udyktig som ett marsvin med en ag, men kan jo aldri bli purk eller noe. Han bare kødda med at han hadde selvmordstanker og sånn, så slapp han Det man KAN gjøre, er å si at man skal studere, da slipper man i maks 5 år eller noe, greia da er at du vil mest sannsynelig IKKE bli kalt inn etter de 5 åra, de driter i deg..
Enjoy!
Er det at man skal studere en gyldig grunn til å slippe (evt utsette) militærtjeneste?
dersom du har begynt på studier eller har stuideplass til høsten så
Er det 28års-grense for å bli innrullert i forsvaret, sånn at hvis du studerer til du er 28, blir du ikke innkalt?
Syns jeg har hørt noe om det.
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Opprinnelig postet av totto
Han bare kødda med at han hadde selvmordstanker og sånn, så slapp han
Vis hele sitatet...
Jeg kan si med.. ca 80 - 90 % sikkerhet at det gjorde han ikke.

Opprinnelig postet av ezkild
dersom du har begynt på studier eller har stuideplass til høsten så
Vis hele sitatet...
Nei, bare første. Har du studieplass til høsten gjelder det bare hvis det f. eks andre eller tredjeåret, ikke førsteåret. Dvs, har du ikke begynt på studiet ennå når du får innkallingen får du ikke utsettelse. F. eks, går du på vgs og skal begynne på uni eller høgskole til høsten og får innkallelse i løpet av vinteren/våren/høsten, dvs FØR skolen har begynt, så får du ikke utsettelse.

Et annet eksempel. Det er Oktober. Du går på førsteåret på et universitet. Du får innkallelse til Januar på nyåret. Da får du utsettelse.
Opprinnelig postet av palfinger
Du har visstnok kun oppmøte plikt på sesjon. Egentlig ingen som kan tvinge deg til å gjøre noe som helst der. Møt opp, lever passet, og sett deg på en stol på gangen. Sitt der til dagen er over. (Ta med avis.) Bruker de makt, har du en god story til dagspressen.
Vis hele sitatet...
sakset fra lov om verneplikt:
§ 41. Utskrivningspliktige og vernepliktige har etter innkalling plikt til å la seg legeundersøke og underkaste andre undersøkelser og prøver til bedømmelse av tjenestedyktighet og øvrige forutsetninger for tjenesten i Forsvaret. Etter nærmere bestemmelser av Kongen plikter de også å la seg vaksinere og underkaste andre forebyggende forholdsregler mot smittsom sykdom.

Om nødvendig kan den utskrivningspliktige og vernepliktige framstilles ved politiets hjelp til slike foranstaltninger som nevnt i første ledd.

Utskrivningspliktig = person som møter på sesjon