Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 2233
Fant ikke en passende tittel og spørsmålet kan være litt vrient.

Om jeg har noe i notepad som ser slikt ut:

nummer:adresse:navn

Så vil jeg ha dette endret til:

navn:adresse

Hvordan kan jeg gjøre det?
Sist endret av boksburk; 29. juni 2012 kl. 23:56.
Notepad er da et særs dumt program å bruke til dette.

Ett eller annet regneark-program skulle da ha muligheten til å gjøre dette rimelig raskt. Google Docs?
Sist endret av meitemark; 30. juni 2012 kl. 00:21.
Det går nok ikke i notepad med mindre du gjør det manuelt.
Du kan kopiere teksten til MS Excel, eller kanskje LibreOffice regneark, og lage en formel som endrer det slik du vil for deretter å eventuelt kopiere det tilbake i notepad.

edit: det samme som meitemark sa
Sist endret av Grimdoc; 30. juni 2012 kl. 00:24.
Du kan få vekk nummer ved søk og erstatt.
Søk etter :*******1, :*******2 osv, så erstatter du med [space].
Bytte rekkefølge ved jeg derimot ikke
Trådstarter
8 0
Problemet er at dette er en veldig lang liste og jeg kan ikke sitte å redigere alt manuelt. Finnes det ikke et program som kan sortere ut alt sammen og få det lagret til "navn:adresse" ? evt et script?
Har du prøvd og bruke Notepad ++ ?
Trådstarter
8 0
Jeg skal prøve å forklare alt litt bedre.

Har en lang liste i notepad som ser slikt ut:
nummer:adresse:navn
Vis hele sitatet...
Jeg trenger et eller annet verktøy som gjør det sånn at nummer blir slettet, og adresse og navn bytter plass slik at det blir sånn:
navn:adresse
Vis hele sitatet...
Sist endret av boksburk; 30. juni 2012 kl. 00:48.
<?php getUserTitle(); ?>
MrMrtn's Avatar
Hvis du orker å sende meg listen, så har jeg skrevet et php-script som kan fikse det for deg?
Eller så kan jeg sende deg scriptet, hvis du har kunnskaper nok om hvordan man bruker det?
Dette må jo være en helt åpenbar oppgave for et regneark. Du importerer filen som tideligere nevnt. Sletter den ene raden og bytter om på de to andre. Hele prosessen kan umulig ta mer enn 20 sekunder...
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Jeg følte meg veldig hjelpsom, så her er en step-by-step for notepad++.
http://imgur.com/a/JggFi
Trådstarter
8 0
Takk for svar!

@nso: nå er ikke alle linjene like, derimot er det flere tusen linjer med unike nummer:adresse:navn.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Det er irrelevant. Hvis du ser på bildet så er ikke mine linjer like heller.
Sist endret av nso; 30. juni 2012 kl. 01:08.
Trådstarter
8 0
Sitat av nso Vis innlegg
Det er irrelevant. Hvis du ser på bildet så er ikke mine linjer like heller.
Vis hele sitatet...
Doh, så det nå!

Da tester jeg det, takk for hjelpen alle sammen!

Et spørsmål til:

Det står fortsatt adresse:navn, men jeg må bytte det til navn:adresse.

Hvordan gjør jeg det? Får det ikke til i excel :/
Hei.

Vil tro det enkelt lar seg løses med regular expression. Iallefall så lenge det er en enkel liste med navn.

Regular expression er en mer avansert form for søk og erstatt. De fleste office-programmer støtter dette, men også flere rene tekst-editorer. Selv foretrekker jeg Notepad++.

Eksempel: Bytte om fornavn og etternavn
Forutsetter at navnene er skrevet på én linje og med ett enkelt mellomrom


Søk etter: "([a-z]+) ([a-z]+)"
Erstatt med "\2 \1"

Vet at det er litt vanskelig å svelge som nybegynner, men det er meget praktisk når man får tket på det

Hva betyr så dette, jo:

Parantesene () avgrenser deler av søkeresultatet. Det gjenbrukes/hentes frem ved å skrive "\1" og "\2" i erstatte-boksen. Legg merke til at det er skrevet med 2-tallet først og mellomrom imellom.

Hakeparantesene [] definerer et avgrenset mulige tegn som kan forekomme i navnet. [a-z] betyr alle alfabetets (engelske) bokstaver vil matche søket.
Pluss-tegnet bak betyr at ordet må bestå av minst ett tegn som matcher kriteriet forran (at bokstavene a-z er representerte).
Til sammen betyr dette at vi søker etter hele ord med minst én bokstav.

Mellomrom - ja vi søker etter mellomrom. Forventer du at folk heter fornavn-mellomnavn så må du lage en søkestreng som tar høyde for dette. Dvs innlemme det inne i hakeparantesen.

Lykke til (hvis du gidder, men ellers vil jo forklaringa mi være bortkastet)
Sist endret av Xgeir; 30. juni 2012 kl. 02:25.
Har en venn som er god til å programmere, for litt penger kan han sikkert hjelpe deg.
Han laget et programm til meg som gjorde om "email@noe.com:::email2@noe.com" til "email@noe.com, ".
Altsa for å si det sånn så hadde .txt fila over 210,000 emailer, og programmet endret alle på under 5min.
Dubc, hvordan noen kan ta betalt for de 5 linjene(og det er med nok luft) som kreves vet jeg ikke, men jeg har sett langt større ting lages gratis.
Sitat av DubC Vis innlegg
Har en venn som er god til å programmere, for litt penger kan han sikkert hjelpe deg.
Han laget et programm til meg som gjorde om "email@noe.com:::email2@noe.com" til "email@noe.com, ".
Altsa for å si det sånn så hadde .txt fila over 210,000 emailer, og programmet endret alle på under 5min.
Vis hele sitatet...
Vel, det tar alle med noob kunnskaper 10 sekunder. Finnes en replace funksjon i notepad.
^Beklager, er ikke kunnskapsrik når det kommer til programmering.
Det er vel i edit>replace og går som følger: Jeg vil erstatte ":::" med ",". Trykk deretter OK.
Sitat av Spirituell Vis innlegg
Det er vel i edit>replace og går som følger: Jeg vil erstatte ":::" med ",". Trykk deretter OK.
Vis hele sitatet...
http://www.mediafire.com/?wh5obmsbh2t1nmt programmet var litt mer kompleks enn det

Edit: Programmet er endret siden han sendte den til meg. det er ikke 22@22:::33@33 lengre.
Sist endret av DubC; 30. juni 2012 kl. 03:13.
1. Åpne Excel
2. Data -> Fra tekst
3. Importer lista og angi : som skilletegn.
4. Slett/copy/paste etter ønske.
Dere gjør det så vanskelig!
http://www.sublimetext.com/
Multi selections <3
Sitat av boksburk Vis innlegg
Det står fortsatt adresse:navn, men jeg må bytte det til navn:adresse.
Vis hele sitatet...
Det var bare en liten glipp fra nso siden side, du skulle ha replacet med $3:$2 i stedet for $2:$3. Er ikke vanskelig å skjønne om du hadde tenkt litt over hva det som står kan bety.

Jeg vet ikke helt hvordan du ville ha gjort dette i excel (har aldri hatt bruk for excel though), men regex er det du bør lære deg å bruke til oppgaver som dette.
Finnes flere måter å gjøre dette på. Du er sikkert ikke i linux, men er ihvertfall ganske enkelt å gjøre dette med f.eks. awk:

Kode

$ cat listefila.txt | awk -F: '{print $3:$2}'
Et annet alternativ er å kopiere inn lista i Excel eller Libreoffice Calc. Der kan du splitte opp kolonnenne og slette og flytte rundt på kolonnene på vanlig måte.