Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2199
BRAND ∞ STRONG
Antar jeg lever farlig pga. tidligere innlegg så, jeg har lest litt på nett i fra før men, får motstridende svar.
De fleste sier UT.
Kan vi (dere) konkludere for meg, slik at jeg får fred i sjela?

Laptop (Lenovo W520)
Brukes som en stasjonær pc, alltid med nettstrøm.
Bør batteriet:
-sitte i,
-tas ut,
-har ikke en dritt å si
Om laptopen skal stå i laderen hele tiden uansett, så tar du ut batteriet. Batteriet blir fort dårlig om det står i laderen døgnet rundt.
konklusjon: UT
På min så går det ikke an å ta ut batteriet engang.
Lenovo kan du sette opp til å maks lade til 80%, da sliper du å ta hensyn til det og levetiden på batteriet er mye lenger.
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Takk.
Brukes og kommer alltid til å brukes med tilkoblet strøm.

Er heller ikke aktuelt å skulle videre selge, pga. alder så jeg bryr meg egentlig ikke så mye levetiden,
men trengte at jeg jo ikke trengte å gå inn for å ødelegge den heller.
Sist endret av vindaloo; 25. januar 2020 kl. 11:53.
Sitat av rfa Vis innlegg
Lenovo kan du sette opp til å maks lade til 80%, da sliper du å ta hensyn til det og levetiden på batteriet er mye lenger.
Vis hele sitatet...
Takk for tips! Gjøres forresten lekende lett i Vantage. Maks lading og når starte å lade.

Lenovo <3

Jeg har 2 batterier, det ene noe mer knotete å ta ut enn det andre.. :P
Omtrent alle de gamle bærbare jeg har er batteriet ødelagt. På de nye som har litt smartere ladding er batteriene som nye når resten av maskinen er utslitt.
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Sitat av BAN Vis innlegg
Omtrent alle de gamle bærbare jeg har er batteriet ødelagt. På de nye som har litt smartere ladding er batteriene som nye når resten av maskinen er utslitt.
Vis hele sitatet...
..jeg kan, som det fremgår av spm. ikke noe særlig om temaet, men batteri teknologi er jo en ting det satses mye på, så det er vel rimelig at ting blir bedre.
Også vel, stadig mer sofistikerte løsninger for å styre bruk.

Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
På min så går det ikke an å ta ut batteriet engang.
Vis hele sitatet...
.. finnes ulike design og løsninger.
Mitt kan "klikkes av/på" for hånd. No tools needed

Sitat av Dough Vis innlegg
Lenovo <3
Vis hele sitatet...
true that
Sist endret av vindaloo; 25. januar 2020 kl. 12:35. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Uten å begrense ladingen som du for eks kan i vantage så vil dei dø raskere, ser selv nye mobiler begynner med dette for å hindre at dei blir stående med 100% lading over tid.


Byttet begge batteriene i min Lenovo for par uker siden da ene var litt oppblåst og det andre hadde 0 % kapasitet. Det som endte med å ta permanent livet av mitt var å ligge helt tomme i bilen i minusgrader over helga.

Men skal sies at det å bytte batteri i en Lenovo er enkelt. Av med bakplata og 3-4 skuer pr batteri. Koster vel 1000-1500 totalt.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Batteriet bør helst holdes på 70-80% lading, hvis PCen kan sørge for det er det greit å ha det i, ellers bør du ta det ut.
Ladetilstanden er viktig, tar du det ut når det er 100% ladet tjener du ikke noe på det.
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Sitat av datagutten Vis innlegg
Ladetilstanden er viktig, tar du det ut når det er 100% ladet tjener du ikke noe på det.
Vis hele sitatet...
..hum, det tenkte jeg ikke på en gang.

Sier du at jeg bør sette det inn igjen og vente til batteriet er ved et bestemt nivå av lading før jeg tar det permanent ut?
Og hva er isåfall "sweet spot"?
60 ish %, som på alt annet av lipo