Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 3622
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
Sitter og ser på en dokumentasjon om omskjæring av kvinner på Channel 4 (britisk TV kanal), og er liksom dratt i to retninger:

1) Det er grusomt. Fullstendig grusomt. Jenter ned i 6 års alderen får klitoris skåret tvert av av ikke-kirurgiske instrumenter uten bedøvelse.

2) Det er grusomt, men ikke vårt problem.


1 er nok det mest politisk korrekte. Samtidig føler jeg at det er galt av vesten å prøve å gjøre noe med det. Omskjæring av kvinner er en undertrykkende handling dyttet på dem i et mannsdominert samfunn, det er det lite tvil om. Men hva godt gjør det å prøve å gjøre noe med det? Å komme fra vesten og informere afrikanske land og stammer som fortsatt bedriver virksomheten har en av to utfall: a) Det gjør at problemet blir løst, eller b) man skaper en uopprettelig kløft mellom stammene det gjelder og vesten.

Samtidig vises denne dokumentaren på engelsk televisjon. jeg regner med at formålet er å skape økt forståelse og få folk til å prøve å gjøre noe imot det, men samtidig ser jeg for meg at det øker avstanden fra folk som ser det her og til dem også.

Rasisme er et rimelig stort problem i England - ikke minst fordi "arbeiderklassen" og det generelle klasseskillet fortsatt er betydelig i bildet. Jeg kan umulig tenke meg at å vise programmet på landsdekkende TV gjør situasjonen mye bedre.


Noen som har innspill? Jeg vet liksom ikke helt hvordan jeg skal tolke programmet.
Så lenge de har den tåpelige religionen deres,så får de bare slite med omskjæring..ikke mitt problem
Opprinnelig postet av SharQ
1 er nok det mest politisk korrekte. Samtidig føler jeg at det er galt av vesten å prøve å gjøre noe med det. Omskjæring av kvinner er en undertrykkende handling dyttet på dem i et mannsdominert samfunn, det er det lite tvil om. Men hva godt gjør det å prøve å gjøre noe med det? Å komme fra vesten og informere afrikanske land og stammer som fortsatt bedriver virksomheten har en av to utfall: a) Det gjør at problemet blir løst, eller b) man skaper en uopprettelig kløft mellom stammene det gjelder og vesten.
Vis hele sitatet...
Du har mye rett i hva du sier, og jeg er enig i din tolkning sett i et kjønnsperspektiv. Men jeg synes ikke det er galt av "vesten" og si fra hva vi mener om saken. Nemlig at det er en grotesk tradisjon som ikkje hører hjemme noe sted i verden i 2003. Kjønnslemlesting i afrika er faktisk på tilbakemarsj, mye pga opplysningskampanjer som også er støttet av vesten. Flere og flere forstår problemene knyttet til dette, og mange steder svinner disse tradisjonene hen. Heldigvis (!) er motstanden økende i land hvor dette skjer. Problemet med rasisme knyttet til dette er det nok lite å gjøre med. Så lenge saken blir belyst på en ordentlig måte i dokumentaren, og det tror jeg Channel 4 gjør, får man bare håpe at den engelske, dårlig utdannede arbeiderklassen drar korrekte konklusjoner.

Og til Mantus, som desverre ikke har forstått så mye: Dette handler faktisk ikke om religion, men om tradisjon, selv om du i ditt litt begrensede sinn kanskje ikke tror det. Kjønnslemlesting finnes i de fleste religioner, f.eks blir omtrent alle guttebarn i usa kjønnslemlestet uten bedøvelse, og ikke bare jøder. Fordi det er en tradisjon, som ikke har noen fornuftige grunner.

-DonT
Grunnen til at vi ikke har det,er at vi ikke tar religionen vår så seriøst.
Grunnen til at vesten er sååå mye over alle andre,er at vi ikke er så hengt oppi religion.
DonTomaso: Ja, men det kan kalles en skikk i en religion.

Tvangsomskjæring er brudd på menneskerettighetene og skal i aller høyeste grad bekjempes. Dette er kjønnslemlestelse og er uakseptabelt.
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
Trådstarter
Faktisk er det ikke religiøst, men kulturelt betinget, men dog.
Jepp, slutt å gi religion all skylden for alt. Det er menneskene selv som ikke forstår!

Det dem gjør er vel å kutte av klitoris, kutte av de ytre leppene, og sy sammen de indre leppene, slik at jenta ikke kan få noe som helst inn. I deres øyne er det bare å holde jenta ren, frem til hun gifter seg(da skal vel stinga vekk). Men ulempene er selvfølgelig smerten jentene blir påført, det at sex ikke blir like bra lenger, og det at ting der nede kan bli veldig urenslig, når ting ikke kan komme ut.

Det er en syk, gammel tradisjon som burde vært fjernet for lengst! Eller rett og slett aldri oppfunnet. Selv om jeg mener at USA i alle fall gjør _MYE_ tull, synes jeg virkelig dette er noe de kan gripe inn i.
Jeg tror utdannelse vil hjelpe. Hvis mødrene lærer at omskjæring har såpass mange bivirkninger, vil de kanskje begrense bruken.
Om en generasjon er omkjæring forsvunne fra jordens overflate.
En må bare vente på at de gamle pampene skal dø, så nye får stige fram og forandre verden.
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Opprinnelig postet av L0rdMeL
Om en generasjon er omkjæring forsvunne fra jordens overflate.
En må bare vente på at de gamle pampene skal dø, så nye får stige fram og forandre verden.
Vis hele sitatet...
tror ikke du skal si det for sikkert. Unge gutter bli opplært til at det er riktig, de blir selv de "gamle pampene" når de vokser opp.

En ting vi hvertfall kan gjøre noe med, er at slike "forbrytelser" ikke skjer i norge f.eks. har hørt om flere tilfeller der det blir praktisert i norge.
Mates: Jeg tror neppe utdannelse når frem til de som bor i stråhytter i Afrika.

tnt: Jmfr Kadra
tittelen er "omskjæring av kvinner - en diskusjon".

er det virkelig noe å diskutere engang? er det i det hele tatt noen tvil om at omskjæring av både kvinner og menn er en eldgammel og foreldet religiøs hardnakket handling? er det noen tvil om at man burde banke shitloads med vett inn i hodet på alle over-religiøse jævler som tror at det er en bra ting å skjære av kjønnslepper og klitoris på jenter på 10 år?

i didn't think so.
men et av problemene er jo at mange IKKE VIL bli omskjært. Og man har jo lov å bestemme over sin egen kropp hvor enn du er i verden. Men selvsagt, tvang er jo ganske velkjent.
Altså, gi mer makt til kvinnene, så slipper vi dette. Fordi mennene har makta og samfunnet henger etter resten av verden, holdes slike ting igjen. Dessverre. Bygg skoler, undervis og ikke minst, kriminaliser det på en måte. De fleste landene sier jo at de er imot uansett, right?
(litt korttenkt løsning dette, men vestlig kultur og økonomi burde fikse det?)
Joda, det er mange afrikanske land som har sagt at de er helt imot omskjæring av kvinner. Men jeg leste om en kvinne som anmeldte et par foreldre for at de tvang omskjæring på datteren deres. Saken kom opp i rettsapparatet men saken mot foreldrene ble henlagt. Så det blir ekstra vanskelig når selv enkelte domstoler setter seg på bakbeina.
Vestlig kultur og økonomi har jo bare ødelagt b.la afrika, så det er ikke løsningen på problemet.
Afrika bidrar til å ødelegge seg selv.
utenfor ditt vindu
larsforstyrret's Avatar
De bryr seg ihvertfall ikke om at kvinnene skal ha det godt. De skal være jomfru og ikke nyte sex. Ofte blir kvinnene "pakket inn" og blir åpnet av den eldste i stammen første "bryllupsnatt". Jeg syns det er sjukt.
Opprinnelig postet av L0rdMeL
Vestlig kultur og økonomi har jo bare ødelagt b.la afrika, så det er ikke løsningen på problemet.
Vis hele sitatet...
Altså, var bittelitt ironi i måten jeg formulerte meg på i den linjen
Måten Islam praktiseres på er mye værre. (sorry for offtopic)
[/quote]Afrika bidrar til å ødelegge seg selv.[/quote]
Med god hjelp fra vesten.
Opprinnelig postet av Pinh34d
Afrika bidrar til å ødelegge seg selv.
Med god hjelp fra vesten.
Vis hele sitatet...
Ja, du har rett. Vesten gir milliarder i hjelp til Afrika, men alikavel greier de å ødelegge seg selv.
utenfor ditt vindu
larsforstyrret's Avatar
Hvem var det som ga afrika våpen da? hmm... la meg tenke: joda vesten. Hvem ga dem sprit... joda: vesten.
Opprinnelig postet av CrazyWeb
Hvem var det som ga afrika våpen da? hmm... la meg tenke: joda vesten. Hvem ga dem sprit... joda: vesten.
Vis hele sitatet...
Sovjet var en del av vesten? Man lærer noe nytt hver dag..