Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 799
Hva trenger man egentlig for å kunne beskytte pcen sin? Mot virus, spionprogrammer, ormer, trojanske hester, datainbrudd etc...
Virusprogram, anti-malware og brannmur? Noen som har gode og gjerne gratis anbefalinger?

Angående antivirus har jeg hørt lest om Microsoft Security Essentials, men "hvor bra" er det egentlig? Trenger jeg et annet program ved siden av?
Jeg tenker også på å rett og slett bare kjøpe meg Norton fra Elkjøp, men det er dritt at det bare gjelder for 1 år. Er ikke nevneverdig pønsj på å legge ut 500,- hvert år for å ha en trygg og god pc.
Har også lest at programmer kan "overgå" og ødelegge for hverandre (at de hindrer hverandre or so), mao at det kanskje ikke lønner seg å ha flere programmer?

Setter stor pris på svar fra eksperter! - Peace
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Wgentlig trenger man bare sunn fornuft, bruker egentlig ikke virusprogram her, føler virusprogram hindrer brukeren i å gjøre ditten og datten, Nesten som UAC kontroll på windows.. -.-
Microsoft Security Essentials gratis antivirus og bra. Innstaller gjerne en antispion ala superantispyware (gratis) i tillegg. Så slutter du å bruke nettleseren til microsoft explorer og går over til firefox.no eller opera sin. Selv bruker jeg firefox som lar deg innstallere diverse tillegg som avslører farlige nettsider, adblock og en masse smarte tillegg som hjelper deg hvis du liker å surfe ukjent farvann...sunt bondevett i tillegg så er du safe nok.
Sitat av Glittertind Vis innlegg
Hva trenger man egentlig for å kunne beskytte pcen sin? Mot virus, spionprogrammer, ormer, trojanske hester, datainbrudd etc...
Virusprogram, anti-malware og brannmur? Noen som har gode og gjerne gratis anbefalinger?

Angående antivirus har jeg hørt lest om Microsoft Security Essentials, men "hvor bra" er det egentlig? Trenger jeg et annet program ved siden av?
Jeg tenker også på å rett og slett bare kjøpe meg Norton fra Elkjøp, men det er dritt at det bare gjelder for 1 år. Er ikke nevneverdig pønsj på å legge ut 500,- hvert år for å ha en trygg og god pc.
Har også lest at programmer kan "overgå" og ødelegge for hverandre (at de hindrer hverandre or so), mao at det kanskje ikke lønner seg å ha flere programmer?

Setter stor pris på svar fra eksperter! - Peace
Vis hele sitatet...

F-Secure Internet Security 2010
Kjøp det - 300 i året er ikke allverdens.


Mozilla Firefox
med følgende utvidinger:

- NoScript
Blokkere alle script på websider,
du kan selv godkjenne sidene du stoler på - og velge "husk" til neste gang.

Adblock Plus
Subscribe på Norsk, Malware domain og kanskje noen av de andre:
http://adblockplus.org/en/subscriptions

Ghostery
Blokkèr trackere som ikke har noe med hva du gjør på internett.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Trådstarter
58 9
Først av alt, tusen takk for svar! Setter stor pris på det, nå har jeg en "mal" på hva jeg bør ha.
Grunnen til at jeg nevnte Norton var at en kamerat av meg jobber på Elkjøp og kan selge med det til innkjøpspris (typ 60,- or so), men jeg er generelt lite keen på å måtte stresse med å kjøpe nytt/fornye den (vet jo heller ikke hvor lenge han jobber der og kan gi meg den prisen).
F-Secure har jeg hatt før, fulgte med nettet fra Telenor, men likevel hadde vi nok av virus for å si det sånn.
Noen som har erfaring med Antivir? Tror jeg kommer til å bruke det og Microsoft Security Essentials, samt følge øvrige råd her fra tråden.
Jeg bruker Avira AntiVir og er kjempefornøyd, i tilleg bruker jeg COMODO Firewall for å overvåke all trafikk. Selv om mange sier de ikke trenger antivirus er det nok med at du låner bort PCen til feil person en gang og du må sitte i timesvis for å fjerne det. Har selv Avira AntiVir, Tiny Watcher for å se alle endringer fra sist jeg brukte pcen (ikke perfekt men har hjulpet et par ganger), COMODO Firewall, COMODO System Cleaner (permanent slett filer+ccleaner), ProcMon for å overvåke program når jeg er infisiert og sist men ikke minst HijackThis for å lage logger over hva som er på pcen min.
Både AVG free og Avast er programmer som funker. Ingenting slår sunt vett da.

Ikke gå inn på sketchy sider, ikke laste ned og installer alskens programmer og være kritisk til sider du besøker/ting du laster ned. Har selv aldri hatt virus, mesteparten fordi jeg er bevvist på hva jeg laster ned.
Selv bruker jeg avast og har ikke hatt noen problemer med det. Ved siden av kjører jeg Ccleaner, Adaware og Spybot search & destory.
Sist endret av Nath; 25. mars 2010 kl. 17:24.