Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1589
Jeg skal ha ny PC og har kommet over et dilemma. SSD eller ikke? Har kommet over noen kombiversoner (SSH??) med SSD på 16gb og 32GB men er det noe vits når de er så små? Skjønt at det har en del med PC'ns hurtighet å gjøre, men hvor stor rolle spiller det egentlig? Burde jeg velge en pc med 500 GB sata eller 128 SSD (det min prisklasse kan tilby). Ja, jeg hater trege pcer og har tilgang på ekstern hardisk.
Har du tilgang på ekstern og det ikke er noen stor ulempe for deg ville jeg gått for en ssd. Samsung 830, m4 eller Intel 330. Akkurat putta inn en Samsung 830 i laptopen og det går så det suser i forhold til hdd.
Vil selvsagt anbefale SSD, lager ingen lyd, rask oppstart, mye raskere lasting på ALT, inkl spill, photoshop osv. Hele pc opplevelsen økes ett hakk i mine øyne, om ikke flere hakk
Jeg ville først kjøpt en 500gb vanlig harddisk. Pc'en i seg selv blir ikke mye tregere med vanlig HDD. ( vertfall ikke som jeg har merket) Det er bare oppstarten og lasting på programemr og spill som tar mye kortere tid.
Men laster du ned mye dritt? da ville jeg vertfall begynt med HDD og så spart opp tl SSD senere, men hvis du klarer å holde på noen få programmer og spill om gangen og ikke har en haug med filmer på pcen skal det nok gå fint med en SSD på 120gb
Hvordan er det å installere SSD på en senere tid? Må jeg fjerne HDD disken og erstatte den eller går det ann å spare opp cash og ha begge deler? Vurderer denne:

http://www.elkjop.no/product/data/ba...u3c-a04se-brun
Altså, SSD gjør at alt lastes hurtigere, men har mindre plass. HDD har mer plass men er tregere. Hva du trenger er opp til deg. Om det er Stasjonær kan du alltids bare kjøpe en av delene senere og ha begge
Sitat av iColdman Vis innlegg
Jeg ville først kjøpt en 500gb vanlig harddisk. Pc'en i seg selv blir ikke mye tregere med vanlig HDD. ( vertfall ikke som jeg har merket) Det er bare oppstarten og lasting på programemr og spill som tar mye kortere tid.
Men laster du ned mye dritt? da ville jeg vertfall begynt med HDD og så spart opp tl SSD senere, men hvis du klarer å holde på noen få programmer og spill om gangen og ikke har en haug med filmer på pcen skal det nok gå fint med en SSD på 120gb
Vis hele sitatet...
Er du mulig å oppgradere til å ha begge deler siden, eller vil det kun være plass til en harddisk enhet i en standard ny laptop?
Sist endret av flingjes; 4. desember 2012 kl. 21:02.
I de fleste laptoper er det bare plass til en harddisk, sjekk ut Multicom.no sine pcer hvis du vil ha en billig og bra laptop med to harddiskplasser.
Dette er bare smak og behag. Selv ville jeg uten tvil valgt 128GB SSD istedet for 500GB harddisk, hvertfall hvis du har tilgang til ekstern. Kan nesten ikke tenke meg hvordan det ville blitt å gå tilbake til HDD etter å ha brukt SSD en stund.
takk for gode svar, da vet jeg det jeg trenger
Ser du sier du har fått svar, men anbefaler denne videoen som viser at SSD er 2-3 ganger så rask som HDD. Andre fordeler er lav lyd, mindre strømforbruk (lengre batteritid på laptop) og mer stabil mtp vibrasjoner.

http://www.youtube.com/watch?v=pJMGAdpCLVg
Sitat av Intet_Inside Vis innlegg
I de fleste laptoper er det bare plass til en harddisk, sjekk ut Multicom.no sine pcer hvis du vil ha en billig og bra laptop med to harddiskplasser.
Vis hele sitatet...
Jeg fjernet dvd-spilleren på laptopen min til fordel for en SSD, og har ikke angret ett sekund.
Hei, bygde pcen min for en stund sida og gikk for 2 uker sida inn for å få SSD og nytt skjermkort.

En vanlig SSD ligger på 500mb/s skrive og 500mb/s lese.
Jeg endte opp med en Revodrive som har 1000mb/s på lese og skrive.

Denne er igjen enda dyrerer men og grommere med skrive og lese på 1500 mb/s

Revo drive SSD bruker PCI slot og ikke sata. derfor hastigheten.

Jeg kan ikke forstå hvorfor i all verden jeg ikke skaffet meg SSD før. FOR en hastighet på ALT...........

Revodrive er seff litt dyrere, men igjen ikke noe værre enn om du skulle kjørt 2 vanlig SSD i raid.