Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1 1050
Hei. Er veldig mye problemer på jobben om dagen, og det har det vært siden jul.
er veldig usikker på hvordan jeg skal gå frem for å ikke stå der arbeidsledig og rettighetsløs.

Det har i lengre tid vært veldig dårlig stemning mellom ansatte og arbeidsgivere der mange nå har sluttet, og jeg vurderer det samme.

HVA som har skjedd er ikke så nøye, det jeg lurer mest på nå er hvordan jeg burde gå fram i min situasjon .

Dette går utover meg i privatlivet og jeg har det ikke bra.

- Har legetime imorgen

- Har ingen arbeidskontrakt, MEN har fått et kontraktforslag på 80% som jeg ikke har signert enda.

- Er satt opp på timelisten ut Juni, men ingen timeliste for Juli er satt opp enda (skal komme 15. hver mnd)

- Har jobbet der 80-100% i ca 2 år.

Hva burde jeg gjøre?

På forhånd takk!
Vel som hovedregel så skal jo ikke en lege skrive ut sykemelding pga arbeidskonflikt. Hva din lege velger å gjøre det vet jeg ikke. Det kommer nok litt an på hvordan denne konflikten påvirker din allmenntilstand og psyke over tid. https://www.nav.no/rettskildene/Rund...arbeidsuførhet

Rent praktisk så har du jo nå fått forslag til kontrakt. Lovlig sent men likevel. Kontrakt skulle du jo hatt innen en måned etter oppstart. Om du signerer så får du jo 80% stilling. Av erfaring så vet du jo om du vil bli å jobbe 80% eller om du nok alltid vil jobbe nær fulltid. Evt kan du budsjettere med lønn i henhold til stillingsbrøk også er ikke det et problem.

Om du skal fortsette å jobbe eller slutte det vet bare du selv. Vil det være lett for deg å få en tilsvarende eller bedre betalt jobb? Hvor raskt kan du regne med å stå i ny jobb? Husk at selv om du ikke har kontrakt så er det ikke fritt frem å gå på dagen, og sjefen kan heller ikke si deg opp på dagen selv om du ikke signerer kontrakt. https://www.arbeidstilsynet.no/regel...loven/15/15-3/

Føler du at en sykemelding vil endre arbeidsforholdene? Vil du få en bedre hverdag om du blir hjemme i 14 dager med sykemelding? Du må gå i deg selv for å finne svarene.

Som et helt generelt råd vil jeg si at om arbeidsforholdene går å leve med og det ikke er snakk om lovbrudd eller krenkelser som grenser mot lovbrudd så vil vel det enkleste være å stå i jobben mens du leter etter en ny jobb. Når du finner deg ny jobb informerer du din nåværende arbeidsgiver raskest mulig og avtaler sluttdato.