Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 1590
Gud er allmektig, det står ihvertfall i bibelen. Hvis Gud er allmektig, vil ikke han da også kontrollere skjebnen, jeg går utifra det... I dag klager alle over at menneske forurenser, vi utrydder andre dyrearter, og er i det hele tatt veldig egoistiske. Men hvis det da sitter en Gud og bestemmer alt dette må vel han være rimelig korka...eller?

Kirker er Guds hus, stenger du ditt eget hus, bestemmer du at noen andre skal sette fyr på huset ditt. Hvis Gud eksisterer må jeg si at jeg syns han er litt rar.

Har jeg misforstått hele kristendommen, eller er det noe muffens her?

Det skal legges til at jeg ikke er religiøs, har ikke noe imot kristendommen heller...
Offtopic : Er det bare jeg som er sinnsykt lei av alle disse filosofiske postene, skulle tro de fleste normale mennesker burde ha fattet at bibelen ikke kan leses ordrett. I tillegg så er mye av kristendommen helt korka, noe som sikkert kommer av at kristendommen er en RELIGION. Noe som ofte kan føre til total idioti.
bibeln = den største boka med de værste røverhistoriene.
Trådstarter
Skulle tro at alle normale mennesker dret i de postene man ikke syns er interesante...
Ville vel tro at ymse andre tråder er tatt opp før om nøyaktig samme tema? Søkz0r
Better than thou.
En liten sidenote; må si meg enig med TheGEEK, vært mye kvasifilosofi på forumet i det siste..
Gud blander seg ikke inn i livene våre, han lar oss leve som vi vil (for det meste). Straff og belønning kommer etter vi er døde...
King of Spooning
Acidous's Avatar
Opprinnelig postet av noid
Gud blander seg ikke inn i livene våre, han lar oss leve som vi vil (for det meste). Straff og belønning kommer etter vi er døde...
Vis hele sitatet...
That's correct!

Mener det står i bibelen at Gud gav mennesket en fri vilje slik at de selv kunne bestemme.
Gud gav jorda til mennesket.
Trådstarter
takk acidous, nå forsto jeg at jeg følger for dårlig med i kritendoms timene... vet ikke om ting er diskutert før ettersom jeg ble medlem i dag
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
aiaiai, kristendommen er nok blitt diskutert her på forumet en ganske god stund nå, og vi har ikke kommet i nærheten av et fornuftig svar( skulle da også forbløffet meg stort om beviser for guds eksistens brått ble lagt ut på freak-forum). menmen, la de som vil trå til, og la ny svada strømme over det ganske land.

p.s det som er suspekt er at jeg enda ikke har sett noen kristenfundamentalister her på forumet?
TilSkrekkogGru
Schizoma's Avatar
Mitt syn bibelen:

Bibelen er ikke bokstavlig riktig, men inneholder metaforer som hjelper til at man kan danne ett bilde slik at man kan se tingene(ofte problemer vi støter på i livet) ved en annen synsvinkel. Det er en samling av visdomsord som skal vise oss veien? Jeg har ikke lest bibelen, men jeg tror hvis jeg hadde gjort det, ville jeg kjent meg igjen i flere tekster. Ikke fordi at jeg har gjort vann til vin, men fordi jeg har oppnådd noe som tidligere virket rett og slett umulig.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Noas ark... ringer det en bjelle i den ateistiske hjernebarken din? Guds moderne syndflod kommer over oss, fortere enn du aner. Og med mindre mennesket innrømmer sine synder fortere enn svint, og svarer for sine feilgrep, går det ad blokksberg med oss alle....
Mitt syn:

Kristne er svært, svært svake mennesker.
TheGEEK: hvorfor i det heletatt trykke på denne tråden når du ser at det er noe du ikke liker/er lei? Sant nok, har vært mye av det i det siste, men kan det være fordi NOEN fortsatt vil diskutere det? Ingen som tvinger deg til å lese...

Er egentlig ganske lei selv, men går veldig fint an å la være og trykke på tråder som handler om dette.
Også mer lei poster som den du posta (og denne)
Opprinnelig postet av Schizoma
Mitt syn bibelen:

Bibelen er ikke bokstavlig riktig, men inneholder metaforer som hjelper til at man kan danne ett bilde slik at man kan se tingene(ofte problemer vi støter på i livet) ved en annen synsvinkel. Det er en samling av visdomsord som skal vise oss veien? Jeg har ikke lest bibelen, men jeg tror hvis jeg hadde gjort det, ville jeg kjent meg igjen i flere tekster. Ikke fordi at jeg har gjort vann til vin, men fordi jeg har oppnådd noe som tidligere virket rett og slett umulig.
Vis hele sitatet...
jeg er så jævlig lei at folk roser bibelen for alle de gode moralene og slikt som står der.

hvis jeg skriver på en post-it lappe "Vær snill" og "Drep folk" så får jeg ikke noe litteraturpris fordi den inneholdt noen vise ord.
jeg har ikke lest noe særlig i bibelen,og jeg tror ikke jeg kommer til å bli et "bedre" menneske hvis jeg gjør det.
Ministry of Love
sptz's Avatar
2.kongebok kap.2 vers 23.1

23 Fra Jeriko drog profeten opp til Betel. Mens han var på veien, kom noen smågutter ut av byen. De gjorde narr av ham og ropte: «Kom deg vekk, din fleinskalle! Kom deg vekk, din fleinskalle!» 24 Da snudde han seg, så på dem og forbannet dem i Herrens navn. Brått kom det to bjørner ut av skogen, og de rev i hjel førtito av barna.
Vis hele sitatet...
5.mosebok kap.23 vers 1.

Den som har fått steinene knust eller det mannlige lem skåret opp, skal ikke ha adgang til Herrens menighet. 2 Den som er født i blandet ekteskap, skal ikke ha adgang til Herrens menighet. Selv ikke etterkommerne i tiende ledd kan være med i menigheten.
Vis hele sitatet...
joda kristendomen har mange gode retningslinjer du burde følge i det daglige liv...
Det gamle testamentet (som 5. mosebok og 2. kongebok er en del av) er gammelt. Kristne i dag bruker mest det nye testamentet. Lovene som står i mosebøkene var beregnet på tida før Jesus. (3. mos 14, 33 - regler for sopp på hus. De passer ikke veldig så godt inn i vårt samfunn

Jeg har selv nettopp lest det nye testamentet (mye gørr kjedelig, noe som ikke passer i dagens normer, men likevel noe som jeg fikk noe ut av), og det blir bare dumt å lese det ordrett, siden det ble skrevet på en tid med helt andre holdninger i samfunnet. 1 kor 11,8 er f.eks. ganske kvinnediskriminerende, men jeg prøver å se på helheten, og da er det mange gode ting som går igjen.

Hvis dere skal kritisere noe i bibelen, så ville det vært bra om dere kritiserte noe som ble BRUKT, ikke lover i mosebøkene som er en smule utdatert.
hva er bruksområdet for bibelen da?
bruce almighty sier jeg bare! se denne filmen og få svar!
har du lest bibelen?
hvis ikke, vær stille til du har lest den!
(hater slike threader)
((vet jeg ikke har mye grunnlag til å kjefte men...))
Selv om det står mye rart i bibelen, står det også mye fornuftig (etter min mening, men det er fordi jeg tror på mye av det). Et bruksområde er at det kan være en veiledning i livet. Bruk fornuft, og prøv å få noe ut av det. (Eller spør heller noen kristne venner, prester, ++ først)

Det ser heller ikke ut som det kommer så mye bra ut av denne threaden heller, dessverre, men de blir sjelden bra.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Mates: Ja jøss :s. Skal bibelen brukes så er det på tide den fornyes, ingen som kan tro på noe av det vissvasset som står der i dag og derfor er det en dårlig veileder i verden. Der brukes for gamle eksempler og bokens kvinnesyn er helt morbid.

Og det med å kutte ut gamletestamentet for det er gammelt, hva faen er det for noe da?? Bibelen er en samling av tekster skrevet av forskjellige profeter og kødder som spådde ymse ting om jesus og gud osv, at man skal kutte ut gamletest for det er gammelt er jo helt bortevekk, da kan vi jo kanskje kutte ut nyetest for det begynner å dra på årene det og...

Til helvete med dere kristne og deres tåpelige standpunkter. Tåpelige altvitere som tror at verden er like lett som dere lærer på søndagskolen så lenge dere tror på gud, jesus og den hellige ånd.

Ta å les Jens Bjørneboe - Bestialitetens historie.
Tias, du er min Gud. du nevnte den rette triologien.

Bestialitetens historie er..ja...tøff.
Det er sjelden jeg blir lar meg irritere over folks argumenter og poenger, men mye av dette er i beste fall møl. Å diskutere noe en ikke har det minste peiling på...eller enda værre... på grunnlag av hva andre mener om saken.. Dere er ikke så grunne? Det nekter jeg å tro. Dette er en post med 90% usakeligheter.
Religion, Bibel, Kristendommen, Koranen, Islam, Budda.. Spennende ting å diskutere, men forutsetningen er at en i det minste har gjort et ærlig forsøk på å finne ut hva det dreier seg om.

Utover det er jeg mest imponert over dere som er lei av diskusjonen. Det er i alle fall en ærlig sak. Å debattere dette uten noen form for seriøs informasjon er bortkastet tid.
Sorry.
Nå fikk jeg dårlig samvittighet! Mener ikke vondt om noen. Unnskyld! Kan til og med trenge hjelp her engang...!!
Enig med dej Tjaaa.. Å diskutere uten noe som helst bakgrunnskunnskap eller grunnleggende kjenskap til temaet er ikke vits i..
TilSkrekkogGru
Schizoma's Avatar
Opprinnelig postet av Mantus
jeg er så jævlig lei at folk roser bibelen for alle de gode moralene og slikt som står der.

hvis jeg skriver på en post-it lappe "Vær snill" og "Drep folk" så får jeg ikke noe litteraturpris fordi den inneholdt noen vise ord.
jeg har ikke lest noe særlig i bibelen,og jeg tror ikke jeg kommer til å bli et "bedre" menneske hvis jeg gjør det.
Vis hele sitatet...
Leste du ka jeg skrev? Det det går i er at man må vri litt om på ordene for at folk skal ta det til seg... Det funker ikke med en bok der det står: "Vær snill" og "drep folk" Kan heller stå slik: Din familie var lykkelig, så en dag kom det en mann og pulte din kone og drepte dine barn.
Og fortsetter.... Tenk om dette skjer med deg, du må elimentere alle sammen før det er forsent.