Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  48 3088
En god venn av meg som lenge har førsøkt å få meg til å begynne med linux anbefalte meg å prøve Ubuntu Linux. Jeg var skeptisk, men sa greit. Jeg ble total overrumplet av Ubuntu. Tidligere har jeg prøvd både Fedora, Mandrake og Gentoo (stort sett under press og med hjelp fra denne mystiske vennen) men nå klarte jeg faktisk å laste ned og å installere operativsystemet selv. Jeg vil faktisk påstå at installasjonen var lettere en den til Windows.

Ubuntu Linux er en debianbasert distro. Installasjonen er på 500 mb. Med Unbunto følger alt du trenger. Gnome 2.8.1 og generelt at du trenger av programmer. F.eks: Gimp,Mozilla Firefox og Open Office 1.1. Og med HAL Device Manager og Synaptic pakkehåndtering går vedlikehold o.l lekende lett selv for personer som aldri har vært borti linux før.

Så i hele dag har jeg sittet på maskinen jeg installerte Ubuntu på, som er en P2 350 mhz med 128 mbram isteden for å bruke min Barton 2500+ med 1 gbram.

Ubuntu er rett og slett den perfekte distroen for personer som vil begynne med linux. Glem Mandrake.

Ubuntu Linux kan lastes ned fra
http://www.ubuntulinux.org/

Og for de som ikke vil installere det finnes det også en live-cd.
Sist endret av JRP; 23. oktober 2004 kl. 18:18.
Er Ubuntu en sånn chipperdistro?
Neida, hørtes lovende ut detta... Får teste en dag
Dette hørtes interessant ut. Jeg kjører Mandrake 10.0, men er ikke helt fornøyd. Man bruker apt i Ubuntu ja?
Marjo:
Man bruker apt ja. Er en debianbasert distro, noe som er et stort pluss
Som jeg sa til JRP her for en stund siden, jeg skal skrive en in-depth anmeldelse av ubuntu og alle mulighetene/løsningene. Er det stemning for det, så kan jeg alltids ordne det temmelig fort. Så?
Må vel slenge meg på her også. La faktisk inn ubuntu på laptopen, og det er faktisk ganske sweet Tror jeg vil anbefale dette til folk som er ganske ny, men så utrolig enkelt og bra det funka.
Ivi: Please do
IvIoyner: Gjør det! :-) Laster ned Ubuntu nå, og gleder meg skikkelig. For jeg har aldri fått Debian til å fungere skikkelig på arbeidsstasjonen. Så Ubuntu er faktisk distroen jeg har leita etter.
På kommando fra IvIoyner (han tvinger meg) sier jeg at jeg ønsker en in-depth anmeldelse av ubuntu temmelig fort!
Jepp.
Robe and wizard hat
bakkus's Avatar
IvI: Gjør
ISOen er ferdig om 27 minutter, så da setter jeg i gang
Kan dette være det jeg har letet etter? Som alle andre linux-distroer, har Ubuntu en slik kjekk bootloader-ting? Slik at jeg kan ha både windows og linux på desktopen min?
mongeland, hørt om lilo?

Det er en bootloader som følger med slack, mandrake, suse som jeg er sikker på, denne detecter windows automatisk, utakt og genial bootloader.
Merkelig. Kom over denne tråden nå som jeg faktisk laster ned Fedora, for å installere det på mamma og pappa sin pc. (En smule lei alt maset om problemer i Win.) Nå skal selvfølgelig Ubuntu testes ut i stedet. En Debian-basert nybegybber-distro som jeg har fått inntrykk av at er så til grader gjennomført, virker virkelig som den perfekte distroen for mitt prosjekt.
Vel, Zpawn, det er ikke bootloaderens oppgave å detecte noe som helst egentlig.

Ubuntu bruker grub, men jeg vet ikke Ubuntu-installasjonen automatisk setter opp Windows hvis den finner det på en partisjon (Mandrake, Red Hat osv. gjør det iallefall).

LocHolmez: Moren min, som kun bruker maskina til litt surfing, mail og tekstbehandling har brukt både FreeBSD og Arch Linux med KDE 3.x. Det er stort sett windowmanageren og noen få programmer foreldre bruker, ergo det er en lett oppgave å holde dem fornøyde sålenge printing osv. også funker.
Sist endret av Nichotin; 23. oktober 2004 kl. 20:15.
JRP
JRP's Avatar
Trådstarter
Det som faktisk skremmer meg ved dette er at det var raskere å få opp å kjøre med alle programmene en Windows er. og her snakker vi om en ganske crappy maskin fra 97. Jeg brukte under en time på å legge det inn på maskinen. Og med win server 2k3 brukte jeg vel i overkant av 3 timer på å legge inn grunnsystemet.

Venter i spenning på linuxnazi ivis store verk.
Ang. Ubuntu da, hvilket pakkesystem bruker det?
Hvis bare partition magic klarer å resize partisjonen min her, så er vi i gang med anmeldelsesinstallasjonen.
Da venter man bare på moynern som er prøvekanin.
Opprinnelig postet av Zpawn
Ang. Ubuntu da, hvilket pakkesystem bruker det?
Vis hele sitatet...
apt-get
Takker Nicho!
jeg tok å lastet ned den som var på 646mb (ellerr i nærheten)
var det Live cd`n ? uannsett, når jeg kom inn i OS`et taklet den ikke mousepad`en min(bærebar) altså, den reagerte ikke, og heller ikke på tastaturet, jeg skjønte ikke akkurat stort av de heller jeg da, med terminal og alt det der men det er vel noe server shit eller noe?
Sist endret av Dice; 24. oktober 2004 kl. 00:12.
Nichotin: Du har naturligvis rett. Men begrenset hvor mye jeg gidder å gjøre.
Ikke at det er vanskelig å legge til windows, sålenge du er oppegående nok til å vite hvilken partisjon det ligger på.
Laster ned og vurderer å installere dette. Linux-erfaringen min kan oppsummeres med den gangen jeg fikk med en Red Hat 5 CD med bladet PC Plus og måtte gi tapt under partisjoneringen (leeenge siden).

Et kjapt spørsmål: Når man installerer får man valget om å installere en Boot-manager, ikke sant? Denne lister opp OS og lar en stille inn default med antall sekunder uten tastetrykk osv, regner jeg med. Men hvor installeres denne? Overskriver den noe, slik at når jeg evt. vil fjerne Linux-installasjonen, så vil alt bli helt grøftekjørt? Lurer bare på hva risikoen er for å ikke få startet opp Windows o.s.v. mens man leker seg med dette.

Må kort og godt vite om dette er noe man burde gjøre en dag man vet man har tid (til f.eks. å backe up filer og reinstallere Windows o.s.v.) eller om dette er kjekt å gjøre på en søndags-eftan med ting å gjøre.
Opprinnelig postet av Jisatsususha

Et kjapt spørsmål: Når man installerer får man valget om å installere en Boot-manager, ikke sant? Denne lister opp OS og lar en stille inn default med antall sekunder uten tastetrykk osv, regner jeg med. Men hvor installeres denne? Overskriver den noe, slik at når jeg evt. vil fjerne Linux-installasjonen, så vil alt bli helt grøftekjørt? Lurer bare på hva risikoen er for å ikke få startet opp Windows o.s.v. mens man leker seg med dette.
Vis hele sitatet...
Boot-loader settes opp automatisk, og lar deg velge OS med delay på 10 sekunder som default. Den legges på MBR, master boot record, og må fjernes hvis man vil gå over til kun Windows igjen. Dette gjøres enkelt og greit ved å taste inn "fixmbr" i recovery console fra en Windows XP-cd. Da trenger du administratorpassordet ditt, men ellers er alt fryd og gammen.
Hvilke av disse to skal man laste ned?

warty-rc2-live-i386.iso
og
warty-release-install-i386.iso

whats the difference?
warty-release-install er installasjonscd for å ha det permanent på harddisken, live er en livecd som lar deg prøve ubuntu uten å legge det inn.
Hvordan ligger det an med støtte for ati kort da?
Opprinnelig postet av ||viper||
Hvordan ligger det an med støtte for ati kort da?
Vis hele sitatet...
X800 pro-kortet mitt funker som bare det. Nå skal det dog sies at jeg bare har prøvd å se film og desktop-tasks enda.
De driverene som er inkludert med støtter det meste av ATI-kort, og vil gi deg bilde på skjermen, mulighet til å spille av film og alt det der. 3d-støtte i de inkluderte driverene begrenser seg til radeon 9200 og nedover, hvis jeg ikke tar helt feil. Hvis du vil ha 3d-støtte må du laste ned binærdrivere fra ati.
De mp3'ene jeg har på en windows disk med ntfs, de vil være umulig å spille av ikke sant?
Du vil helt fint kunne spille dem av, men du vil ikke kunne endre noe på filene.
Neida, man kan mounte ntfs-disker.
argh.... nå som jeg endelig skulle ta steget ut å prøve ubuntu, så tryner harddisken på testmaskina mi (bærbar) :/ får vel sende inn dritten på service slik at de får bytta disk i den ...
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Min første post på NFF
Opprinnelig postet av zarion
De mp3'ene jeg har på en windows disk med ntfs, de vil være umulig å spille av ikke sant?
Vis hele sitatet...
For å spille av Mp3 må du installere litt (pga patentregler) på egenhånd, nemlig:

sudo apt-get install gstreamer0.8-mad

Ellers finner man svar på det meste her:
http://www.ubuntuguide.org/
En ting må jeg si, ubuntu folka er hjelpsomme! Jeg hadde problemer, og trur u ikke 30min etter kommer kjæresten til en av ubuntu folka hjem til meg og ordner biffen mens hun sitter på telefonen med han som scripter install delen går det unna som det fyker på skjermen min, det neste jeg vet er at det er installert

Koslig.
Go Ubuntu
Yey, burde prøve dette ut
Ser koselig ut.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Jeg lastet ned warty-release-installen her idag på laptopen min, og har brent den ut. Booter og får opp et bilde som ser litt maltraktert ut. Dette e det første bildet hvor det står "F1 for help og enter to boot". Etter dette så laster den filer før det blir helt svart. Virker som om den har problemer med skjermkort/skjerm elns. Jeg har en Compal CL56. Noen som vet om det er noen problemer med Ubuntu og den maskinen?
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Marjo
Neida, man kan mounte ntfs-disker.
Vis hele sitatet...
Kan man mounte ntfs-disker i slackware også, eller er det noe eget med ubuntu?
Man kan også mounte i slackware. Man kan mounte ntfs i alle distroer, ikke skyt og jeg tar feil,
Hmm.. Etter å ha lest om Ubuntu så blir jeg fristet til å prøve. Må nesten prøve en dag jeg har litt tid og greier.
jeg vil anbefale å installere knoppix, den er også debian basert.
er ikke knoppix live-distro only?

Skyt meg i nakken om jeg bommer.
Det går an å legge den inn på et vis.
Jeg har også testa knoppix pittelitt, er ganske enkelt å forstå seg på.
Siden det er en "live" dings så kjøres den rett fra en CD, så du kan øve deg, før du går du går videre

http://www.knoppix.org/
du kan installere den, lag en partisjon med qtparted, så kjører du knx2hd, og vips så har du dualboot hvis du lagde riktig partisjon, enklere installasjon finnes ikke.
Sitat av zarion
er ikke knoppix live-distro only?
Vis hele sitatet...
Knoppix kan installeres på en harddisk, men den egner seg ikke til det. MEPIS er derimot en LiveCD-distribusjon som er laget spesielt for å kunne installeres. MEPIS ga forresten ut versjon 3.3 i går: http://distrowatch.com/?newsid=02400#0 Jeg har testet den, og den ser svært lovende ut.
knoppix fungerer svært godt på min laptop i hvertfall, til og med wlan kortet er støttet fullt ut.
jeg vil nok tro at de fleste distroer som er basert på debian, vil fungere tilnærmet likt...
den største forskjellen jeg merket fra fedora var pakkesystemet og litt ugunstige plasseringer av enkelte programmer.