Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 3475
Har fått tilbud om å kjøpe en macbook pro fra 2009.

Ram: 4gb ddr3
Skjerm: 17 tommer (1920 x 1200)
Prosessor: Core2Duo 2.66 GHz
Lagring: 500 gb harddisk.

Er ingen synlige skader etter hva jeg kan se å har fått forklart at den er pent brukt på ett designkontor.

Hva er en rimelig pris for en slik en?
Det jeg planlegger å bruke den til er vel Xcode å netflix/film.
Tja, da elkjøp selger bedre PC'er nye for 1995,- med garanti. Burde du nok ikke betale mer enn 500-1000,- for en 5 år gammel MBP.
Jo ser den, men ser samtidig at dem ligger fra 3500-7000 på finn. Om dem blir solgt til den prisen er jo en annen sak.
Du betaler det den er verdt for deg. Du har jo markedet klart foran deg. Finner du andre tilsvarende maskiner til en billigere pris så kjøper du heller den. Hvis det er dyrere alle andre steder, så må du jo bare vurdere om prisen er verdt det for deg eller ikke. Dette har ikke noe fasit. Maskinen er verdt det folk, i dette tilfellet deg, er villig til å betale for den. Finn og andre åpne markeder kan være en pekepinn, men til syvende og sist er det du som sitter med pengene og skal ha en ny maskin.
Du burde spørre hvor mye den er brukt og hva den er brukt til. første året mitt på vidregående som var 12-13(går nå tredje) brukte vi iMac 2009 modeller og de var forferdelig trege og jeg opplevde flere ganger att maskinen jeg brukte fryste og viste den fargde badeballen og jeg måtte bruke svenskeknappen.

Så er maskinen ikke for treg så vil det nok være en god nok deal, men er den brukt til å kjøre Photoshop, illustrator InDesign og After Effects for eksempel, så ville jeg nok holdt meg unna.
Velger du å kjøpe maskinen for det du selv mener den er verdt, anbefaler jeg å booste den med så mye RAM som mulig, samt bytte HDD med SSD (ev. bytte ut det optiske drevet med en harddisk-bay).

Sitat av Hager Vis innlegg
Tja, da elkjøp selger bedre PC'er nye for 1995,- med garanti. Burde du nok ikke betale mer enn 500-1000,- for en 5 år gammel MBP.
Vis hele sitatet...
Du har et poeng angående garantien. Men sett bort fra garanti og ytelse per krone ville jeg satt penger på at macbooken pro-en vil leve lenger enn disse PC-ene du referer til, selv med fem års «forsprang». Apples maskiner har en «lei» tendens til å leve lenge.

Trådstarter skal hovedsaklig bruke maskinen med Xcode, og da antar jeg det betyr mye å ha en pålitelig maskin. (både hardware- og software-messig. La flamme hvile for nå…)

Sitat av øyvind95 Vis innlegg
… men er den brukt til å kjøre Photoshop, illustrator InDesign og After Effects for eksempel, så ville jeg nok holdt meg unna.
Vis hele sitatet...
Dette er nytt for meg. Hvorfor anbefaler du dette? TS nevner maskinen er brukt på et designkontor, og da har den mest sannsynlig blitt brukt til slike oppgaver. Selv har jeg fire Apple-maskiner, fra 2001, 2007, 2008 og 2012. Alle av disse har kjørt et eller flere av Adobe-programmene du nevner uten å se ut til å ha tatt skade.
Skal også nevnes at disse maskinene på skolen sto på 24/7.
Jeg har hatt min siden den var ny (6år) og den fungerer like bra. Kun batteriet som har blitt byttet med årene, pga dårlig kapasitet - ett bra tips er å bytte ut HDD med en rask SSD-disk, som gir STOR forskjell. Jeg ville likevel ikke gitt mer enn 2000kr for den.
Sist endret av MusabaN1; 28. november 2014 kl. 13:19.
Sitat av øyvind95 Vis innlegg
Skal også nevnes at disse maskinene på skolen sto på 24/7.
Vis hele sitatet...
Er nok antakeligvis dårlig softwareoppsett som har gjort at de føles unødvendig trege. Om trådstarter kjøper denne maskinen og installerer alt på nytt blir den antakeligvis fullt brukbar, og slenges det inn en rimelig SSD i tillegg vil den til og med oppleves som ganske snappy.

Hager: Tror du tar i litt når du sier at en maskin til 1.995 kr er bedre enn den MBP-en trådstarter nevner. Skjerm med 1920x1200-oppløsning kan du bare glemme, og prosessorene i moderne billigmaskiner løper ikke akkurat sirkler rundt en 2.66 Ghz Core 2 Duo. Og så kommer faktorer som størrelse og byggekvalitet inn.
Skal du bare bruke den til Xcode for å ha noe å kjøre det på så forstår jeg at du ikke ønsker å kjøpe en ny maskin, men til bruk er nok den maskinen mer eller mindre søppel. Har selv en laptop med samme prosessor og 4 GB minne, kan ikke si at den er så nyttig lenger.

Er det en maskin du har planer om å bruke en del så ville jeg helt klart sett på noe annet, men dersom du bare skal bruke den til å kjøre Xcode så fungerer det vel.

Verdien er vel diskuterbar, men jeg ville i hvert fall ikke betalt over 1 000 kr for noe så gammel og utdatert.
Sitat av Nichotin Vis innlegg
Hager: Tror du tar i litt når du sier at en maskin til 1.995 kr er bedre enn den MBP-en trådstarter nevner. Skjerm med 1920x1200-oppløsning kan du bare glemme, og prosessorene i moderne billigmaskiner løper ikke akkurat sirkler rundt en 2.66 Ghz Core 2 Duo. Og så kommer faktorer som størrelse og byggekvalitet inn.
Vis hele sitatet...
Vel, akkurat på skjermoppløsning har du nok rett. Men i direkte ytelse er det null problem å finne bærbare for 2k med tilsvarende eller bedre CPU. Hva som er igjen av en 5 år gammel MPB (tenk deg alt støvet som har samlet seg i maskinen, har hatt samme type MPB før, jeg vet. Og i dette tilfellet er det er "firma" som har hatt den, tror ikke de har som vane å rense maskinen årlig) Den yter ikke lengre slik som i 2009, mulig at du får renset ut all dritten slik at CPUen ikke går for varm, men igjen så påvirker det jo verdien. Alle snurrende deler i maskinen blir jo "slitt". Batteri etter 5 år er det ikke allverden igjen av osv... Så har du også det med at det optiske drevet ofte har gått istykker på disse maskinene fra den serien. RAMen vil også være tregere på MPB enn på en ny laptop.

Hvis du vurderer å sette inn SSD, så treffer du på SATA begrensinger i forhold til ytelse.

For kun Xcode, må du jo betale de du synes en inngang til denne programpakken er verdt. Men jeg kan på ingen måte anbefale noen å kjøpe dette som "primærmaskin".

Edit: Har du allerede en skikkelig rig er det nok bedre å legge inn OSX som en VM og kjøre xcode der.
Sist endret av Hager; 28. november 2014 kl. 16:55.
Kjøpte selv en MBP 15" 2009 mod brukt for 3 år siden ca, for å starte med xcode.
Oppdaterte til SSD og 8GB ram. Brukes enda daglig til xcode, inkscape, photoshop, surfing. Veldig fornøyd.
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Juni 2009-modellene vi hadde på media den gang fungerte fint, men som nevnt er Apple stort sett kjøp-og-kast. Og det å bytte deler tror jeg bare du skal glemme. Hvis du kjøper den ville jeg ikke gått for mer enn 6-700. Og det er rikelig.

Kan du ikke spørre han om du/han kan avinstallere Adobe-pakken/installere OS på nytt så du får se ytelsen og får en liten magefølelse av hva DU vil gi?

Juni 2009-modellene vi hadde på media den gang fungerte fint, men som nevnt er Apple stort sett kjøp-og-kast. Og det å bytte deler tror jeg bare du skal glemme. Hvis du kjøper den ville jeg ikke gått for mer enn 6-700. Og det er rikelig.

Kan du ikke spørre han om du/han kan avinstallere Adobe-pakken/installere OS på nytt så du får se ytelsen og får en liten magefølelse av hva DU vil gi?
Sist endret av Duckie; 28. november 2014 kl. 22:22. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Duckie Vis innlegg
Juni 2009-modellene vi hadde på media den gang fungerte fint, men som nevnt er Apple stort sett kjøp-og-kast. Og det å bytte deler tror jeg bare du skal glemme. Hvis du kjøper den ville jeg ikke gått for mer enn 6-700. Og det er rikelig.
Vis hele sitatet...
Vær så snill, sjekk opp ting før du poster. Man kan bytte mer eller mindre alt på så gamle maskiner. Bruker selv en MBP mid 2010, og kan bytte alt - til og med selv om jeg så skulle ønske det. Det vanskeligste med det hele er at man må ha et lite arsenal av små skrutrekkere, men det har vel alle.

Det er kun nyere modeller hvor RAM og annet er satt fast slik at man ikke kan bytte.
Jeg synes 2000 kr er en rimelig pris for den maskinen, men hadde kanskje strukket meg til 2500-3000.
Skulle jeg solgt den, ville jeg bedt om 3500, men kunne gått ned til 2900 kr.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Hager Vis innlegg
Vel, akkurat på skjermoppløsning har du nok rett. Men i direkte ytelse er det null problem å finne bærbare for 2k med tilsvarende eller bedre CPU. Hva som er igjen av en 5 år gammel MPB (tenk deg alt støvet som har samlet seg i maskinen, har hatt samme type MPB før, jeg vet. Og i dette tilfellet er det er "firma" som har hatt den, tror ikke de har som vane å rense maskinen årlig) Den yter ikke lengre slik som i 2009, mulig at du får renset ut all dritten slik at CPUen ikke går for varm, men igjen så påvirker det jo verdien. Alle snurrende deler i maskinen blir jo "slitt". Batteri etter 5 år er det ikke allverden igjen av osv... Så har du også det med at det optiske drevet ofte har gått istykker på disse maskinene fra den serien. RAMen vil også være tregere på MPB enn på en ny laptop.

Hvis du vurderer å sette inn SSD, så treffer du på SATA begrensinger i forhold til ytelse.
Vis hele sitatet...
Litt sent svar, men for the record:
Jeg er nok ikke helt enig med deg angående ytelse. 2,66 GHz-prosessoren det er snakk om i 2009-modellen av MacBook er Core 2 Duo T9550. Jeg har samplet en del laptoper til rundt 2000 kroner, og i den prisklassen er det stort sett Celeron, eventuelt tilsvarende fra AMD, man får. En utbredt prosessor er Celeron N2840.

Husk at T9550 fra MacBooken var veldig high-end på den tiden MacBooken ble oppdatert med den, og selv med såpass mange år mellom er det ikke sånn at dagens low-end nødvendigvis er bedre. Det er naturlig nok ikke mulig å oppdrive artikler som sammenlikner disse to prosessorene helt direkte, men det er et par sider som kan gi en indikasjon allikevel:

Geekbench-scores for ulike maskiner med disse prosessorene:
http://browser.primatelabs.com/geekb...search?q=t9550
http://browser.primatelabs.com/geekb...search?q=n2840

CPUBoss-sammenlikning (se Passmark-scoren):
http://cpuboss.com/cpus/Intel-N2840-...ore2-Duo-T9550

Støv kan man blåse ut. Min erfaring er fra en MacBook Unibody fra 2008, men det kan hende 17-tommeren er mer utsatt. SSD og at hastighetene begrenses i forhold til SATA2 trenger ikke være et problem i praksis, det viktigste er jo at man får den snappy feelingen med SSD, ikke at man får toppscore i ATTO. Men OK, trådstarter har uansett gjort et valg allerede, og poenget mitt var uansett at en gammel high-end-prosessor fremdeles henger med i forhold til dagens low-end, og så får maskinvalget ellers være opp til øvrige prioriteringer (for ja, avhengig av bruksområdet er jeg enig i at f.eks. ferskt batteri og USB 3.0 ville vært en soleklar fordel)