Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 2399
skal kanskje sone snart, har dere erfaringer? hvordan er livet der inne, og hva skjer iløpet av en dag? hvordan er cellene?
Alle soninger er forskjellige. Er det første gang? Første gang jeg skulle inn var det en dom på 1.5 år. Var spent og nervøs, men tida inne gikk overraskende fort. Var heldig å kjente et par som allerede satt der. Fikk noen nye venner og oppholdet var stort sett greit. Ting går ofte i bølger, du har perioder hvor alt er bra og tida går kjapt, men så kommer det tider hvor alt står stille og man savner familie og venner. Viktigste er kanskje å vende seg til rutiner, utlåsing, spising, jobb/aktivitet, lufting, låsing. Skal du sone lenge? Kommer nok til å gå bra, et par gamle serier på tvn og noen bøker så er du ute før du vet ordet av det. Lykke til
Trådstarter
48 3
Sitat av zafzafi Vis innlegg
Alle soninger er forskjellige. Er det første gang? Første gang jeg skulle inn var det en dom på 1.5 år. Var spent og nervøs, men tida inne gikk overraskende fort. Var heldig å kjente et par som allerede satt der. Fikk noen nye venner og oppholdet var stort sett greit. Ting går ofte i bølger, du har perioder hvor alt er bra og tida går kjapt, men så kommer det tider hvor alt står stille og man savner familie og venner. Viktigste er kanskje å vende seg til rutiner, utlåsing, spising, jobb/aktivitet, lufting, låsing. Skal du sone lenge? Kommer nok til å gå bra, et par gamle serier på tvn og noen bøker så er du ute før du vet ordet av det. Lykke til
Vis hele sitatet...
Første gang ja, Hvordan var det for deg? er det mangen syke folk eller psykopater som kommer til å teste deg eller utpsyke deg? vet det ikke er så mye vold osv så er ikke bekymra for det. er det 4 mans celler? må du sone og dele rom med en pedo 23 timer av døgnet?
Det var bra. Egentlig ikke noe å klage på, man blir jo lei og kjenner på savnet å være fri. Det kommer litt Ann på hvor du evt soner og om det er høy eller lav sikkerhetsfengsel. Pedoer og den slags dritt sitter i egne AVD, så det trenger du ikke tenke på. Nei, det er faktisk veldig lite av sånn. Når det kom nye folk på avdelinga så ble de alltid tatt godt imot, det er hvertfall det jeg har opplevd og jeg har sonet noen steder. Folk er forskjellige, men de aller fleste opplever et bra samhold når de sitter inne...alle innser kanskje at dem er i samma båt..De fleste har enmanns celler, mens noen steder er det tomannsceller. Om jeg ikke tar feil har de slutta med firemannsceller... se på Petter i fengsel på tv2 sumo, så kan du få et lite innblikk, jeg kjente meg hvertfall igjen
Sitat av ttt123 Vis innlegg
skal kanskje sone snart, har dere erfaringer? hvordan er livet der inne, og hva skjer iløpet av en dag? hvordan er cellene?
Vis hele sitatet...
Jeg har sitti til sammen 18 år i omtrent like mange fengsler. De er stort sett ganske like i innhold form og rutine alle sammen. De aller fleste fengsler har full sysselsetting enten i form av skole og/eller verksted og renholdsjobber. Lufting 1 time pr dag. Utvides som regel i sommersesongen. Besøk inntil 1 gang pr uke i 1 time. For langveisreisende besøkende kan du søke om mer tid. De som ønsker besøke deg må ha besøkstillatelse. Du er selv ansvarlig for å føre opp ei liste med de du ønsker besøk av og for egen regning sende disse søknad om besøkstillatelse. Denne fylles ut av potensielle besøkende og returneres til fengslet som så videresender den til politiet for sjekk av vandel. Man får normalt ikke besøk av tidligere straffede og/eller folk som politiet vet vanker i belastede miljøer. Hverdagen er preget av rutiner og alt skjer etter klokka. Alle fengsler har tilsynslege ca 1 gang pr uke. Går du på medisiner ta med dokumentasjon fra fastlege hva du evt. bruker. B- preparater i form av f. eks beroligende tabletter tillates normalt ikke brukt i norske fengsler til tross for at du bruker dette fast . Her har jeg forskjellige erfaringer alt etter som hvilket fengsel jeg har vært i. Er du f.eks i LAR tas du ikke ifra den type medisinering. Alle celler er utstyrt med seng,skrivebord/benk,stol, klesskap,,ei hylle og ei tavle hvor du kan henge opp bilder. Du får ikke henge opp noe utafor denne tavla. Videre har alle celler TV og også radio de fleste steder jeg har vært. Ikke alle fengsler har celler utstyrt med toalett,,,evt dusj og dermed kommer du ikke på wc etter ca klokka 2100. Dette opplevde jeg kun som mulig på Ullersmo. Videre er cellene i det minste utstyrt med en håndvask med varmt og kaldt vann. Håndklær utdeles ukentlig og sengetøy hver 14de dag. Om du ikke er en typisk "gjenganger" og har utvist hektisk forbrytersk aktivitet,,,eller har 5 eller flere dommer vil du normalt kunne løslates på prøve etter 2/3 av soningstida. Dette vurderes fra sak til sak. Det spiller også en rolle hva du har å løslates til.