Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 2715
Hei, tenkte å kjøpe meg en switch og lurte på følgende (legg ved link)

kan man bruke en switch som ruter og bruke switchen til å sette opp et lan?

pleier en slik switch å ha innebygget brannmur? hvordan blir sikkerheten?

kan switchen erstatte den fiber converteren (fiber til kobber signal) som isp leverandør monterer hjemme på veggen?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Lær deg OSI-modellen. Switcher er stortsett på lag to, og i begrensa grad på lag 3. Dvs. at konsept som brannmur gir ikkje meining på ein switch. Den viaresender pakker til rett port, og ingenting anna, litt grovt sagt.

Du kan ikkje bruke den til ruting, og du treng heller ikkje ein ruter for å sette opp eit nettverk. Du treng ein ruter for å rute pakker mellom forskjellige nettverk.

Ein switch kan gjerne konvertere mellom ulike fysiske standarder, t.d. 1000BaseSX og 1000BaseTX.
får man rutere som kan sette opp Lan nettverk med fiber inn og utganger?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Mrbutthurt98 Vis innlegg
får man rutere som kan sette opp Lan nettverk med fiber inn og utganger?
Vis hele sitatet...
Eg trur du enten skal lese deg opp på temaet, eller forklare kva du vil. Ja, det finst rutere med fibersnitt, men det kjem jo litt an på kor du vil.
tenker å ha en ruter med fiber inngang som jeg setter opp et lan nettverk på. vil også ha en switch tilkoblet med fiber til ruteren

altså fiber fra isp rett til ruteren som jeg setter opp et lan på også skal en switch kobles til ruteren med fiber

blir et kablet bedrifts nett
Sist endret av Mrbutthurt98; 21. februar 2016 kl. 00:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Ok. Les altibox-tråden. Kjøp ein switch av høveleg type - altså med VLAN-støtte. Cisco SB er godt utgangspunkt her. Finn ut kva standard ISPen din bruker. Kjøp rett SFP-modul til switchen. Sett opp VLAN.

Kjøp ein høveleg ruter, eller installer pfsense på ein PC. Plugg den i switchen, og konfigurer slik du ønsker.

Om ISP er altibox er den tråden dekkande. Om det er ein annan må du google litt.
okey. vil det funke å koble ruteren (asus rt ac-66u) rett til fiber converteren? trenger vell ikkenoe modem på fiber? slik som det trengs på vanlig adsl

har det noe å si hvilken fiber converter som blir brukt? f.eks. denne? https://www.komplett.no/product/6386...dia-converter#

fiber converteren må selvfølgelig være kompatibel med fiberen som man har inn fra isp (eidsiva bredbånd)
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Du trenger ikke fiber nå som kobber (CAT6) klarer gigabit, det du gjør er å lage ting vanskeligere for deg selv.

Fiber Inn fra ISP -> router - CAT6 - switch - CAT6 videre i nettverket.
Sist endret av Dodecha; 21. februar 2016 kl. 17:12.
▼ ... noen uker senere ... ▼
IT-Konsulent
Sitat av Mrbutthurt98 Vis innlegg
Hei, tenkte å kjøpe meg en switch og lurte på følgende (legg ved link)

kan man bruke en switch som ruter og bruke switchen til å sette opp et lan?

pleier en slik switch å ha innebygget brannmur? hvordan blir sikkerheten?

kan switchen erstatte den fiber converteren (fiber til kobber signal) som isp leverandør monterer hjemme på veggen?
Vis hele sitatet...
Du har lag 3 rutere, men skal du ha noe ordentlig må du ha relativt dyrt utstyr fra Cisco eller Juniper

lag 3 switcher ***
Sist endret av Grossie; 18. mars 2016 kl. 15:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.