Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  612 47787
Sitat av Widow Vis innlegg
hahaha! Jeg må si det rett ut, det der sugde mer enn filmen 2012.
Ga ikke veldig mye innsikt i tråden å høre på en kar skrike "snut og hijab", men takker for latteren.
Vis hele sitatet...
Hehe. Sangen er vel egentlig en slags parodi på sinte, frustrerte punkere. Hele låta er ganske ironisk. Selv synes jeg den er dritkul, med en komisk tekst. Satire.
Sitat av Skogslarve Vis innlegg
Hehe. Sangen er vel egentlig en slags parodi på sinte, frustrerte punkere. Hele låta er ganske ironisk. Selv synes jeg den er dritkul, med en komisk tekst. Satire.
Vis hele sitatet...
Da var det ikke rart jeg ikke tok helt sangen. Tenkte dere var seriøse.
Personlig mener jeg at politi og forsvar bør holde seg nøytral. Men slik er ikke saken, både Politi og forsvaret har kors i sine hodeplagg!

Da blir det jo litt hyklersk å ikke tilate plagg fra andre religioner.


Jeg personlig nappet av korset som sitter på kongemerket på berreten! Feltgudstjenester nekta jeg å være med på.
Men jeg skrek "For kongen og fedreland" for full hals!


Uniformsnøytralitet, den slenger jeg meg på!
HøyRisiko Psykopat
Kort og enkelt, NEI!
Hvor er det egentlig kjernen i problematikken med å tillate hijab som en del av politiuniformen? På meg virker det som om det stilles spørsmålstegn ved om det er mulig å oppretholde den nøytrale rollen en politibetjent skal ha i forhold til sine arbeidsoppgaver. Det stilles spørsmålstegn vedrørende om vedkommende vil ta med seg sine religiøse oppfatninger på en jobb som omhandler det å oppretholde lovene som regulerer samfundet - som ikke nødvendigvis er helt i samsvar. Er det fare for at et slags muslimsk politianarki vil ramme landet?

Prøver man å se dette litt fra sitt eget ståsted tror jeg det er vanskelig å ikke se hvor irrelevant det er om en politikvinne bærer et religiøst plagg eller ikke. Du har sikkert selv noe som er viktig for deg som menneske, være det politiske eller religiøse oppfatninger, måter å se verden på, tilbøyeligheter. Forsvinner disse egenskapene ved deg som er hardt nedfeldt i din person når du forsøker å inntra en nøytral og objektiv rolle fordi du ikke får lov til å gå kledd i et plagg eller bære noe som symboliserer ditt standpunkt? Tror det gjør det i svært liten grad.

Det eneste problemet i denne saken er mangel på innsikt i individforskjeller som jobber med å katalysere frykt. Det som burde diskuteres er hvorfor i all verden vi kan legge så stor vekt på en slik symbolsk filleting og hvorfor vi er i stand til å innbille oss at den vil snu verden på hodet.
Et annet spørsmål vil være om det er praktisk med hijab når man er i tjeneste. Må ikke politiuniformen oppfylle visse krav?
slik jeg ser det er religion ett valg ett menneske har tatt. om jeg velger å sage av meg ene foten er det mitt valg, men jeg kan jo ikke kreve at jeg skal bli ansatt i forskjellige yrker, fordi det er upraktisk. med valg kommer konsekvenser. det er ikke en menneskerett å være politi, oppfyller du ikke kravene, så kan du ikke bli politi
jeg tror ikke de vil få noe respekt med uniform inkludert hijab siden dette er ett undertrykkelsesplagg som jeg ser på det som. så den syns jeg de kan legge igjen hjemme.

edit: og dessuten lever de i Norge i vår kultur og under våre lover. de har nok av templer og helligdager fra før av om de ikke skal ha dette også. hijab har ingenting med norsk kultur å gjøre, og som nevnt tidligere, politiet skal være nøytrale.
Sist endret av sh1bby; 25. november 2009 kl. 01:48.
Sitat av Ehapuz Vis innlegg
Et annet spørsmål vil være om det er praktisk med hijab når man er i tjeneste. Må ikke politiuniformen oppfylle visse krav?
Vis hele sitatet...
Joda, og hijaben er innenfor disse kravene.

Sitat av =unique= Vis innlegg
slik jeg ser det er religion ett valg ett menneske har tatt. om jeg velger å sage av meg ene foten er det mitt valg, men jeg kan jo ikke kreve at jeg skal bli ansatt i forskjellige yrker, fordi det er upraktisk. med valg kommer konsekvenser. det er ikke en menneskerett å være politi, oppfyller du ikke kravene, så kan du ikke bli politi
Vis hele sitatet...
Religionsfrihet, min venn.

Sitat av sh1bby Vis innlegg
jeg tror ikke de vil få noe respekt med uniform inkludert hijab siden dette er ett undertrykkelsesplagg som jeg ser på det som. så den syns jeg de kan legge igjen hjemme.

edit: og dessuten lever de i Norge i vår kultur og under våre lover. de har nok av templer og helligdager fra før av om de ikke skal ha dette også. hijab har ingenting med norsk kultur å gjøre, og som nevnt tidligere, politiet skal være nøytrale.
Vis hele sitatet...
At du ikke vil gi respekt sier mer om deg enn det gjør om om dem..
De lever i norge under norges lover med sin egen kultur.
Hvem er "de"? Om det er muslimer du refererer til, hvilke muslimske helligdager har vi i norge? Folk må da få utøve sin religon som de vil.
Nei hijab er ikke norsk kultur, det er en kultur som som har kommet til norge, og nå blir en del av den norske kulturen, om du liker det eller ei.
Dette er helt sikkert nevnt flere ganger i tråden tidligere, men når de har fått lov til å komme i landet vårt, og har fått jobb som offentlig tjenestemann, så burde man godta at i arbeidstiden, så må de klare å legge fra seg den jævla hijaben/burkaen når de er i tjeneste. De har fritiden til å ha på seg dritten. Dette er helt latterlig at de får tillatelse til dette. Jeg vil ha følelsen av å bli stoppet i Norge, ikke i midtøsten.
Sist endret av Neutralizer; 25. november 2009 kl. 07:01.
Alt dette religiøse våset må vekk. Det være seg kors eller hijab, andre effekter.
Det er alt for mange gærninger som har brukt religion for å legitimere og øke moralen i diverse kriger rundt om. (Hitler fks.)
Religion må vekk fra sedler og mynter også. Kanskje på denne måten kan vi slippe de uendelige debattene om temaet.
Sitat av Neutralizer Vis innlegg
Dette er helt sikkert nevnt flere ganger i tråden tidligere, men når de har fått lov til å komme i landet vårt, og har fått jobb som offentlig tjenestemann, så burde man godta at i arbeidstiden, så må de klare å legge fra seg den jævla hijaben/burkaen når de er i tjeneste. De har fritiden til å ha på seg dritten. Dette er helt latterlig at de får tillatelse til dette. Jeg vil ha følelsen av å bli stoppet i Norge, ikke i midtøsten.
Vis hele sitatet...
Vet du egentlig forskjellen på burka og hijab? Hijab er et ganske lite tørkle, som jeg skal vedde på at de aller fleste knapt ville ha lagt merke til, hvis en politidame hadde på seg, det hadde f.ex. glidd fint inn under en helt vanlig politilue.
Sitat av Brulte Vis innlegg
Alt dette religiøse våset må vekk. Det være seg kors eller hijab, andre effekter.
Det er alt for mange gærninger som har brukt religion for å legitimere og øke moralen i diverse kriger rundt om. (Hitler fks.)
Religion må vekk fra sedler og mynter også. Kanskje på denne måten kan vi slippe de uendelige debattene om temaet.
Vis hele sitatet...
For det første: Relgion er det som gjør at mennesker kan stå sammen. Relgion er bare tradiosjoner,symboler og lovprisning av den samme kraften vi alle tilber. Grunnen til relgion er at man skal kunne menge seg med en gruppe som er lik seg selv. Jeg mener dette er vås da alle mennesker burde stå på lik linje. For ingen av oss er noe mer verdt enn andre.

Hitler ville utslette all relgion da han skjønte hvor galt det var å skille menneskeheten inn i grupper., og han begynte med den største på datiden: jødedommen. Hitler var faktisk en meget smart mann.

Kors er btw et gammelt symbol på sola når den snur. Hvor den da går ned ("dør") og blir ute av syne i 3 dager, før den så kommer til syne igjen (blir "oppreist fra de døde"). Virka den historien kjent? Dette skjer fra 22-25 desember(kan hende jeg husker feil. Det var iallefall rundt 24 des.)

Vi må også huske på at om vi drar på ferie så må vi studere kulturen i det landet vi skal til. Er det krav om å bruke hodeplagg så må vi vite dette på forhånd, da konsekvenser kan være å bli skutt/nektet adgang til landet/nektet hjelp osv. Du går f.eks ikke til India og gjør forteller hvor dumme kuene er og at de ikke har noen mål og mening i livet.. Da er du jo fucked. Blir for tåpelig om folk fra andre land skal innstille oss når de kommer hit så lenge vi må omstille oss når vi besøker deres land. Det må da være måte på!

Jeg sier NEI til relgiøse plagg i offentlige posisjoner (Norge er et kristent land og vi må derfor tåle kristne symboler), JA til nøytrale uniformer
Sitat av Vandringsmann Vis innlegg
Hitler ville utslette all relgion da han skjønte hvor galt det var å skille menneskeheten inn i grupper., og han begynte med den største på datiden: jødedommen. Hitler var faktisk en meget smart mann.
Vis hele sitatet...
Har du lært dette i historietimene vil jeg gjerne se læreren din sparket på dagen. For det første er det galt, for det andre er det uansett helt blåst å hevde at Hitler var en smart mann på bakgrunn av ønsket om å utslette religion. Samme hvor mangelfull historieundervisningen din har vært så må du ha fått med deg hva hans utsletting gikk ut på, og den hadde fint lite med at han hadde skjønt at det var galt å skille menneskeheten inn i grupper.
Sitat av luni Vis innlegg
Har du lært dette i historietimene vil jeg gjerne se læreren din sparket på dagen. For det første er det galt, for det andre er det uansett helt blåst å hevde at Hitler var en smart mann på bakgrunn av ønsket om å utslette religion. Samme hvor mangelfull historieundervisningen din har vært så må du ha fått med deg hva hans utsletting gikk ut på, og den hadde fint lite med at han hadde skjønt at det var galt å skille menneskeheten inn i grupper.
Vis hele sitatet...
Dette har svært lite å gjøre med historietimer på skolen. Dette kommer fra mye lesning av bøker,etterlatte notater, historier fra krigen,dokumentarer osv.

Jeg skrev ikke at han var en smart mann som i at han var smart i denne bruksverden, men Hitler ønsket innerst inne at alle skulle leve i fred noe som idag ser ut som glemte verdier.

Hva du har tygget til deg av oppblåst propaganda og feilinformerte historietimer det vet ikke jeg, men Hitler brukte også en form for relgion for å få fred i verden. Hakekorset er jo et symbol for fred.

Hitler mente at ved å ha forskjellige relgioner så ville man aldri bli enig og dermed ville man aldri få fred. Han ville derfor skape en type rase for å starte på nytt. Jeg sier ikke at jeg syntes det var smart av han å drepe så kaldblodig som han gjorde, men han var en kjemper for friheten. Men selvfølgelig, han tenkte i feil bane, men hadde riktig utganspunkt

Og forklar meg hvordan en som ikke er smart overbeviser folk om at vi må utslette jødedommen?
Sist endret av Vandringsmann; 25. november 2009 kl. 12:39.
Sitat av soriamoria Vis innlegg
Joda, og hijaben er innenfor disse kravene.



Religionsfrihet, min venn.



At du ikke vil gi respekt sier mer om deg enn det gjør om om dem..
De lever i norge under norges lover med sin egen kultur.
Hvem er "de"? Om det er muslimer du refererer til, hvilke muslimske helligdager har vi i norge? Folk må da få utøve sin religon som de vil.
Nei hijab er ikke norsk kultur, det er en kultur som som har kommet til norge, og nå blir en del av den norske kulturen, om du liker det eller ei.
Vis hele sitatet...
Politiuniformen SKAL være nøytral. Ikke hijab, ikke kors. Å arbeide som piliti har ingenting med religion å gjøre. Og sånn mener jeg det skal være
Sist endret av random42099; 25. november 2009 kl. 12:39.
Sitat av Vandringsmann Vis innlegg
For det første: Relgion er det som gjør at mennesker kan stå sammen. Relgion er bare tradiosjoner,symboler og lovprisning av den samme kraften vi alle tilber. Grunnen til relgion er at man skal kunne menge seg med en gruppe som er lik seg selv. Jeg mener dette er vås da alle mennesker burde stå på lik linje. For ingen av oss er noe mer verdt enn andre.

Hitler ville utslette all relgion da han skjønte hvor galt det var å skille menneskeheten inn i grupper., og han begynte med den største på datiden: jødedommen. Hitler var faktisk en meget smart mann.

Kors er btw et gammelt symbol på sola når den snur. Hvor den da går ned ("dør") og blir ute av syne i 3 dager, før den så kommer til syne igjen (blir "oppreist fra de døde"). Virka den historien kjent? Dette skjer fra 22-25 desember(kan hende jeg husker feil. Det var iallefall rundt 24 des.)

Vi må også huske på at om vi drar på ferie så må vi studere kulturen i det landet vi skal til. Er det krav om å bruke hodeplagg så må vi vite dette på forhånd, da konsekvenser kan være å bli skutt/nektet adgang til landet/nektet hjelp osv. Du går f.eks ikke til India og gjør forteller hvor dumme kuene er og at de ikke har noen mål og mening i livet.. Da er du jo fucked. Blir for tåpelig om folk fra andre land skal innstille oss når de kommer hit så lenge vi må omstille oss når vi besøker deres land. Det må da være måte på!

Jeg sier NEI til relgiøse plagg i offentlige posisjoner (Norge er et kristent land og vi må derfor tåle kristne symboler), JA til nøytrale uniformer
Vis hele sitatet...
For meg er religion noe svake mennesker må ha for å kunne fungere og dermed slippe å tenke at når man dauer så er det helt og holdent slutt. Ingen liker vel tanken på at man egentlig bare er en inteligent klump av diverse grunnstoffer som ikke har noen annen misjon en å leve og dø til liks med andre skapninger.
Vandringsmann: "grunnen til relgion er at man skal kunne menge seg med en gruppe som er lik seg selv. Jeg mener dette er vås da alle mennesker burde stå på lik linje. For ingen av oss er noe mer verdt enn andre."

Dette sier du først for så å si at: Hva du har tygget til deg av oppblåst propaganda og feilinformerte historietimer det vet ikke jeg, men Hitler brukte også en form for relgion for å få fred i verden. Hakekorset er jo et symbol for fred.

Først vil du ikke i noen religion, men om det først skal være det så skal det være en vi blir påtvunget av "der fuhrer"? som bestemmer hva vi alle andre også skal tro på, siden det da ikke vil være noen forskjeller mellom oss? da tar vi bare bort de som er annerledes da! smart tenkt! Hva om du satt i den kategorien som var annerledes, ville du synes det vært ok om du ble drept/kastrert/konsentrasjons leir siden noen som mente du så rar ut ville ta over verden?

Hva med om alle bare bestemmer selv, også får vi ta det derfra? Også gjør vi så godt vi kan derfra, lager til kulturer og tradisjoner ettersom samfunnet endres? Må jo være bra at samfunnet gjenspeiler de menneskene som lever nå og ikke for 1000 år siden?

Mange er veldig opptatt av norsk kultur og norske tradisjoner i slike tråder som dette. hva er egentlig norsk tradisjon og kultur? Er det noe vi har hentet fra andre land, som demokrati, kvinnerettigheter, religioner, mat, klær, idrett, sang, dans, hva er det vi egentlig har som er så veldig stor tradisjon som er Norsk som vi må ta vare på for en hver pris? Er ikke dette bare en dynamisk prosess, som til stadig forandres?
Sitat av Brulte Vis innlegg
For meg er religion noe svake mennesker må ha for å kunne fungere og dermed slippe å tenke at når man dauer så er det helt og holdent slutt. Ingen liker vel tanken på at man egentlig bare er en inteligent klump av diverse grunnstoffer som ikke har noen annen misjon en å leve og dø til liks med andre skapninger.
Vis hele sitatet...
At du ikke liker tanken på at det er noe mer etter døden og at du er redd for at du kan bli dømt for det du har gjort og at du har dårlig samvittighet pga dette er helt og holdent ditt eget problem.

Det finnes mer mellom himmel og jord en ditt øye kan se.

Nå vet ikke jeg hva du har lært om relgioner men budskapetet i kristendom f.eks er at man skal leve sammen i harmoni her nede på jorda. Det eneste budet som gjelder i kristendomen (iflg Bibelen) er at man skal leve i kjærlighet her nede på jord. Nøyaktig hva som skjer etter døden, det vet jeg ikke. Men jeg tror ikke at det bare stopper. Vi er energier og energier stopper ikke, men går over i andre former.

Men dette er ikke topic. Finn deg en tråd om dette eller send meg PM. Vil gjerne diskutere dette emne med deg

Sitat av seven_up Vis innlegg
Vandringsmann: "grunnen til relgion er at man skal kunne menge seg med en gruppe som er lik seg selv. Jeg mener dette er vås da alle mennesker burde stå på lik linje. For ingen av oss er noe mer verdt enn andre."

Dette sier du først for så å si at: Hva du har tygget til deg av oppblåst propaganda og feilinformerte historietimer det vet ikke jeg, men Hitler brukte også en form for relgion for å få fred i verden. Hakekorset er jo et symbol for fred.

Først vil du ikke i noen religion, men om det først skal være det så skal det være en vi blir påtvunget av "der fuhrer"? som bestemmer hva vi alle andre også skal tro på, siden det da ikke vil være noen forskjeller mellom oss? da tar vi bare bort de som er annerledes da! smart tenkt! Hva om du satt i den kategorien som var annerledes, ville du synes det vært ok om du ble drept/kastrert/konsentrasjons leir siden noen som mente du så rar ut ville ta over verden?

Hva med om alle bare bestemmer selv, også får vi ta det derfra? Også gjør vi så godt vi kan derfra, lager til kulturer og tradisjoner ettersom samfunnet endres? Må jo være bra at samfunnet gjenspeiler de menneskene som lever nå og ikke for 1000 år siden?

Mange er veldig opptatt av norsk kultur og norske tradisjoner i slike tråder som dette. hva er egentlig norsk tradisjon og kultur? Er det noe vi har hentet fra andre land, som demokrati, kvinnerettigheter, religioner, mat, klær, idrett, sang, dans, hva er det vi egentlig har som er så veldig stor tradisjon som er Norsk som vi må ta vare på for en hver pris? Er ikke dette bare en dynamisk prosess, som til stadig forandres?
Vis hele sitatet...
Vær vennlig og ikke ta noe ut av sammenhengen for å kommentere

Det finnes egentlig ikke noe norskt,svenskt,spansk osv kultur. Vi er alle det samme. Å ha landegrenser er i bunn og grunn idiotisk og fører ofte til uenighet. Men siden vi mennesker ikke blir enige så er det kanskje like greit.

Jeg mente ikke at jeg ville inn i Hitlers "relgion". Relgion er ett ord som er oppfunnet på likhet med andre ord. Poenget var jo at Hitler ønsket fred, men han hadde ikke troen på å kunne konvertere millioner av jøder så han valgte det motsatte: drepe de.

Jeg hater Hitler for å så mye som å ha tilført et blåmerke på et menneske. Jeg elsker Hitler for at han ville prøve å skape fred. Desverre så valgte han feil løsning.

Jeg ser jeg sliter litt med å ordlegge meg riktig, men slik går det når man er født nederst på livets tre og har ruin.
Sitat av Vandringsmann Vis innlegg
At du ikke liker tanken på at det er noe mer etter døden og at du er redd for at du kan bli dømt for det du har gjort og at du har dårlig samvittighet pga dette er helt og holdent ditt eget problem.

Det finnes mer mellom himmel og jord en ditt øye kan se.
Vis hele sitatet...
Hva er dette for en idiotisk påstand? Fordi han velger å ikke tro på en latterlig usannsynlig historie om evig liv, så er han redd for døden? Jeg vil heller si at de som virkelig tror på liv etter døden, til tross for total mangel av bevis, er de som virkelig er redd for å dø!
Sitat av fetter Vis innlegg
Hva er dette for en idiotisk påstand? Fordi han velger å ikke tro på en latterlig usannsynlig historie om evig liv, så er han redd for døden? Jeg vil heller si at de som virkelig tror på liv etter døden, til tross for total mangel av bevis, er de som virkelig er redd for å dø!
Vis hele sitatet...
evig liv? Hvorfor blander du inn dette? kan ikke se at jeg skrev noe om det?

Du har heller ingen håndfaste bevis for at man bare dør. Du ser en død kropp ja. Men relgioner sier ingenting om at du får den med deg. Eller kanskje du har dødd og opplevd at du stopper? nei, for du er jo her nå. Finnes jo folk som har fått diagnosen "død" for så og leve igjen. Men nå går vi off-topic. Finne en tråd som passer eller send meg PM..

Edit: krsitne f.eks ser jo frem til å dø og bli kvitt sin jordlige kropp som binder dem så ser ikke på de som livredde for å dø, men jeg skjønner tankegangen din
Sist endret av Vandringsmann; 25. november 2009 kl. 13:30.
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
Sitat av Vandringsmann Vis innlegg
Det finnes mer mellom himmel og jord en ditt øye kan se.
Vis hele sitatet...
Kilde plz.

[quote=Vandringsmann;1559473Vi er energier og energier stopper ikke, men går over i andre former. [/quote]

Ja, det er derfor døde folk blir kalde.
Sitat av Graapho Vis innlegg
Kilde plz.
Ja, det er derfor døde folk blir kalde.
Vis hele sitatet...
Kilde? tja du kan jo starte med ditt eget liv og alt som ikke kan forklares. Når du er ferdig der kan du spørre andre. Kan gi deg et eksempel også: Luft.

Døde folk blir kalde fordi de begraves langt under jorda, og blodet slutter å sirkulere i kroppen.

Når jeg sparker en fotball i mål går energien fra foten til ballen og fra ballen til nettet, men hvor går det videre fra nettet? ut i luften? der vi ikke kan se den? TADA!
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
Sitat av Vandringsmann Vis innlegg
Kilde? tja du kan jo starte med ditt eget liv og alt som ikke kan forklares. Når du er ferdig der kan du spørre andre. Kan gi deg et eksempel også: Luft.

Døde folk blir kalde fordi de begraves langt under jorda, og blodet slutter å sirkulere i kroppen.

Når jeg sparker en fotball i mål går energien fra foten til ballen og fra ballen til nettet, men hvor går det videre fra nettet? ut i luften? der vi ikke kan se den? TADA!
Vis hele sitatet...
Ok, så du har kommet fram til at man ikke kan se luft som beveger seg eller varme. Og derfor er det rasjonelt å tro på en gud?

Døde folk blir kalde fordi varmen/energien forsvinner fra kroppen og varmer opp lufta rundt kroppen. De blir ikke varme igjen fordi organene ikke funker (også kjent som 'død') og dermed ikke produserer mer varme.
Sitat av Graapho Vis innlegg
Ok, så du har kommet fram til at man ikke kan se luft som beveger seg eller varme. Og derfor er det rasjonelt å tro på en gud?

Døde folk blir kalde fordi varmen/energien forsvinner fra kroppen og varmer opp lufta rundt kroppen. De blir ikke varme igjen fordi organene ikke funker (også kjent som 'død') og dermed ikke produserer mer varme.
Vis hele sitatet...
De produserer ikke varme nei fordi den energien som skal til for det har forlatt kroppen.

Jeg har tro på Gud ja, men verden har forskurdd bilde om hva Gud er...

Gud er ikke et supersize menneske som setter regler og bestemmer. Du og alt for mange i verden har fått denne propagandaen over langt tid. Derfor snakker man om Gud som en person, men Gud er formløs, akkurat slik jeg blir når jeg dør. Men send meg heller PM så kan vi snakke der, nå bare ødelegger vi denne tråden.
Sist endret av Vandringsmann; 25. november 2009 kl. 14:51.
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
Sitat av Vandringsmann Vis innlegg
De produserer ikke varme nei fordi den energien som skal til for det har forlatt kroppen.
Vis hele sitatet...
Se for deg at jeg trekker ut strømkabelen til en ovn. Sier du da at "energien som skal til har forlatt ovnen"?

Sitat av Vandringsmann Vis innlegg
Gud er ikke et supersize menneske som setter regler og bestemmer. Du og alt for mange i verden har fått denne propagandaen over langt tid.
Vis hele sitatet...
Hvilken propaganda? Greit at 'gud' er et så utvannet begrep at ingen lenger vet hva det betyr, men siden du tydeligvis har litt peiling kan du vel i det minste prøve å forklare hva du mener med 'gud'? At han/hun/den/det er formløs(t) sier meg litt for lite.
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Sitat av sh1bby Vis innlegg
edit: og dessuten lever de i Norge i vår kultur og under våre lover. de har nok av templer og helligdager fra før av om de ikke skal ha dette også. hijab har ingenting med norsk kultur å gjøre, og som nevnt tidligere, politiet skal være nøytrale.
Vis hele sitatet...
Hvor i Norges lover mener du Hijab er forbudt? Mener du under paragrafen som sier vi har religionsfrihet her i Norge?
Sitat av Graapho Vis innlegg
Se for deg at jeg trekker ut strømkabelen til en ovn. Sier du da at "energien som skal til har forlatt ovnen"?

Hvilken propaganda? Greit at 'gud' er et så utvannet begrep at ingen lenger vet hva det betyr, men siden du tydeligvis har litt peiling kan du vel i det minste prøve å forklare hva du mener med 'gud'? At han/hun/den/det er formløs(t) sier meg litt for lite.
Vis hele sitatet...
Energien som skal til ligger enda inne i veggen. Energien ovnen hadde går ut i luften.

For meg er Gud mer "det" enn "han". Jeg sier ikke at jeg har peiling, men jeg har jo en viss formening som igjen stememr med alt som finnes av forklaringer av Gud.

Gud er en kraft som vi alle har i oss eller som vi alle er i. Gud er det som gjør at vi innerst inne alle vil leve sammen og ha det godt med hverandre og ikke vil hverandre noe vondt. En som tar psykadelia vil fort oppdage "Gud". Gud er formløs da han ikke er et objekt, men en kraft/ånd. Siden Gud er i oss er vi i han og han opplever og erfarer via oss. Er et veldig stort emne og gjør seg ikke så veldig godt på et fourm. Holder på å skrive bok om akkurat dette.
[quote=Vandringsmann;1559473]At du ikke liker tanken på at det er noe mer etter døden og at du er redd for at du kan bli dømt for det du har gjort og at du har dårlig samvittighet pga dette er helt og holdent ditt eget problem.

Har jeg sagt jeg er redd for å bli dømt for noe etter døden? Jeg hevder da vitterlig at det er slutt på alt når vi dauer.....da trenger jeg jo ikke frykte noen ting ;-)

Det finnes mer mellom himmel og jord en ditt øye kan se.

Helt enig i dette med mer mellom himmel og jord som øyet ikke ser. Spesielt her inne på dette fora.

Men for å være helt ærlig gikk jeg litt for langt med dette, det er jo selvsagt folk som tror pga. andre saker også. Det kan jo være så enkelt som at de fortsetter å tro på det de lærte i oppveksten og ikke har tatt ett steg lengre. Mange muligheter på dette planet.
Sitat av Brulte Vis innlegg
Men for å være helt ærlig gikk jeg litt for langt med dette, det er jo selvsagt folk som tror pga. andre saker også. Det kan jo være så enkelt som at de fortsetter å tro på det de lærte i oppveksten og ikke har tatt ett steg lengre. Mange muligheter på dette planet.
Vis hele sitatet...
Stemmer. Muslimer og jøder er ett godt eksempel på dette når det gjelder oppvekst. Fantatiske kristne som egentlig ikke er frelst og bare lever på tradisjon er også med.

Det er derfor relgioner ofte "står stille". De holder fast ved ordet som ble gitt helt i begynnelsen uten å tenke på at "Gud" har sendt nye budskap. Det siste skal jo ha kommet med "Jesus" hvor Jesus forteller at de gamle lovene faller vekk og det budet som er igjen er at man skal leve med hverandre i kjærlighet. Gud vil ikke mennesker vondt og siden Gud er i oss og vi i han/det erfarer han/det gjennom oss. Er et ganske dypt emne.

Jeg vet ikke om andre ser det, men jeg som selv er med i en så kalt kristen menighet ser at ting er på vei til å endres, iallefall i kristendommen. Vi går jo f.eks ikke lenger rudnt i de klærne som blir beskrevet. Dette stadiet har vi jo kommet forbi, men noen hodler jo igjen på tradisjoner da de tror de blir dømt etter hvordan de opptrer utad. Men dommen blir satt i hjerte.Og dette med forandring er til det bedre for menneskeheten. Viser til tråder på forumet her som "ekkel følelse". Lucid Dreaming er og ett godt eksempel på hvordan vi er gud samtidig som gud er i oss. Psykadelia er også en måte å komme nærmere det folk kaller Gud. Der det ikke vokser sopp med psilocin ja så vokser det kaktus med samme virke stoff. Virker nesten som om at det var meningen at det skulel være tilgjengelig for alle de som måtte søke.

Flere opplyses og går vekk fra skriftene som er skrevet av uperfekte mennesker. Joda, den hellige ånd/sannhetens ånd kan ha hjulpet de til å skrive, men alt for mange har mistolket ordet som var tenkt. Ta f.eks korstogene til de kristne. Kan ikke se for meg at Gud ønsker vi skal drepe hverandre pga at vi dømmer de. Grunnen til at jeg holder meg til Bibelen er fordi jeg har lært "Guds språk". Derfor kan jeg lese det som står med den såkalte Sannhetens ånd. For Kristendommen oppfordrer ikke til dreping eller ofring av noe slag. Du skal heller ikke rettferdiggjøre deg selv for å bli bedre enn alle. Derfor står det at vi alle er Guds barn og at vi alle er like mye verd. Og det er grunnen til at man tar imot Jesus som frelser. Man innrømmer for seg selv at man ikke er perfekt, men at man er lik alle andre, men kan ha andre kvaliteter.

Religioner har sine svakheter fordi mennesker har svakheter.

Men la nå ikke meg ødelegge denne tråden med et way off-topic innlegg. Som tidligere nevnt er jeg åpen for å ta dette opp i en ny tråd elelr på PM for de som har spørsmål. "Gud" Tvinger heller ingen til å tro på han, de må komme til han. Derfor vil jeg ikke forkynne mine meninger om dette emne med mindre folk kommer til meg med spørsmål
Sist endret av Vandringsmann; 25. november 2009 kl. 23:55.
Sitat av Vandringsmann Vis innlegg
Egentlig alt du har kommet med ang Hitler, andre verdenskrig og nazisme generelt...
Vis hele sitatet...
Hvor har du alt sammen fra? Bedriver du ren tipping og skrøning for å fremme ditt poeng/sak, eller har du virkelig ikke fulgt med, det være seg historietimer, dokumentarer og allmenn snakk?
Sist endret av Dibsent; 25. november 2009 kl. 23:55.
Sitat av Dibsent Vis innlegg
Hvor har du alt sammen fra? Bedriver du ren tipping og skrøning for å fremme ditt poeng/sak, eller har du virkelig ikke fulgt med, det være seg historietimer, dokumentarer og allmenn snakk?
Vis hele sitatet...
Ikke qoute noe jeg ikke har sagt men jeg ser hva du mente

Det jeg vet om nazisme og Hitler kommer fra bøker på bibliotek, lesing av det som (påstått) skal være notater og dokumenter Hitler aldri offentliggjorde. Historier fortalt av de som levde på krigstiden, noe har jeg funnet i symbolforskning. Dokumenterer har vært på alt fra TV 2 til discovery og kanaler jeg ikke husker navnet på.

For all del. Jeg kan jo ha lest og hørt fra utroverdige kilder. Det som satte det lille prosjektet igang da jeg søkte om dette emne var en gammel tysker som vistnok hadde hørt rykter og sett notater som kunne bekrefte at Hitler muligens var ute etter å slette all relgion da han trodde de ikek kunne omstilles og at det førte mer vondt enn godt med seg. Har jo heller aldri sagt at jeg mener det var riktig av Hitler å gjøre det han gjorde.

I dagens samfunn er det vanskelig å vite hva jeg skal tro på. Jeg vet jo ikke engang om 2. verdenskrig har skjedd. Joda, det vises på jord, i bøker, filmer og historier, så det virker jo troverdig nok, men jeg vet jo ikke dette. At noen har det beste argumentet for en side av saken behøver jo ikke å bety at han har rett. Om alle mennesker på jorda forteller meg at jeg er svart i huden, men jeg selv ser meg med hvit farge så er det jo ikke riktig og si at jeg har svart hudfarge. Tiden hvor de som var flest alltid hadde rett burde jo være forbi nå. Det var derfor jeg oppsøkte andre kilder enn skolen, som ikke viste mer enn det som stod i læreboka.

Men jeg er fult tilstrekkelig å skifte mening om mine kilder har vært upålitlige
Sist endret av Vandringsmann; 26. november 2009 kl. 00:09.
tilbake til topic: Hvorfor skall vi bry oss om hijab i politiet? hva er det vi er redde for?
Sitat av Juicekongen Vis innlegg
tilbake til topic: Hvorfor skall vi bry oss om hijab i politiet? hva er det vi er redde for?
Vis hele sitatet...
Siden Norge for lenge siden ærklærte seg selv som et kristent land, så synes nok folk idag at det er feil at hijab som kommer fra en annen relgion skal kunne få benyttes i offentlige tjenester. Nøytrale uniformer må jo heller være tingen.

Folk er redde for at muslimene etterhvert skal ta over å til slutt styre dette landet og sette nye lover og relger som de henter fra Koranen.

Om politiet har blåe,gule eller grønne uniformer med hakekors, eller vanlig kors burde jo ikke være interesant. Om de kan jobben sin, det burde jo stå i fokus.
Sitat av Juicekongen Vis innlegg
tilbake til topic: Hvorfor skall vi bry oss om hijab i politiet? hva er det vi er redde for?
Vis hele sitatet...

Fordi hijab IKKE er en del av politiets uniform. Foreslår de kan ha på seg hijab i lunsjpausen, men ikke på jobb.

Hvorfor kan vi ikke ha samelue i politiet om politibetjenten er same?
Jo, fordi samelue ikke er en del av politiuniformen.

Hvorfor kan ikke politifolk som er glad i rappmusikk ha på seg NY caps når de er på jobb?
Jo, fordi NY caps ikke er en del av politiuniformen.

Politiet har en uniform. Legg merke til order UNI form. Det betyr at alle i politiet har like klær. Hijab vil ødelegge politiets uniforme utseende.

Nei synes heller at politiet kan lage seg ett par FEITE rastafletter, hadde sett bra ut....
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
Politiuniformen SKAL være nøytral. Ikke hijab, ikke kors. Å arbeide som piliti har ingenting med religion å gjøre. Og sånn mener jeg det skal være
Vis hele sitatet...
Uniformen, men ikke nødvendigvis personen i uniformen. Det er ingen krav om at man skal være naken under uniformen.

Sitat av utidetfri Vis innlegg
Fordi hijab IKKE er en del av politiets uniform. Foreslår de kan ha på seg hijab i lunsjpausen, men ikke på jobb.

Hvorfor kan vi ikke ha samelue i politiet om politibetjenten er same?
Jo, fordi samelue ikke er en del av politiuniformen.

Hvorfor kan ikke politifolk som er glad i rappmusikk ha på seg NY caps når de er på jobb?
Jo, fordi NY caps ikke er en del av politiuniformen.

Politiet har en uniform. Legg merke til order UNI form. Det betyr at alle i politiet har like klær. Hijab vil ødelegge politiets uniforme utseende.

Nei synes heller at politiet kan lage seg ett par FEITE rastafletter, hadde sett bra ut....
Vis hele sitatet...
Det er vel ingenting i veien for at en politimann/kvinne skal kunne ha rastafletter?
Sitat av Vandringsmann Vis innlegg
Folk er redde for at muslimene etterhvert skal ta over å til slutt styre dette landet og sette nye lover og relger som de henter fra Koranen.
Vis hele sitatet...
er det feil av meg å le meg ihjel av denne setningen?
Muslimer er mennesker med en anerledes religion, ikke "Mega murder muslim robots from outer space" send hit for å ta over landet. Unødvendig fremmedfrykt er trist.
Sist endret av Juicekongen; 26. november 2009 kl. 14:06.
Sitat av Vandringsmann Vis innlegg
...Nøytrale uniformer må jo heller være tingen....
Vis hele sitatet...
Sitat av Vandringsmann Vis innlegg
Om politiet har blåe,gule eller grønne uniformer med hakekors, eller vanlig kors burde jo ikke være interesant. Om de kan jobben sin, det burde jo stå i fokus.
Vis hele sitatet...
Selvmotsigelse much?

La oss ta det fra starten:

På grunn av norges RELIGIONSFRIHET, kan vi ikke bestemme oss for at et religiøst symbol er tillatt, mens et annet ikke er det. Skal vi kunne ha "blåe,gule eller grønne uniformer med hakekors" må vi også kunne ha hijab. Så forbanna enkelt er det bare!
Sist endret av fetter; 26. november 2009 kl. 15:05.
Sitat av Juicekongen Vis innlegg
er det feil av meg å le meg ihjel av denne setningen?
Muslimer er mennesker med en anerledes religion, ikke "Mega murder muslim robots from outer space" send hit for å ta over landet. Unødvendig fremmedfrykt er trist.
Vis hele sitatet...
Er bare å le. Ler selv Poenget var bare at folk flest tror at dersom muslimer kommer til makt så vil de styre etter koranen. Derfor vil de ikke gi etter for hva muslimene ønsker i f.eks politiunioformen. Ja vist er det latterlig, men veldig mange mennesker har fremmedfrykt. Også muslimene som ofte tror vi vil de vondt.

Personlige effekter bure ikke være på en uniform. Dersom muslimene kan bevise at Gud blir sint på de og slutter å elske de dersom de ikke bruker hijab i politiuniformen så tror jeg vil skal la de få ha det

Sitat av fetter Vis innlegg
Selvmotsigelse much?

La oss ta det fra starten:

På grunn av norges RELIGIONSFRIHET, kan vi ikke bestemme oss for at et religiøst symbol er tillatt, mens et annet ikke er det. Skal vi kunne ha "blåe,gule eller grønne uniformer med hakekors" må vi også kunne ha hijab. Så forbanna enkelt er det bare!
Vis hele sitatet...
Haha. Du sliter med å lese Poenget var at de burde alle bære like uniformer. Ellers så kunne vi jo bare latt politifolk gå i hva de selv ville, joggebukse, treningsdress, finstas, mulighetene er mange.
Sist endret av Vandringsmann; 26. november 2009 kl. 15:08.
Sitat av Vandringsmann Vis innlegg
krsitne f.eks ser jo frem til å dø
Vis hele sitatet...
Nåja, dette var kanskje å ta litt hardt i. Men har ikke denne debatten gått litt vel langt ut over det den er ment til?
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Nåja, dette var kanskje å ta litt hardt i. Men har ikke denne debatten gått litt vel langt ut over det den er ment til?
Vis hele sitatet...
Joda og har flere ganger påpekt at det er off-topic. Kristne er iallefall ikke redd for døden. Det er jo da alt vil bli perfekt for de. Skal man tro de selv og Bibelen.

Som en avlsutning kan jeg jo dele at Hijab også er med i kristendommen. Meningen med hijab var at før i tiden så ble alle de som var horer de ble skalpert og det samme skjedde med han som kjøpte sex. Men man mente at de fremdeles burde få lov til å være med på ritualer/gudstjenester. Derfor innførte man på den tiden krav om hodeplagg også kjent som Hijab slik at ingen skulle kunne se på en person og dermed dømme de for hva de hadde gjort. Derfor ble dette tatt med i Bibelen og i Koranen og flere andre relgioner. Kristendommen har etterhvert skjønt at dette lengre ikke er nødvendig og følger ikke lengre dette "budet". Og kristendommen gjør dette mer og mer etter hvor godt utviklet samfunnet blir.

Hijaben har i dag i seg selv har ingen virkning. Personen som bruker den og hans/hennes knyttning til dette er det som har effekt.
Sist endret av Vandringsmann; 26. november 2009 kl. 16:09.
Sitat av Vandringsmann Vis innlegg
Haha. Du sliter med å lese Poenget var at de burde alle bære like uniformer. Ellers så kunne vi jo bare latt politifolk gå i hva de selv ville, joggebukse, treningsdress, finstas, mulighetene er mange.
Vis hele sitatet...
Så du vil pålegge alle polituniformer kors? Jeg ser ikke logikken din! I det ene øyeblikket er kors greit, i andre øyeblikket er ikke hijab greit siden uniformen skal være lik?

Hvis kors rundt halsen ikke er en del av uniformen, hvorfor er et skaut på hodet under politilua en del av uniformen?
Sitat av fetter Vis innlegg
Så du vil pålegge alle polituniformer kors? Jeg ser ikke logikken din! I det ene øyeblikket er kors greit, i andre øyeblikket er ikke hijab greit siden uniformen skal være lik?

Hvis kors rundt halsen ikke er en del av uniformen, hvorfor er et skaut på hodet under politilua en del av uniformen?
Vis hele sitatet...
Jeg vil ikke pålegge de kors. Grunnen til at vi har kristne symboler i offentlige tjenester er fordi vi er et kristent land. Å ha forskjellige uniformer gjør det litt vanskeligere å ta politiet på alvor. Politiet skal tross alt være nøytrale. Er vel det hele denne debatten går ut på.

Et skaut under politilua er fremdels en del av uniformen, slik som en nettinghue (husker ikke ordet, den som er under en parykk) er en del av en parykk.

Dersom vi da tillater hijab, hvor mye mer må vi ikke da tillate? Om jeg oppretter en relgion hvor man ikke har lov å ha på seg truse, synes du da det er riktig å si at alle i "min" relgion må få lov til å gå nakne under uniformen da det ikke er en del av uniformen?
Sitat av Vandringsmann Vis innlegg
Jeg vil ikke pålegge de kors. Grunnen til at vi har kristne symboler i offentlige tjenester er fordi vi er et kristent land. Å ha forskjellige uniformer gjør det litt vanskeligere å ta politiet på alvor. Politiet skal tross alt være nøytrale. Er vel det hele denne debatten går ut på.
Vis hele sitatet...
At vi er et "Kristent land" holder ikke mål. Flere statistiske undersøkelser tilsier at vi er et av verdens mest ateistiske nasjoner. At alle blir meldt inn i statskirken ved fødsel betyr ikke at alle er kristne.

Uansett skrev du ikke at uniformen kunne inneholde kristne symboler, men at politi må få gå med "blåe,gule eller grønne uniformer med hakekors" om de vil det. Om du virkelig mener dette, hvordan kan du da mene at hijab er noe værre? Sist jeg sjekket var ikke blå hakekors et del av Norge "som et kristen land".

Sitat av Vandringsmann Vis innlegg
Et skaut under politilua er fremdels en del av uniformen, slik som en nettinghue (husker ikke ordet, den som er under en parykk) er en del av en parykk.
Vis hele sitatet...
Det er ikke poenget. Poenget er at en hijab vil være minst like (u)synlig som et kors rundt halsen. Hvor er forskjellen?

Sitat av Vandringsmann Vis innlegg
Dersom vi da tillater hijab, hvor mye mer må vi ikke da tillate? Om jeg oppretter en relgion hvor man ikke har lov å ha på seg truse, synes du da det er riktig å si at alle i "min" relgion må få lov til å gå nakne under uniformen da det ikke er en del av uniformen?
Vis hele sitatet...
Jo, det syns jeg. Om du av religiøse grunne ikke vil gå med truse ser jeg ikke hvordan det vil påvirke jobben din som offentlig tjenestemann.
Sist endret av fetter; 30. november 2009 kl. 15:11.
Hijab-argumentet er ganske velbegrunnet. Det er en stor religion og det vil virker positivt i forhold til å verve islamske kvinner inn i ett veldig hvitt og mannsdominert yrke. Det er ingen praktiske baksider ved plagget og det er ingen dyr investering. Det er med andre ord positivt for både politiet og integreringen.
Dette er gode argumenter og om du klarer å finne såpass gode argumenter for å gå naken skal du få fremme det kravet også.
Sist endret av Mith; 30. november 2009 kl. 15:16.
Sier ikke at alle er kristne bare fordi de er meldt inn i statskirken. Norge var iallefall lenge en kristen nasjon (ikke hvor alle var kristne) hvor kulturen og miløet deretter var preget av dette. Det hele startet vel med Norges grunnlov paragraf 2, hvor vi anser Norge som et kristent land. Her ble jo jøder først nektet adgang til riket, før vi senere leste i Bibelen at jøder var Guds folk og dermed ble paragraf 2 endret ganske fort. (Skrik ut om jeg er på bærtur nå)

Dersom hijaben forblir usynlig så ser ikke jeg heller noe problem i den. Kan hende jeg har lest feil en plass, men mener å huske å ha lest at de ville ha hijab istedenfor politiluen? Og det synes jeg er et skritt i feil retning. Personlige effekter burde jo ikke være på tjenesteuniformer. Min mening vel og merke.

Skal vi først gi etter for dette med hijab må vi jo også tillate andre som har annen tro og få lov til å bære/være uten slike effekter. Spørsmålet blir vel da hvor grensen skal gå. Så lenge det ikke synes og man kan utføre jobben som normalt har det jo egentlig lite å si hvilke effekter man vil benytte seg av.
Sist endret av Vandringsmann; 30. november 2009 kl. 15:52.
Jeg har tenkt litt på dette før og det hadde vært hysterisk morsom å se kvinnelige politi kvinner løpe rundt med hijab, om jeg ikke leste feil tilbake for en stund siden brukte ikke en gang kvinnene i pakkistan hijab(correct me if im wrong) men det blir litt for mye av det gode, hadde vi løpt ned til noen irak eller lignende hadde vi blitt blåst hodet av om vi hadde krevd at vi fikk lov å gå med noe lignende.
Sist endret av Rest1Peace; 30. november 2009 kl. 19:04.
Sitat av Rest1Peace Vis innlegg
Jeg har tenkt litt på dette før og det hadde vært hysterisk morsom å se kvinnelige politi kvinner løpe rundt med hijab, om jeg ikke leste feil tilbake for en stund siden brukte ikke en gang kvinnene i pakkistan hijab(correct me if im wrong) men det blir litt for mye av det gode, hadde vi løpt ned til noen irak eller lignende hadde vi blitt blåst hodet av om vi hadde krevd at vi fikk lov å gå med noe lignende.
Vis hele sitatet...
Du sammenligner Norge med Irak?
Great.
Sitat av Widow Vis innlegg
Du sammenligner Norge med Irak?
Great.
Vis hele sitatet...
Ja hva ellers skal jeg sammenligne det med? det er jo bla de som klager på at de ikke får bruke hijab.
Rest1Peace: man står fritt til å sammenligne med hvem man vil, men Norge pleier sjelden se til Irak for nye integrasjons metoder, sikkert derfor han kommenterte det. Irak pleier å være et land Norge IKKE vil bli sammenlignet med siden noen mener man har utviklet et mer rettferdig og tolerant system her. Tipper det var derfor Widow skreiv det uten at jeg vet det.