Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  180 12007
Dagbladet Link

Her sier altså Norsk innvandrerforum til dagbladet at de mener at elever med minoritetsbakgrunn bør få bruke sitt "eget"(Hjemlands) flagg under 17. Mai feiringen.

Dette er et elendig forslag fra et innvandrerforum. Dette er anti-integrerende og forkludring av den norske 17. mai feiringen. Norsk Innvandrerforum burde konsentrere seg mer om integrering en om egenmarkering på Norges største årlige markerinsdag.

Rødt hvit og blått på 17. Mai, på forhånd takk.

PS!
Si din mening på Norsk innvandrerforums nettsider
Si din mening her
Sist endret av stiansj; 8. april 2008 kl. 10:05. Grunn: språkvask og tillegg "si din mening"
17 mai feiringen er feiring av NORGE som selvstendig stat. Ingen andre flagg har noe og gjøre oppe den dagen.
Jeg har ingenting i mot at folk heiser sitt eget flagg for å vise repsekt over norsk kultur på 17. Mai. I strøket der jeg bor så holder det en del Svensker til, og de heiser det Svenske flagget på 17. Mai. Enkelte har også begge flaggene!

Det er litt som å si at selv om man ikke er Norsk så hedrer man landet man bor i, men på en måte som viser at man ikke er norsk, if you catch my drift.

Det er faktisk ganske mange som bor mot sin vilje i Norge. Enten drevet på flukt av krig eller for sin politiske stand. Jeg har ikke noe imot at disse hedrer dagen med sine egne flagg.
Sist endret av Deezire; 8. april 2008 kl. 10:23.
Sitat av MagicalTrevor
17 mai feiringen er feiring av NORGE som selvstendig stat. Ingen andre flagg har noe og gjøre oppe den dagen.
Vis hele sitatet...
Håper du mener innenfor norges grenser, den dagen.

Jeg skjønner tenkingen til Athar Ali. Men jeg mener at viss du har norsk statsborgerskap og er norsk per def. så bør du bære norsk flagg på norges nasjonaldag. Om man bytter ut 35% av norgesflaggene i tigerstaden den 17. mai. Hva er det da igjen av vårt lands stolthet.

Om du ikke er norsk trenger du ikke delta i feiringen. Med mindre du vil hedre det norske land. Ser ikke helt hvordan dette kan gjøres ved å bære utenlandske flagg. Fra innvandrernes side bør det vises at de respekterer landet de er i, og føler seg hjemme i. Om de bærer sitt eget flagg 17. så kan dette tolkes som om de ikke trives her, og vil hjem igjen.

Dette er bare teori, ikke meningen å dømme noen.


Edit: Deezire: Du har et vesentlig poeng som jeg ikke tenkte over. Kudos
Sist endret av eXpergefacio; 8. april 2008 kl. 10:17.
Så utrolig sneversynt av dere. At innvandrere ønsker å gi ære til norge på 17.Mai ved å flagge med sin egne flag er jo ikke negativt. Mennesker ønsker da å vise litt av hvor de kommer fra. Ser jeg et Thailandsk/Amerikansk/Pakistansk/whatever flag på 17. Mai så tenker jeg bare at det er ekstra hyggelig.

Tåpelig hvis det her skal bli snakk om en ren og "disiplinert" 17.Mai.

Tror dere det ville vært helt hårreisende å f.eks bidra med et norsk flag på amerikanernes fjerde juli i USA?
Sist endret av Kinseek; 8. april 2008 kl. 10:20.
Sitat av eXpergefacio
Håper du mener innenfor norges grenser, den dagen.
Vis hele sitatet...
Vel, jeg snakker om 17 mai feiringen, og da snakker jeg jo selfølgelig om innenfor norges grenser, på 17 mai.
Sitat av MagicalTrevor
Vel, jeg snakker om 17 mai feiringen, og da snakker jeg jo selfølgelig om innenfor norges grenser, på 17 mai.
Vis hele sitatet...
Sorry, klarte ikke å holde meg fra og kommentere...
Vel, man skal være stolt av sitt flagg, og kommer mann fra en annen kant av verden, og vil vise sin respekt til norge, så syns jeg det skal gå an å henge opp sitt eget flagg. Som sagt, er man stolt av flagget sitt, så viser det mye ved å bruke dette til å "hedre" norge. men når det gjelder 17 mai tog, og sånne ting, syns jeg bare det norske flagget skal svaie i vinden. det er nå min mening
Andre nasjoner har ofte egne nasjonaldager, og kan flagge med eget flag på disse.
Sitat av Deezire
Jeg har ingenting i mot at folk heiser sitt eget flagg for å vise repsekt over norsk kultur på 17. Mai. I strøket der jeg bor så holder det en del Svensker til, og de heiser det Svenske flagget på 17. Mai. Enkelte har også begge flaggene!

Det er litt som å si at selv om man ikke er Norsk så hedrer man landet man bor i, men på en måte som viser at man ikke er norsk, if you catch my drift.
Vis hele sitatet...
Hvorfor skal 17. mai handle om hvem som ikke er norsk? Hvorfor skal svensker, litauere, pakistanere (whatever hvem) være nødt for og flagge noe annet flagg en det norske? Da må det faktisk slik jeg ser det være bedre at de lar vær og ikke deltar. Jeg sier ikke at det er rasering av 17. mai men, jeg forstår ikke hvorfor det skal være nødvendig. Jeg ville aldri verden flagget med et norsk flagg på nasjonaldagen til et hvilket som helst annet land.

Det er viktig og skille mellom flagging til begivenheter og nasjonaldager her. Pakistanere og litauere må få flagge for landet sitt på SIN EGEN nasjonaldag hvor mye de bare vil. Men på 17. Mai er det Norges flagg som skal vaie. ingen andre spør du meg. I Norge iallefall.

Desuten hvis en pakistaner,svenske eller litauer ønsker og markere 17. Mai vil de markere en større støtte med et norsk flagg, framfor sitt eget flagg. Så at de markerer støtte med og flagge sitt eget flagg synes jeg egentlig faller på sin egen urimelighet.

Pakistan, sverige og Litauen var forøvrig bare eksempler.
Ser fint hva både Kinseek og Dezire mener, og er vel delvis enig i prinsippet.
Likevel så mener jeg at det vil være feil å heise opp noen andre flagg, siden det er en dag for å feire Norge sin grunnlov, en viktig del av nasjonalfølelsen. Selvsagt kan innvandrerene vise kulturen sin å være stolte over den, men er bedre om de gjør det på sin nasjonaldag istedet. Blir nesten som om vi skulle gått rundt i USA og ropt hvor glade vi er i Norge på den 4. Juli.
Sitat av Samohtas
Blir nesten som om vi skulle gått rundt i USA og ropt hvor glade vi er i Norge på den 4. Juli.
Vis hele sitatet...
Men hva om vi roper vi er glade i USA og vifter med norske flag? Slik som kanskje en svenske i norge roper han er glad i norge og vifter med svensk flag?

Jeg ser ikke problemet.
Personlig så tror jeg 17. Mai er en av de dagene hvor invandrere i Norge viser mest respekt. Så det blir litt feil å angripe dem fordi de også vil flagge. Jeg kan godt skjønne de - det er en stor nasjonal begivenhet, og man er ofte særdeles stolt over hvor man kommer fra - spesielt når man ser hvilken nasjonalfølelse nordmenn har. Det har liksom en liten smitteeffekt, og det er svært få land andre enn USA og Norge som feirer nasjonaldagen sin i like stor grad. Nasjonalfølelsen i Norge er faktisk ganske unik for vest-europa.
Sitat av stiansj
Dagbladet Link

Her sier altså Norsk innvandrerforum til dagbladet at de mener at elever med minoritetsbakgrunn bør få bruke sitt "eget"(Hjemlands) flagg under 17. Mai feiringen.

Dette er et elendig forslag fra et innvandrerforum. Dette er anti-integrerende og forkludring av den norske 17. mai feiringen. Norsk Innvandrerforum burde konsentrere seg mer om integrering en om egenmarkering på Norges største årlige markerinsdag.

Rødt hvit og blått på 17. Mai, på forhånd takk.

PS!
Si din mening på Norsk innvandrerforums nettsider
Si din mening her
Vis hele sitatet...
Who cares? Nasjonalisme er utdatert. Hvorfor i helvete skal du bry deg om hva andre foretar seg på en 17. mai, 4. juni eller 2. mars? Det er da faen meg deres eget valg.

Når 17. mai kommer, så skal jeg vifte med det danske flagget. Saksøk meg.
Sitat av Kinseek
Men hva om vi roper vi er glade i USA og vifter med norske flag? Slik som kanskje en svenske i norge roper han er glad i norge og vifter med svensk flag?

Jeg ser ikke problemet.
Vis hele sitatet...
Blir ikke det litt selvmotsigende å fortelle hvor glad du er i ett land ved å veive med symbolet til et annet. Blir som å si "Jeg er synes Norge er best, men liker Sverige mye bedre!" Da er det nesten bedre å ikke feire noenting.
Dra på Fotballkamp Brann-Vålerenga, sett deg på Vålerenga-siden og veiv med flagget til Rosenborg? Selv om du kanskje vil vise at du liker Vålerenga, så er ikke et Rosenborg-skjerf måten å gjøre det på. (Bare for å dra et mer konkret eksempel).
Sitat av eskilf
Who cares? Nasjonalisme er utdatert. Hvorfor i helvete skal du bry deg om hva andre foretar seg på en 17. mai, 4. juni eller 2. mars? Det er da faen meg deres eget valg.

Når 17. mai kommer, så skal jeg vifte med det danske flagget. Saksøk meg.
Vis hele sitatet...
Nå er det jo mildt sagt en overdrivelse og paralellisere min "motstand" mot alternativ flagging som nasjonalisme. Det er en avsporing og du har ingen argumenter. Når det gjelder språkbruken har jeg litt problemer med og forstå agressiviteten. Du starter innlegget ditt med "Who cares" hvis det er holdningen din, så vil jeg replisere rett tilbake? ja bryr du deg? og om du ikke gjør det? hvorfor bryr du deg med og bry deg om andre som bryr seg?

Du bidrar ikke konstruktivt her, nei faktisk ikke i det hele tatt med slike innlegg. Jeg foreslår du finner deg en annen tråd og forsøple.
Sitat av Samohtas
Blir ikke det litt selvmotsigende å fortelle hvor glad du er i ett land ved å veive med symbolet til et annet.
Vis hele sitatet...
Nei. "Vi svensker er glade i norge vi også, så derfor vifter vi med vårt flag på deres nasjonaldag for å vise at svensker også liker norge". Akkurat som jeg uten problemer kunne vifte med det norske flag i USA 4. Juli for å vise at jeg som nordmann også er begeistret for amerika.

Å veive med ditt eget nasjonalflag på andres nasjonaldag er en måte å vise at jo, min fremmede nasjon viser respekt for deres nasjon.
Sist endret av Kinseek; 8. april 2008 kl. 11:16.
Sitat av Deezire
Jeg har ingenting i mot at folk heiser sitt eget flagg for å vise repsekt over norsk kultur på 17. Mai. I strøket der jeg bor så holder det en del Svensker til, og de heiser det Svenske flagget på 17. Mai. Enkelte har også begge flaggene!

Det er litt som å si at selv om man ikke er Norsk så hedrer man landet man bor i, men på en måte som viser at man ikke er norsk, if you catch my drift.

Det er faktisk ganske mange som bor mot sin vilje i Norge. Enten drevet på flukt av krig eller for sin politiske stand. Jeg har ikke noe imot at disse hedrer dagen med sine egne flagg.
Vis hele sitatet...
I do catch your drift.
Sitat av Kinseek
Nei. "Vi svensker er glade i norge vi også, så derfor vifter vi med vårt flag på deres nasjonaldag for å vise at svensker også liker norge". Akkurat som jeg uten problemer kunne vifte med det norske flag i USA 4. Juli for å vise at jeg som nordmann også er begeistret for amerika.

Å veive med ditt eget nasjonalflag på andres nasjonaldag er en måte å vise at jo, min fremmede nasjon viser respekt for deres nasjon.
Vis hele sitatet...
And your drift as well.

Synes det er smålig å nekte utlendinger å heise sitt eget flagg - det er INGENTING galt med det!

Kan dere ærlig si meg at utlendingene er ute etter å ta over norges nasjonaldag?
Jeg ser ikke at noen andre flagg enn norgesflagget har noe å gjøre på full stang å gjøre, selvfølgelig er det mulig å gå rundt med flagg som viser "representanter" fra andre land feirer norges frigjøring like mye som oss, men ett utenlandsk flagg har ingenting på full stang å gjøre.

Sitat av hedningen

Kan dere ærlig si meg at utlendingene er ute etter å ta over norges nasjonaldag?
Vis hele sitatet...
vel...... ja
Sist endret av Ulvengunnar; 8. april 2008 kl. 11:41.
Man bør aldri nekte noen å heise sitt eget flagg. Om de heiser flagget sitt i rett situasjon er derimot tema for diskusjon. 17. mai er nasjonaldagen vår, og da bør fokuset være på det norske flagget. Innvandrere i egne nasjonaldrakter som bærer norske flagg må da være et bedre tegn på integrering enn noe annet? Et symbol på at vi ikke frarøver noen deres kultur og at de er en del av det norske samfunnet.

Jeg blir nesten litt trist av å lese mange av svarene i tråden. Mangler folk helt nasjonalfølelsen? Har alltid hatt en mistanke om at mange år med sosialisme har gjort norsk stolthet så godt som ikke-eksisterende og at vi snart må bytte ut 'alt for Norge' med 'Norge for alle'. Bah.
Sitat av stiansj
Nå er det jo mildt sagt en overdrivelse og paralellisere min "motstand" mot alternativ flagging som nasjonalisme. Det er en avsporing og du har ingen argumenter. Når det gjelder språkbruken har jeg litt problemer med og forstå agressiviteten. Du starter innlegget ditt med "Who cares" hvis det er holdningen din, så vil jeg replisere rett tilbake? ja bryr du deg? og om du ikke gjør det? hvorfor bryr du deg med og bry deg om andre som bryr seg?

Du bidrar ikke konstruktivt her, nei faktisk ikke i det hele tatt med slike innlegg. Jeg foreslår du finner deg en annen tråd og forsøple.
Vis hele sitatet...
Det er nasjonalisme, ja. Ikke ekstremisme, det er jeg inneforstått med. Men nasjonalisme er det definitivt.

Hva ønsker du at jeg skal bidra med i denne debatten? Dere er sinte fordi at noen bruker vår høyttidsdag for å flagge om sitt eget land. Har du tenkt på at mange av disse menneskene kommer fra land som absolutt ikke er frie? De har INGEN frihetsdag. Og du ber dem om å finne en egen dag? De har ingen.

Jeg synes det at andre flagger med sine egne flagg på den norske nasjonaldagen handler mer om ønsket om at man er stolt av sitt eget land, men kanskje også ønsker den samme friheten for sitt eget land. De ser på Norge som et forbilde for å kjempe for en frihet der de selv kommer fra. Det at de bruker den norske nasjonaldagen til dette viser bare at de er stolte over det Norge har utrettet, men de skulle ønsket de hadde de samme mulighetene til å feire en frihetsdag i sitt eget land.

Vil du ha flere argumenter for at jeg synes dette er en latterlig debatt? De er uendelige. Poenget er at du som typisk sosialdemokrat driter i at andre kanskje trenger den samme nasjonalfølelsen som du har. Og nå argumenterer jeg ikke, nå kritiserer jeg bare deg.

Ha en fin dag du også : )

Sitat av Kinseek
Nei. "Vi svensker er glade i norge vi også, så derfor vifter vi med vårt flag på deres nasjonaldag for å vise at svensker også liker norge". Akkurat som jeg uten problemer kunne vifte med det norske flag i USA 4. Juli for å vise at jeg som nordmann også er begeistret for amerika.

Å veive med ditt eget nasjonalflag på andres nasjonaldag er en måte å vise at jo, min fremmede nasjon viser respekt for deres nasjon.
Vis hele sitatet...
Støtter dette. Det finnes uendelige mange grunner til at folk flagger med andre flagg. Dette er en av dem.
Sitat av Kinseek
Nei. "Vi svensker er glade i norge vi også, så derfor vifter vi med vårt flag på deres nasjonaldag for å vise at svensker også liker norge". Akkurat som jeg uten problemer kunne vifte med det norske flag i USA 4. Juli for å vise at jeg som nordmann også er begeistret for amerika.

Å veive med ditt eget nasjonalflag på andres nasjonaldag er en måte å vise at jo, min fremmede nasjon viser respekt for deres nasjon.
Vis hele sitatet...
Ser fullt og helt poenget ditt, og skjønner godt hvorfor du mener det. Likevel sier jeg meg fortsatt uenig.
Selv om et land vil vise sine gode relasjoner med oss ved å veive med sitt flagg, så ville det ha satt et mye kraftigere og bedre inntrykk om de hadde brukt norske flagg, siden det viser hvor glade de faktisk er i landet vårt. Og det er jo det som er en viktig del av dagen, nemlig å vise hvor glade vi er i landet vårt, og for en gangs skyld være litt nasjonalistiske, ikke å la andre vise sitt lands generelle mening, men heller sin egen. Dette er jo tross alt en nasjonaldag, ikke en internasjonaldag.

Tilfelle noen oppfatter meg feil: Jeg har ikke noe i mot innvandrere eller andre kulturer generelt, og melder meg gjerne frivillig til å bli kjent med innvandrere. Jeg synes bare at noen ting skal holdes tradisjonen tro og ikke rokkes ved uansett hvor inkluderende vi vil være.
Sitat av Samohtas
Selv om et land vil vise sine gode relasjoner med oss ved å veive med sitt flagg, så ville det ha satt et mye kraftigere og bedre inntrykk om de hadde brukt norske flagg, siden det viser hvor glade de faktisk er i landet vårt.
(...)
Dette er jo tross alt en nasjonaldag, ikke en internasjonaldag.
Vis hele sitatet...
Jeg er uenig. Jeg klarer ikke å se at om noen innvandrere bruker andre flag enn det norske så skulle det være et mindreverdig uttrykk. I mitt syn så er det alldeles fantastisk at midt oppi alle de flotte norske flagene så finnes det også en rekke utenlandske flag. Tenke seg til! Her kommer mennesker fra alle nasjoner for å delta på feiringen av Norge! Norge er ikke en boble avskåret fra verden, og med utenlandske flag så ser vi nettopp "jodda! vi har sett Norge vi også og synes det er fantastisk! Hurra fra Sverige/Thailand/Whatever!".
Elever med minoritetsbakgrunn og flaggbruk på 17. Mai:

Føler at man da på en måte glemmer hvorfor man i det heletatt feirer 17.Mai, Norge vart et eget land. Da blir dette en feiring som hyller Norge, da forstår jeg ikke hvorfor andre land skal inngås? Hva gjorde for eksempel da landene hvor innvandrene kommer fra, for å hjelpe Norge til og bli selvstendig? Dette blir bare feil, greit at Norge er et multikulturelt samfunn, men Nasjonaldagen er vår. Rød, hvit og Blå 17 Mai.
Bah.
Det er bedre med et flagg i det hele tatt, enn intet flagg overhodet.
Selv skal jeg gå med jolly roger...

Men så er jeg russ, da...
Har bodd 3år i Belgia, kan ikke huske at vi viftet rundt med det norske flagget på dem sin nasjonaldag. Selv om det var en del norske der, så markerte vi dette på 17.mai.
Sist endret av Xeon; 8. april 2008 kl. 12:54.
på 17.mai innen for norges grenser er det KUN det norske flagget som ska bli brukt mener jeg.
jeg har aldri hørt at det var folk fra pakistan osv som var med og skrev grunnloven..
det er greit at innvandrere har respekt for sin religion osv, men da de kommer til ett land, så syns jeg at de kan rette seg etter den kulturen landet har, ikke dra med seg alt mulig fra sitt eget hjemland..

"Norge i rødtt, hvitt og blått!"
Ved feiring av den Norske nasjonaldag, skal Norske flagg vaie i vinden. Ved Feiring av den Svenske nasjonaldag skal Svenske flagg vaie i vinden. Ved Feiringen av den Spanske nasjonaldagen skal Spanske flagg vaie i vinden.

Det er den Norske nasjonaldagen, hvor vi feirer Norge som selvstendig stat. Da skal symbolet på Norge vaie i vinden, ikke spanske eller svenske flagg.

Har ingenting med rasisme eller integrasjon å gjøre, det handler om tradisjon og semiotikk.
Jeg mener at selv om de med all rett (og stolthet) ikke skal legge skjul på en egen følelse av tilhørighet til et annet land så er det ikke rett med utenlandske flagg i 17. mai toget. 17. mai feiringen er en feiring av Kongeriket Norge sin selvstendighet og _norges_ grunnlov. Det er Norge som skal feires og det norske flagget som skal hylles.

Jeg sier her ikke at jeg krever at alle skal gå med det norske flagget, det får være opp til den enkelte. Om noen vil gå med et symbol for en annen stat er det helt greit for meg men et flagg i toget synes jeg ikke er passende.

Om jeg skulle feire 4. juni i USA som noen har vært inne på så ville jeg gjerne gått med et norsk merke på jakken, men ikke noe mer.

Jeg er rett og slett ikke helt enig i at det å gå med et amerikansk e.l. flagg for å symbolisere at du er stolt av Norge selv om du kommer fra et annet land er helt på sin plass. Ivertfall ikke i toget..
Sitat av stiansj
Dagbladet Link

Her sier altså Norsk innvandrerforum til dagbladet at de mener at elever med minoritetsbakgrunn bør få bruke sitt "eget"(Hjemlands) flagg under 17. Mai feiringen.

Dette er et elendig forslag fra et innvandrerforum. Dette er anti-integrerende og forkludring av den norske 17. mai feiringen. Norsk Innvandrerforum burde konsentrere seg mer om integrering en om egenmarkering på Norges største årlige markerinsdag.

Rødt hvit og blått på 17. Mai, på forhånd takk.

PS!
Si din mening på Norsk innvandrerforums nettsider
Si din mening her
Vis hele sitatet...

Jeg er helt enig, synes det passer ikke inn. Det går rett og slett for langt hvis de skal få lov til det. Herregud, 17mai er noe som tilhører norge og derfor skal dét brukes norsk flagg. De har sikkert sine egne dager hvor de kan få lov til å gå ut med deres flagg. Ikke at jeg er rasist, eller nasist, men jeg mener det begynner å gå litt for langt når de kommer med slike forslag. Jeg vil understreke at jeg ikke har noen ting imot utlendinger så lenge det er peace!
Jeg synes det skal nektes.
Dette er Norge. Innvandrerne bor ikke i Somalia hvor de blir skutt om de heiser ett flagg lenger. De er ikke somalere lenger. De er nordmann(I teorien)
Vi feirer ikke stiftelsen av Pakistan gjør vi?
Feirer vi frigjøringen av Serbia?
NEI!
Vi feirer vår grunnlov og selvstendighet og det at en utlending skal stå for 17. Mai kommiteen er HELT feil etter min mening. Dog virker det som at de har virket en som kommer til å gjøre en god jobb(Forhåpentligvis) siden han også var imot å bruke utenlandske flagg på 17. Mai.
Ser jeg andre flagg enn Norge's flagg på 17 mai så brenner jeg det. (Er jo lov nå! Haha) Vi feirer VÅRT land. På EN dag i året. Da synes jeg at de som vil ha sitt eget flagg oppe kan bruke av de 364 andre dagene i året. De kan gjerne gå i sin nasjonal drakt, MEN med et norskt flagg. Det er integrering. Da går det endelig begge veier, og vi kan feire sammen.
Nå må vi passe på at vi ikke synker like lavt som mange andre land gjør når det kommer til flaggkulturen...
Det er kun 2 flagg som skal svaie i vinden innenfor Norges grenser 17. mai! Det norske og det samiske. det finnes 364(365 ved skuddår) dager i året der alt av utlendinger, såvell som vestlige og ikke-vestlige kan veive fritt med sitt flagg! jeg blir personlig fornærmet når folk krever å heise f.eks det kinesiske flagget i Norge på -NORGES- nasjonaldag
Sitat av naiSt
Det er kun 2 flagg som skal svaie i vinden innenfor Norges grenser 17. mai! Det norske og det samiske. det finnes 364(365 ved skuddår) dager i året der alt av utlendinger, såvell som vestlige og ikke-vestlige kan veive fritt med sitt flagg! jeg blir personlig fornærmet når folk krever å heise f.eks det kinesiske flagget i Norge på -NORGES- nasjonaldag
Vis hele sitatet...

og hva i alle dager har det samiske flagget å gjøre der da?
Sitat av Xasma
Ser jeg andre flagg enn Norge's flagg på 17 mai så brenner jeg det. (Er jo lov nå! Haha) Vi feirer VÅRT land. På EN dag i året. Da synes jeg at de som vil ha sitt eget flagg oppe kan bruke av de 364 andre dagene i året. De kan gjerne gå i sin nasjonal drakt, MEN med et norskt flagg. Det er integrering. Da går det endelig begge veier, og vi kan feire sammen.
Vis hele sitatet...
Jeg liker hvordan du tolker «begge veier» som «rett dere etter oss, ellers brenner jeg flaggene deres». Men bevares, du er jo så gavmild at du lar «dem» gå i sine egne nasjonaldrakter, hva mer våger de å forlange, liksom!?!
Sitat av Ulvengunnar
og hva i alle dager har det samiske flagget å gjøre der da?
Vis hele sitatet...
Igrunn ingenting. Men samene er vel en del av Norge dem også, og følges like mye av grunnloven, friheten i 45 som "Norge".
Sitat av Xasma
Ser jeg andre flagg enn Norge's flagg på 17 mai så brenner jeg det. (Er jo lov nå! Haha) Vi feirer VÅRT land. På EN dag i året. Da synes jeg at de som vil ha sitt eget flagg oppe kan bruke av de 364 andre dagene i året. De kan gjerne gå i sin nasjonal drakt, MEN med et norskt flagg. Det er integrering. Da går det endelig begge veier, og vi kan feire sammen.
Vis hele sitatet...

Jeg har forandret mening fra den første posten min og er utrolig enig i hva du sier der (bare på en mindre aggresiv måte) hvis andre flagg vaier på nasjonaldagen viser det hvor lite respekt disse flagg "vaierene" har for landet de får lov å bo i.

Sitat av hyys
Igrunn ingenting. Men samene er vel en del av Norge dem også, og følges like mye av grunnloven, friheten i 45 som "Norge".
Vis hele sitatet...
Vel, nei de er ikke det.
Vel så mye de klager på å få drivd seg videre inn i landet, så synes jeg de skal rette seg etter norske standarder, ettersom de vil ha egne partier og alt det der, det skal de få, så lenge det er vårt flagg de velger å vaie med å ingen andre. Ingen andre land enn norge skulle fått lov å drive med innenriks. Om dere skjønner.
Sist endret av Ulvengunnar; 9. april 2008 kl. 09:21.
Så indianerene burde ikke få lov til å holde, tilgi den konservative ordleggingen, stammeråd om de ønsker å også se på seg selv som innbyggere av USA?

Vi har gjort mye urett mot samene opp gjennom historien, det minste vi kan gjøre er å respektere de i dag. Og de bør så absolutt få bestemme over egne interesser.
Sitat av egeulf
Så indianerene burde ikke få lov til å holde, tilgi den konservative ordleggingen, stammeråd om de ønsker å også se på seg selv som innbyggere av USA?

Vi har gjort mye urett mot samene opp gjennom historien, det minste vi kan gjøre er å respektere de i dag. Og de bør så absolutt få bestemme over egne interesser.
Vis hele sitatet...

Det skal du gjerne få lov å mene for min del, men det går imot alt jeg mener.
Tør jeg spørre om hva meningene er tuftet på? Tar jeg veldig feil om jeg tror du ikke liker samene fordi det rett og slett er et folkeslag og en kultur du ikke har et bevisst forhold til utover at du irriterer deg hver gang samesaker tar opp verdifull spalteplass i VG? Eller er du av den nyanserte typen som har satt deg inn i samenes historie og kan begrunne med gode argumenter hvorfor en av verdens urbefolkninger ikke skal få drive selvstyre, om enn i en begrenset form?
Sitat av Nichotin
Man bør aldri nekte noen å heise sitt eget flagg. Om de heiser flagget sitt i rett situasjon er derimot tema for diskusjon. 17. mai er nasjonaldagen vår, og da bør fokuset være på det norske flagget. Innvandrere i egne nasjonaldrakter som bærer norske flagg må da være et bedre tegn på integrering enn noe annet? Et symbol på at vi ikke frarøver noen deres kultur og at de er en del av det norske samfunnet.
Vis hele sitatet...
Meget godt sagt Nicho, det støtter jeg!
Sitat av egeulf
Tør jeg spørre om hva meningene er tuftet på? Tar jeg veldig feil om jeg tror du ikke liker samene fordi det rett og slett er et folkeslag og en kultur du ikke har et bevisst forhold til utover at du irriterer deg hver gang samesaker tar opp verdifull spalteplass i VG? Eller er du av den nyanserte typen som har satt deg inn i samenes historie og kan begrunne med gode argumenter hvorfor en av verdens urbefolkninger ikke skal få drive selvstyre, om enn i en begrenset form?
Vis hele sitatet...

De skal godt få lov å drive selvstyre, men da skal de slutte å bevege seg inn i Norges politikk.
Ett godt EKSEMPEL og jeg sier eksempel fordi jeg vil ikke høre "er det den beste grunnen du har", er at samene ville være med i Norsk grand prix, og hvis de vil ha selvstendig selvstyre er det ikke meningen at de skal integrere seg og ta over diverse ting her i Norge.
Lese historie om dem er uaktelt, og der mistet jeg sikkert alle argumentene mine fordi folk kommer med engang til å si "hvis du ikke har brukt 20 timer på å lese om der, så ikke snakk om det", men historien har ingenting med at de skal ha selvstendig styre i HELE Norges land?
Sist endret av Ulvengunnar; 9. april 2008 kl. 09:53.
Du mister ikke alle argumentene dine ved å ikke kunne noe om det du prater om, men stol på at de blir mindre overbevisende.

Jeg ser heller ikke helt hva du prøver å skrive, mener du at samene konspirerer for å bryte ut av Norge og danne en selvstendig stat? Og hva mener du med «selvstendig styre i hele Norges land»?

Såvidt jeg vet er sametingets viktigste sak den som ble vedtatt i 1987, nemlig sameloven. Den sier noe i stil med:
Sameloven er en lov om Sametinget og om andre samiske rettsforhold. Loven ble lagd fordi det samiske språket, den samiske kulturen og samenes levemåte skulle bli ivaretatt best mulig. Loven ble vedtatt på Stortinget den 12. juni 1987.
Vis hele sitatet...
Er dette også noe du er uenig i?

Og spar meg for GP-saken, den er helt uten politisk relevans.
Sitat av egeulf
Du mister ikke alle argumentene dine ved å ikke kunne noe om det du prater om, men stol på at de blir mindre overbevisende.

Jeg ser heller ikke helt hva du prøver å skrive, mener du at samene konspirerer for å bryte ut av Norge og danne en selvstendig stat? Og hva mener du med «selvstendig styre i hele Norges land»?

Såvidt jeg vet er sametingets viktigste sak den som ble vedtatt i 1987, nemlig sameloven. Den sier noe i stil med:
Er dette også noe du er uenig i?

Og spar meg for GP-saken, den er helt uten politisk relevans.
Vis hele sitatet...
Denne loven du nevner har jeg ingen mening om, poenget mitt var kunn det at det samiske flagget har ingenting å gjøre vaiende på Norges nasjonaldag.
Enhver mening burde tuftes på en god begrunnelse, hvis ikke er den verdiløs. Nå virker det som om du trekker deg ut fordi argumentene dine ikke holdt mål.

Så samene burde ikke få vifte med flagget sitt … fordi de er teite og det norske flagget er mye finere? Norge består, enten man liker det eller ikke, engang av flere grupper mennesker enn direkte etterkommere av gjengen som undertegnet grunnloven i 1814.

Kongefamilien er opprinnelig dansk, er det da riktig at de får delta på 17. mai?
Det ville jo bli det samme som at "Vålerenga Skole" ikke skulle få bært sin fane i 17-mai toget...
OT: Hva er greia med Vålerenga skole hyys?
Sitat av egeulf
Enhver mening burde tuftes på en god begrunnelse, hvis ikke er den verdiløs. Nå virker det som om du trekker deg ut fordi argumentene dine ikke holdt mål.

Så samene burde ikke få vifte med flagget sitt … fordi de er teite og det norske flagget er mye finere? Norge består, enten man liker det eller ikke, engang av flere grupper mennesker enn direkte etterkommere av gjengen som undertegnet grunnloven i 1814.

Kongefamilien er opprinnelig dansk, er det da riktig at de får delta på 17. mai?
Vis hele sitatet...

Nei samene bør ikke få vifte med flagget sitt i norge på norges nasjonaldag
fordi de er så opptatte av å være egenrådige.
Kongefamilien er ikke jeg noe fan av, så om de blir hivd ut gir jeg blanke i. Men dog de er ett symbol på at Norge ble ett fritt land om du skal drive å omformulere til at ingen andre enn hardbanka nordmenn skal ha rettigheter i norge, så er det ditt problem som tulling i diskusjoner, ikke mitt. Så forstå det andre skriver før du slår huet i bordet.
Sitat av MagicalTrevor
OT: Hva er greia med Vålerenga skole hyys?
Vis hele sitatet...
Det var et vilt og ukonkret eksempel på diverse skoler\foreninger som enten bærer faner eller flagg som representerer seg selv.

På samme måte, må samene få representere seg selv, da de er en del an landet vårt.