Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 1417
Heisann! Tenkte jeg skulle nevne noen ting som er greit å ha i bakhodet når man er ute og utforsker. Jeg har ikke
sett noe særlig til slike tråder på freak, så tenkte det er greit ettersom det dukker opp mange nye urbexere.

Viktig: Jeg skal ikke sitte her og si hva folk skal / skal ikke gjøre, men heller nevne ting som kan
opplevelsen mer trivlig for de som kommer etter deg.

1. "Take nothing but pictures, leave nothing but footprints..." Vi (urbexere) er ikke ute etter å tyve
eller drive hærverk. Om vi har med et kamera eller ikke spiller liten rolle. Vi er der for å "dokumentere",
enten med video, bilder eller tekst.

2. Sikkerhet kommer alltid først! Det er aldri verdt å risikere liv og helse for å ta et par bilder. Vær sikker på
at stedet du utforsker er trygt og dersom det ikke er det, vær godt forberedt! Støvmasker, hjelmer,
ekstra batterier til lommelykt, nødkontakt (jeg sier alltid ifra til et familiemedlem hvor jeg drar og når
jeg forventer å vøre tilbake), og ellers det som kunne lønne seg å ha med på tur. Det er fort gjort å kutte
seg på noe, og det er ikke dumt å ha noe desinfiserende eller noe du kan dekke kuttet med.

3. Utstyr er alltid kjekt å ha med, spesielt når du skal ned i gruver eller grotter. Personlig syntes jeg gruver
er betydelig mer farlig enn hus, da det er noe vanskeligere å forutse farene. Vær alltid forberedt på at det
du minst venter skal skje, vil skje.

4. Team up! Ta med deg noen på turene! Det er alltid kjekt å ha med deg noen som kan gi deg en hjelpende
hånd når du er ute og utforsker nye steder! Faller du gjennom et gulv eller skader deg så er det lettere å
komme deg hjem eller få tak i hjelp om du ikke er alene.

5. Rydd opp etter deg! Jeg kan ikke stresse dette nok! Er det noe som irriterer meg grenseløst, er det når
urbexere ikke rydder opp etter seg. Fakkelbokser, telys, fyrverkeri... alt som IKKE hører hjemme i forlatte steder
finner man på forlatte steder. Vær så snill og vis hensyn til at det kommer noen etter deg og at om du ikke rydder
opp går det utover deres opplevelse.

6. Del opplevelsen? Jeg merket fort etter at jeg begynte med urbex, at det å dele opplevelsen med andre i form
av bilder var et godt trekk. Ved å dele bilder / video bygger du fort et nettverk med andre urbexere. Det blir også
lettere for andre å dele lokasjoner med en som dokumenterer sine besøk.

..

Det er sikkert mye annet som kan settes opp i denne lista, men i øyeblikket er dette hva jeg kom på og
føler er viktig. Hvis du vil føye til noe så er det helt greit, men folk burde ha litt frihet utenom det som påvirker
andres opplevelse av et sted.

/Riddler
7. Fortell andre hvor du skal.

Pleide alltid å fortelle muttern at jeg skulle et sted når jeg bodde hjemme, sånn at hvis noe gikk galt viste hun hvor jeg sannsynligvis var
Sitat av duddez Vis innlegg
7. Fortell andre hvor du skal.

Pleide alltid å fortelle muttern at jeg skulle et sted når jeg bodde hjemme, sånn at hvis noe gikk galt viste hun hvor jeg sannsynligvis var
Vis hele sitatet...
Tenkte det falt under punkt 2 med nødkontakt Alltid lurt å si ifra til noen hvor du skal uansett!