Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1862
http://www.dagbladet.no/dinside/2007/01/29/490367.html Vet mange her er veldig imot slike piller, her har dere en artikkel. Om denne passer bedre i en annen tråd flytt gjerne . Tenkte kanskje noen ville syns dette var interessant her.
Kan lykkepiller sammenlignes med knips- dog med kontrollert innhold?
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Nei, på ingen måte. Lykkepiller fungerer ikke slik.
Sitat av peta
Kan lykkepiller sammenlignes med knips- dog med kontrollert innhold?
Vis hele sitatet...
Såvidt jeg har skjønt det er lykkepiller (SSRI) laget slik at de hindrer opptaket av serotonin i hjernen. Ecstasy slipper løs serotonin i store mengder.
Sitat av Nichotin
Såvidt jeg har skjønt det er lykkepiller (SSRI) laget slik at de hindrer opptaket av serotonin i hjernen. Ecstasy slipper løs serotonin i store mengder.
Vis hele sitatet...
Har ingen erfaring med ecstasy, men så vidt jeg skjønner så gjør serotonin deg deppa siden lykkepiller hindrer opptaket? Hvorfor blir man ikke da ekstremt deppa av ecstas?
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av Lille My
Har ingen erfaring med ecstasy, men så vidt jeg skjønner så gjør serotonin deg deppa siden lykkepiller hindrer opptaket? Hvorfor blir man ikke da ekstremt deppa av ecstas?
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikke så enkelt.... Jeg siterer wikipedia her:

In the brain, messages are passed between two nerve cells via a synapse, a small gap between the cells. The cell that sends the information releases neurotransmitters (of which serotonin is one) into that gap. The neurotransmitters are then recognized by receptors on the surface of the recipient (postsynaptic) cell, which upon this stimulation, in turn, relays the signal. About 10% of the neurotransmitters are lost in this process, the other 90% are released from the receptors and taken up again by monoamine transporters into the sending (presynaptic) cell (a process called reuptake).
Some theories link depression to a lack of stimulation of the recipient neuron at a synapse. To stimulate the recipient cell, SSRIs inhibit the reuptake of serotonin. As a result, the serotonin stays in the synaptic gap longer than it normally would, and has the chance to be recognized again (and again) by the receptors of the recipient cell, which can finally be stimulated fully.
Vis hele sitatet...
Dvs. to celler kommuniserer. Sender-cellen slipper ut neurotransmittere (i dette tilfellet fokuserer vi på seretonin) i et lite "hull" (synapsen) mellom disse to cellene. Receptorer (motakere) på motaker-cellen "griper" så tak i seretonin, og holder de fast - se for deg små klør som holder baller her. Etter en stund slippes rundt 90% av seretoninet løst av "klørne" (receptorne), og blir så tatt opp av sender-cellen igjen.

SSRI hindrer seretonin fra å bli tatt opp av sender-cellen igjen, noe som fører til at de ligger i "hullet" (synapsen) lengre enn de skal - som igjen fører til at motaker-cellen tar opp seretonin om og om igjen. Resultatet er, forhåpentligvis, mer glede.
Sist endret av Tias; 29. januar 2007 kl. 22:42.
Sitat av Lille My
Har ingen erfaring med ecstasy, men så vidt jeg skjønner så gjør serotonin deg deppa siden lykkepiller hindrer opptaket? Hvorfor blir man ikke da ekstremt deppa av ecstas?
Vis hele sitatet...

Er jo mange som blir ultra deppa av knips da, har selv slitt en del med det.
Og lykkepiller kan ikke sammenlignes med knips på noen måte, har egentlig aldri opplevd noe spess funk på antidepresiva heller.
Sitat av selvmord
Er jo mange som blir ultra deppa av knips da, har selv slitt en del med det.
Vis hele sitatet...
Jeg vil anta du deppa etter at effekten har gitt seg?


Lille My: Nettopp fordi man slipper fri serotoninet blir man kjempelykkelig der og da. Depresjonene etterpå kommer av at lageret er tomt. Det kan virke forskjellig på folk, for det kommer veldig an på hvordan man er forberedt på å takle det.
Mulig jeg missforstod, hehe...tenkte ikke på under selve rusen nei
Har hørt flere si at knips ikke funker når man går på "lykkepiller"...
Og høres jo logisk ut det egentlig...
det er tull, har ikke fått noe dårligere funk av det selvom jeg har gått på lykkepiller.
det er det fler kamerater av meg som har fått.. en spisste 1g krystaller, nesten uten å ture..
ok, kan jo være veldig individuelt da, har hvertfall ikke merket noe mindre virkning