Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: Hvilken linux distro bruker du?
RedHat 41 31,78%
Debian 22 17,05%
SlackWare 24 18,60%
SuSE 8 6,20%
Mandrake 9 6,98%
Annet 18 13,95%
Trustix 4 3,10%
Gentoo 3 2,33%
Stemmegivere: 129. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  53 4100
lalala, en poll faktisk! :P
Redhat må jeg si er det beste, nok av probing så slepper jeg og stresse med det.
lett og bruke, lett og administrere+++
Bruker Red-Hat. Ikke det at jeg noen gang bruker linux, men jeg har bare testa det litt. Liker RH best, siden den er så enkel.
Trådstarter
80 0
Altså, pakkesystemet til debian er grunn nok i seg selv til å velge debian GOGO debian
Når jeg kjørte linux, kjørte jeg rh 7.1 med gnome og BB. SØTT! meeen så døde linuxdisken.
bruker redhat 7.2 i skrivende stund, skal snart skifte over til debian hvis noen bryr seg...
JBLinux - 'Just the Best of Linux'
Men det blir da for det meste bare brukt til server...
Bruker Slackware.
Har ikke kommet over noen linux-distro jeg liker bedre....
Better than thou.
Jeg hadde planer om å bruke slackware, men så ville det ikke installeres og masse piss. Alt fucka seg. Så skulle jeg teste Gento, men så gadd jeg ikke.
partisjonerte du rett osv? skjønner ikke hvorfor noen vil bruke slack som en førstegangs distro? greit, noen vil det fra basic, men de fleste vil vell bare bli skremt vekk av slackware's noprobe, confe x manuelt selv, ikke noe rpm deb her nei og den genrelle 13373 holdningen til alle slackbrukere når en newb spør om hjelp, blir svaret bare rtfm, slack er ikke for newbs osv. Den distroen som er best for førstegansg bruk er vell suse og/eller redhat/mandrake (redhat er jo mandrake(husker at mandrake ble annonsert med slagordet "redhat with fewer bugs" eller.no).
Better than thou.
Seffern partisjonerte jeg riktig. Jeg gjorde alt 'by-the-book' liksom, men det hjalp jo ikke. Spurte om hjelp her på forumet, men ingen som hadde noen spesielt vettuge svar (no offence), så jeg gav opp.
Jeg begynte med Slackware fra begynnelsen av. Men fikk senere litt hjelp av en kamerat til de vanskeligere tingene.

btw Mandrake = Redhat with fewer bugs??
Heller motsatt
codeman: nei, husker det var slik, men det ble jo stikk motsatt
Jeg fikk en linux suppert fyr på Tg til og installere slack, han satt en time i overtid.
Men etter 3 timer eller.no. formaterte jeg disken fordi jeg ikke skjønte dritten av slack
Opprinnelig postet av Miracelix
Jeg fikk en linux suppert fyr på Tg til og installere slack, han satt en time i overtid.
Men etter 3 timer eller.no. formaterte jeg disken fordi jeg ikke skjønte dritten av slack
Vis hele sitatet...
nei, jeg satt ved sidna deg. du sletta slack fordi kde'n din var litt for stor + at floppy, cdrom og konqueror ikke var der takk
ja, nettopp fordi jeg ikke greide og fikse kde, floppy,,,,
Ble anbefalt å kjøre Slack hvis jeg hadde planer om å bli god med Linux. Var en stund jeg nesten ga opp, la inn Mandrake, men da tenkte jeg "Faen, dette er ALTFOR lett, lære ingenting nå!"
La derfor inn Slack igjen og har brukt det siden.
Kjører slackware... men det var bare for å være 1337, slet med installen - men fikk hjelp her... Hadde mandrake en gang, mye enklere..
mandrake har laget en etterlikning av windows installern, greit for de som er nye, men klikket på "avansert". Var jo griselett selv på ekspert/avansert. Også alle de feilene som mandrake på en eller annen merkelig måte klarer og lure inn, forundrer meg ganske mye egentlig. Men det som er så fint med mandrake er at newbs klarer og vedlikeholde systemet sitt selv, er jo griselett med det up2date klonen av redhat. Klikk ok ok ok og vente noen minutter så er alle sikkerhetsfeil, bugs og programmoppdateringer fiksa. Men, lenge leve "The GNU System"
Trådstarter
80 0
hmm, hvorfor har ikke phpbb en funksjon så jeg kan sette inn 20 stemmer på debian? :P
noob killer
elukS's Avatar
Har kjørt slack 8.0 fram til for ca et halvt år siden, nå kjører jeg RH 7.3, og må si at jeg er storveis fornøyd med denne distroen.
Better than thou.
Opprinnelig postet av Phreak
hmm, hvorfor har ikke phpbb en funksjon så jeg kan sette inn 20 stemmer på debian? :P
Vis hele sitatet...
Kanskje phpBB har det, men det hadde ikke hjulpet, fordi vi kjører vBB her.
Trådstarter
80 0
Jaggu! :P
Bruker ikke linux, freebsd all the way:
http://burken.gotdns.org/phpSysInfo/
Jeg har byggd ett eget system fra kildekode... Av de overnevnte distroene foretrekker jeg Slackware.
Jeg liker Slackware, av de distroene jeg har testet er det Slackware som er den eneste brukbare.
Skal prøve meg på LFS (Linux From Scratch) når jeg får tid. Om ikke annet, så må det være temmelig lærerikt om hvordan Linux er bygd opp.
Rart at ikke den posten har ført en skikkelig distro-krig
/me har også lyst til og prøve LFS. Litt stress kommer det til og bli, mange timer med kompilering av div. progs
Men kan det være så utrolig vanskelig, jeg mener, jeg hadde helt lett klart og setti opp den hardwaren min uten redhats probing system. Leste også på linux from scratch dot org at de hadde faktisk pressa den ned til 4 mb og da var apache inkludert... Hehe! Det er lite det!
Noen som har prøvd lfs her?
Jeg startet med LFS like før TG, men ble ikke ferdig.
Skal "mekke" min egen lille disto senere i sommer når jeg får tid
vet ikke helt om jeg tør å si at jeg bruker redhat , er redd for flaming.Har testet slack , men synes dette var litt for tungvint for en newbie som meg.Synes red hat er greit å bruke , kanskje man tester slack igjen , når man har fått litt mer peiling.
rekylvinyl.no
slettes ikke dumt å begynne med red hat. en bra distro det for de aller fleste nybegynnere.
men for de som er litt mer erfarne så ønsker de litt mer *kontroll*, derfor en litt mer avansert distro.
har brukt MDK 8.2 i en måned eller 2 nå, trives med d men har litt lyst å prøve slac...
debian er best. pakkesystemet og miljøet rundt er kick-ass.

bruker blackbox som window manager.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg har red hat 7.3, men skal kjøre Slack så snart jeg får tak i R-cder.
Bruker debian på router og skal ha SlackWare på min maskin som forhåpentligvis kommer snart opp Antar at jeg skal prøve JBLinux når 2.5 versjonen kommer ut, men det tar sin tid ;o
Opprinnelig postet av metrom
slettes ikke dumt å begynne med red hat. en bra distro det for de aller fleste nybegynnere.
men for de som er litt mer erfarne så ønsker de litt mer *kontroll*, derfor en litt mer avansert distro.
Vis hele sitatet...
Jeg antar at du kan ha like bra kontroll med Redhat.
jeg prøvde redhat 7.1(?) en gang i tia, men så formaterte jeg. kunne nesten ingenting om linux da, men når jeg tok opp linuxen igjen for 2-3 mnd siden la jeg inn slackware 8.0... syns egentlig ikke at den er no spesielt vanskelig å bruke.. har både lagt den inn på laptopen min og en gammel maskin jeg har som server.. det jeg driver å prøver på nå er apache, MySQL, PHP og div andre server programmer.. har ikke prøvd så mye "bruker-programmer".. er mye å lese når du driver på med linux, though!

driver å prøver ut skolelinux akkurat nå pga at jeg er lærling på en skole. den bygger på debian.. merker at det er endel forskjell på distroene iaff!
Sist endret av Bangar; 28. juni 2002 kl. 01:05.
Opprinnelig postet av kriss
partisjonerte du rett osv? skjønner ikke hvorfor noen vil bruke slack som en førstegangs distro? greit, noen vil det fra basic, men de fleste vil vell bare bli skremt vekk av slackware's noprobe, confe x manuelt selv, ikke noe rpm deb her nei og den genrelle 13373 holdningen til alle slackbrukere når en newb spør om hjelp, blir svaret bare rtfm, slack er ikke for newbs osv. Den distroen som er best for førstegansg bruk er vell suse og/eller redhat/mandrake (redhat er jo mandrake(husker at mandrake ble annonsert med slagordet "redhat with fewer bugs" eller.no).
Vis hele sitatet...
Slackware er ikke noe problem hvis man bare har hodet på rett plass, bruk litt bedre tid i innstallasjonen så burde det gå veldig fint..
kjører redhat 6.0 på boksen min.. har testet slackware, mandrake, trustix, og turbo linux!

syntes at mange av de gamle distroene er bedre enn de nye.
kansje bare meg det?!, men de legger til så mye drit og shiz!
▼ ... over en måned senere ... ▼
bruker lfs, tok bort hele sommerferien

før brukte jeg mandrake, eller redhat
har nyeste slackware som jeg bare har brukt 2 ganger..
slack 8 med kernel 2.0.19 all the way baby
rekylvinyl.no
Opprinnelig postet av crizp
slack 8 med kernel 2.0.19 all the way baby
Vis hele sitatet...
kvakk!

2.0.19?

er du særiøs... hvorfor dette, burde ikke 2.2.21 holde?
Gleder meg til jeg skal flytte ut og endelig kan kjøre linux full time, siden jeg da ikke har andre brukere på maskinen som trenger windows
Opprinnelig postet av xEn0s
Gleder meg til jeg skal flytte ut og endelig kan kjøre linux full time, siden jeg da ikke har andre brukere på maskinen som trenger windows
Vis hele sitatet...
Share the fun, whatever..
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hvorfor har det kommet 2 ganger at det er nye meldinger på denne tråden, men hver gang jeg sjekker er det ikke noen.
Opprinnelig postet av TipeX
Hvorfor har det kommet 2 ganger at det er nye meldinger på denne tråden, men hver gang jeg sjekker er det ikke noen.
Vis hele sitatet...
Lurer jeg også på, fikk mld i stad selv om det ikke var noe ny poster. Men tror det er når folk redigerer poster, eller no sånt..
TipeX: det er tydligvis litt problemer ute og går sjekk:
--> http://www.freakforum.nu/forum/showt...&threadid=8854
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg begynnte med Mandrake, så gikk jeg over til slack, og nå har jeg igjen gått over til Gentoo. Gentoo er bare Slackware 'done right'
Vurderer sterkt frem og tilbake hva jeg skal velge...

Bruker RedHat på skolen, og det virker digg. Men på en annen side vil jeg jo lære meg det her også, og har blitt annbefalt Slackware.
Er bare litt redd for å rote meg bort...

Noen råd eller førstegangs-erfaringer?