Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 4382
Foreløbig har hele husstanden samme apple-id på mobiler og padder, hvilket betyr at barna ikke får laste ned uten at jeg går inn med passord. Alle har selvsagt egen Icloud konto.

Nå har 13-åringen fått egen mac, og vil gjerne ha egen apple id. Men, hvordan fungerer dette? Hun må vel være 18 år?

Hva gjør dere andre, lyver på alder og lager egen id, eller konfigurerer dere maskinene til barna med foreldrenes id og barnas egen Icloudid?
Lyver på alderen er da ikke noe problem. Kjør på
Familiedeling, enkelt og greit. Barn får egen Apple-id, iCloud og mulighet for å laste ned tidligere kjøpte produkter som støtter familiedeling. Ingen aldersgrense så lenge en voksen disponerer adminkontoen - altså din Apple-id.

http://support.apple.com/no-no/HT201060
Det er 13-årsgrense på Apple-konto, så å sette opp en ny burde vel være null problem?
http://www.ung.no/oss/aldersgrenser/74157.html
Trådstarter
Jeg forsøkte med egen ID, men hun fyller 13 i februar så det er vel derfor det ikke lot seg gjøre. Jeg har registrert med min apple id nå, samme som resten av husstanden, men hun har jo egen icloud så det bør jo gå bra?

Imessage har jeg åpnet på hennes Icloud, så da får hun vel meldingene i fred, likt som fra mobilen sin? Det hun er redd for , er jo selvsagt at alt hun skriver og gjør på macen sin skal dukke opp på min mac - men det mener jeg det ikke gjør når hun har egen Icloud?

Evt. kan jeg vel bare endre og la hun få egen apple id om dette ikke skulle fungere.

Jeg forsøkte med egen ID, men hun fyller 13 i februar så det er vel derfor det ikke lot seg gjøre. Jeg har registrert med min apple id nå, samme som resten av husstanden, men hun har jo egen icloud så det bør jo gå bra?

Imessage har jeg åpnet på hennes Icloud, så da får hun vel meldingene i fred, likt som fra mobilen sin? Det hun er redd for , er jo selvsagt at alt hun skriver og gjør på macen sin skal dukke opp på min mac - men det mener jeg det ikke gjør når hun har egen Icloud?

Evt. kan jeg vel bare endre og la hun få egen apple id om dette ikke skulle fungere.
Sist endret av Spirella; 12. januar 2015 kl. 22:37. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg var ganske sikker på at det var slik at dersom man har iCloud-konto, så har man også egen Apple-ID. De går vel om en annen?

Videre må jeg si at det er fornuftig å bryte opp og ha sine egne. Plutselig har man på en bildestrøm, og jeg tviler på at dattera di blir superhappy om hennes bilder går til din iPhone og iPad helt uten videre.

I min familie gjør vi det slik at alle har sin egen Apple-konto, men vi bruker den samme til alt av app- og film-kjøp. På den måten er alt material samlet en plass, samtidig som alle har sin respektive konto til private ting. Søskenflokken er meg på 18, søster på 16, og bror på 12. Fungerer utmerket.
Trådstarter
Det ser ut til å fungere fint slik jeg har gjort det nå. Egen Icloud hvor all backup og strømming skjer, samt hvor Imessage går gjennom. På den måte tror jeg ikke vi andre som har samme Apple Id skal få opp noe synkronisering fra hennes mobil og mac? Men appe Id som vi alle har den samme, brukes i butikken for nedlasting, og kanskje det til syvende og sist er det mest praktiske å ha det slik, da slipper vi å kjøpe samme ting 4 ganger.