Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 4487
Hei

Jeg leier en kjellerleilighet i et hus, og bruker huseier sitt trådløse nettverk.

De har nettopp fått fiber fra Homenet, som har forbedret nettverket en hel masse fra ADSL.

Men det trådløse signalet fra min stasjonær PC er ikke bra nok enda til at jeg kan spille. Det er ingen ethernet-uttak her i kjelleren, men jeg har søkt opp at man kan bruke ethernet over coax. De har coax uttak i veggen oppe, og jeg her nede. Kan jeg bruke dette produket for å få ethernet i kjelleren? https://www.amazon.com/dp/B013J7OBUU?&tag=10-0-0-0-1-20 Actiontec Bonded MoCA 2.0 Ethernet to Coax Adapter

Jeg har ikke forhørt meg om coax oppe og nede er koblet på samme splitter, men det burde vel være en enkel sak å sjekke. Jeg får TV-signal her nede hvis jeg kobler opp en dekoder, slik de gjorde oppe før de fikk fiber.

Grunnen til jeg spør om dette er selvfølgelig pga. huseier ikke har lyst å trekke en kabel ned hit..

Noen innspill på dette?
Har ikke erfaring med en slik løsning, men om dere er på samme strømnett så er det en god løsning å bruke ethernet over power
Sitat av UkjentPerson Vis innlegg
Har ikke erfaring med en slik løsning, men om dere er på samme strømnett så er det en god løsning å bruke ethernet over power
Vis hele sitatet...
Noen god løsning er ethernet over strømnett ikke. Det er en mulig løsning, men den lager enorme mengder elektronisk støy som sprer seg over hele strømnettet i huset.
Som regel lovlydig
Dr. fungitumb's Avatar
Coax kablene ligger jo i rør. Og de er vel ikke i bruk lenger. Så hvorfor ikke trekke igjennom en Ethernet kabel?

Da har du jo mulighet til å få tv-signaler også i gjennom samme kabel.
coax er i aller høyeste grad i bruk i dag

men, man skal være litt forsiktig med å bruke dissa MoCa adapterene. du kan riskikere å støye ned coaxnettet i nabolaget. (iallefall om det er er returdyktig nett)

det er en bedre løsning å trekke ut dagens coax (om det går) for å så trekke inn både coax OG nettverk i samme rør
Jeg kommer til å teste en slik idag https://www.power.no/data-og-tilbeho...-kit/p-572743/

Huseier er noe lat og motvillig til å trekke kabel, har spurt flere ganger. Så lenge jeg får ping som ikke hopper fra 60 til <100 når jeg spiller så blir jeg fornøyd. Streaming og nedlastning går fint over WiFi.
Det er ikke lett å gjøre noe som helst hvis du har en motvillig huseier. Det er ganske rett frem å trekke en ny kabel når du allerede har en kabel å trekke etter. Det tar maks en times tid, inkludert terminering i begge ender. Men du må ha utstyr for å terminere kablene, så det kan fort være billigere å bare ringe en elektriker. Jeg tipper også huseieren blir langt mer velvillig til å gjøre endringer hvis du betaler for at noen proffe gjør det.

Du risikerer at det er mange støykilder på coax-kabelen som du ikke kan gjøre noe med. Og som en annen er inne på, du risikerer mange sure naboer fordi du tar ned hele kabelnettet.

Det sagt, det er lekende lett.
Limited edition
Moff's Avatar
Hvis du vurderer en DIY-løsning, så kan jeg dele litt praktisk erfaring. Jeg har både gjort dette selv og fått elektrikere til å gjøre det, og det er kjempelett hvis du har rør i veggen fra før (hvilket du sannsynligvis har hvis det allerede ligger en coax-kabel der).

Du trenger:
- En rull (eller tilsvarende) med Cat 6-kabel. 100 meter på rull koster 600 kroner hos Clas Ohlson.
- En modulartang. Koster 250 hos Clas Ohlson.
- En pose med RJ45-modularkontakter. 10 stk for 60,- (og ev. en pose med hylser/sko til dem)

Hvis du vil at det skal se ut som fagfolk har gjort jobben så vil du også ta med:
- To Cat 6 veggkontakter. 200,- per stykk, give or take.
- Et presseverktøy, av og til kjent som "kronetang" eller "slisseverktøy". 250,-

... og hvis du bruker veggkontakter, så trenger du ikke lengre den posen med RJ45-kontakter.

Personlig ville jeg ikke kjøpt noe fra Clas Ohlson, mest fordi det er overpriset og i relativt dårlig kvalitet. Du bør i alle fall lese tilbakemeldingene på modularkontaktene før du handler der. Det finnes mange nettbutikker som selger disse greiene, og du kan til og med få tak i et sett med både mudulartang og kronetang (samt testverktøy og bag) fra kjell.com til 300 kroner. Det er mistenkelig billig, særlig i lys av at de også selger alle bitene i løsvekt til 4 ganger den prisen.

Den største utfordringen er faktisk ikke å koble opp kontakten. Det finnes tonnevis med videoer og bilder av hvordan dette gjøres, og når du har de to verktøyene tilgjengelig, så er det lekende lett. Utfordringen er å trekke kabelen gjennom røret. Proffene pleier gjerne å bruke en kjempelang fjær til dette. Det er en svært bøyelig metall-dings som de kan dytte gjennom røret, og dermed "hente" kabelen med. Jeg har imidlertid hatt stor suksess med en å bruke støvsuger og garn. Nei, virkelig. Du trenger da en kompis som kan hjelpe deg, slik at du bruker støvsugeren i én ende av røret, og vedkommende mater garn inn i den andre enden. Det krever litt tålmodighet, men før eller siden bør enden av garnet dukke opp nede hos den som sitter med støvsugeren, og derfra er det bare å klippe tråden, knyte eller teipe fast kabelen, og trekke gjennom. Vær imidlertid forbredt på at støvsuger-tilnærmingen lager en helsikes høy pipelyd når du gjør det riktig. Du kan selvsagt gjøre dette på mange måter, og hvis røret dere sikter dere inn på ikke har en million vinkler, så kan det jo også hende at du bare kan dytte kabelen inn. Hele hensikten med garn og støvsuger er at mange rør går litt hit og dit, og da trenger du noe som er lett nok til å bli dratt gjennom av luftstrømmen.

Når selve kabelen omsider er på plass, så kan dere terminere den på to ulike måter. Enten gjør du det raskt og stygt med en RJ45-hann-kontakt på hver side. Denne kabelen vil da plugges rett i router hos huseier og i PC eller en switch hos deg. Ledningen kommer da bare ut av et hull i veggen. Det er ganske stygt å se på hvis det ikke er gjemt bak møbler. Du bruker modulartangen for å gjøre denne jobben. En skikkelig modulartang skal ha en kniv på "innsiden" av håndtaket, som du bruker til å fjerne det ytterste isolasjonslaget på kabelen. Du skal IKKE fjerne isolasjonen på de små ledningene inne i kabelen (de med freshe farger). Når det ytterste laget er borte, så må du legge hver farget ledning på rett sted inne i kontakt-hodet. Dette krever litt trening, men det er ikke vanskelig. Det finnes mange referansebilder, og du kan også se på farge-rekkefølgen på en eksisterende kabel. Samme rekkefølge på begge sider. Sørg for at alle ledningene er like lange, dytt dem inn i riktig slot og bruk tangen for å klemme alt på plass. Dette siste steget vil da fjerne isolasjonen på ledningene og låse dem på plass.

Hvis du skal ha veggkontakter på hver side, så trenger du modulartangen (eller en saks hvis du ikke har pølsefingre) for å fjerne isolasjon, på samme måte som ovenfor. Ikke fjern isolasjon på de små, fargede ledningene. Bruk deretter kronetangen for å dytte hver ledning på riktig plass inni veggkontaktene. Det finnes masse koblingsskjemaer på nettet. Det vi pleier å bruke her til lands er det som ofte kalles skjema "B". Typisk er det også et skjema avbildet inni kontakten, og da står det gjerne A og B. Det er da altså "B" som er korrekt skjema. Isolasjonen blir skrapet vekk når du dytter ledningene på plass. Du kan forbrede deg ved å koble på én veggkontakt på kabelen før du går inn hos huseieren, slik at du slipper å sitte å dille med dette i stua deres. Du trenger jo tross alt bare én ende av kabelen fri for å trekke gjennom røret, under forutsetning av at du har en viss idé om hvor langt røret er. Det ville vært passe teit å finne ut at du har for kort kabel etter at du har begynt å trekke gjennom (been there, done that).

Du kan jo spørre pent om huseier vil spandere kabel og kontakter hvis du gjør jobben. Du får jo tross alt ikke tatt med deg dette utstyret når du flytter ut, så det er en fair deal. Personlig ser jeg ikke noe poeng i å beholde coax-kabelen hvis du trekker gjennom en nettverkskabel, i og med at du likeså greit kan bruke IPTV (TV over Ethernet). Det er garantert det huseieren har nå som de har fiber. Samme prinsipp, du tar en egen dekoder på din side og kobler til nettverkskabelen i stedet for coax. Det som imidlertid er verdt å nevne om dette er at du må kunne sende IPTV-signal gjennom kabelen sammen med internett, og det krever litt konfigurering av nettverksutstyr på begge sider av veggen. (Med mindre du trekker 2 nettverkskabler, 1 for nett og 1 for IPTV.) Det er absolutt mulig, men det er ikke noe man typisk setter seg ned og gjør uten å ha relativt mye erfaring med nettverk. Jeg bare nevner dette fordi det blir vanskeligere å trekke kabelen gjennom røret hvis du skal ha både nettverk og coax samtidig. Er det mange svinger på røret, så kan du bli sittende fast inni der.
Tusen takk for gode råd og godt beskrevet fremgangsmåte. Tingen er at huseier ikke vil rikke seg på dette.
Prøvde powerline igår, det var ingen funk.