Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  35 2040
MINST 12år
tore-'s Avatar
Antar de fleste har lest denne artikkelen i VG:
Hallvard oppnådde karakter 5, mens Anette bare fikk 3+. Etter at de gikk til rektor og avslørte «lærertesten», ble det bråk. Nå er begge besvarelsene like godt satt ned til 3-.
Vis hele sitatet...
En setning, BOMBE at dette kom fra den norske offentlige skole.

VGs artikkel
Sist endret av tore-; 24. mai 2003 kl. 21:43.
jeg vet, det er helt sykt. får kjeft og all ting fordi de gjennomskua dem. skulle måtte ha gjort stilen en gang til i verste fall.
I like turtles
Skyfex's Avatar
Også unnskylder de seg ved å si at det bare var en revurdering.. Når de fikk 3+ og 5, og blir satt ned til 3- er jo det helt klart gjort for å straffe dem for å avsløre lærerne. Begge ga høyere karakterer før det kom fram. Og når de tar det opp med avisen, så sier de at det var en revurdering.. feigt! Er det slik at det er bare sånne folk som blir lærere, eller er det lærerne som blir slik etter å ha jobbet en stund? De må da skjønne at dette virker ekstremt demotiverene
Very Important Lurker
Keanu's Avatar
Hadde jo vært kult å visst hva de hadde gjort hvis de hadde fått samme karakter. Tror dere de hadde sagt ifra da?
Det er jo rett og slett juksing, og de ble straffet for det. Egentlig burde vel begge to vært strøket og satt ned i orden? De har jo ikke noen autoritet til å drive slike tester...

Har jeg lov til å skyte noen, og se om politiet finner riktig gjerningsperson, for å teste systemet?
Jaja, satt helt ytterst på knivspissen, men håper dere skjønner hva jeg mener!
MINST 12år
tore-'s Avatar
Trådstarter
Har alltid vært slik, noen lærere har utrolig trynefaktor. De som smisker og spiller en annen rolle med læreren får bedre karakterer.


Opprinnelig postet av Keanu
Hadde jo vært kult å visst hva de hadde gjort hvis de hadde fått samme karakter. Tror dere de hadde sagt ifra da?
Det er jo rett og slett juksing, og de ble straffet for det. Egentlig burde vel begge to vært strøket og satt ned i orden? De har jo ikke noen autoritet til å drive slike tester...
Vis hele sitatet...

Tror ikke du følger med, de gjorde denne testen for de mente lærerne gav forskjellige karakterer i for stor grad. Selvsagt hadde de ikke sagt ifra hvis de fikk likt, for da hadde de feil. *Talk to the hand, cause the face aint listning*
Sist endret av tore-; 24. mai 2003 kl. 22:18.
I like turtles
Skyfex's Avatar
Keanu: Er du lærer eller? :P Selvfølgelig har de autoritet til å gjøre det, hva skulle de ellers gjort, sittet og sett på at lærerne forskjellsbehandlet elever? Og jeg er så sinnsykt lei av at lærerne alltid skal ha rett. Og hvis man klager, får man anmerkning eller blir rett og slett ignorert. Skolesystemet i norge er verre enn kommunismen, og jeg kødder ikke.

Og det med å skyte noen er meget dårlig eksempel, to like oppgaver skader ikke noen som helst.. men når vi er inne på saken, så var det faktisk et eksempel på at det skjer på samme måte i rettsystemet:
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=60623
De gjorde det selvfølgelig ikke med vilje. Men det var samme resultat.
Dette har jo skjedd gang på gang før, men aldri hørt om at noen har blitt straffet for det.
Ingen overraskelse, karakterer er ofte opp til den enkelte lærer. Slik jeg ser det suger hele systemet enormt (iallefall fra ungdomsskolen, der jeg går). Karakterene er veldig avhengige av læreren (jeg har hoppet fra 5 til 3 i k & h, noe jeg egentlig mener er purt pga lærerskifte), og det skapes et stort press hvor folk tror at karakterene er det som sier hvor smart du er. Jeg synes det er dumt at konkurranseinnstinktet bygges opp når man modnes (og dermed blir en del av deg senere, det man har av normer til samfunnet når man er i slutten av puberteten blir ofte en stund). Uff.
Opprinnelig postet av SkyFex
Også unnskylder de seg ved å si at det bare var en revurdering..
Vis hele sitatet...
det at de unskylder seg med at det bare var en revurdering setter vel bare lærerne i enda dårligere lys?

jeg mener, en lærer klarer å gi 5 på en oppgave som "egentlig" bare skulle hatt 3- ?

aiai
enig med tore- her..
Dette forekommer i meget stor grad på alle de offentlige skolene i Norge. Men selv om noen nå har tatt det opp med pressen kommer det jo ikke til å bli bedre allikevel. Er meget glad for at jeg er ferdig med den offentlige skolen om ca 1 uke

Edit: Dvs, dersom jeg står i alle fag da
Sist endret av mezz; 24. mai 2003 kl. 23:10.
dette er riktignok en stund siden, men here comes a story:

en kamerat av pappa(familievenner osv nå) fikk 2 av en lærer på vgs uansett hva han gjorde. han kranglet selvfølgelig med læreren; han fikk 2 av den simple grunn at læreren mislikte han.
En venninne, som nå er hans kone, leverte en oppgave og fikk 5.
Fyren fikset opp alt hun hadde fått trekk for, og leverte den samme oppgaven, og fikk 2. De gikk til rektor osv(konfronterte lærer blabla), og ble anklaget for juks. Han kom ingen vei på vgs, og gadd ikke mer. Han sluttet, begynte i forsvaret. Han har senere jobbet med utvikling av fly og luftforsvar i luftforsvaret, masse jobbtilbud(villige til å vente i 4-5 år da han flytta til USA i sammenheng med luftforsvar-jobb), og er for øyeblikket en av kongens adjutanter.

*host*

..og forresten, begge de som er i avisa nå ble satt ned til 3-, men rektor mener så absolutt ikke dette er noen straff
Very Important Lurker
Keanu's Avatar
Opprinnelig postet av mezz
enig med tore- her..
Dette forekommer i meget stor grad på alle de offentlige skolene i Norge.
Vis hele sitatet...
Mener du at dette forekommer kun i den offentlige skolen, mens den private er bedre?

Jeg vet skolesystemet i dag kan være urettferdig, men det er den beste måten. Kanskje kan innføring av flere eksamener gjøre det bedre, kanskje ikke. Uansett så vil en stiloppgave i f.eks. norsk være dømt til å bli litt "trynefaktor", ikke nødvendigvis om hva læreren synes om eleven, men hvordan sensor forstår oppgaven.

Har noen noe god løsning på dette, skrik ut!!
Btw, er ikke lærer nei!
Opprinnelig postet av Keanu
Mener du at dette forekommer kun i den offentlige skolen, mens den private er bedre?
Vis hele sitatet...
Det jeg mente her er at jeg kun har grunlag for å si hva som skjer i den offentlige skolen, ettersom jeg kun har gått på offentlige skoler. For alt jeg vet kan den private sektoren være like ille.
Jeg synes for det første at det er helt på trynet at alle avslutter setningene sine når det gjelder offentlige skoler med "i Norge".
Hvem vet at sånt BARE skjer her? Sånt no er faen meg typisk overalt, og jeg er så dritt leeei....
Jeg har en tysk-lærer som jeg VET ikke liker meg, og sånt no irriterer meg jo jævlig, for jeg får så og si ALDRI bedre enn 2+ i tysk...
En liten story var at jeg og en klasse-venn som sitter bak meg i tysken skulle bli hørt i en tekst. han fikk panikk for han hadde ikke åpna boka engang, langt mindre lest teksten. Jeg meldte meg frivillig til høringa først av oss to, og ba kisen bak meg om å bare høre litt på meg, for jeg hadde lest den. Jeg snakka da litt høyt, og hørte at han noterte bak meg.
Hva skjedde? Lærern så på meg, og sa "ja... Ikke så bra... 2-".
Jeg trodde at det kanskje var jeg som hadde misforstått teksten helt, og synes synd på vennen min som skrev av, at jeg hadde hjulpet han feil. Jeg hørte på hva han sa, og de var så og si identisk, bortsett fra en del dårligere uttalelser Hva skjedde? Jo, han fikk 4+..
Sånne ting har jeg opplevd så mye, og vi i klassen har hatt en del sånne "tester" som har vært positive.. Eller negative da, men altså.. De stemte med hypotesen!
Og rektoren vår er som å høre han i VG.. hah! Han er så falsk at det ryker av han.. Han er DEN engelen når han har foreldre på besøk i møte, men utafor gidder han ikke HØRE på elevene en gang..
I like turtles
Skyfex's Avatar
eg synes for det første at det er helt på trynet at alle avslutter setningene sine når det gjelder offentlige skoler med "i Norge".
Hvem vet at sånt BARE skjer her?
Vis hele sitatet...
Han sa vel det fordi han ikke visste om det skjedde overalt. Men selv om det skjer overalt er det likevel ikke rett. Dessuten kan du ikke si at det skjer i hele verden.. karaktersystemene er helt annerledes i andre land.

Men det er morsomt å høre på lærere.. vi hadde examen i 10. på onsdag.. rektor kom inn å leste opp alle de offentlige reglene og la til "kalkulatorer med graf-funksjon er ikke tillat". Flere av oss som synes dette er helt på trynet.. ettersom vi ikke engang har bruk for graf-funksjon på examen i 10. Men du finner ikke mange kalkulatorer med sinus funksjon men uten graf.. sinus er greit å ha hvis man ligger litt foran Uansett.. vi spør om en god grunn, og da svarer hun "jeg er rektor og mattelærer her.. og når jeg sier det er det bare sånn." Vi prøvde å diskutere det, men da stikker hun.
Better than thou.
Opprinnelig postet av SkyFex
Men du finner ikke mange kalkulatorer med sinus funksjon men uten graf..
Vis hele sitatet...
Det gjør du så absolutt, så godt som alle kalkulatorer, i alle fall fra Texas og Casio, i 350-500 kronersskiktet har sin, cos & tan uten graf.

Uansett;

Helt ærlig så syntes jeg ikke at det er spesielt rart, lærere kan være stresset, etc. etc. og av og til sette anderledes karakter på samme oppgave. Jeg har selv lærere som jeg vet ikke liker meg, og som prøver å drite meg ut, eller sette dårligere karakter på meg enn på andre fordi de vet jeg kan bedre, men jeg gidder ikke syte. Forskjellsbehandling, eller trynefaktor, er et problem gjennom hele livet, og slik kommer det alltid til å være. Like greit å lære det først som sist. Livet er ikke rettferdig, se til helvete å bli vant til det.
Very Important Lurker
Keanu's Avatar
Opprinnelig postet av SkyFex
Han sa vel det fordi han ikke visste om det skjedde overalt. Men selv om det skjer overalt er det likevel ikke rett. Dessuten kan du ikke si at det skjer i hele verden.. karaktersystemene er helt annerledes i andre land.
Vis hele sitatet...
Selv om karaktersystemet er forskjellig, (A-F) istedet for 6-1), så har ikke det noe innvirkning på om trynefaktor blir en del av karaktersettinga!
Som Carlo helt korrekt sier, trynefaktor kommer dere til å oppleve hele livet, det første møtet er nok kjipt!
Du har også problemet med at vurderingen av en stil er subjektiv. Hvordan skal man vurdere en tolkning av et dikt f.eks.? En lærer kan synes du har fått fram mange gode poenger, mens en annen kan synes du er helt på villspor.
Sto jo i artikkelen at det gjaldt en stil. Som GrayWanderer nevnt er det faktisk ganske vrient å vurdere helt likt som f.eks en annen lærer. Det går jo på smak selv om det egentlig ikke burde det.

Men hvis du skriver en stil som er helt grei, lite feil, god vokabulær osv, men læreren ikke _liker_ den, kan du ikke regne med bra karakter. Det er jo underbevisst. Hvsi jeg hadde lest en stil jeg syntes var dritdårlig hadde jeg ikke gitt like bra karakter som på en med tilsvarende godt språk og lite feil, men med en fasinerende story. But hey, thats just me.
Very Important Lurker
Keanu's Avatar
Hehe, grattis med threadens mest seriøse post f0x...

Det er helt riktig at karakterer spesielt i fag som norsk alltid vil være subjektivt satt. Tenk deg at du skulle ha satt karakter på en film, la oss si The Matrix Reloaded . Tror du alle ville vært enige om det? Nei, absolutt ikke!

Når det gjelder fag som matte og fysikk, så er det enklere å være objektiv, siden det er mye riktig/galt-oppgaver, og oppgavene har faktisk en løsning.
Min oppfatning er at eksamenskarakteren og standpunktkarakteren ofte er i overenstemmelse i slike fag, noe som altså støtter systemet slik det er!
Opprinnelig postet av Keanu
Det er helt riktig at karakterer spesielt i fag som norsk alltid vil være subjektivt satt. Tenk deg at du skulle ha satt karakter på en film, la oss si The Matrix Reloaded . Tror du alle ville vært enige om det? Nei, absolutt ikke!
Vis hele sitatet...
Enig her keanu, men det rettferdiggjør ikke en karakter forskjell på 2 karakterer basert på trynefaktor. Allikevel er det nok det systemet vi må leve med her, uansett hvor kjipt det er.

Det var vel heller ikke norskoppgave de hadde levert, men historie, som bør være et fag med i alle fall en del fasit svar.
Better than thou.
Kommer også endel ann på faktisk, når man driver med historieforskning må man benytte seg av kilder, og dermed vurdere hvem som er troverdige og hvorfor. Mulig den ene læreren stolte blindt på historieboken, mens den andre gikk grundigere til verks og leste flere andre kilder før han/hun evt. satte karakter. I historiebøkene (3 forskjellige) brukt på skolen jeg går på idag sto tre forskjellige årstall på når AP splittet opp.
Oi... Først nå så jeg hvor heldig jeg er, når det gjelder mine lærere... Men så sugde de jeg hadde på ung.skolen maks.. så...
MINST 12år
tore-'s Avatar
Trådstarter
Opprinnelig postet av TheVidarMan
Jeg synes for det første at det er helt på trynet at alle avslutter setningene sine når det gjelder offentlige skoler med "i Norge".
Hvem vet at sånt BARE skjer her? Sånt no er faen meg typisk overalt, og jeg er så dritt leeei....
Vis hele sitatet...

Vet du at det IKKE BARE skjer i Norge da? Nei nettop. Mange skoler utenfor norge har et helt annet system enn oss.

Opprinnelig postet av Carlo
Helt ærlig så syntes jeg ikke at det er spesielt rart, lærere kan være stresset, etc. etc. og av og til sette anderledes karakter på samme oppgave.
Vis hele sitatet...
Slik jeg forsto det av artikkelen hadde dette skjedd over lengre tid.

Opprinnelig postet av blaZin^
Men hvis du skriver en stil som er helt grei, lite feil, god vokabulær osv, men læreren ikke _liker_ den, kan du ikke regne med bra karakter. Det er jo underbevisst. Hvsi jeg hadde lest en stil jeg syntes var dritdårlig hadde jeg ikke gitt like bra karakter som på en med tilsvarende godt språk og lite feil, men med en fasinerende story. But hey, thats just me.
Vis hele sitatet...
Det står vel i lærerplanen at en lærer ikke skal diskriminere (?) en elevs synspunkt i en stil eller.no. Untak hvis det er rasistiskt preget el.




Vi har mange gode lærere, og MANGE dårlige. Jeg har hvertfall en norsk lærer som er fair, han kan sine saker, han gjør alt etter boken. Er på en måte glad jeg har han, men han er streng, streng men fair.


En ting jeg synes er litt rart er at hun ene fikk 3+, og han fikk 5. Så gikk de ned til 3-. Dette vil jo si at rektor har to inkompetente lærere, for jeg mener hvertfall at et så stor mellomrom ikke bør forekomme. Hadde det vært 5+ og 5- hadde det ikke vært så gale. If you get my drift.
hehe, sier litt om det ufrivillige samarbeidet "skolesystemet".

Livet er ikke rettferdig, se til helvete å bli vant til det.
Vis hele sitatet...
Word
▼ ... over en uke senere ... ▼
slik jeg ser det, deler setter karakterene elvene opp mot hverandre. Folk får ikke velge videregående etter hvor de bor, men etter hvor flinke de var på ungdomsskolen. Dessuten, hvis man har jobbet lenge med et fag, og på slutten av halvåret får en vurdering, kommer dette med et tall, som stempler deg som "god" eller "dårlig" elev. En skriftelig tilbakemelding hadde vært mye hyggeligere og konstruktivt.
Opprinnelig postet av Pinh34d
slik jeg ser det, deler setter karakterene elvene opp mot hverandre. Folk får ikke velge videregående etter hvor de bor, men etter hvor flinke de var på ungdomsskolen. Dessuten, hvis man har jobbet lenge med et fag, og på slutten av halvåret får en vurdering, kommer dette med et tall, som stempler deg som "god" eller "dårlig" elev. En skriftelig tilbakemelding hadde vært mye hyggeligere og konstruktivt.
Vis hele sitatet...
Hvordan skal man velge hvem som skal komme inn på skoler med konkurranse da? Er det bare på ungdomsskolen du mener at man ikke burde ha karakterer?
Better than thou.
Opprinnelig postet av Pinh34d
slik jeg ser det, deler setter karakterene elvene opp mot hverandre. Folk får ikke velge videregående etter hvor de bor, men etter hvor flinke de var på ungdomsskolen. Dessuten, hvis man har jobbet lenge med et fag, og på slutten av halvåret får en vurdering, kommer dette med et tall, som stempler deg som "god" eller "dårlig" elev. En skriftelig tilbakemelding hadde vært mye hyggeligere og konstruktivt.
Vis hele sitatet...
Opprinnelig postet av Carlo
Livet er ikke rettferdig, se til helvete å bli vant til det.
Vis hele sitatet...
Very Important Lurker
Keanu's Avatar
Pinh34d: Ang. hyggeligere og konstruktivt
Vi må ha en måte å avgjøre hvem som skal få slippe inn på høyere utdanning etc. (evt. hvem som får slippe inn på VGS).
Med en skriftlig evaluering etter ungdomsskolen vil det være veldig vanskelig.
Skal man bruke denne evalueringen, kan det jo bli enda mer trynefaktor som gjør det.
Et annet forslag som har vært tatt opp tidligere er opptaksprøve, men det vil jo i praksis bare si å vente litt med eksamen?

Vi har ikke noe bedre system enn karakterer nå, enkelt og greit!
Karakterer er helt nødvendig, men det retting av prøver burde være mer som på eksamen. Man har bare ett nummer og lærere som ikke aner hvem du er retter prøvene. Det er jo fullt mulig og man slipper i det minste trynefaktoren. Men at lærere vurderer forskjellig kan ikke gjøres noe med. Man kan jo evt. gjøre som amerikanerene, begynne med avkryssningsprøver. Da har man jo rett eller galt, poeng eller ikke poeng.
MINST 12år
tore-'s Avatar
Trådstarter
Støtter TipeX sin holdning, gjøre det slik som med eksamen. Det trenger ikke nødvendighvis å være likt som med eksamen at prøven sendes vekk og slikt, bare at en annen lærer retter.
Forøvrig er eksamener verre en karakterer
▼ ... over en uke senere ... ▼
Kan ikke forstå hvordan noen kan forsvare lærerene i denne saken. karakterer skal ikke være avhengi av lærern. Lærere bør gå sammen om retting... Syns også det er sprøtt at de etterpå blir satt ned til 3-, det viser jo bare at de enten har fått straff. Eller at begge lærere er partiske overfor egne elever, i større og mindre grad...
MINST 12år
tore-'s Avatar
Trådstarter
Trond, eller viser det bare at de har to inkompetente lærere...
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hadde jeg vært en av de lærerne tror jeg at jeg hadde blitt "redd", rent instinktivt pga at noen drev og kontrollerte rettingen(arbeidet) min(/mitt), Og hva gjør man da? Jo, Prøver å "fikse" så dette ikke gjentar seg igjen, Og i dette tillfellet satt lærerne ned karakteren til skremmsel slik at sånn testing av dem selv ikke gjentar seg.


Slike lærere gjør meg sint, har hatt min del av slike på ungdomskolen.

Edit: Hørtes kanskje litt ut som om jeg mente at jeg ville ha gjort det samme om jeg var en av dem lærerne, men det mente jeg ikke..
Sist endret av andis; 8. juli 2003 kl. 18:23.
altså i videregående skole skal dette ikke være et problem iogmed at elevråd\styre kan iverksette tiltak hvis lærerene virkelig er inkompetente. Uheldigvis er det mange som syter over karakterene de får, istede for å klage. Kan det være fordi at de får den karakteren de fortjener?
- Er forsåvidt enig med tipex, burde være tall og ikke navn!