Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 818
Det har seg sånn at skolen jeg går på krever at vi må logge på et domene for å komme inn. På bærbaren min har jeg Win Xp Home, pga jeg fant en org cd, og dermed installerte det. Tenkte jo ikke noe over det da.

Slik var det ikke før, så jeg kosa meg på skolen med bærbaren min, men plutselig en dag fikk jeg ikke nett, så jeg prata med it fyren, og det var da han sa det.

Så det jeg da lurer på er om det er mulighet for meg å logge på domenet til skolen med Win Xp Home ?
Skal knækkes
Golder's Avatar
Jeg tror du må logge inn med "brukernavn/domene" under brukernavn. evt med skråstreken andre veien.
Passord som vanlig. Slik er det iallefall på vår skole.
Du må melde deg inn i domenet først.
Egenskaper for min datamskin, under nettverksidentifikasjon
Trådstarter
16 0
Nå er det jo sånn at Home har vel ikke samme nettverksinnstillinger som Pro har, så jeg fant ikke noe nettverksidentifikasjon, med mindre det heter noe helt annet på engelsk.

Men tror man må logge seg på serveren OG med domenet, så hvordan skal jeg få gjort det da ?

Tror ikke det er mulig med bare gjøre det med home, men er det mulighet å få et program elns som kan fikse det ?
sånn out of the box går det ikke.
men mener jeg var borti en reg hack ting tang tingy som fixa det. søk på neowin.net var der jeg fant det.
Trådstarter
16 0
Okay, da var det som jeg trodde, at det ikke gikk med bare Home..

Men skal ta å kikke litt, takk for tipset!
Joining a Network with Windows XP
Skip this section if your computer won't be connected to a network or if you’re using Windows XP Home Edition.
Vis hele sitatet...
Tror heller du snakker med administratoren og får han til å ordne så du ikke trenger å være med i domenet, for eksempel med å forklare han at XP home ikke kan legges til i domener.
Eventuelt snakke med rektor eller lignende og klage over servicen
Sitat av Scoody
Joining a Network with Windows XP

Tror heller du snakker med administratoren og får han til å ordne så du ikke trenger å være med i domenet, for eksempel med å forklare han at XP home ikke kan legges til i domener.
Eventuelt snakke med rektor eller lignende og klage over servicen
Vis hele sitatet...
Tror nok det er en bedre løsning å kjøpe (stjele) seg en lisens på XP Pro. En PC som ikke er med i domenet kan f.eks. ikke beskyttes vha automatiske antivirusoppdateringer (dersom skolen har en policy på at det automatisk blir rullet ut), vil ikke få koblet opp nettverksstasjoner/skrivere/andre ressurser i felles loginscript, det kan ikke settes GPO-er på PC/brukernivå, osv. Med andre ord, mye mer stress å administrere, og mye mer usikkert.

Her i kommunen har vi ihvertfall som policy at alle PC-ene SKAL være med i domenet.
Hvis det er en privat PC det er snakk om er det jo litt kjedelig hvis administratoren bestemmer seg for å bytte administratorpassordet på din PC, installere programvare man ikke vil ha, og lignende. Det er jo dårlig at man skal måtte legge ut 1300,- for å få nett på skolen bare fordi man "må" ha XP professional.
Piratkopiering/stjeling er uansett en dårlig utvei.
Hvis du ikke er interessert i å hjelpe til med å holde et stabilt/trygt nett, så bør du ikke koble PC-en til nettet i utgangspunktet...

Men ok, piratkopiering er en dårlig løsning ja... Kjøp heller lisensen. Og hvis du ikke gidder å bruke penger på den, samtidig som det går i mot skolens gjeldende policy, da kan du heller bare la vær.

IMHO.
Trådstarter
16 0
Jeg har brukt pc'en på skolen mange ganger før, og de vet at jeg bruker den, så det er ok.

Men sist da jeg pratet med han så kunne jeg låne xp pro cd, men da måtte jeg skaffe cd-key selv, mao jeg får lov til å bruke min private lappis som jeg sa tidligere.

Jeg fant ihvertfall et program som jeg tror virker, fikk ikke sjekka det idag, pga jeg forsov meg, og vi så film, også var det hjem. Men her er ihvertfall linken hvis noen lurer på det samme. Var ihvertfall noe med domene der da jeg kikka såvidt gjennom det inatt, men skal få testa det imorra!
Sist endret av Ullsokk; 12. mai 2005 kl. 12:19.