Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  456 128389
Slenger meg på denne tråden etter å ha blitt veldig interessert i dette!
Jeg begynte å skrive dagbok fra jeg våknet i forjegårs og når jeg tenkte meg om kom jeg på en liten drøm jeg hadde. Når jeg våknet i dag tideligt husket jeg to veldig lange drømmer og fant sammenheng i dem.

Når jeg lå i senga i går prøvde jeg på WILD, etter en stund fikk jeg utrolig raskt hjerteslag, ble nummen i kroppen og fikk veldig tung pust noe som føltes av at jeg fikk problemer med å puste, jeg anstrengte kroppen voldsomt og da måtte jeg åpne øynene jeg klarte ikke mer.
Jeg bestemte meg for å prøve igjen og skulle gjøre det uansett nå, jeg la meg ned og begynte. Etter en stund igjen skjedde akkurat det samme som over men jeg sa at dette ikke var farlig og jeg begynte å slappe av og puste roligere. Det som skjedde da var at jeg mistet følelsen i hele kroppen, jeg kjente ikke armer, ben noen ting men tankene mine var fortsatt helt klare og jeg kunne høre folk snakke ovenfor (bor i blokk) veldig klart. Jeg så små lystreker innenfor øyenlokkene men ikke noe mer. Jeg lå sånn veldig lenge og til slutt ble det kjedelig, jeg klarte ikke gå "dypere". Til slutt sovnet jeg og hadde smådrømmer (som jeg ikke husker) og våknet i samme stilling med klart hode men nummen kropp. Ettervert åpnet jeg bare øynene mine litt automatisk og gjorde reality checks for å være sikker men ingen ting skjedde. Såå noen ide om hva jeg kan gjøre for å hive meg inn i en drøm? Jeg skjønner ikke hvordan man kan føle at en drøm er virkelig å styre det. Høres jo helt sykt ut :O Har utrolig lyst å lære meg WILD!! help anyone?
Vill bare få litt liv igjen i tråden og komme med en kjapp guide fra LDnorge som sikkert er brukbar for noen her

WILD ved meditasjon:

1. Ligg i vanlig sovestilling, gjerne på ryggen.
2. Lukk øynene og slapp av i alle musklene.
3. Fokuser på pusten. Pass på at du puster fra magen, og ikke fra brystkassen. Tell hvert utpust mens du fortsetter å fokusere på pusten. Begynn på nytt hvis du går ut av tellingen.
4. Du vil kanskje oppleve hypnagoge hallusinasjoner som (u)klare bilder, lyder, følelse av vibrasjoner som går gjennom kroppen, eller følelse av å sveve eller synke gjennom sengen. Dette er helt ufarlig og ikke uvanlig å oppleve ved bruk av denne teknikken. Fortsett med å fokusere på pusten, og slapp av. Noen opplever også søvnparalyse ved dette stadiet.
5. Etterhvert vil du oppleve at du entrer en drøm. Det kan skje fort, men drømmen kan også begynne tåkete for så å sakte bli mer livaktig. Når du befinner deg i drømmen, kan du gjerne gni hendene dine sammen for å få drømmen til å bli mer stabil.
Til dere som sliter med å huske reality checks, så vil jeg anbefale "RealityCheck" appen på appstore, genial app!
Trenger den selvfølgelig ikke, men det er så du slipper å sette alarmer.
Sitat av mroj Vis innlegg
Til dere som sliter med å huske reality checks, så vil jeg anbefale "RealityCheck" appen på appstore, genial app!
Trenger den selvfølgelig ikke, men det er så du slipper å sette alarmer.
Vis hele sitatet...
Fant ikke denne appen? Når jeg søkte fant jeg bare et som hadde med TV programmer å gjøre og en dagbok som het noe helt annet.

Men man husker vel å ta reality checks? Personlig er jeg nå så vant til det at jeg teller fingrene mine automatisk flere ganger om dagen :P
Får vel fortelle om en lucid-dream jeg hadde for noen uker siden. Dette var min første ordentelige lucid dream der jeg kunne gjøre nesten alt som jeg ville. Har tidligere bare fått til korte drømmer og der jeg ikke har full kontroll.

Denne drømmen kom etter at jeg hadde lest om lucid dreams og spesielt metoden som kallest "daily awareness" der jeg tenker over at jeg blunker, puster og bruker muskler i det daglidagse livet. Jeg får somregel lucid dreams etter å ha lest om det i et par dager. Uten behov for WILD tekninkker eller liknende. Så til drømmen:

Starta med at jeg "vokna" i gangen i huset. Var egentlig ingen ting som utløste dette, jeg bare "vokna". Jeg måtte pisse, og jeg tenkte at siden jeg drømte, kunne jeg likegjerne pisse på golvet. Så der stod jeg og pissa på gulvet mens jeg tenkte hva jeg skulle gjøre. Fant ut at jeg måtte kjøre inn til "byen" og finne ut hva jeg skulle gjøre der, så jeg satt meg i bilen og begynnte å kjøre. I passasjersetet satt av en eller annen grunn min mor. Hun blei bare sintere og sintere fordi jeg råkjørte og tok veldig farlige forbikjøringer. Vi kræsja skikkelig en gang, men vi var like fort innpå veien igjen. Omtrent halveis til byen begynnte jeg å tenkte på hvorfor jeg kjørte. Jeg mått jo prøve autopilot! Lente meg tilbake, og bilen styrte av seg selv. En utrolig befriende følelse!

Etter en liten stund kom vi fram. Det var ikke byen jeg hadde tenkt til å reise til, men derimot en by jeg kjennte igjen fra andre drømmer. Jeg gikk inn på et kjøpesenter med masse folk. Gikk litt rundt der og så folk jeg kjennte. Jeg spurte masse teite spørsmål som jeg aldri hadde gjort i våken tilstand, men det var så virkelig at jeg alltid måtte telle fingrene eller prøve å holde pusten før jeg spurte. Etter masse kødding med venner og bekjente gikk drømmen over i en fase der jeg hadde mindre kontroll. Jeg gikk rundt og funderte på hva jeg skulle finne på. Det var faktisk ganske kjedelig, fordi jeg ikke hadde noe å gjøre, men jeg måtte jo prøve å fly! Jeg tok springfart og slengte meg det jeg maktet ut i luften. Jeg svevet et stykke før jeg landet igjen. Slik holdt jeg på i resten av drømmen.

Etter hvert glei drømmen mer og mer vekk. Jeg drømmte noe rare greier om at min bestefar var død, og vi satt i ring rundt et bål og snakket om begravelsen eller liknende. (Jeg satt forøvrig ikke der, jeg svevde over, fram og tilbake) Jeg vokna av at min mor sa noe uttafor rommet mitt. Der og da var jeg ganske sint fordi hun hadde vekt meg fra en awesome lucid dream, men i etterkant tror jeg det var lurt. Er ikke sikkert jeg hadde husket noe om jeg ikke hadde vokna.

I etterkant har jeg tenkt litt på hva man må gjøre når man først kommer inn i en lucid dream. Det å gjøre drømmen "klarere" er nok ganske viktig. Jeg har hatt mest suksess med å gni hendene mot hverandre. Å snurre rundt prøvde jeg en gang, men da vokna jeg fordi jeg vart svimmel. Så det skal jeg ikke prøve igjen. Videre må jeg finne ut hva jeg kan gjøre! Det var igrunn ganske kjedelig helt til jeg fant ut at jeg skulle fly. Hadde jeg tenkt på ting å gjøre før jeg la meg, tror jeg drømmen hadde blitt både klarere og morsomere.

Beklager alle skrivefeil, blei bare fort skrivd ned
Var sykt trøtt når jeg la meg sent en natt, så jeg bestemte meg for å prøve litt av den MILD-metoden. La meg ned å slappet heelt av, fokuserte på å puste med magen, å telte hver utpust. Etterhvert fikk jeg en god del blinking/illusjoner inni hodet og kjente noe som føltes som en svak strøm gjennom kroppen gjentatte ganger, men sovnet desverre etterhvert.
Var jeg nærme en luicid dream??
Sitat av tissemannX Vis innlegg
Jeg kan ikke annet enn å tenke på inception når jeg tenker på lucid dreaming . Har et par spørsmål egentlig.

Kan man for eksempel få en slags bad trip? Altså en mareritt som man er helt klar over?

Finnes det ting man bør passe på, du sier at noen begynner å riste fælt osv, våkner man med en gang da?

Når er det best å prøve ut en av disse metodene, altså tidspunkt?
Vis hele sitatet...
Bad trip ja, har hatt det så mange ganger, de sykeste marerittene du kan tenke deg virker 100% ekte, og i noen av dem kan jeg faktisk styre alt da, ved og konsentrere meg litt så kan jeg få alt til og skje, men det er litt som når du tenker på at noe snurrer rundt i hodet ditt så klarer du ikke og få det til og stoppe.
Mitt problem når jeg drømmer bevisst er at med en gang jeg tar "realitychecken" flyger jeg enten i taket/verden raser sammen/ eller jeg våkner opp i en annen drøm. Selvom jeg vet det er false awakenings hater jeg tanken på at jeg må stresse så jævlig for å våkne på ordentlig og det eneste som er på tanken er å våkne. Hva er det jeg gjør feil?

Hver gang jeg våkner ifra en lucid dream er jeg alltid trøttere enn når jeg først la meg. Pleier å få dem midt på dagen når jeg sover middag ol og etter jeg har våknet for så å prøve å sove igjen. Hvorfor skjer dette?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Er det andre her på forumet som har opplevd OOBE (Out-of-Body experience), også kjent som Astral Projection?
Sist endret av Darkerface2; 10. februar 2012 kl. 11:26. Grunn: Skrivefeil.
Jeg har "bare" hatt OOBE i våken tilstand. Men alle disse gangene fant jeg det en smule ubehagelig og ekkelt ettersom jeg ikke helt forsto hvorfor det bare kom slik. Ikke det man helst ønsker å oppleve når man er på skolen og venter på at timen skal begynne, hehe.
Sist endret av Lucy In The Sky; 10. februar 2012 kl. 11:38.
NaN
Grix's Avatar
Trådstarter
Sitat av Hønsehauk Vis innlegg
Er det andre her på forumet som har opplevd OOBE (Out-of-Body experience), også kjent som Astral Projection?
Vis hele sitatet...
Selv er jeg ganske sikker på at det egentlig er akkurat det samme som lucid dreaming, bare med forskjellig "perspektiv". Er ingen annen forklaring, så vidt jeg kan skjønne.
Sist endret av Grix; 10. februar 2012 kl. 14:44.
Noen her som har god peiling på LD og kan hjelpe meg med dette?

Jeg har vært svært fasinert av LD fenomenet i lang tid. I perioder spesielt det siste året, har jeg forsøkt å få dette til, uten hell så langt. Eller, jeg mistenker at jeg har hatt lucid drømmer, men husker dem bare ikke. Jeg har ikke testet så mye virkelighetssjekker på dagtid osv.. Noen som har erfaring med om dette fungerer? Jeg pleier som regel, av en eller annen merkelig grunn, å våkne mer om kvelden når jeg skal sove (har ikke dårlig døgnrytme e.l).

Jeg har forsøkt å bruke en bestemt metode for å gå fram (husker ikke helt hva den heter, kan det være WILD eller noe?). Jeg ligger ihvertfal og prøver så godt jeg kan å kun fokusere på pusten min. Ligge helt stille og slappe av. Dermed er målet at jeg går inn i en drøm mens jeg allerede er våken. Jeg klarer aldri å huske noe som helst, ikke når ca. jeg sovnet heller. Jeg blir også ofte mer sliten når jeg våkner dagen etter å ha prøvd denne metoden, kan dette være et tegn på at jeg har hatt en LD?

Håper noen har noen knallgode tips for å huske drømmer, og få til LD. Prøvd på dette alt for lenge uten hell nå!!
Tell fingre flere ganger om timen. Har du 3 , 5 eller 7 fingre ?
Da vil du også tenke på drømming ofte om dagen, siden du forbinder drømming med å telle fingre.
Når jeg prøvde LD tenkte jeg veldig mye om drømming. Så da husket jeg mange drømmer.
Sitat av Grix Vis innlegg
Selv er jeg ganske sikker på at det egentlig er akkurat det samme som lucid dreaming, bare med forskjellig "perspektiv". Er ingen annen forklaring, så vidt jeg kan skjønne.
Vis hele sitatet...
De mener at OOBE er sjelen din som turer i et annet univers og at man faktisk kan møte onde "demoner" som kan låse sjelen din fast i det universet. I motsetning til LD som bare er livlig fantasi

Hvor sant det er vet nå ikke jeg, men er nok vanskelig for noen å si...
NaN
Grix's Avatar
Trådstarter
Sitat av iMAGINE123 Vis innlegg
De mener at OOBE er sjelen din som turer i et annet univers og at man faktisk kan møte onde "demoner" som kan låse sjelen din fast i det universet. I motsetning til LD som bare er livlig fantasi

Hvor sant det er vet nå ikke jeg, men er nok vanskelig for noen å si...
Vis hele sitatet...
Er bare tull spør du meg. På lik linje med spøkelser, spåkoner og "healing". Er nok en rasjonell forklaring på OOBE's og, tenker jeg.
Sitat av grenair Vis innlegg
Noen her som har god peiling på LD og kan hjelpe meg med dette?

Jeg har vært svært fasinert av LD fenomenet i lang tid. I perioder spesielt det siste året, har jeg forsøkt å få dette til, uten hell så langt. Eller, jeg mistenker at jeg har hatt lucid drømmer, men husker dem bare ikke. Jeg har ikke testet så mye virkelighetssjekker på dagtid osv.. Noen som har erfaring med om dette fungerer? Jeg pleier som regel, av en eller annen merkelig grunn, å våkne mer om kvelden når jeg skal sove (har ikke dårlig døgnrytme e.l).

Jeg har forsøkt å bruke en bestemt metode for å gå fram (husker ikke helt hva den heter, kan det være WILD eller noe?). Jeg ligger ihvertfal og prøver så godt jeg kan å kun fokusere på pusten min. Ligge helt stille og slappe av. Dermed er målet at jeg går inn i en drøm mens jeg allerede er våken. Jeg klarer aldri å huske noe som helst, ikke når ca. jeg sovnet heller. Jeg blir også ofte mer sliten når jeg våkner dagen etter å ha prøvd denne metoden, kan dette være et tegn på at jeg har hatt en LD?

Håper noen har noen knallgode tips for å huske drømmer, og få til LD. Prøvd på dette alt for lenge uten hell nå!!
Vis hele sitatet...

husk å skriv drømmedagbok! kan være bra jævlig å skrive rett etter du våkner, men etter hvert vil det nok gå lettere.
Sitat av Grix Vis innlegg
Er bare tull spør du meg. På lik linje med spøkelser, spåkoner og "healing". Er nok en rasjonell forklaring på OOBE's og, tenker jeg.
Vis hele sitatet...
Hvem vet? I mine ører hører OOBE litt mere logisk ut enn healing og spåkoner, men syns for det om det er lite sannsynlig. For min del er OOBE det samme som LD bare med et annet perspektiv.
Utrolig fasinerende å lese om LD. Har alltid ønsket å prøve det, å skal prøve etterhvert.

En ting som også fasinerer meg er at alle som drømmer og frammkaller LD her mange av de samme likhetstrekkene. Hvorfor får alle feil antall fingere? Risting, hvitt lys og ansikter som dukker opp er jo også veldig vanlige. Hvorfor har alle disse likhetene? Er hjernen vår "programert" likt? Eller er det fordi alle som prøve LD har lest om disse "symptomene" og er derfor blitt påvirket utenfra?
Prøver igjen..

Var jeg nært å komme inn i en LD når jeg var sinnsykt trøtt, lå på ryggen å slappet heelt av, holdt tellingen på hver utpust og pustet med magen og begynte tilslutt å få følelser av svak strøm og kribling gå gjennom kroppen? Sovnet desverre til slutt uten at noe mer skjedde.
Sitat av Teddybe4r Vis innlegg
Prøver igjen..

Var jeg nært å komme inn i en LD når jeg var sinnsykt trøtt, lå på ryggen å slappet heelt av, holdt tellingen på hver utpust og pustet med magen og begynte tilslutt å få følelser av svak strøm og kribling gå gjennom kroppen? Sovnet desverre til slutt uten at noe mer skjedde.
Vis hele sitatet...
Forsåvidt, ja. Problemet er at du må fortsette å være bevisst og ikke sovne på den måten.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg har fikset døgnrytmen min sånn nogenlunde. Jeg sovner rundt 23-00 og står opp 07-08. Jeg har ikke fått til helt perfekt søvn enda, så jeg er fortsatt veldig trøtt når jeg våkner. Jeg pleier av og til å ta en power nap så lenge det er før kl 12. Altså når jeg føler at jeg holder på å sovne mens jeg leser, så legger jeg meg komfortabelt til og setter klokka på 15 min.

Jeg begynner å hallusinere og drømme etter rundt 5 minutter, og jeg er opptatt av å ikke sove for lenge, så jeg pleier da å "våkne" av meg selv et par minutter før klokken ringer. Jeg blir veldig refreshed når jeg våkner, så jeg har sovet. Jeg er ikke i stand (har ikke øvd) til å bestemme hva jeg drømmer, men jeg er klar over at jeg drømmer - det er syke ting jeg drømmer -, og jeg husker hovedtrekkene av drømmen når jeg våkner.

Er dette lucid dreaming? Jeg føler det er veldig tilfredstillende og artig, men hvis jeg lærer meg teknikkene, vil det jeg opplever bare være barnemat? Er det jeg driver med en god start på å lære LD? Jeg opplever samme greia hver gang, altså at det er ikke noe tilfeldig som skjer, men det skjer hver gang jeg tar en power nap med dette søvnmønsteret.
Må bare lure, er det vanlig med "Naturlig" Lucid dreaming?
Opplever det ofte, uten engang å prøve.
Oi, tror jeg har opplevd lucid dreaming som liten uten å være klar over det?

Da jeg var yngre hadde jeg den samme drømmen gjentatte ganger, og den fant sted i huset til tante og onkel. Da jeg hadde drømmen første gang, kom jeg inn i huset deres, men merket fort at ting ikke helt stemte. Blant annet var fargene annerledes enn normalt, og alt av møbler/ting manglet eller var flyttet på. Dette var jo ganske skummelt, og jeg ble ikke mindre satt ut da jeg møtte en kokk på kjøkkenet som dreiv og rørte i en gigantisk bolle, mens deig og mel fløy veggimellom. Når fikk tante og onkel seg en personlig kokk? EH. Plutselig fikk jeg kjempelyst til å gå ned i kjelleren, og da jeg kom ned trappa ble jeg møtt av et dystert, lilla lys som fylte hele rommet. Da jeg kom ned til siste trappetrinn, så jeg en hel haug vesker og katter (?!) som lå strødd utover kjellergulvet. Og da våknet jeg, ugh.

Denne drømmen hadde jeg som sagt på nytt, og mens jeg drømte, gikk det opp for meg at dette virkelig ikke hang på greip! Dette kunne jo ikke være huset til tante og onkel, jeg hadde faktisk ikke sett dem, bare den skumle kokken. Så jeg stilte meg opp ved siden av kokken og begynte å snurre rundt. Vet ikke hvorfor jeg gjorde akkurat dette, men jeg skjønte på en måte at jeg drømte og følte at dette ville få meg ut av drømmen.. Og det gjorde det. Jeg våkna opp i senga, ganske forvirra og svimmel. Denne "teknikken" prøvde jeg i andre drømmer, og det funka. Jeg husker ikke om jeg fikk forandra noe i drømmene, men jeg skjønte ihvertfall at jeg drømte. Så, hva er dette?
Sist endret av Plastikkposn; 24. februar 2012 kl. 22:41.
Lurer på en ting, kan være litt offtopic.

Hver gang jeg ligger i senga (oftest om morgenen) kommer jeg en såkalt søvnparalyse. Noen ganger pleier jeg å se rare ting, men det freaker meg ut så har oftest øyene lukket. Husker jeg leste et sted at hvis du er bevisst, og slapper av gjennom hele paralysen mens du er bevisst, kan du lucid dreame. Er dette sant?
Sitat av Thumbsup Vis innlegg
Lurer på en ting, kan være litt offtopic.

Hver gang jeg ligger i senga (oftest om morgenen) kommer jeg en såkalt søvnparalyse. Noen ganger pleier jeg å se rare ting, men det freaker meg ut så har oftest øyene lukket. Husker jeg leste et sted at hvis du er bevisst, og slapper av gjennom hele paralysen mens du er bevisst, kan du lucid dreame. Er dette sant?
Vis hele sitatet...
Ja det er korrekt. Det er ofte slik man starter en LD.
Hold deg rolig og avslappet gjennom hele paralysen, så vil du mest sannsynligvis snart ha en LD.
Hva kalles det når man har våknet om morgenen, ligger å ser i taket å bare slapper av å plutselig ser man en skikkelse av noe slag komme rett mot trynet ditt i en voldsom fart så får man et trykk i ansiktet nesten som om noe abstrakt har truffet deg? Hadde en del slike oppleverser en stund, scary as fuck. Skvatt som faen hver gang å som sagt var det et sånt trykk i ansiktet at det var nesten som å bli slått med noe in real life. Lurer den dag i dag på hva det kan har vært for noe. En gang var det underdelen av en såle jeg så, altså at noen trampet rett på ansiktet mitt helt ut av det blå.
Norskehesten
Alden's Avatar
Det er noe jævligie greier :P siste 2 opplevelsene jeg har hatt har vært at jeg så styggen sjølv på vei inn i drømme land men jeg var våken og siste gang i går var at jeg fikk hjertestans og blodet i kroppen begynte å stivne til (derfor kunne jeg ikke begevge meg) som sagt så sliter jeg jævli med å komme over i neste del av luicd:P totalt panikk enda, har opplevd dette mange ganger for å si det mildt....

ønsker å overvinne frykten til å forstå at det er bare mindplay men jeg blir hele tiden overbevist at ikke er det når jeg er i selve fasen. blir ofte irritert på meg selv etter dette
Teddybe4r: Det var søvnparalyse. Og som du merket selv, så kan dette være utrolig realistisk, noe som igjen kan bli veldig skremmende som Alden påpeker.
Jeg har flere ganger visst at jeg har drømt, og kunne også selv bestemme litt av hva jeg skulle gjøre (hvilke personer osv.)

Er dette lucid dreaming?
Sitat av Erlendman Vis innlegg
Jeg har flere ganger visst at jeg har drømt, og kunne også selv bestemme litt av hva jeg skulle gjøre (hvilke personer osv.)

Er dette lucid dreaming?
Vis hele sitatet...
Jepp det er det.
Sitat av Erlendman Vis innlegg
Jeg har flere ganger visst at jeg har drømt, og kunne også selv bestemme litt av hva jeg skulle gjøre (hvilke personer osv.)

Er dette lucid dreaming?
Vis hele sitatet...
Ja det er det.
Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
Teddybe4r: Det var søvnparalyse. Og som du merket selv, så kan dette være utrolig realistisk, noe som igjen kan bli veldig skremmende som Alden påpeker.
Vis hele sitatet...
Men søvnparalypse, betyr ikke det at man er hallveis våken men egentlig sover enda? Hendelsene skjedde etter at jeg hadde sjekka klokka på mobilen for eksempel, å ligger bare å slapper av i senga å venter på å sti opp.. kan 100% sikkert si at jeg hadde våknet ordentlig, det var det som gjorde meg så fryktelig nervøs. Skjer sånt når jeg holder på å sovne på natta så vet jeg liksom at det er søvnen som fucker med meg.
Sitat av Teddybe4r Vis innlegg
Men søvnparalypse, betyr ikke det at man er hallveis våken men egentlig sover enda? Hendelsene skjedde etter at jeg hadde sjekka klokka på mobilen for eksempel, å ligger bare å slapper av i senga å venter på å sti opp.. kan 100% sikkert si at jeg hadde våknet ordentlig, det var det som gjorde meg så fryktelig nervøs. Skjer sånt når jeg holder på å sovne på natta så vet jeg liksom at det er søvnen som fucker med meg.
Vis hele sitatet...
Vanskelig å bedømme, men det høres virkelig ut som søvnparalyse.

Du sier du slappet av i senga og venter på å stå opp. Selv om du var veldig våken i starten, så kan du underveis ha blitt så trøtt at du opplevde en søvnparalyse. Er jo egentlig den eneste forklaringa jeg kan se.
Har noen spørsmål:
I går tok jeg LSD med Kamuflarne, jeg måtte røyke weed for å sovne.
Jeg prøvde å LD, men det funket ikke, så jeg la meg på siden og sovnet. Idet jeg sovnet merket jeg at det var en Lucid Dream, og jeg begynte å snurre (har hørt det skal funke for å holde seg i drømmen). Jeg snurret veldig lenge og ble mentalt sliten fordi jeg hørte og følte fra både virkeligheten og drømmen. Etter veldig mye snurring orket jeg ikke mer og ga opp.
Så spørsmålene mine er:
1: Hvor lenge skal man egentlig snurre for å være helt i Lucid Drømmen?
2: Er man faktisk helt i den eller halveis som jeg var?
3: Hvor lenge kan en LD vare hvis du klarer å holde på den?
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Har noen spørsmål:
I går tok jeg LSD med Kamuflarne, jeg måtte røyke weed for å sovne.
Jeg prøvde å LD, men det funket ikke, så jeg la meg på siden og sovnet. Idet jeg sovnet merket jeg at det var en Lucid Dream, og jeg begynte å snurre (har hørt det skal funke for å holde seg i drømmen). Jeg snurret veldig lenge og ble mentalt sliten fordi jeg hørte og følte fra både virkeligheten og drømmen. Etter veldig mye snurring orket jeg ikke mer og ga opp.
Så spørsmålene mine er:
1: Hvor lenge skal man egentlig snurre for å være helt i Lucid Drømmen?
2: Er man faktisk helt i den eller halveis som jeg var?
3: Hvor lenge kan en LD vare hvis du klarer å holde på den?
Vis hele sitatet...
1: Så lenge at drømmen ikke er tåkete eller uklar lengre, men det er ikke alltid det går så bra, og da våkner man til sist.

2: Det er mange stadier av LD uten at det er noe lett svar på din opplevelse.
Du hadde nok en LD, men ikke en fullt kontrollerbar sådan.

Det at du merket ting fra virkeligheten gjorde nok at det uansett var for sent å holde fast i drømmen, men hvis du hadde tatt en WILD med en gang du våknet, så hadde du hatt mye større sannsynlighet for å komme inn i en LD med en gang igjen i forhold til vanlig.

3. Vanligvis varer ikke en LD så altfor lenge. Kanskje en halvtime hvis du er heldig. Så lenge man har LD, så pleier man å kunne beregne hvor lenge man har drømt mye bedre i motsettning til en vanlig drøm som varer i svært kort tid, men føles ut som å ha vart hele natta.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg vil først si takk, for at dere opplyste meg om LD. Først når jeg leste det, så tenkte jeg "herregud, hva er dette for noen forvrengte hjerner, som mener at de greier å styre drømmen". Så leste jeg mer, og det ble litt uvirkelig, og jeg var usikker på om det var troll, fordi folk skrev at det er akkurat som man forklarer, og helt sykt.. osv.
Men jeg bestemte meg for å prøve. Iom at jeg liker å sove, så orka jeg ikke å stå opp tidlig på morgenen for å gjøre dette, så jeg testa bare når jeg la meg om kvelden. Jeg lå rolig i ca 20 min noen kvelder på rad. Jeg begynte å miste troa. Men så, i dag tidlig, så begynte jeg sent på skolen, men ble vekka av min mor kl 7. Siden jeg allerede var våken, og hadde noen timer til å sove, så bestemte jeg meg for å prøve.

Jeg la meg rett ut i senga, i en god posisjon, og lukka øya. Jeg lå i sånn ca 20-30 min helt rolig. Etterhvert begynte jeg å høre forskjellige lyder, men var ikke sikker på om det var fiksjon eller virkelighet (det var mange andre lyder i tillegg, som fuglekvitter osv). Jeg ble rett og slett dritt lei, og tenkte at alt bare var bull, så jeg snudde meg til siden for å sovne. Litt etter, så merka jeg at jeg ikke greide å røre på meg. Jeg fikk ikke opp armen eller bevege på beina, så i panikk lukka jeg opp øya. Jeg så da drømmen møte meg, og når jeg reiste meg opp fra senga gikk jeg på en måte ut av kroppen som lå og sov. Altså det jeg forestiller meg som en OBE. Vet ikke om det var det, men føltes sånn. Jeg reiste meg opp, og var på helt absurde steder. I og med at dette var første gangen min, så var alt litt rart, og jeg greide ikke å kontrollere drømmen helt. Jeg var også helt oppslukt av tanken at jeg faktisk greide å få til en LD. Etter litt gåing og folk som kom til meg med informasjon om hvordan jeg kunne kontrollere drømmen (jeg leste om det rett før jeg la meg på kvelden før). Det var rådgiveren på skolen min som var personen som forklarte meg om tipsene (ironisk nok). Jeg kom så inn i forskjellige "testrom", nesten som i portal 2. Etterhvert greide jeg å "spawne" frem kjæresten min og diverse ting, som å spawne en snøball i lufta, for så å bare bevege på hånda for å kaste den. Det var helt sykt morro. Jeg våknet litt senere, fordi jeg snubla over senga der jeg hadde stått opp, og der kroppen min lå. Jeg snubla over kroppen min, og da våkna jeg.

Men tusen takk for at jeg fikk vite om LD. Det er helt sykt morro, og for dere som tviler på om det er sant, ikke tvil. Prøv!!!
Sist endret av Leonardie; 21. mars 2012 kl. 17:31.
Vet ikke om dette er relevant men for 2 år tilbake i tid hadde jeg et søv prosjekt for og skjerpe meg på skolen. Skulle ikke sover mer en 5 timer hver natt! Holdt på med dette i kanskje 2 år og etter hvert ble det nesten helt sjukt!!

Kunne sitte og vente på bussen og snap inn i en drøm hvor jeg styrte alt og bestemte hva jeg ville. kunne skje hvor som helst når som helst. høres veldig ut som LD! Men dette var da ekstremt. kunne vente på bussen og venner kunne finne meg 3 timer senre hvor jeg bare satt der og så rett fram får de klarte og vekke meg etter mye mas og slapping.

Har slitt masse med søvn etter dette og nå har jeg fortengt alle drømmer, husker ingen drømmer lenger men igår skulle jeg prøve og LD, klarte det på første forsøk..

Tror dere under 5 timers søvn metoden er noe som kan hjelpe for og LD?
Stranger in paradise
GeirGeirGeir's Avatar
Drev med WILD drømming i natt, og etter en stund ble jeg jævlig kvalm og følte at kroppen min var helt låst, på det punktet avbrøt jeg og bestemte meg for å sovne på vanlig vis siden jeg hadde ligget ganske lenge og trengte å få den søvnen jeg skulle ha. Etter noen minutter "våknet jeg" i en drøm, var ekstremt trøtt, og prøvde å komme meg ut av sengen, jeg visste at jeg drømte, men jeg sovnet i selve drømmen før jeg klarte å komme meg lenger enn til sengekanten, deretter våknet jeg i nøyaktig samme posisjon som jeg sovnet i og tenkte at det var en utrolig merkelig drøm. Noen tips om hva jeg kan gjøre hvis jeg er trøtt i en LD?
NaN
Grix's Avatar
Trådstarter
Sitat av Leonardie Vis innlegg
Men tusen takk for at jeg fikk vite om LD. Det er helt sykt morro, og for dere som tviler på om det er sant, ikke tvil. Prøv!!!
Vis hele sitatet...
Gratulerer! Er litt sykt at så få vet om dette.

Sitat av brakza Vis innlegg
Vet ikke om dette er relevant men for 2 år tilbake i tid hadde jeg et søv prosjekt for og skjerpe meg på skolen. Skulle ikke sover mer en 5 timer hver natt! Holdt på med dette i kanskje 2 år og etter hvert ble det nesten helt sjukt!!

Kunne sitte og vente på bussen og snap inn i en drøm hvor jeg styrte alt og bestemte hva jeg ville. kunne skje hvor som helst når som helst. høres veldig ut som LD! Men dette var da ekstremt. kunne vente på bussen og venner kunne finne meg 3 timer senre hvor jeg bare satt der og så rett fram får de klarte og vekke meg etter mye mas og slapping.

Har slitt masse med søvn etter dette og nå har jeg fortengt alle drømmer, husker ingen drømmer lenger men igår skulle jeg prøve og LD, klarte det på første forsøk..

Tror dere under 5 timers søvn metoden er noe som kan hjelpe for og LD?
Vis hele sitatet...
Tror nok ikke det er noe å anbefale. Mulig at det kanskje hjelper, men det går jo på helsen løs hvertfall! Man begynner f.eks. å hallusinere etter noen døgn uten søvn, men det er jo bokstavelig talt på grunn av at hjernen begynner å ta alvorlig skade.

Sitat av GeirGeirGeir Vis innlegg
Drev med WILD drømming i natt, og etter en stund ble jeg jævlig kvalm og følte at kroppen min var helt låst, på det punktet avbrøt jeg og bestemte meg for å sovne på vanlig vis siden jeg hadde ligget ganske lenge og trengte å få den søvnen jeg skulle ha. Etter noen minutter "våknet jeg" i en drøm, var ekstremt trøtt, og prøvde å komme meg ut av sengen, jeg visste at jeg drømte, men jeg sovnet i selve drømmen før jeg klarte å komme meg lenger enn til sengekanten, deretter våknet jeg i nøyaktig samme posisjon som jeg sovnet i og tenkte at det var en utrolig merkelig drøm. Noen tips om hva jeg kan gjøre hvis jeg er trøtt i en LD?
Vis hele sitatet...
Var nok en LD, men dog veldig svak, fordi "våkne" følelser som trøtthet skal ikke egentlig kunne være med inn i drømmene. Er nok bare å øve mer til du får det til skikkelig, så blir nok ikke det noe problem.
Dette her er et svært stilig tema må jeg si. Det er noe jeg lurer på, så jeg måtte registrere meg og slutte å bare snike :P
Jeg har testet ut WILD noen ganger nå, men får det ikke til. MILD har jeg fått til en del ganger, men det er svært tilfeldig at jeg får det til.
Men tilbake til WILD:
Dette høres kanskje litt rart ut, men hvordan skal jeg styre øynene mine når jeg har lagt meg ned på kvelden for å prøve å få en WILD?
Jeg merker at når jeg ligger på ryggen, og har slappet av en stund, viss jeg da ser nedover, det kan gjør litt vondt i øynene mine, og så begynner det å krible i hele kroppen en liten stund og så er det over. Da våkner jeg skikkelig igjen.

Viss jeg prøver å bare ligge å passivt kikke på det som jeg ser, svart og noen forskjellige farger så enten sovner jeg,
eller så tar jeg meg selv i å begynne å fokusere på ting som beveger seg og da ender det med at jeg kniper igjen øynene for mye (tror jeg). Eller så viss jeg klarer det, så slapper jeg av, og så begynner til å skje, problemet da er at jeg slapper av så mye at til slutt begynner alltid et av øynene å åpne seg litt, og da blir vel alt ødelagt?

Det ble kanskje litt rotete, men kanskje noen har et godt tips til dette? Og ikke bare ligge der å slappe av, men et litt mer nøyaktig tips?

En ting til, det er det å svelge.
Når jeg kjenner at et svelg nærmer seg, så kjenner jeg også at ting begynner å skje, det kribler og jeg blir nummen.
Problemet da, er at trangen til å svelge blir for stor til at jeg klarer å fokusere på noe annet, og jeg bare må svelge, og da tar det bare noen sekunder før jeg er våken igjen.

Takk for alle gode tips som forhåpentligvis kommer inn
@Freaker1.

Prøv å holde øyene helt avslappet, og se gjerne "bilder" i hodet. F.eks. se masse farger og bli fascinert av dette. Det vil og hjelpe deg slik at du ikke fokuserer så mye på svelging og lignende.

Hvis du alltid sovner, så prøv en gang du ikke er fullt så trøtt.

Det at du kjenner presset etter å svelge og andre ting, som at du virkelig ønsker å flytte på benet for eksempel, er hjernens måte å finne ut om du "sover"

Skal du klare å oppnå en WILD, så må du unngå å svelge og flytte på benet. Selv om du føler et veldig press, så hold ut litt til, det tar vanligvis ikke lang tid, så glemmer du at du trengte å svelge.
Sist endret av Fuzzybossen; 28. mars 2012 kl. 15:28.
gentleman #1
ViceR's Avatar
Kjenner meg veldig igjen i det Freaker1 sier. Jeg sliter også med at jeg ikke klarer å "slappe av" i øynene, og at jeg også må svelge noen ganger. Dette regner jeg med at jeg klarer å unngå.
Men hver gang jeg prøver WILD, så får jeg noen slags "rykk" i kroppen. Det kan være i tær, skuldre, fingre, albue, osv. De kommer helt uten forvarsel. Regner med at dette kan bidra til at jeg ikke faller igjennom. Er dette jeg som ikke slapper av godt nok?
WILD er den metoden der man skal ligge stille i sengen til man kommer inn i en drøm, right?
Sliter litt med å klare det, ender alltid opp med søvnparalyse!
Noen som har noen tips på hvordan jeg kan unngårå komme i paralysen?
Sitat av Echodius Vis innlegg
WILD er den metoden der man skal ligge stille i sengen til man kommer inn i en drøm, right?
Sliter litt med å klare det, ender alltid opp med søvnparalyse!
Noen som har noen tips på hvordan jeg kan unngårå komme i paralysen?
Vis hele sitatet...
Ja det er korrekt, og det er ikke mulig å unngå paralysen. Kommer den så kommer den. Den er en del av WILD-metoden kan man si.

Man kommer inn i LD rett etter søvnparalysen om du ikke våkner eller sovner først.

Så lenge du er klar over at det er søvnparalyse, og klarer å holde deg rolig, så er det til slutt ikke noe du vil bry deg så mye om.

Sitat av ViceR Vis innlegg
Kjenner meg veldig igjen i det Freaker1 sier. Jeg sliter også med at jeg ikke klarer å "slappe av" i øynene, og at jeg også må svelge noen ganger. Dette regner jeg med at jeg klarer å unngå.
Men hver gang jeg prøver WILD, så får jeg noen slags "rykk" i kroppen. Det kan være i tær, skuldre, fingre, albue, osv. De kommer helt uten forvarsel. Regner med at dette kan bidra til at jeg ikke faller igjennom. Er dette jeg som ikke slapper av godt nok?
Vis hele sitatet...
Ignorer rykkene. Kroppen bare sjekker om du prøver å lure den. (noe du vitterlig gjør)
Våknet relativt tidlig i dag, og tenkte jeg kunne prøve å få en LD. Sikkert prøvd 5 ganger, og som sagt ovenfor får jeg en trang til å svelge. Ved det nest siste forsøket begynte jeg og se noen rare former "under" øyelokket, som om maling som bare blir slengt på et ark og sprer seg utover arket. Begynte også å føle at pusten ble lettere, men av en rar grunn åpnet jeg øyene, uten at jeg tenkte over at jeg ville det engang, og vips så var jeg våken igjen.

Så det jeg lurer jeg på: Hvordan vet man helt sikkert at man har kommet i søvnparalyse? Og eventuelt, hvor lenge varer en generell paralyse, og hvordan kommer man seg over til LD'en?

En veldig god og interessant tråd!
NaN
Grix's Avatar
Trådstarter
Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
Ja det er korrekt, og det er ikke mulig å unngå paralysen. Kommer den så kommer den. Den er en del av WILD-metoden kan man si.

Man kommer inn i LD rett etter søvnparalysen om du ikke våkner eller sovner først.

Så lenge du er klar over at det er søvnparalyse, og klarer å holde deg rolig, så er det til slutt ikke noe du vil bry deg så mye om.
Vis hele sitatet...
Jeg har klart WILD flere ganger, men har aldri opplevd søvnparalyse.. Kjipt egentlig, hadde vært gøy å se hva alle blir så redde av.
http://freak.no/forum/showthread.php?t=217654

Gjorde det som står i tråden over i natt før jeg skulle legge meg, er det noen som kan forklare litt nermere hva dette var for noe, og hva er Wild og mild forresten?
gentleman #1
ViceR's Avatar
Sitat av stukeren Vis innlegg
http://freak.no/forum/showthread.php?t=217654

Gjorde det som står i tråden over i natt før jeg skulle legge meg, er det noen som kan forklare litt nermere hva dette var for noe, og hva er Wild og mild forresten?
Vis hele sitatet...
Les tråden du.
Tror jeg hadde min første lucid dream her en dag. Begynte med at jeg våkna på morgenen, var såvidt bevisst. Kjente at søvnen kom inn på meg igjen, her tenkte jeg at jeg skulle prøve å forbli bevisst. Første som skjer er at jeg sklir inn i en søvnparalyse. "Faen," tenker jeg. Jeg har prøvd dette før så blir ikke noe særlig bekymret eller redd. Roer meg ned og sovner omsider.

Plutselig ligger jeg i sengen igjen, men ikke den samme som jeg sovna i?! Jeg befinner meg i min gamle seng i barndomshjemmet mitt. Husker jeg tenkte; Whoa, dette må jeg skrive på freak. Ble så oppspilt at drømmen begynte å bli svakere. Jeg begynner å snurre rundt, siden det skal hjelpe. Første jeg legger merke til er at det er tyngre å snurre enn i en vanlig drøm. Jeg har på en måte en realistisk kontroll over kroppen. Jeg ser meg litt rundt i rommet mens jeg tenker på hva jeg skal finne på. Det er jo ikke noe å tenke på finner jeg ut, må jo prøve å fly. På veien ut av rommet hopper jeg mens jeg tenker at jeg skal falle sakte. Det virker, for en følelse! flyr ned trappa, men her blir jeg forvirret. Husker ikke hvordan jeg kommer meg ut. Jeg går litt rundt å leter etter døren, men på dette tidspunktet våkner jeg.

Høres det ut som en ordentlig lucid drøm, eller kan det hende at jeg drømte alt sammen slik at det virket som jeg var bevisst? Morro var det i alle fall uansett.
Sist endret av Needle; 6. april 2012 kl. 13:58.
gentleman #1
ViceR's Avatar
Sitat av Needle Vis innlegg
Tror jeg hadde min første lucid dream her en dag. Begynte med at jeg våkna på morgenen, var såvidt bevisst. Kjente at søvnen kom inn på meg igjen, her tenkte jeg at jeg skulle prøve å forbli bevisst. Første som skjer er at jeg sklir inn i en søvnparalyse. "Faen," tenker jeg. Jeg har prøvd dette før så blir ikke noe særlig bekymret eller redd. Roer meg ned og sovner omsider.

Plutselig ligger jeg i sengen igjen, men ikke den samme som jeg sovna i?! Jeg befinner meg i min gamle seng i barndomshjemmet mitt. Husker jeg tenkte; Whoa, dette må jeg skrive på freak. Ble så oppspilt at drømmen begynte å bli svakere. Jeg begynner å snurre rundt, siden det skal hjelpe. Første jeg legger merke til er at det er tyngre å snurre enn i en vanlig drøm. Jeg har på en måte en realistisk kontroll over kroppen. Jeg ser meg litt rundt i rommet mens jeg tenker på hva jeg skal finne på. Det er jo ikke noe å tenke på finner jeg ut, må jo prøve å fly. På veien ut av rommet hopper jeg mens jeg tenker at jeg skal falle sakte. Det virker, for en følelse! flyr ned trappa, men her blir jeg forvirret. Husker ikke hvordan jeg kommer meg ut. Jeg går litt rundt å leter etter døren, men på dette tidspunktet våkner jeg.

Høres det ut som en ordentlig lucid drøm, eller kan det hende at jeg drømte alt sammen slik at det virket som jeg var bevisst? Morro var det i alle fall uansett.
Vis hele sitatet...
Høres nok ut som en lucid dream, i og med at du følte deg bevisst, og også at du stusset ved at du var på det gamle rommet ditt. Når vi drømmer vanlig, så er ingenting rart og vi aksepterer stort sett alt uten å nøle.
Sist endret av ViceR; 6. april 2012 kl. 16:17.