Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1955
Hei, tenkte å få en bekjent til å dele fiber linjen sin med meg ettersom det ikke er noen som tilbyr bredbånd her jeg bor. jeg skal sette opp en radiolink mellom huset hans og huset mitt slik at jeg får internett også. ettersom jeg kommer til å bruke en del kapasitet av bredbåndet så spleiser vi på slik dobler hastigheten inn til kameraten min. så da taper ISP leverandøren forsåvidt ingenting

Er dette lovlig? hva er eventuelle konsekvenser?
Sist endret av Mrbutthurt98; 1. april 2016 kl. 15:46.
Innen for gitte frekvens nivå og lengde er dette lovlig, du kan kontakte post og televerket for hvilke lover og regler som gjelder der du bor

Konsekvens på dette er at kvalitets utstyr for denne type oppgaver er dyrt og du har ikke noen å søke support hos hvis ting går til hælvete med oppsettet

I tillegg till dette så kommer vær og vind til å påvirke kvaliteten på radiolinken samt fri sikt mellom antennene.

Ett lite tips jeg vill gi når det kommer til deling av Internett linje så sett opp en skikkelig "gateway server" som klarer å sette shaping og limits på linja så blir det ikke krangling om hvem som har brukt hva og hvor mye, dette er noe dere kan bruke en god maskin med pfSense og 3 nettverkskort til
Sist endret av knutazz; 1. april 2016 kl. 16:35.
Må ha fri sikt ja, skal bruke 2 av disse https://www.dustinhome.no/product/50...erbeam-5ac-300

Hva vil isp leverandøren si hvis de finner det ut?
hvor lang avstand?
Sitat av Mrbutthurt98 Vis innlegg
Må ha fri sikt ja, skal bruke 2 av disse https://www.dustinhome.no/product/50...erbeam-5ac-300

Hva vil isp leverandøren si hvis de finner det ut?
Vis hele sitatet...
ISP gir faen i hva du gjør på ditt lokale nettverk, så lenge du ikke kødder til utstyret deres, og betaler regningen i tide

ang den antenen så er det en 5 Ghz antenne som ikke har like lang rekkevide som 2.4 Ghz antenne

Den mest viktiske informasjonen du trenger er:
Hvor skal annetnne monteres?
Hva er avstanden mellom antenne i luftlinje?
Er det fri sikt?

Etter dette så må dere måle om det er noen ledige kanaler som ikke støyer ned signalene dere skal sende til og fra hverandre
Er 2,2km og antennen har en rekkevidde på 25km så det er nok ikkenoe problem. Støy er heller ikkenoe problem her

Leste litt om det og forsto det slik at deling av bredbånd ikke var lovlig i forhold til retningslinjene til isp?
Sitat av Mrbutthurt98 Vis innlegg
Er 2,2km og antennen har en rekkevidde på 25km så det er nok ikkenoe problem. Støy er heller ikkenoe problem her

Leste litt om det og forsto det slik at deling av bredbånd ikke var lovlig i forhold til retningslinjene til isp?
Vis hele sitatet...
Men hvordan skal de finne ut av det? Du sender jo trafikk dit, og han tilbake til deg, som deretter går ut. Det ser bare ut som det er nok en bruker på nettet? Eller er det noe jeg ikke får med meg?
Jeg skal sette opp en rimelig høy mast så blir veldig synlig så man ser godt fra husene rundt at det er en antenne der.
Ridder av 1. klasse
Du sier du skal sette opp en rimelig høy mast, kult, men har du tenkt over hvor lang antennekabelen blir? Har du tenkt på hvilken antennekabel du skal bruke? Hva den koster og hva du trenger av verktøy? For ikke å snakke om tap i antennekabel/overganger/plugger?
Sist endret av Mchjort; 2. april 2016 kl. 01:26.
Har tenkt over alt skal bruke utendørs nettverkskabel cat6. Kabelen blir muligens så lang som 150m derfor skal jeg legge strømkabel sammen med nettverkskabelen til ca 90m også skal det settes opp en POE adapter. Da vil den fungere som en forsterker til nettverks signalet også gir den strøm til antennen samtidig.

Strømkabel skal egentlig ikke ligge ved siden av nettverkskabel, men ettersom det er snakk om så lite effekt som skal gå i kabelen blir dette ikke et problem (maks 20watt)

Den en masten blir et stort gran tre som jeg kapper av toppen på og kvister slik at bare stammen står igjen. Etter det blir det ca 5m med metall stang som antennen skal stå på blir også 3-4 variere som fungerer som barduner slik at masten står stødig. Blir muligens opp mot 20-25m høy haha

Har forsåvidt planlagt alt spørsmålet egentlig hva isp gjør hvis de finner det ut, noe de sannsynligvis gjør.

Håper å oppnå en hastighet på 200/200 ned og opp antenna støtter jo 450Mbit også har kameraten min 500/500 linje
Sist endret av Mrbutthurt98; 2. april 2016 kl. 02:14.
Fint at du skal sette opp mast, men husk at grensen på en mast er på rundt 5meter før du trenger løyve da

Byggesaksforskriften § 3-1 Mindre tiltak på bebygd
eiendom
e. Antennesystem med høyde inntil 5,0 m. Bestemmelsen
omfatter ikke plassering av antennesystem som kan utgjøre
fare for personsikkerhet eller når flere antennesystemer skal
plasseres på samme sted eller på samme fasade.
Sist endret av knutazz; 2. april 2016 kl. 02:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Utstyret blir montert i toppen på et tre som forklart over samtidig som treet står ut mot et jorde flere 100meter unna hus. Har selvfølgelig avtalt med eier av skogen