Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  57 13502
Sliter litt med å streame filmer osv fra servermaskin og ut til elektroniske dupedingser. Sliter også med stabil inett tilgang trådløst.
God trådløs dekning så tror ikke dette er problemet.
Maskinen det deles ifra er oppdatert og godt innenfor kravene for å streame film i full hd ut til dingsene.(har funket før med ett annet multimodem fra telehor.)

Sitter på ett zyksel fra telehor, har invistert i en dark night som jeg trodde skulle være løsningen på mine problem, men iom at zykselen må stå som første ledd, mistenker jeg at det er her halsen ligger.
Tips om kompatibelt modem, trenger ikke være trådløst, eller ett annet oppsett som kan gi meg en bedre nett hverdag mottas med takk..
og du skal streeme dette tråløst fra en server som står i lan, til en klient i samme lan?

hva har du av utstyr til dette og hvordan ser oppsettet ditt ut?
Stemmer, får det til å funke om jeg kobler direkte til dark nighten uten zyksel da funker alt fjell, men må jo ha telehor sitt multimodem om jeg skal ut på inet, når den blir satt opp sliter jeg med å streame trådløst lokalt igjen...
Kan du lage diagram over nettverket i f.eks paint?

Og fortell gjerne litt om systemene du bruker, hvilket OS er det du kjører på serveren? Hvilken programvare bruker du til streaming?
Pc/server (wifi) --> dark night --> ipad,iphone,appletv,samsung smart tv,laptop osv (wifi). Denne oppkoblingen funker, men når jeg kobler dark nighten til zyksel for å oppnå inet går lokalnettet i stå...
Xbmc og cinexplayer er programmene det streames fra, også endel mappedeling mellom pcer.

Windows 7 er os på "server" pc.
Kan du kanskje gi meg ett diagram for hvordan dette skal settes opp? Event hvilke endringer må til på zyksel for at dette skal funke smertefritt?

Dette har forretsen vært ett problem før også, da jeg kun hadde zyksel fra telehor, mener derfor at problemet ligger der, og det er MYE mulig jeg ikke utnytter utstyret fullt ut da min viten om lokalnett oppsett er litt dårlig.
Sist endret av The_WEB_KILLER; 3. januar 2014 kl. 10:33.
zyxel boksen fra telenor burde ikke brukes for å rute lokal-trafikk. Den har mer enn nok å jobbe med som ruter (underdimensjonert CPU som all trafikk skal dyttes igjennom).
Sitat av mywave Vis innlegg
zyxel boksen fra telenor burde ikke brukes for å rute lokal-trafikk. Den har mer enn nok å jobbe med som ruter (underdimensjonert CPU som all trafikk skal dyttes igjennom).
Vis hele sitatet...
Har du løsningen også kanksje?
ok her er hvordan dette burde se ut;

Internett --> zyxel (i brige mode) -->wan-port på asus <-- resten av utstyr koblet til trådløs eller lan porter på asus
Takk knutazz. Kan du kanskje gi meg ett steg for steg for å sette zyxel i brige mode?
Det knutazz sier er korrekt. Det er hva du må gjøre. For å fortelle deg mer, si meg modellnr osv på zyxelen.
er det zyxel p26 eller p28 du har?

her er link til brigemode for p2812: http://www.telenor.no/bedrift/kundes...erfunksjon.jsp

Fant ikke noe link for p2602hwt, men her er det jeg kunne finne ut.

Ip på zyxel --> brukernavn \ passord --> Network --> Wan

Sett Mode til "Bridge".
Trykk Apply.

etter dette så re-starter du zyxel så skal du være good to og
P2812. Titegn

Takk. Testes straks

Funket nesten, aldri hatt så knall lan... og inet funker også fjell, iallefall nesten. 2 appletv bokser som ikke vil på nett....?

Der var dem også oppe 100 restart av appleboks var det som skulle til.
Så hvem kan gi meg steg for steg for optimal lan bruk av knighten?
Samt xbox360 og cod spilling online.

Rt-n66u er modell navnet.
fint at de meste fungerer nå, hva feilmeldinger får du på appletv boksene?
Boksene kom tilslutt og alt ser ut til å funker greit, men regner med at knightn kan stilles inn slik at den blir mer optimal for vårt bruk. Så tips blir jeg glad for.
Hvilke oppsett gir maks fart fra "server"pc og ut til lan? Innstillinger på windows 7 å ta hensyn til? Evnt mediaserver program som er lett å forstå seg på, Helst ios kompatibelt, Og greit for deling til smart tv.

Utviklet seg litt ser jeg, så overskriften blir kanskje litt feil nå..
Sist endret av The_WEB_KILLER; 3. januar 2014 kl. 14:01.
instillinger på dette kommer helt an på hva programvare du bruker for og serve dette, men et stikkord er QoS, hvor du kan prioritere trafikk.

hvis jeg har forstått oppsettet ditt riktig så har du et oppsett som ser ca slik ut:

1 hoved maskin med w7, der media ligger lagret og skal deles på nette
div enheter som skal hente media fra server

får og få dette til og bli bedre ville jeg ha gjort følgende:
1. koblet "server pc" opp med kabel mot lan-port på asus
2. satt opp statisk ip mot mac i dhcp mot "server pc" på asus
3. satt opp statisk ip innstillinger på "server pc", her velger du samme ip som du satte i punkt 2
4. lag 1 mappe på "server pc" der du lager undermapper for musikk, filmer, tv-serier og bilder (hva du ønsker og dele)
5. instalert programmet: Universal Media Server fra - http://www.universalmediaserver.com/about/ (denne er basert på ps3mediaserver)
6. i Universal Media Server legger du til hoved mappen du lagde i punkt 4, samt at du setter ip til samme ip du lagde i punkt 2 \ 3
7. søk opp media servere på de enhetene du ønsker og se \ høre media på

dette er skrevet ut ifra husk, men skal være ca rettfram og utføre, du får komme tilbake med spørsmål om det er noe du ikke skjønner eller får til, så kan vi ta det derifra

Universal Media Server Supported Devices:
AC Ryan PlayOn!HD
Apple iPhone
Asus O!Play
Brite-view CinemaTube
DirecTV HR
Freebox HD
LG Smart TV Upgrader
LG TVs
Nokia N900
Panasonic TVs
Philips Net TV
Philips Streamium
Popcorn Hour
Samsung TVs
Sharp TVs
Sony TVs
Sony PlayStation 3
Vizio Smart TVs
XBMC Media Center
Yamaha A/V receivers
Apple iPad
Apple iPod
Boxee
D-Link DSM
Freecom MusicPal
Google Android
Microsoft Xbox 360
OPPO Blu-ray players
Philips Aurea
Philips PFL
Pioneer Kuro
Realtek media players
Samsung smart phones
Showtime
Sony Blu-ray players
Sony A/V receivers
Sony Network Media Players
Western Digital WD TV Live
Xtreamer
Testes takk for at du tok deg tid
Ett siste spm. Hvordan sette router opp slik at sønnen får maks ut av spillingen sin på xbox.? Er vel cod det går i for det meste......
jo bare hyggelig det,

igjen ang nettspilling på xbox og ps3 \4 så er stikkordene: kablet nettverk, QoS, statisk ip, åpning av nødvedige porter i brannmuren samt traffic shaping så han ikke bruker opp alt nette på spilling \ nedlasting

er på jobb nå så har ikke tilgang på hvor dette settes inn på asusen, men kan sjekke opp når jeg kommer hjem
Vært flott, er som sagt litt grønn. Ville det kanskje være mer hensiktsmessig å bruke en ekstern disk til deling av filer via usb istede for via pc? Ser at asusen har dette som mulighet på menyen
Ja dette går helt fint har selv en 2.5tb usb disk koblet rett i asusen min og deler media ut over nettet med den guiden jeg har skrevet over

eneste som blir endret på er mappe navnet det blir ca: "ip-på-asus/root-mappenavn/mappe-med-filer" dette setter du da i programmet Universal Media Server

med denne løsningen så vill disken fungere som en "Hjemme-NAS" og du ville kunne også nå filene hvis pcen skulle skru seg av, selve streemingen vil kutte ut da den trenger at pcen som kjører UMS er på for at det skal fungere
Sitat av The_WEB_KILLER Vis innlegg
Pc/server (wifi) --> dark night --> ipad,iphone,appletv,samsung smart tv,laptop osv (wifi). Denne oppkoblingen funker, men når jeg kobler dark nighten til zyksel for å oppnå inet går lokalnettet i stå...
Xbmc og cinexplayer er programmene det streames fra, også endel mappedeling mellom pcer.

Windows 7 er os på "server" pc.
Kan du kanskje gi meg ett diagram for hvordan dette skal settes opp? Event hvilke endringer må til på zyksel for at dette skal funke smertefritt?

Dette har forretsen vært ett problem før også, da jeg kun hadde zyksel fra telehor, mener derfor at problemet ligger der, og det er MYE mulig jeg ikke utnytter utstyret fullt ut da min viten om lokalnett oppsett er litt dårlig.
Vis hele sitatet...


Gateway er den siste boksen før kabelen går ut av huset, hvis du har fibermodem før Zyxelen så fjerner du Zyxel boksen, hvis ikkje så setter du Zyxel boksen i bridge-mode.

Serveren kobler du til WiFi-routeren med kabel for optimal forbindelse.

Samme gjør du også med XBoxen, hvis du har andre nettverksnoder som er stasjonær, som TV, playstation, IPTV-tuner o.l. så bør det strekkes kabel til disse å.

Fra Gatewayen strekker du kabel til WiFi-routeren, der du kobler kabelen inn på "WAN" porten.

Kabel er stikkordet, WiFi er fint til sitt bruk, men erstatter ikkje kabel når det kommer til ytelse.
Her er noen linker som kan være til hjelp ang raskere \ mer stabil nettverk, alt dette forutsetter att du installerer "ren" DD-WRT på Asus routeren ( jeg sier ren siden det interfacet som er standard fra Asus er basert på DD-WRT)

1. Installere DD-WRT - http://dd-wrt.com/wiki/index.php/Asus_RT-N66U
Video - http://www.youtube.com/watch?v=800RPE6nlm8 dette er for RT-AC66U men prosessen er helt lik

2. Traffic Shaping - http://www.howtogeek.com/70659/how-t...y-with-dd-wrt/
Video - http://www.youtube.com/watch?v=EjCb5P302Ms

3. QoS - http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Quality_of_Service
Video - http://www.youtube.com/watch?v=Mk0SEU32ZYY

4. Statisk IP - http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Static_DHCP
Video - http://www.youtube.com/watch?v=eRhkv-hD8ZY

5. Lokal DNS-Server - http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php...etwork_-_HOWTO
Video - http://www.youtube.com/watch?v=YgfInxSbLX0

6. USB NAS - http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/USB_storage
Video - http://www.youtube.com/watch?v=kg9PigBJIBs

Dette er de funksjonene jeg kommer på i farten som kan være nyttig for dere, og håper dette kan være til hjelp for andre som måtte lure på noe av det samme
▼ ... over en måned senere ... ▼
Her er oppsettet.
ZyXEL P8702N -----> Asus RT-N66U ----> RT-N12
p8702n er hoved modem, n66u er hoved wifi, rt-n12 blir brukt i reapeter mode samt kablet tilkobling av xbox360.
etter at alt var på plass opplevde vi en voldsom økning i ping. fra rundt 40 til rundt 80, ustabilt nett som til tider kutter i noen sekunder for så å slå seg på. Det lokale nette funker som en drøm.
kobler jeg ut alle mellomledd og kjører rett fra p8702n er alt tilbake til normalen, så her er det nok jeg som ikke har fått alle innstillinger rett tipper jeg.

Kan noen der ute hjelpe meg med oppsettet slik at vi slipper å bli plaget med høy ping og ustabilt inet.? en komplett guide hadde vært drømmen.
Grunnen til at du opplever en voldsom økning i ping (responsetid) er mest sannsynlig fordi du driver på med dobbel-NAT'ing.

Du må deaktivere NAT på alle routere/switcher/access-point uten om den siste boksen før signalet forlater huset, jeg regner med dette er Zyxel P8702N'en, ved å deaktivere NAT og sette på DHCP forwarding på ASUS RT-N66U og RT-N12 vil du senke responstiden pakkene bruker fra din datamaskin, igjennom RT-N12 og ASUS RT-N66U og til Zyxel P8702N.
Takk for tipset. Men nat er av på begge punktene etter modem.
Detaljert rundt dhcp forwarding ønskes

Beklager forresten om dette virker som mas, alle tips jeg til nå har fått i denne tråden har jeg virkelig prøvd å sette meg inn i, jeg har lært mye av linkene dine Knutazz, men er som jeg startet med å skrive rimelig grønn på nettverk, og innstillinger på routere osv, så en komplett guide fra A til Å for oppsett med mine komponenter til mitt bruk hadde vært kjempe, er sikkert flere som meg der ute som også ville satt pris på dette

Har ikke lyst å endre programvare på asusene om dette kan unngås.
Sist endret av The_WEB_KILLER; 12. februar 2014 kl. 09:02. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
hmm dette høres litt rart ut...

av det jeg kan se ut ifra de siste postene så er disse treghetene mest sansylig pga wifi link og dobbel \ trippel nat ( dette er ren antagelse uten og ha sett config på oppsett)

i første omgang så ville jeg ha satt P8702N i brige \ transperrant mode sånn at denne kun modulerer og de-modulerer signalet og ikke har noen routing funksjon utover dette.

deretter satt opp RT N66U som hoved router med dhcp, så setter du RT-N12 i AP mode og dhcp forwarder

kan sikkert lage en litt mer detaljert guide når jeg får tid til det, men dette bør få ting til og fungere bedre
Hadde vært flott om du orka når du hadde tid
Først og fremst, sørg for å ha siste firmware på alle boksene dine.. Zyxelen skal oppdateres automatisk, så du trenger ikke å tenke på den, men last ned siste firmware til begge Asusene fra support.asus.com

Så må du sørge for at Zyxelen er bridget og være helt 100% sikker på at den faktisk er bridget!

http://www.telenor.no/bedrift/kundes...erfunkjson.jsp

Så kobler kabelen fra en LAN port på Zyxelen til WAN porten til N66U'en.. Sørg for at den står i router modus og har en offentlig IP adresse på WAN interfacet. Det ser du på Nettverkskart siden (Hovedsiden når du logger deg inn på routeren). Så trekker du en kabel fra en LAN port på N66U til en LAN port på N12. Logg deg inn på N12, og sett den i AP modus..

Alt dette gjøres ved å ha alle boksene frakoblet hverandre, og du tilkoblet hver enkelt med kabel, repsektivt.. Konfigurer dem først, så koble dem sammen...
Sitat av FusionPower Vis innlegg
Først og fremst, sørg for å ha siste firmware på alle boksene dine.. Zyxelen skal oppdateres automatisk, så du trenger ikke å tenke på den, men last ned siste firmware til begge Asusene fra support.asus.com

Så må du sørge for at Zyxelen er bridget og være helt 100% sikker på at den faktisk er bridget!

http://www.telenor.no/bedrift/kundes...erfunkjson.jsp

Så kobler kabelen fra en LAN port på Zyxelen til WAN porten til N66U'en.. Sørg for at den står i router modus og har en offentlig IP adresse på WAN interfacet. Det ser du på Nettverkskart siden (Hovedsiden når du logger deg inn på routeren). Så trekker du en kabel fra en LAN port på N66U til en LAN port på N12. Logg deg inn på N12, og sett den i AP modus..

Alt dette gjøres ved å ha alle boksene frakoblet hverandre, og du tilkoblet hver enkelt med kabel, repsektivt.. Konfigurer dem først, så koble dem sammen...
Vis hele sitatet...
dette er helt riktig, men det spørs på om han skal bruker AP Brige mellom 66U og N12 eller om N12 kun skal være en repeter \ forsterker for full dekning av wifi

hvis både 66U og N12 skal dele ut wifi så bør de settes på vær sin frekvens kanal med minimum 3 kanal range mellom dem
Glemte egentlig å nevne det med kanaler mtp N66 og N12... Og etter hva jeg har forstått, så skal N12 fungere som AP??
Den står i repeter, får da ikke justert på kanaler på n12, da den slik jeg skjønner sender på samme kanal osv. Dhcp forwording funker ikke der. må den over i ap? Isåfall vil den repetere wifien fra n66? Avhengi av den funksjonen for å få stabil wifi over hele huset

Igjen så takker jeg for alle tipsnå har jeg demontert hele oppsettet og er klar for å starte ved veggkontakten om man starter på telehor modemet, p87202n hvordan skal oppsettet der se ut for å sette opp n66 som hoved router?

(Her er det godt mulig at jeg bommer på tekniske begrep (router,modem,osv) så om dere ikke skjønner helt hva jeg mener så spørr.)

Der var pingen nede på 50 iallefall, ligger stabilt rundt 40-42 når jeg er koblet direkte til zyxel. Har nå fulgt annvisningen frem til n66. Nå er det oppsettet på n12 jeg mangler, hvilke modus skal den stå i, er som sagt litt avhengi av at den står i repeter modus, men repeterer dn wifi i AP"
Sist endret av The_WEB_KILLER; 13. februar 2014 kl. 09:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
før vi kan komme med innspill er det noen spesifikk grunn til at den skal kobles til N66U via trådløs istedenfor kabel?

det er litt forskjell på oppsett mellom og koble disse sammen med kabel \ trådløst.

kabel er alltid og foretrekke på sånne "sentrale" enheter og vil alltid ha bedre ping\ latency en trådløst
Den står i en annen del av huset, ble kjøpt for Å slippe å legge kabel over hele huset. Når jeg nÅ har deaktivert nat på n66 fikk jeg problemer, halvparten av dingsene i huset vil ikke koble seg på nettet lengre... ?

Ser nå at zyxelen sender ut wifi selv om wifien er slått av. Dette skjedde etter at beg satt den i bro. Faen ikkelett foren amatør

Er forøveig kabel mellom zyxel og n66, derfra er det Wifi til n12 og kabel derfra til xbox360
Sist endret av The_WEB_KILLER; 13. februar 2014 kl. 10:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
ok her bør du da ringe telenor og be dem hjelpe deg med deaktivering av wifi og sette den i Brige mode

etter dette så skal du kun N66U håndtere NAT og DHCP

N12 skal stå i AP Brige mode

xboxen vil aldri kunne få optimalt nett pga wifi linken da gaming over wifi har en tendens til og bli ustabilt
Om jeg klikker på reset knappen på zyxeln for å få starte helt på nytt, vi den da starte slik vi fikk den levert fra telehor? Eller er det helt tilbake til fabrikk? Fulgt steg for steg å nå er nettet helt nede 3g er tingen idag ser jeg
Herregud mann.... Hva er det som er problemet egentlig? Du har fått oppskriften på hvordan du ska gjøre dette, veldig grundig detaljert forklart.. Dette er barnemat å få til.....

Sett Zyxelen i bridge (Fungerer kun som modem. Ingen WiFi, routing, NAT, brannmur etc.....)
N66 i router (default) modus. Sett opp WiFi og sånn som du skal ha det.. Kabel i WAN porten bort til en LAN port i Zyxelen.
N12 i Repeater modus.

Er bare å følge de instruksjonene som eventuelt dukker opp mens du holder på.. Og gjør alt dette tilkoblet hver boks med kabel respektivt, og ingenting annet tilkoblet boksene, før du er ferdig...

DONE!
Problemet mann er at jeg fulgt din oppskrift punk for punkt, og nå er det altså ingen nett tilgang what so ever.
du har fulgt denne: http://www.telenor.no/bedrift/kundes...erfunkjson.jsp

og den fortsatt sender ut wifi og dhcp til nettet ditt? hvis ja så må du kontakte telenor på 05000

hvis nei så kobler du kabel fra lan1 til wan på N66U

N66U skal stå i router modus med de wifi og lan instillinge du skulle ønske

N12 skal stå i AP Brige med ssid og passord til wifi som du ville lagt til på vanlig laptop

ang reset knapper:
zyxsel vil resete seg til sånn den var levert fra telenor
N66U og N12 vil stille seg tilbake som dem var fra frabrikk
Under Wan i N66, står det Automatisk IP i dropdown menyen? Telenor bruker omtrent ikke PPPoE lenger, så tviler egentlig på at du skal bruke det enda.. Ring i såfall Telenor og hør...
Automatisk ip. Fant ett problem, Når jeg prøver å sette zyxel i bro mister jeg internett helt. Ringer isp nå men fortsatt åpen for råd....
Er du koblet til Zyxelen med kabel når den er i bridge? Du skal få nett på PCen din da, men det må ikke være noe annet tilkoblet Zyxelen da! Prøv også å ta en ipconfig /release of ipconfig /renew når du, alene, er tilkoblet Zyxelen og den er i bridge..

Men, som du skkert vet, så sier bilder mer enn 1000 ord... Ta screenshots av både Zyxel og N66....
Kabel fra vegg til zyxel, kabel fra zyxel til n66. Alt funker helt til jeg setter zyxel i bro, da forsvinner inet helt fra n66.nå er alt resetet. Så ingen endringer er enda gjort på noen. Starter på nytt igjen nå..... Håper det bare er jeg som roter, men jeg har iallefall fulgt stegene uten å lykkes. Har nå nett fra n66 og alt funker men 80-90 i ping. Kun zyxel gir ca 40.
Prøver nå å sette zyxel i bro igjen, er det noe annet jeg har gått glipp av så langt?

Slik ser det ut når zyxel står i bro.....
http://imgur.com/75KQR7H
http://imgur.com/yTHoEzi
http://imgur.com/TvUTlzL

Når den ikke er i bro funker alt slik det skal minus høy ping og ustabilt inet.
Sist endret av The_WEB_KILLER; 13. februar 2014 kl. 14:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Bildene funker ikke....
Du må bridge VDSL interfacet ditt! Som du ser, så Asusen IP adressen 10.0.0.73 på WAN interfacet sitt, og da er jo ikke Zyxelen i bridge...
Har ikke vdsl. Har adsl.og i anvisningen fra telehor skal jeg kun endre adsl. Men får prøve
Bridge begge så er du sikker i hvertfall... Og du har jo ikke oppdatert FW heller, som du har fått beskjed om....! Siste er 3.0.0.4.374.4422. Du har 3.0.0.4.374.720. Det har kommet 4 oppdateringer etter din versjon.......
http://imgur.com/cxUM4Lg
http://imgur.com/Dkv9aVH
http://imgur.com/QrTxJcp

Igjen samme problem, må stille alt på zyxel tilbake for å oppnå nett...

Kjørte oppdatering n66 tidligere idag??? Haha, regner med at når jeg klikka reset så forsvant oppdateringen..... Får legge den inn på nytt nå
Sist endret av The_WEB_KILLER; 13. februar 2014 kl. 15:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Har du restarta Zyxelen? Det må nemlig til for at det skal aktiveres korrekt...
Samme er det samme etter oppdatering, når jeg slår zyxel i bro forsvinner inet.

Restart prøvd sikkert 100 ganger, men skal prøve enda en gang
Sist endret av The_WEB_KILLER; 13. februar 2014 kl. 16:28. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Da må det være noe lokalt hos deg som kødder det til eller så er Zyxelen defekt... Kan ikke jeg få se på dette selv over Teamviewer a? Aldri vært borti makan til problematikk.....