Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 7820
Hei! Holder på med et prosjekt, og er litt stuck atm.

Trenger å vite hvilke type gjenge dette er:




Målt på toppen av gjengene (0,5")


Målt nesten i bunn av gjengene (0,45")


Hvordan finner man ut dette?

@GreenRay
Sist endret av GreenRay; 28. juli 2015 kl. 14:30.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du skaffer deg en gjengetolk
Hjelper ikke med metrisk gjengetolk på gjenger som ikke er metriske..

Jeg tipper dette er rørgjenger. Enkleste måten å finne dette ut er å ta delen med seg hvor det selges rørdeler, og rett og slett prøve.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Du skaffer deg en gjengetolk
Vis hele sitatet...
Sitat av Automatiker Vis innlegg
Hjelper ikke med metrisk gjengetolk på gjenger som ikke er metriske..

Jeg tipper dette er rørgjenger. Enkleste måten å finne dette ut er å ta delen med seg hvor det selges rørdeler, og rett og slett prøve.
Vis hele sitatet...
Har en gjengetolk, som er metrisk. Jeg vet at dette ikke er metriske gjenger, utstyret den hører til er i tillegg produsert i USA.

Får vel prøve å finne en butikk som han hjelpe meg da
Sitat av GreenRay Vis innlegg
Hei! Holder på med et prosjekt, og er litt stuck atm.

Trenger å vite hvilke type gjenge dette er:




Målt på toppen av gjengene (0,5")


Målt nesten i bunn av gjengene (0,45")


Hvordan finner man ut dette?

@GreenRay
Vis hele sitatet...
Har du gjort en slurvete måling? 0,5 " = 12,7 mm. Så hvis du har nullet ut skyvelæret på et annet sted enn 0, så er det slurv. Står skyvelæret på 0 helt inne, så er det 13,09 mm =0,51535 ". Bare til sammenligning så er 17/32 " = 13,49375 mm.

Sitat av Automatiker Vis innlegg
Hjelper ikke med metrisk gjengetolk på gjenger som ikke er metriske..

Jeg tipper dette er rørgjenger. Enkleste måten å finne dette ut er å ta delen med seg hvor det selges rørdeler, og rett og slett prøve.
Vis hele sitatet...
Iallfall gjengetolken min, som jeg kjøpte på Biltema, har både metrisk og Whitworth. Whitworth er veldig likt UNC (tomme gjenger), ved at det er "htreads per inch", altså gjenger pr. tomme. Så de to skulle stemme noen lunde over ens med hverandre. Det eneste er, at UNC og metriske gjenger har 60 grader helning, når en ser tverrseksjonen av hver gjenge, mens Whitworth har 55 grader.

Sitat av GreenRay Vis innlegg
Har en gjengetolk, som er metrisk. Jeg vet at dette ikke er metriske gjenger, utstyret den hører til er i tillegg produsert i USA.

Får vel prøve å finne en butikk som han hjelpe meg da
Vis hele sitatet...
Iallfall min gengetolk har, som bestrevet over, begge deler. Så du kan kanskje se på den en gang til.
Hvis det er rør- eller unifiedgjenger det er snakk om så husk at man måler antall gjenger per tomme og ikke stigningen på gjengene. Vet om mange som har brent seg der. Her fant jeg hvertfall et gjengelære som måler metrisk og withworth (rørgjenger), og under har du et lite bilde fra verkstedhåndboka som hjelper med å identifisere rørgjenger. Si ifra så kan jeg laste opp flere bilder.

NPT gjenger kalles det
Hva vil du oppnå? Bare vite hva det er, eller lage en motstående del?

Om det er rørgjenger, så er det greit å vite om at det er forskjell på BSP- og NPT-gjengestandardene, og at rørgjenger er koniske.

Lillediameteren din er usikker, siden du ikke får skyvelæret helt ned gjengebunnen.
Ved visuell måling/sammenligning, så får jeg lillediameteren til å bli tilnærmet 11,7 mm (målt innerst).
Jeg målte piksler på stordiameter og lillediameter, og brukte det ytre målet ditt for å finne omregningsfaktoren.
Denne metoden er kun indikerende.
vedder 10 norske kroner på at dette er 1/4" - gjenger BSP/rørgjenger, har dog bare sett på øverste bilde. er det til en eller annen form for luft- eller gassutstyr, lavvtrykk?
Uvaksinert 👍
Kjøpte noe tilsvarende denne på videoen, genialt produkt.
https://www.youtube.com/watch?v=lOoTpbxZQTY
1/4" NPT gjenger.

Denne? http://www.alcoholinjectionsystems.c...28209d082ebd05
Sist endret av b1rken; 29. juli 2015 kl. 00:12.
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Har du gjort en slurvete måling? 0,5 " = 12,7 mm. Så hvis du har nullet ut skyvelæret på et annet sted enn 0, så er det slurv. Står skyvelæret på 0 helt inne, så er det 13,09 mm =0,51535 ". Bare til sammenligning så er 17/32 " = 13,49375 mm.

Iallfall gjengetolken min, som jeg kjøpte på Biltema, har både metrisk og Whitworth. Whitworth er veldig likt UNC (tomme gjenger), ved at det er "htreads per inch", altså gjenger pr. tomme. Så de to skulle stemme noen lunde over ens med hverandre. Det eneste er, at UNC og metriske gjenger har 60 grader helning, når en ser tverrseksjonen av hver gjenge, mens Whitworth har 55 grader.

Iallfall min gengetolk har, som bestrevet over, begge deler. Så du kan kanskje se på den en gang til.
Vis hele sitatet...
Hehe, gikk litt fort i svingene ved måling... Har fått tak i en gjengetolk som har Whitworth, og det ser ut som 3/8 stemmer ganske bra.

Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Hva vil du oppnå? Bare vite hva det er, eller lage en motstående del?

Om det er rørgjenger, så er det greit å vite om at det er forskjell på BSP- og NPT-gjengestandardene, og at rørgjenger er koniske.

Lillediameteren din er usikker, siden du ikke får skyvelæret helt ned gjengebunnen.
Ved visuell måling/sammenligning, så får jeg lillediameteren til å bli tilnærmet 11,7 mm (målt innerst).
Jeg målte piksler på stordiameter og lillediameter, og brukte det ytre målet ditt for å finne omregningsfaktoren.
Denne metoden er kun indikerende.
Vis hele sitatet...
Jeg ville egentlig vite hvilke gjenger dette er, og hvordan man kommer frem til svaret. Jeg tror ikke dette er rørgjenger, siden de ikke er koniske.

Sitat av Kemp Vis innlegg
vedder 10 norske kroner på at dette er 1/4" - gjenger BSP/rørgjenger, har dog bare sett på øverste bilde. er det til en eller annen form for luft- eller gassutstyr, lavvtrykk?
Vis hele sitatet...
Er nokk 3/8"

Det er en fittings til et pneumatisk stempel (lavt trykk <8bar)

Sitat av daffe Vis innlegg
Kjøpte noe tilsvarende denne på videoen, genialt produkt.
https://www.youtube.com/watch?v=lOoTpbxZQTY
Vis hele sitatet...
Hmm, så ut som et ganske praktisk verktøy!


Så, hvis jeg har forstått dette riktig;

Så er det 3/8" BSP gjenger?

Siden de ikke er koniske, og med et Whitworth gjengelære så stemmer 3/8 best.

Edit: eller er et NPT gjenger kanskje
Sist endret av GreenRay; 29. juli 2015 kl. 12:56.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av GreenRay Vis innlegg
Jeg ville egentlig vite hvilke gjenger dette er, og hvordan man kommer frem til svaret. Jeg tror ikke dette er rørgjenger, siden de ikke er koniske.
Vis hele sitatet...
Ganske mange rørgjenger, inkludert BSP, finst både i kona og ukona form. BSPP er BSP Paralell, og BSPT er BSP Tapered.
greit, da er jeg skyldig 10 norske kroner - har du vipps

har du ikke noe du kan skru delen i, for å teste hva slags gjenge det er?

pleier å være BSP/rørgjenger på den slags, men siden du sier det er laget i USA kan det være NPT og 3/8" BSP/NPT er "ombyttbare" - HVIS jeg ikke husker helt feil!

ta på ekstra gjengeteip, så er det nok innafor...
Sitat av slashdot Vis innlegg
Ganske mange rørgjenger, inkludert BSP, finst både i kona og ukona form. BSPP er BSP Paralell, og BSPT er BSP Tapered.
Vis hele sitatet...
Sitat av Kemp Vis innlegg
greit, da er jeg skyldig 10 norske kroner - har du vipps

har du ikke noe du kan skru delen i, for å teste hva slags gjenge det er?

pleier å være BSP/rørgjenger på den slags, men siden du sier det er laget i USA kan det være NPT og 3/8" BSP/NPT er "ombyttbare" - HVIS jeg ikke husker helt feil!

ta på ekstra gjengeteip, så er det nok innafor...
Vis hele sitatet...
Du kan få de 10-kronene som takk for hjelp

Ikke enkelt med gjenger! Har ikke noe fornuftig å skru den inn i heller, men snakket med en kar hos SMC Pneumatics. De har en slags universalfittings, som passer i flere gjenger Har bestilt et par av de, så får vi se om det blir tett!

Takk for hjelpen alle sammen!