Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 2584
Yo.

Jeg hadde to litt spesielle vinflasker hjemme som aldri var ment for å drikkes. Den første er borte, og den andre er på vei nå.

Har nettopp kommet tilbake fra en gåtur jeg tenkte ville gjøre meg godt, men når jeg går der ute tar det ikke lang tid før tankene farer og jeg blir skjør og skjelven i kroppen og begynner å kjenne på angst...

På torsdag sto jeg nemlig på kjøkkenet og danset og gliste og hadde det kjempehyggelig! Jeg hadde proppet i meg 6-8 øl, ca. 200mg MDMA, en lisse ketamin, og noe knips som jeg i ettertid er sikker på bare var amf/ meth/ noe i den duren (ikke veldig kjent med harde stimulanter). Drukket og spist Rivotril de fem dagene før. Ikke mye rivo. En kvart nå og da ila. dagen, så en halv fordi jeg fortjente det osv. Jeg hadde aldri sett for meg at jeg skulle holde på sånn...

(Om noen er interessert kan jeg skrive rapport)

Inntil for ca. en time siden hadde jeg vært tilnærmet edru i 3 dager, unntatt bittelitt hasj på kvelden. Jeg begynner å innse at alt ubehaget jeg kjenner av og til faktisk kommer i de korte periodene jeg ikke ruser meg, nettopp fordi jeg ikke ruser meg. Jeg kan legge sammen to pluss to. Har jeg faen meg abstinenser? Jeg var så stressa for en time siden, men halvannen flaske vin tok "edgen" av det hele.

Noen husker kanskje tråden jeg lagde rundt nyttår? Der jeg lovet "Jeg skal aldri mer drikke til frokost", "Jeg skal aldri mer drikke 12 øl til middag", "Jeg skal aldri mer Helle i meg en 2- liter med gin i en sitting hjemme alene"? Det gikk ut av vinduet ganske fort. Nå kan vi legge til hardere ting på den "jeg skal aldri"- listen.

Jeg har siste eksamen om få dager. Den tror jeg seriøst ikke jeg klarer. Jeg har dratt meg gjennom med fingerneglene de siste par årene. Gått fra strake A'er til nesten stryk. Endelig har uvanene mine tatt meg igjen. Jeg føler nå at jeg står i døråpningen. Jeg må velge. Skal jeg fortsette å ruse meg, selv om det egentlig ikke er gøy lenger? Skal jeg fortsette sånn fordi det er en "nødvendighet"? Eller skal jeg ta meg sammen, så lett som det høres ut, mens jeg fortsatt kan, og fullføre en utdanning og gjøre noe av livet mitt? Gjøre noe jeg kan være stolt av, noe mine foreldre kan være stolte av? Det begynner å bli et vanskeligere og vanskeligere valg å ta...

Ikke misforstå nå. Jeg vil nødig "misbruke tittelen", for jeg vet at det er så mange der ute som har så mye større problemer enn meg, og som har det så mye vondere, men...

Jeg har et rusproblem. Jeg er avhengig. Jeg er rusmisbruker. Jeg er alkoholiker. I en alder av 25.

Har jeg rett? Går det dit jeg tror det gjør?

Jeg har en slags liste over såkalte "røde flagg" i hodet, og jeg sjekker av stadig flere bokser... "Jeg kan slutte når jeg vil", "jeg velger å gjøre dette", "jeg fortjener en liten en nå...", "det gikk bra sist gang, så det går bra denne gangen også", "bare denne ene gangen". De klassiske flosklene.

Jeg har endevendt skallen min og har kommet frem til at jeg ikke er hekta på ett eller ett annet stoff, men jeg er hekta på virkelighetsflukt. Jeg er hekta på å ikke være meg. Om så for bare noen timer. Jeg har det vondt.

takk for at du leste all bullshiten min. Det var bare godt å fortelle det til NOEN, selv om jeg ikke vet hvem du er.

Jeg har sittet flere ganger og grått, stille i mørket, alene og skammet meg over valgene jeg har tatt
Sist endret av Tournesol; 18. mai 2020 kl. 04:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Stinn Bison"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvis det er alkohol som fører deg videre i ville baner med det ene og det andre. Test ut Antabus hvis du vil ha en pause, og ikke plutselig spontanruse deg. Høres ut som mangel på selvdisiplin, som er hvertfall for meg det vanskeligste å kjempe med.
Tournesol's Avatar
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hvis det er alkohol som fører deg videre i ville baner med det ene og det andre. Test ut Antabus hvis du vil ha en pause, og ikke plutselig spontanruse deg. Høres ut som mangel på selvdisiplin, som er hvertfall for meg det vanskeligste å kjempe med.
Vis hele sitatet...
Tør ikke gå til legen... Har for mye på spill
Anonym bruker
"Stinn Bison"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Forstår deg der, ubehagelig å kanskje flaut å fortelle om problemene sine. En lege får høre myyye, intet er for mye for dem, de jobber med å lytte og hjelpe folk med problemer i alle fasonger.
Det står mer på spill hvis du ikke skjerper deg og tar fått på problemene.
Du skriver at det ikke er gøy lengre å ruse seg. Sånn er det med rus, det er gøy en stund. Så blir det en nødvendighet for å slippe unna ubehaget uten. Plutselig er du ikke lengre et fritt menneske, men en slave. Jeg tror du skjønner selv at du er på en farlig vei og at du ikke kan fortsette sånn.
Tournesol's Avatar
Trådstarter
Sitat av tøydokke Vis innlegg
Du skriver at det ikke er gøy lengre å ruse seg. Sånn er det med rus, det er gøy en stund. Så blir det en nødvendighet for å slippe unna ubehaget uten. Plutselig er du ikke lengre et fritt menneske, men en slave. Jeg tror du skjønner selv at du er på en farlig vei og at du ikke kan fortsette sånn.
Vis hele sitatet...
Det vet jeg så godt, men klaer ikke la være
Velkommen til klubben. Er masse unge 25åringer med problematisk bruk av rus og alkohol. Og mange som sliter med depresjon og angst. Hvilket som kom først er ikke alltid så lett å vite, og som oftest er det ikke enten eller, men en synergisk kombinasjon hos folk som allerede er litt utsatt. Samt det at de fleste psykiske lidelser begynner å manifistere seg i 20årene med eller uten en dash av rusmissbruk på toppen.

Hvis du klarer å komme deg gjennom fasen nå med å drikke men ikke uten så er det beste i min egen veldig anekdotiske og ikke-professionel erfaring å vente til du har en uke med less stress. Om du selv etter en uke edru fra middels alkoholmissbruk så er det kanskje værdt å vurdere at man har depresjon eller angst som er en del av problemet. Da er det i min egen veldig anektotiske og ikke-profesjonelle erfaring bare to måter å komme seg gjennom det på; trening og SSRI. Den ene eller den andre eller begge.

Etter å ha prøvd å legge fra meg et noe negativt drikkemønster men bare ble møtt med blåmandag i uker så begynte jeg på SSRI og fikk i gang et godt treningsregime, mens jeg fortsatt drakk masse hver kveld. Etter en måned når jeg da sluttet så var ikke overgangen til edruhet så ille.

Btw rivotril vil ødelegge deg og stjele sjelen din fortere enn du kan skål. Jeg har aldri opplevd et rusmiddel/legemiddel med en så ødelegende effekt på mental helse som benzo, hvorav rivotril er en av de værste. Det å gå fra og ha et alkoholproblem til å ha et rivotril problem (sammen med litt alkohol gjerne) er kvantesprang inn i jævligheten og veien tilbake er mye lenger og mye seigere. Hvis ikke du kutter ut benzobruket (en halv rivotril er ikke lite og det har en latterlig halveringstid) så er odsen for at det går til helvete for deg av typen jeg hadde puttet sparepengene mine på om det gikk an å gamble i fremtiden din.

Tldr: hvis ikke du setter en grenser ved benzobruk så vil alkoholproblemet du en gang hadde være et hyggelig minne sammenlignet med skallet av personen du en gang var.
Sist endret av Picard; 18. mai 2020 kl. 07:57.
Skyll ned resten av rivoen i dass, gjør deg selv en tjeneste. Må du drikke litt for takle de siste dagene før eksamen så får du bare gjør det. Etter eksamen er unnagjort er det første du gjør å oppsøke fastlege og fortelle om problemene dine. Ikke si noe om cannabis hvis du er avhengig av lappen. Men fortell alt det andre.

IKKE la det dette eskalere, og kjør utdannelsen og starten på voksenlivet ditt rett i dass nå. Det kommer til å ta mange år å rette opp i, hvis du i det hele tatt klarer det.
Det er nesten litt skremmnde hvor lik historie vi har, fikk en åpenbaring av å lese dette. Jeg vil bare fortelle deg at du har ikke noe å skamme deg over! Også er du utrolig sterk og ikke minst er du selvbevisst, det kommer du langt med! Jeg er flink til å gi andre råd, men dessverre ikke så god på å følge dem selv.. Jeg vil gjerne snakke med deg og bli kjent om du vil! Jeg tror vi kunne hatt utbytte av det begge to. Er så mye mer jeg egentlig skulle skrevet men da får vi ta det siden, hvis ikke er det helt fear det og. Hade så lenge☺️
Føler med deg og vi er i samme båt. Det er vi alle. Vi søker kanskje vekk fra virkeligheten til forskjellig grad, alle som bor her på jorden.

Gjør noe med det om du klarer. For meg er det skummelt å tenke på hva som kan skje om en ikke tar tak i det underliggende i et menneske som konstant søker vekk fra sitt eget liv.

Jeg får lyst til å gjøre som deg og si det rett ut, at jeg har et problem og at jeg flykter fra virkeligheten. Jeg håper jeg klarer å si det til en venn også en dag.

Jeg får lyst til å drikke på grunn av det du skriver og det sier ganske mye om meg, egentlig. Selv tror jeg depresjon er opphavet til alt vondt jeg kjenner på, kanskje no greier fra barndommen, noe sånt liksom.
Sist endret av hand_model; 18. mai 2020 kl. 11:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Fortvilet Kyklop"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Virker som du har tatt steget fra alkoholiker til blandingsmisbruker. Tenker du alt er hekta på rivotril og det kan gjøre ting ennå mer komplisert i forhold til å slutte. Du tar også emma og røyker hasj hver kveld. Og på toppen drikker du ofte og mye. Du er ikke alkis, du rusmisbruker. Du må nok ta det vanskeligste valget du har tatt så langt i livet og be om hjelp. Raskt. Dette tviler jeg på at du klarer å navigere deg ut av helt på egen hånd. Snakk med legen. Ring private rusklinikker om du har råd. Sjekk med forskjellige evangeliesentre flere av de som har sentre for avrusning og rusmestring. Du kan velge å tro på egne evner nå, og tenke at "men denne gagner greier jeg det" og da er sjansen stor for at du mister minst de ti neste årene av livet til rus. Hvor du da ender vet ingen. Eller du kan svelge all stolthet og ta en telefon. Idag. Ikke i morgen fordi du bare skal ta en siste fest.
Vet ikke hva du forsøker å komme deg vekk fra, men før eller siden må du deale med de tankene.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Tournesol's Avatar
Trådstarter
Må ha ned et par setninger til...

Tror det var en søndag jeg sprakk, så på mandagen dro jeg vekk litt. Etter et par dager begynte jeg å føle meg ganske rass. Kroppstemperaturen var helt på ville veier, godt med hodepine og jeg var svak og rastløs i kroppen. Litt fysisk anstrengelse, altså å gå en tur i litt raskt tempo, gjorde meg svimmel på den samme måten som når man reiser seg for fort. Litt følelse av å være nær å besvime. Det var som å ha influensa, men det gikk over etter noen dager. Øynene mine var røde og fine.

Denne uken har jeg spist bedre enn jeg har gjort på et par år, og jeg har fått sovet. BHygd en ny terrasse for foreldrene mine, holdt meg litt aktiv, brukt kroppen. Det er godt. Men i dag kom jeg hjem. Og i dag begynte jeg å drikke igjen. Jeg holdt faen ikke ett minutt en gang. Nei, jeg holdt i "negativ tid", for denne ølen har jeg gledet meg til i snart to uker. Allerede på flyet visste jeg at jeg skulle rett av bussen og inn i butikken og handle øl. Sekseren er snart tom, så jeg må nopk opp å handle mer, ja... Klokken er halv tolv... Midt på dagen.

Jeg har greid å berge 3 av 4 eksamener hittil. Den siste gjenstår å se. Det er opp til høyere makter om jeg består eller ikke.

Jeg har kvittet meg med alt jeg hadde i huset av greier. Piller og pulver er vekk. Jeg var vel i ferd med å gjøre noe veldig dumt som ville kostet meg dyrt. Allikevel blir jeg ikke kvitt tanken på at det ville vært godt med noe. Bare en siste gang. Dere som har slitt før, går den følelsen njoen gang over? Jeg vil jo for evig og alltid vite hvor godt det er? Har 600 spenn som skulle gå til Xanor, men de er fortsatt i lommeboken min.

Jeg tror mitt problem er at jeg har byttet ut alle livets gleder med kunstig velbehag. I ca. fem år har jeg vært vant til ufortjent velbehag uten innsats. Det er enklere enn å knipse med fingrene. Det er da ingen ting som kan måle seg med det? Når man er vant med det, så kan ikke "vanlige gleder" måle seg. Ingen ting er gøy edru. Jeg er ikke noe gøy edru.

Jeg må finne på noe å gjøre. Noe som kan gi meg ekte tilfredsstillelse. Noe å fylle tiden med. Driver og lærer meg selv programmering, men det er også mye morsommere med noe innabords.

Takk for alle gode svar! Det å bli hørt gjør mer enn du aner.

Beklager sytingen.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Hvis du ikke fullfører utdannelsen din pga festing, kommer du til å angre på det i årevis. Du kommer til å stå foran speil og kommer til å vite at du feilet i å gjøre noe som var så viktig for deg, og ble en helt annen person enn du hadde planlagt. En person du egentlig ikke vil stå for at du er, eller kjenne på tyngden av. Som igjen kan føre til mer selvforakt, mer unngåelse - og mer rus.
Utdannelse er ikke alt. Spesielt i en situasjon som dette. Eksamener kan taes opp igjen. Det viktigste er å finne noen i virkeligheten som du kan prate med, og som kanskje kan passe litt på deg. Om man ender opp forran speilet i full derealisering og depresjon pga utdannelsen så tenker man feil.

Hjelper fint lite å utdanne seg om man kommer ut i andre enden som en som ikke kan stå i en jobb uansett. Det ville vært en dårlig start på livet... Bedre å gjøre hva du kan for å bli frisk først, så vurdere hvor mye du evt må ta opp av fag.
Muligens søke jobb. Dette kommer ikke til å bli lett, men du burde virkelig begynne nå. Ikke i morra
Anonym bruker
"Farlig Nebbhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Du har myye selvinnsikt og virker særdeles oppegående.
Nail siste eksamen om du så må ta 1 valium eller halv rivo så går det nok bra.
Lykke til!