Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: Beste n00b LinuX: Tar gjenrne kommentarer
Red Hat 48 72,73%
Mandrake 18 27,27%
Stemmegivere: 66. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  50 3316
Hvilket er å anbefale? Hva er forskjellen. Jeg er totalt nybeggynner!

Kan jeg brenne ut 700mb boot iso.er (installasjonsfilene til linux)

På én DVD+R plate?
Du kan brenne ut på en DVD ja. Fedora er redhat 10 for sluttbrukere som vil ha gratis software og jeg synes den er overlegen mandrake på mange måter. Men, du vil garantert få forskjellig svar fra alle som poster her
Hva som er best er en personlig mening. Min er nok den at jeg tror RedHat er best. Selv om jeg ikke er så utrolig fan av RPM pakkene, så tror jeg at det er det du kommer best ut av.
Tore: Fedora core 1 har yum som pakkesystem innebygget slik at man slipper dependcies og å laste ned RPMene manuelt. Man kan også legge inn apt-rpm og synaptic slik at man får grafisk apt-get for å legge inn programmer. Mandrake på sin side har urpmi til å legge inn ting som pakkesystem. Jeg har egentlig ikke peiling på funksjonene, men jeg antar at den har de "obligatoriske" funksjonene som database over installertprogramvare, avinstalleringsrutiner og dependcie-håndtering.
Tror jeg ville gått for Fedora. Mangen som skryter av det.
Opprinnelig postet av IvIoyner
Tore: Fedora core 1 har yum som pakkesystem innebygget slik at man slipper dependcies og å laste ned RPMene manuelt. Man kan også legge inn apt-rpm og synaptic slik at man får grafisk apt-get for å legge inn programmer.
Vis hele sitatet...
http://fedora.redhat.com/projects/co...-packages.html

Er ikke det den som alltid har vært med redhat da?
Nei, apt-rpm er apt-get portet til redhat/fedora og synaptic er et grafisk brukergrensesnitt til den som ikke følger med. Apt-rpm må installeres for seg selv og har aldri vært en del av redhat fra installen.
Jeg anbefaler helt klart FedoraCore1+apt4rpm.
En kombo som gjør Fedora nesten like bra som debian
Holder en finger på fedora jeg. Personlig er jeg debian bruker, men jeg har testa red hat og mandrake før og må si at jeg ikke likte mandrake noe spesielt.
Første gang jeg prøvde linux, la jeg inn debian. Det var seriøst kjempelett å bruke(etter jeg fikk litt hjem med installasjonen ). Seriøst genialt med den apt-* kommandoen.

Dette var dog litt offtopic.
apt er gull, også for redhat
er vel ikke nødvendig med apt4rpm når man har yum?
apt er bedre enn yum imho.
ikke bare raskere, men lettere å komme igang med.
som sagt heeelt n00b!

apt er?

RPM?
Mandrake er vel Red Hat med flere pakker?!?

Jeg unnlater å stemme da jeg ikke ser den helt store forskjellen på akkurat de to distroene.
Jeg ville også valgt Fedora, jeg bruker det selv og det er rett og slett helt fantastisk.

For å forklare litt av likhetene og forskjellene må jeg forklare litt om hvordan ting fungerer.

I linux (og unix) har man ikke samme oppbygging av systemet som du kanskje er vant med. I windows installerer man programmer et sted, og legger alle filene foruten bibliotkene, .dll filene, der. I linux er dette helt annerledes. For det første har man ikke en C: disk som i windows, det hele er samlet i root, eller /.

Under root har man flere kataloger, /bin, /etc, /home, /mnt, /etc osv. Hver av disse katalogene inneholder en type filer. Når man installerer et program i linux vil filene plasseres i den katalogen de hører til. Kjørbare filer (binaries) vil havne i bin, systeminstillinger og instillinger for tjenester som webserver elller ftp i /etc osv.

Begge distroene du nevner er rpm-baserte. Der finnes et av av distroer som ikke er rpm-baserte, og de fungerer på sin måte.

RPM er et pakkesystem. En pakke i linux-verdenen er ikke så veldig forskjellig fra en pakke i resten av verden, det er en "boks" der man samler filene i. For å få noe nytte av innholdent i pakken må man pakke den ut. Pakken kommer også med en pakkeseddel, der man kan se hva som er i pakken og få litt informasjon.

RPM inneholder med andre ord en del filer, disse filene er programmet. Pakkesystemet plasserer disse filene i de katalogene der de hører hjemme, dokumentasjon går i dokumentasjons-katalogen, de kjørbare filene i sin katalog osv. I tillegg lagrer pakkesystemet alt i en database, slik at du hele tiden har kontroll over hvilke pakker du har installert, hvilke filer som hører til i hvilken pakke osv. Pakkesystemet gjør det enkelt å holde orden.

For at hver eneste pakke ikke skal være enormt store har pakker har avhengigheter, la oss si du har et tekstbasert brenneprogram og et grafisk brukergrensesnitt for dette brenneprogrammet. Pakken med det grafiske brukergrensesnittet vil ikke inneholde det tekstbaserte brenneprogrammet, men eller da være avhengig av det tekstbaserte brenneprogrammet.

Slike avhengigheter har vært et problem i Red Hat et stund, brukere som ikke vet hvor man skal lete finner en pakke de har lyst på, men ikke avhengighetene til pakken. Dette problemet har debian linux elegant løst med sit apt system. I stedenfor å lete opp hver eneste pakke har man med apt en eller flere servere, eller "repositories" med pakker. apt-get som er klienten kobler til og henter ned pakken du spurte om samt avhengighetene til den pakken.

Både Mandrake og Fedora har sine apt-etterligninger, Mandrake har urpmi og Fedora har yum. Om du vil installere et program gjøres dette så enkelt som å skrive yum install pakkenavn med yum og urpmi install pakkenavn med urpmi.

Fedora har også muligheten for å bruke apt-versjon som er bygd for å takle rpm-pakker og ikke debians .deb pakker. Siden du sier du ikke er så erfaren vil jeg fraråde deg å velge en distro uten pakkesystem. Pakkesystemløse distroer hører forhåpentligvis fortiden til og er vanskelige.

Både Mandrake og Fedora er såkalte "community-styrte" distroer. Det er med andre ord ikke et stort selskap som dirigerer hvordan distroen skal være, men brukerne selv. Mandrake er mer moden som community-distro, Fedora er ganske ny.

Fedora baserer seg på og er støttet av det store selskapet Red Hat INC. Den nå avsluttede distribusjonen Red Hat Linux har lenge vært en markedsleder. Etter versjon 9 ble red hat avsluttet og Red Hat INC valgte å satse på det de tjener penger på, Red Hat Enterprise Linux.

Fedora overtok der Red Hat Linux slapp. De aller fleste av de som arbeidet med Red Hat Linux arbeider nå med Fedora. Den største forskjellen er at alt arbeid med Fedora gjøre i det åpne og vi som brukere har nå langt større mulighet til å påvirke utviklerne og til å hjelpe til om vi vil det.

Den største forskjellen på Mandrake og Fedora er valget av skrivebordsmiljø. Et skrivebordsmiljø består av veldig mange elementer. En vindushåndterer, en filbehandler, regler for hvordan programmer skal oppføre seg og de aller fleste programmer man regner som standard skrivebordsprogrammer for å nevne noe.

I linux har man nemlig flere skrivebordsmiljøer, mens man i windows bare har ett. De to største og mest brukte er KDE og GNOME. Mandrake har valgt KDE og Fedora har valgt GNOME. Begge distroer kommer med begge skrivebordsmiljøer, men spesielt i Mandrake, men også i Fedora merker man hva det satses på.

KDE har mange muligheter og en helt fantastisk "lommekniv" kalt konqueror. Konqueror er selve kjernen i kde. Konqueror er filbehandler, nettleser nettverksbehandler osv. Omtrent som explorer er i windows. KDE gir deg muligheten til å tukle i langt større grad enn GNOME.

GNOME baserer seg på å "bare fungere". I GNOME kan du ikke tukle så mye, du har omtrent samme muligheter for å forandre på ting som i windows. Alle programmene i GNOME skal fungere hele tiden, og på samme måte hele tiden. GNOME har separat filbehander og nettleser. Filbehandleren Nautilus gjør det den skal gjøre, og gjør det bra. Som nettleser har GNOME epiphany, som også gjør akkurat det den skal og gjør det bra.

Selvfølgelig er det ingen som tvinger deg til å bruke epiphany eller konqueror selv om du bruker GNOME eller KDE. Det er det som er så herlig, man har valget.

Selv foretrekker jeg GNOME, det bare fungerer og alt føles veldig riktig.

Her har du screenshots av desktopen til begge distroene, slik den ser ut rett etter install.

Fedora
Mandrake

Se på nettsidene til begge distroene:

http://fedora.redhat.com
http://www.mandrake.com

Hva enn du bestemmer deg for, lykke til!

Dette ble en veldig lang post. Håper noe av dette hjelper deg på en eller annen måte.

Når det gjelder å laste ned en dvd, vet jeg at du finner en dvd-iso på http://torrent.dulug.duke.edu/
Sist endret av foolish; 7. februar 2004 kl. 22:04.
Den officielle DVD'em sin torrent var TREIG. Skal jeg bare drite i og ta cd'ene eller er de også treige..hvor stor plass tar fendora? Kan jeg kjøre på samme disk?(forsjkellig partisjon)?
Har noen filene som jeg kan få på ftp eller sette opp START??

THNX GUYS!! ALL OF YOU
om nedlastinga er treg eller ikke avhenger av hvilket mirror du velger. fedora tar så mye plass som du vil den skal ta sånn circa. maks er 3.5 gb eller noe, da sitter du med noen få tusen programmer installert. man kan også slippe unna med under en gb, men da burde man vite hva man ikke har installert. og ja, den installeres på en andre partisjoner, på samme disk om du vil. resize windowspartisjonen først med partition magic.

hvilket filsystem har du på windowsdisken? ntfs? microsoft har gjort en veldig god jobb i å sørge for at andre ikke kan bruke ntfs skikkelig uten å betale masse penger. så ikke skyld på linux for manglende skrivestøtte til ntfs (funker å lese).

må du absolutt ha skriving til ntfs bør du ta en titt dette: http://www.jankratochvil.net/project/captive/
der har dem fått til full støtte ved å bøffe ntfs.sys fra windows.

edit: fedora på start? hah. den ligger her: ftp://ftp.uninett.no/linux/Fedora/core/1/i386/iso/
Sist endret av Nichotin; 8. februar 2004 kl. 01:42.
ftp.uninett.no har cd-versjonen, med praktisk ubegrenset båndbredde.
Om du har tilgang på en linux maskin eller har en boot-bar distro liggende kan du lage en dvd-iso selv:

Last ned alle cd-iso filene.
Putt de i en katalog
last ned dette scriptet:
ftp://people.redhat.com/ckloiber/mkdvdiso.sh
Kjør scriptet slik:
sh mkdvdiso.sh /sti/til/iso-filer/ fedora-dvd.iso
Denne skulle egentlig gå i "Fedora" tråden, men den ble jo stengt så da sendte jeg den på pm til han som startet den tråden og så poster jeg den her, sikkert flere som har nytte av dette:

.exe filer er windows-executables, kjørbare filer for windows, disse fungerer ikke i linux. Linux har sine egne kjørbare filer og sine egne programmer. Linux er ikke windows. Fedora er linux. Om du kan alt om hvordan du legger inn programmer i windows så hjelper det deg lite, i Fedora skal man bruke Fedora sin fremgangsmåte for installasjon av programmer. Her er en av flere gode metoder for å installere ny programvare.

Du finner svar på de fleste av de fedora-relaterte spørsmålene dine her:

http://fedora.artoo.net/faq/

Se spesielt "how to get software" spørsmålet er lurt å lese. Der ligger der en link til en yum.conf.

http://fedora.artoo.net/faq/samples/yum.conf

Så åpner du terminalen (kommandolinjen) og bruker su kommandoen for å bli root (superbruker):

Kode

su -
Brukeren root bør bare brukes til installasjon og til konfigurasjon av systemet og tjenester. Bruk brukeren din til alt annet. Da slipper du å ødelegge alt.

Bruk så den velkjente cd kommandoen for å komme til mappen der du la filen. Eksempel (der man lastet filen til hjemmekatalogen til brukeren "brukernavn):

Kode

cd /home/brukernavn
Kopier så den nye yum.conf til /etc

Kode

cp yum.conf /etc/
velg yes (y) på overwrite. /etc/yum.conf er konfigurasjonen til pakkeverktøyet yum. Vi har nå erstattet konfigurasjonen med en mer optimal konfigurasjon for oss europeiske hjemmebrukere. Vi vil nå bruke yum for å installere noen pakker.

Første gang du kjører yum vil yum hente ned en header-fil (en liten fil med informasjon) per tilgjengelig pakke. I og med at du med denne konfigurasjonen har mange pakker tilgjengelig vil dette ta litt tid. Dette gjøres bare en gang.

skriv nå:

Kode

yum install xmms-mp3 mplayer
Dette vil laste ned og installere mp3-støtte for xmms (den winamp aktige media-spilleren) og mplayer, som er en helt genial media-spliller. mplayer er egentlig et kommandolinjeprogram, men har også gui. Et triks fra meg til deg er å gå i hattemenyen, brukervalg, filtyper og programmer og velge egendefinert og skrive inn mplayer som forvalgt kommando for alle filtypene under "Film" fanen. Da kan du bare trykke på en film i nautilus (filbehandleren) og så spilles den enkelt og greit av i mplayer. Man bruker bokstaven f (for fullscreen) for å se filmen i fullskjerm og piltastene samt pageup pagedown for å spole. Se mplayer manualen og nettstedet for mer informasjon.

Det er nemlig slik man installerer progammer i Fedora, yum install pakkenavn. Andre yum viktige funksjoner er yum update (for å oppdatere) yum remove (for å avinstallere) og yum list (for å søke etter pakker). Om du lurer på om du har en pakke installert bruker du denne kommandoen, der søkestreng er det du vil se om er installert:

Kode

rpm -qa |grep søkestreng
Siden du virker som om du ikke har så veldig god peil på dette her viser jeg deg til linux-veiviseren, der du kan se hvilke linux-programmer som erstatter windows-programmene du kjenner. De fleste av disse programmene vil du finne ved å ta yum install programnavn, men ikke alle. De du ikke finner spør du noen smartinger om hvor du finner. Husk at fedora er rpm-basert (se posten i Mandrake Vs. Red Hat tråden) og at fremgangsmåten for installasjon må bli der etter.

Linux-veiviser

Neste gang du ser etter noe eller står fast, se i f.a.q. jeg nevnte over før du spør på irc-kanalen #fedora på freenode nettverket (eu.freenode.org) eller på mailing-listene. Husk at fedora-brukere er best egnet til å hjelpe andre fedora-brukere.

Lykke til.
Jeg ville og gått for Fedora. Men jeg bruker da ikke Linux til vanlig, så har ikke så god erfaring rundt emnet...
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Må bare få lov til å skryte litt av dere, og da særlig foolish. Mye bra som blir sagt her og dere utdyper det akkurat nok til at nye brukere kan skjønne hva det går i.

Veldig bra!

*klappe*
Er nå Ca. halveis på DVD'en og har 14timer igjen!

Kan jeg kjøre på samme disk?(forsjkellig partisjon)?
Ja, bare sørg for å ha noe upartisjonert plass slik at Anaconda (installasjonsprogrammet) har noe å legge det på.
Kan jeg bruke noen spill el.lignende? DE er jo .exe hvis ikke hvor er det emulator el.lignende?

Jeg ville brukt de samme diskene (6part på 2 disks) til lagring fra win og fedora!? Går det,, må jeg formatere til fat32 el.no?
finnes masse gratisspill (enemy territory) og noen kommersielle spill (unreal 2003, quake 3 etc.) til linux. skal du spille windows-spill, ta en titt på winex - www.transgaming.com

hvis du vil bruke den samme disken må du ha upartisjonert plass til linux. resize ntfs-partisjonen med partition magic eller noe.
Neverwinter Nights er i en linux verson også...

Hmm... synd at winex ikke har en nyere verson av directx. Har hindret meg i å spille noen spill.
Personlig foretrekker jeg Mandrake Likte IKKE Redhat etter å ha prøvd Mandrake.
(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻
Alphanio's Avatar
Jeg stemte RedHat fordi jeg ikke så at det stod "Beste n00b linux" , men du litt mer pro så vill jeg gå for redhat :P .
Jeg kan vel ikke ha "lager" disk i ntfs...

Har en upartisjonert 20gig plass..mp3..video og spill osv. ligger på hvær sin NTFS... må jeg konvertere til Fat32?
Du kan legge inn lesestøtte for ntfs, men skrivestøtte er begrenset.
mandrake er: stapp in cden i cdrommen, og vips 20 min etter så er mandrake installert og klar for bruk.
Jeg er n00b selv, og jeg har prøvd både mandrake og redhat og fedora.. jeg synes personlig at mandrake var myye bedre enn de gamle red hat og nye fedora til sammen.. :P var så enkelt og greit. Alt var som det skulle være når jeg var ferdig, mer likt windows på en måte.. like enkelt og finne frem til ting osv.. auto-mounting av harddiskene osv.. selv om de var ntfs, og det var mye penere enn fedora.. men det er jo min mening, hvis den er til noe hjelp! så JEG ville da valgt Mandrake om jeg var deg.. eneste negative med mandrake 9.2 er at det er en feil i kernel-sourcen som gjør at man får trøbbel med å legge inn .rpm pakkene.. litt kjipt.. så jeg venter spent på mandrake 10.0! Skal laste ned beta2 av det snart og se hvordan det er..

Du skriver veldig mye bra foolish, det må jeg si! har klippet det ut og limt det inn i "linux-n00bhelp-dokumentet" mitt!
finns det en NTFS skrive kompitabel ting til linux eller må diskene over til fat32?
sharq: linux-ntfs kan ikke matche dette prosjektet: http://www.jankratochvil.net/project/captive/

ta en titt på den eriksb.
funker det fint uten problemer eller? er det bare å slenge inn så funker diskene eller?
det er da lov til å lese instrukser? den der skal funke fint.

Tidligere forsøk på å få til skikkelig ntfs-støtte har nærmest vært umuliggjort av microsoft sin innsats mot linuxfolket. så skyld på microsoft for mangelen av innebygget skrivestøtte for ntfs.

edit: jeg tror du heller burde satse på å lære deg litt annet først før du begynner å tulle med den ntfsgreia.
Sist endret av Nichotin; 8. februar 2004 kl. 19:37.
NTFS-skrivestøtte er ikke trygt. Opprett en fat32 partisjon for overføring mellom windows og linux. ntfs-lesestøtte i Fedora legger du til ved å følge instruksene her:

NTFS er beskyttet av en hel haug patenter, da Fedora er en amerikansk distro må de rette seg etter amerikanske patent-lover, selv om de er helt idiotiske. På grunn av dette er ntfs-lesestøtte ikke med i Fedora. Mandrake har ntfs-lesestøtte, men mandrake er også basert i Frankrike.

http://linux-ntfs.sourceforge.net/rpm/instructions.html

Wine heter et program som faktisk ikke er en windows-emulator, men fungerer omtrent sånn. Wine kan sees på som en slags tolk som oversetter programmer slik at linux nesten kan kjøre de.

Der finnes en utgave av wine som heter WineX, den er laget for å "oversette" programmer, for det meste spill, som bruker directx. WineX støtter et helt hav av spill sånn mer eller mindre godt. Wine er åpen kildekode, det er WineX sånn delvis, men WineX binaries koster penger. Med andre ord, for de fleste av oss koster WineX penger.

Selskapet som lager WineX heter transgaming: se www.transgaming.com

Jeg mener wine er en dårlig løsning, bruk linuxprogrammer i linux, åpne linuxprogrammer.

En fin side for linux-spill er www.happypenguin.org


PS: Om du lurer på hva i all verden alt dette pratet om åpen og lukket programvare er så se på www.opensource.org og www.gnu.org
Mem jeg vil så gjerne kjøre MP3, filmer, bilder, dokumenter osv. som alt ligger på ntfs partisjonene..så dere synes jeg skal formatere til fat32
Som sagt, om du bare vil lese filene på ntfs-partisjonen går det helt fint, om du derimot vil skrive til den må du ha fat32. Avspilling av film, musikk osv. vil gå fint. Men lagring av dokumenter vil ikke gå.
finner ikke ut hvordan jeg kommer inn til de andre hardfiskene..den vil bare til home... hjelp en n00b!

Jeg har tele2 adsl hvordan får jeg det til å funke (på windows er det barte plug 'n play")
Linux, og andre unix liknende systemer er basert på noen enkle prinsipper... Ett av dem er at allt er en fil... Så alle partisjonene og harddiskene dine finnes som spesielle filer under '/' (root) partisjonen... For å få tilgang til disse partisjonene må du mounte de spesielle filene til en mappe... Dette gjøres med 'mount' kommandoen...

Ut i fra det du skriver vil jeg anbefale deg å få tak i en bok eller HOWTO som setter deg inn i hvordan ting fungerer i Linux, da dette er allt for mye å skrive her...

http://tldp.org/HOWTO/HOWTO-INDEX/index.html

er et bra sted å begynne...
For ntfs i Fedora, les instruksene her:

http://linux-ntfs.sourceforge.net/rpm/instructions.html

For andre støttede filsystemer bruker du bare mount kommandoen. Først kan du gjøre slik for å se alle partisjoner på den første hardisken. (hdb blir den andre, hdc den tredje osv.) Husk at du må være root. (su -)

Kode

fdisk -l /dev/hda
Så må du lage et sted den kan montere til. Slike "mountpoints" bør, men må ikke ligge i /mnt/

Kode

mkdir /mnt/windows
La oss si at windowsdisken din er hda5, monter så disken. Dersom den er en fat32 disk må du også definere en UMASK verdi. Denne setter rettighetene på alle filene på disken. umask=000 vil si at alle har alle rettigheter, det er usikkert men fungerer om du ikke deler noe av disken på nettverket eller har flere brukere du ikke stoler på.

Kode

mount /dev/hda5 /mnt/windows -o umask=000
For at disken automatisk skal monteres når du starter maskinen gjør du følgende:

Kode

cat /etc/mtab |grep hda5
Cat er et program som lister innholdet i en tekst-fil. | vil si at den gjør kommandoen som kommer etter på outputen til kommandoen som kom før. Grep brukes til å bestemme hvilke linjer man skal vise. cat /etc/mtab |grep hda5 viser med andre ord alle linjer i /etc/mtab som inneholder "hda5".

Den vil liste en linje som du så kopierer og putter inn i bunnen av /etc/fstab ved hjelp av en tekst-editor som gedit, vi, emacs eller nano.

For skriverettigheter til FAT32 disker må du sette en umask

Husk at når kommadoer ikke gir noen output betyr det i de fleste tilfeller at de fungerer.

(skriver dette på skolen og får dermed ikke skjekket hvor vidt kommandoene her er riktige, men jeg er nesten sikker på at de er det)
Sist endret av foolish; 10. februar 2004 kl. 14:11.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Er det flere distroer en Debian som støtter apt?
japp...Fedora f.eks kan bruke apt
▼ ... over en uke senere ... ▼
yummyrpm bæibi det var en gang i tiden grunnen til at jeg skifta fra redhat til debian... yum ser lovende ut, gleder meg til test-coren er lasta ned
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Ah, gentoo har emerge. Genial funksjon.
APT er bare et program, alle rpm-distroer samt alle debian baserte og sikkert noen til, kan bruke apt-programmet. Det som har noe å si er hvor mange pakker som er tilgjengelig via apt-repository-er, og kvaliteten på disse pakkene.

Debian er i en klasse for seg selv når det gjelder antall tilgjengelige pakker, pakkene i debian holder også svært høy kvalitet. Debians apt er den originale og den beste.

I Fedora kan du bruke en rpm-portet versjon av apt, som bruker rpm-filer og ikke deb-filer. Man må også ha Fedora pakker i repositorisene, man har med andre ord helt andre repositories, helt andre pakker og helt andre rutiner. Det eneste som er likt er programmet som brukes for å hente pakkene.

Der finnes haugevis av andre systemer for å hente og installere programmer, emerge eller portage er nevnt, gentoo og flere bsd-varianter bruker slikt.
Fedora bruker egentlig up2date eller yum, apt er et alternativ, mandrake har urpmi osv.

Det slike programmer gjør er kort og godt at de henter ned programmer og installerer disse og eventuelle avhengigheter.

Konklusjonen er: Hver distro har sin pakkebehandler, noen har flere. Det er ikke programmet du bruker til å hente pakkene som avgjør nytten, det er serverne, eller repositoriesene du henter pakkene fra som avgjør om et system er bra. Klientene er i hovedsak ganske like.