Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  38 3295
Hei!

Vi er 5 stykker som har tenkt til å lage et RPG spill. Veldig basic. Vi tenker en mellomting av Terraria og Skyrim.
Vi er 2 stykker som kan litt programmering, det er ikke mye, men vi kan litt C, C#, C++, Flash, Java og Python (+Basic). Vi er ikke helt sikker på hvilket språk vi skal bruke, og hvilken engine. Vi har sett litt på PyGame for Python, men begynner å bli litt skeptiske på om PyGame klarer å levere det vi trenger.

Vi vil helst få til et multiplayer spill (eventuelt hvor man må sette opp egne server, som Minecraft). Veldig kult om det finnes en måte vi kan gjøre dette enkelt på. Vi har ingen erfaring innenfor multiplayer programmering.

Vi har heller ingen erfaring innenfor 3D programmering, men vi lærer ekstremt raskt! Vi prøver og feiler!

Det spillet vi skal lage blir som sagt en mellomting av Terraria of Skyrim (hvis det blir 2D. Hvis ikke, bare noe som er som Skyrim bare ikke så avansert (spesielt ikke grafikken)).
Kult om dere kommer med noen forslag til engines vi kan bruke!

Takk!
Parkettetterligning
Kan da prøve unity? det bruker c++ så vidt jeg har forstått, veldig annerkjent gratis open source engine. Hvis det blir 2d kan også norskutviklede oh my games være en ide men det innebærer ikke programmering.
Vi vil helst slippe C++. C++ er et veldig gammelt språk og definitivt på vei ut. Vi vil helst kunne kjøre dette i en browser. Vi har prøvd HTML5, men har ikke funnet noen bøker eller tutorials på det.
Skal sjekke ut det du sendte, takk!
Sitat av Claryn Vis innlegg
>>Vi vil helst slippe C++. C++ er et veldig gammelt språk og definitivt på vei ut.
>>Vi vil helst kunne kjøre dette i en browser... Spill som SKyrim
Vis hele sitatet...
Thread closed?
Sitat av resell4 Vis innlegg
Thread closed?
Vis hele sitatet...
Virkelig? Ingen her som har hørt om HTML5? Alle her er gamle titaner som bruker C?
Som sagt, et RPG som Skyrim, ikke Skyrim. Vi snakker om 2D her, eventuelt veldig basic 3D
Sist endret av Claryn; 11. april 2012 kl. 18:45.
Sitat av Claryn Vis innlegg
Virkelig? Ingen her som har hørt om HTML5? Alle her er gamle titaner som bruker C?
Som sagt, et RPG som Skyrim, ikke Skyrim. Vi snakker om 2D her, eventuelt veldig basic 3D
Vis hele sitatet...
Tror ikke du helt vet hva du snakker om når du blander sammen C++ med html og browser spill... Gå å gjør litt mer research først
Parkettetterligning
C++ er kanskje på vei ut men ikke anngående unity. Med unity kan du utvikle for browser, android, ios og mere. Kan sikkert prøve html5 men vet ikke mye om engines til det.
C språkene er mest sannsynlig ikke på vei ut. Veldig kraftige språk det er snakk om her.
Sist endret av trappetryne; 11. april 2012 kl. 18:53.
Sitat av resell4 Vis innlegg
Tror ikke du helt vet hva du snakker om når du blander sammen C++ med html og browser spill... Gå å gjør litt mer research først
Vis hele sitatet...
Tror ikke du har hørt om HTML5. HTML5 er Flash og C satt sammen, laget for browsere.

Sitat av tristen799 Vis innlegg
C++ er kanskje på vei ut men ikke anngående unity. Med unity kan du utvikle for browser, android, ios og mere. Kan sikkert prøve html5 men vet ikke mye om engines til det.
C språkene er mest sannsynlig ikke på vei ut. Veldig kraftige språk det er snakk om her.
Vis hele sitatet...
Skal se på Unity. Får man kjørt det i browsere?
Sitat av Claryn Vis innlegg
Tror ikke du har hørt om HTML5. HTML5 er Flash og C satt sammen, laget for browsere.
Vis hele sitatet...
Jeg tror du trenger å få føttene litt ned på bakken her. Du sier at du er skeptisk til hva pyGame kan klare, men sier samtidig at du mener en browser m/ HTML5 kan dra et spill som Skyrim? Dette henger ikke på greip. Overhodet. HTML5 er forresten heller ikke Flash og C satt sammen, det er et språk for å strukturere innhold. Men for all del, om du mener at HTML5 er det beste verktøyet for å lage neste Skyrim er det bare å kjøre på!

Bare sånn til info er det forresten fortsatt vanlig å skrive spill i C (dog med store deler i LUA), så å kalle C++ gammeldags innenfor spillbransjen er nok å ta litt hardt i

On topic: Unity er et godt forslag til spillmotor. I tillegg til at det er i kontinuerlig utvikling har det et veldig godt community.
Sist endret av Glykose; 11. april 2012 kl. 19:40.
unity kan kjøres i browsern
Unity så veldig bra ut!
Jeg var egentlig ute etter noe der man faktisk programmerte :P Trenger ikke være så avansert, og med så bra grafikk som på Unity. Hadde egentlig bare tenkt til å lage i 2D med mindre det er veldig enkelt å lage i 3D.
HTML kan EGENTLIG ikke kalled for et programmeringsspråk eller... Det er et MarkUp språk
Sist endret av resell4; 11. april 2012 kl. 20:12.
Veldig enkelt å lage 3d spill i unity, men unity er bare en game-engine, ikke en design engine.... Med andre ord du kan ikke modelere objekter, du kan bare bygge "bokser" og "kuler" osv
Sitat av Claryn Vis innlegg
Unity så veldig bra ut!
Jeg var egentlig ute etter noe der man faktisk programmerte :P Trenger ikke være så avansert, og med så bra grafikk som på Unity. Hadde egentlig bare tenkt til å lage i 2D med mindre det er veldig enkelt å lage i 3D.
Vis hele sitatet...
Unity fungerer veldig bra til deres formål. Du kan lett lage et hybrid mellom 2D og 3D.

Om dere vil kode mer så ta en titt på XNA, det bruker C#.

Det er ikke så mange "nye" språk der ute, C++, C#, C og Java fungerer fortsatt veldig greit til sine formål.

Ellers så kan du jo sjekke ut DENNE siden for flere game engines.
Parkettetterligning
Bare husk at hvis du skal spille unity spill i browser må du innstallere add-on
Jeg sjekka Terraria, og fikk vite at det er laget på XNA, og tror jeg skal teste det. Ser veldig bra ut.
AndreasS Photography
MrNorUe's Avatar
Skal dere bare lage noe for gøy og læring og ikke med tanke for salg (for da trenger man en svinedyr lisens) ville jeg lastet ned Sandbox editoren til CryEngine3 og laget et spill der. Man finner ikke bedre grafikk og passer fint til rpg eller fps. http://mycryengine.com/

I tillegg bør man beherske et 3d modellering/tekstureringsprogram som '3ds max' e.l. http://usa.autodesk.com/3ds-max/ . Lisensene her er kanskje også litt dyre hvis man ikke jobber med dette men 30 dagers lisenser kan lastes ned. Men det er veldig mye å sette seg inn i og lære bare her. Cryengine leverer med plugins for direkte eksport av modeller fra 3ds max til sandbox editoren.

Man kan kanskje også bruke opensource 3d programmet Blender, http://www.blender.org/ men er noe usikker på kommunikasjonen med Sandbox. Blender kan forsåvidt brukes som 3d modelleringsprogram uavhengig av hvilken spillmotor man går for.

Når man lager modeller bør man også kunne litt om Photoshop og hvordan lage .dds teksturer.

Selv skal jeg prøve å lære meg Quest3d nå (http://quest3d.com/) fordi jeg tror jeg kan ha nytte av det i jobben min. Kan 3ds max fra før og har laget mye rart i den forrige Cryengine2 sandbox motoren.
Sist endret av MrNorUe; 11. april 2012 kl. 20:57.
Vi har tenkt til å lage et for gøy og erfaring. Vi tenker på å selge, i hvertfall ha en slags expansion/multiplayer verson som man betaler for hvis det blir noe bra.

Sitat av MrNorUe Vis innlegg
Skal dere bare lage noe for gøy og læring og ikke med tanke for salg (for da trenger man en svinedyr lisens) ville jeg lastet ned Sandbox editoren til CryEngine3 og laget et spill der. Man finner ikke bedre grafikk og passer fint til rpg eller fps. http://mycryengine.com/

I tillegg bør man beherske et 3d modellering/tekstureringsprogram som '3ds max' e.l. http://usa.autodesk.com/3ds-max/ . Lisensene her er kanskje også litt dyre hvis man ikke jobber med dette men 30 dagers lisenser kan lastes ned. Men det er veldig mye å sette seg inn i og lære bare her. Cryengine leverer med plugins for direkte eksport av modeller fra 3ds max til sandbox editoren.

Man kan kanskje også bruke opensource 3d programmet Blender, http://www.blender.org/ men er noe usikker på kommunikasjonen med Sandbox. Blender kan forsåvidt brukes som 3d modelleringsprogram uavhengig av hvilken spillmotor man går for.

Når man lager modeller bør man også kunne litt om Photoshop og hvordan lage .dds teksturer.

Selv skal jeg prøve å lære meg Quest3d nå (http://quest3d.com/) fordi jeg tror jeg kan ha nytte av det i jobben min. Kan 3ds max fra før og har laget mye rart i den forrige Cryengine2 sandbox motoren.
Vis hele sitatet...
Vil helst ha noe som man kan selge med, uten å ha noe dyr lisens (5000,- toppen). Heller ikke noe man må sette seg virkelig inn i. Jeg vil helst programmere så mye som mulig for å få mere erfaring. Sitte og lære Unity er ikke det vi har lyst til å gjøre. Vi vil programmere, men gjøre grafikken og fysikken lettest mulig.
Enten kan dere bruke en spill-motor som allerede er laget, slik som unity. (Unity har en relativt grei lisens med tanke på å selge produktet). Eller dere kan skrive deres egen spillmotor. Om dere ønsker å programmere mest mulig er det å lage en spillmotor kanskje det dere er ute etter. Her kan XNA (C#.NET) være et godt utganspunkt. Brukt det mye selv, og har masse gode erfaringer. Problemet her er at spillet ikke vil kjøre i browseren. Men i motsetning kan dere lansere spillene på XBOX og Windows phone.
Dere kan jo kode i Java, så å lage et spill der kan jo kanskje være en mulighet?
Trenger ingen lisens for å selge, og det er mulig å lage 3D-spill som kan kjøres i browser uten å laste noen ekstra plugins (bevis: Minecraft). Man må jo selvfølgelig ha Java-plugin, men det har jo "alle".

Nå skal ikke jeg påstå at jeg kan noe om spillutvikling utover basus og Minecraft's Redstone, så skyt meg hvis noe jeg har skrevet er feil
Sitat av Mort96 Vis innlegg
Dere kan jo kode i Java, så å lage et spill der kan jo kanskje være en mulighet?
Trenger ingen lisens for å selge, og det er mulig å lage 3D-spill som kan kjøres i browser uten å laste noen ekstra plugins (bevis: Minecraft). Man må jo selvfølgelig ha Java-plugin, men det har jo "alle".

Nå skal ikke jeg påstå at jeg kan noe om spillutvikling utover basus og Minecraft's Redstone, så skyt meg hvis noe jeg har skrevet er feil
Vis hele sitatet...
Har jo vurdert Java, men fikk bort i fra det, fordi Apple ikke støtter Java, og fordi det egentlig er på vei ut.. Men vi kan jo se på det og! Vi har også ganske god erfaring med Java.
Sitat av Claryn Vis innlegg
Har jo vurdert Java, men fikk bort i fra det, fordi Apple ikke støtter Java, og fordi det egentlig er på vei ut.. Men vi kan jo se på det og! Vi har også ganske god erfaring med Java.
Vis hele sitatet...
Apple støtter ikke Java? Hva er det for noe tull? Har burde du sjekket opp litt mer, spiller da både Minecraft og sjekker nettbank på Mac-en min. - og på vei ut... Nei, dette er ikke sant.
Sist endret av Maol33t; 11. april 2012 kl. 21:30.
Sitat av Maol33t Vis innlegg
Apple støtter ikke Java? Hva er det for noe tull? Har burde du sjekket opp litt mer, spiller da både Minecraft og sjekker nettbank på Mac-en min. - og på vei ut... Nei, dette er ikke sant.
Vis hele sitatet...
Jeg har aldri rørt et apple produkt, men har lest uttalige steder at Apple ikke støtter java eller flash. Jeg vet at Minecraft kjører på apple, så har ikke helt forstått det. Jeg vil si Java er på vei ut, eller egentlig ikke, fordi det kan kjøre i en browser.
Nå er jeg spent, hvis C, C++ og Java er på vei "ut", hvilke språk er da "in"?


Edit: Det fine med java er at det kjører i en Virtuell Maskin og derfor ofte funker "out-of-the-box" på mange ulike OS, f.eks. Mac OSX.
Sist endret av Butterfly; 11. april 2012 kl. 21:55.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Sitat av Glykose Vis innlegg
...HTML5 er forresten heller ikke Flash og C satt sammen, det er et språk for å strukturere innhold...
Vis hele sitatet...
Nja, HTML5 spesifiserer også en rekke APIer. HTML5 brukes vel gjerne litt feilaktig som det nå litt gamle begrepet web2.0
Selvfølgelig kan du bruke java og flash på en apple-maskin?! Jeg tror du blander Mac og iPhone, for iPhone kan ikke kjøre flash, noe som mange it-freaks gjerne hisser seg opp over.
Sitat av krJo Vis innlegg
Selvfølgelig kan du bruke java og flash på en apple-maskin?! Jeg tror du blander Mac og iPhone, for iPhone kan ikke kjøre flash, noe som mange it-freaks gjerne hisser seg opp over.
Vis hele sitatet...
Ah! Blandet der ja :P
Sitat av Claryn Vis innlegg
Jeg har aldri rørt et apple produkt, men har lest uttalige steder at Apple ikke støtter java eller flash. Jeg vet at Minecraft kjører på apple, så har ikke helt forstått det. Jeg vil si Java er på vei ut, eller egentlig ikke, fordi det kan kjøre i en browser.
Vis hele sitatet...
Minecraft Pocket Edition er kodet i C++ om jeg husker riktig.
Kilde: http://www.minecraftwiki.net/wiki/Pocket_Edition
Sist endret av Mkvarner; 11. april 2012 kl. 22:31.
Sitat av Claryn Vis innlegg
Vi vil helst slippe C++. C++ er et veldig gammelt språk og definitivt på vei ut.
Vis hele sitatet...
Sitat av Claryn Vis innlegg
Har jo vurdert Java, men fikk bort i fra det, fordi Apple ikke støtter Java, og fordi det egentlig er på vei ut..
Vis hele sitatet...
Jeg hadde droppet hele prosjektet hadde jeg vært deg, fordi spill er egentlig på vei ut.
Hvis dere trenger en til å programmere multiplayer, så har jeg en del erfaring med det (+ C#)!
Unity kan være lurt BTW!
Sist endret av AWA; 12. april 2012 kl. 00:10.
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Dere kan bruke C# i Unity også. Alt av logikk og spillmekanikk skriver du selv. Som et lite eksempel er en snutt jeg skreiv for å gjøre at en skytende turret søker rundt i omgivelsene etter en player. Dersom den får øye på player vil den rotere og sikte mot player til han enten er utenfor FOV, for langt unna eller har gjemt seg bak en vegg.

Slike ting skriver man kode for i Unity. http://pastebin.com/587SXCzT

Kode

using UnityEngine;
using System.Collections;

public enum ScanType {
	ROTATING,
	RANDOM
}

public class TurretController : MonoBehaviour {

	public float rotateSpeed = 20;
	public float lookDistance = 3;
	public float FOV = 90;
	public ScanType ScanMode;	
	float delayTime = 2;
	float elapsedTime = 0;
	
	Vector3 target = Vector3.forward;
	GameObject player;
	
	void Start () {
		player = GameObject.FindGameObjectWithTag("Player");	
	}
	
	void Update () 
	{	
		if( CanSeePlayer() && IsWithinFOV() )
			CenterOnPlayer();
		else
			ScanForPlayer();
	}
	
	void ScanForPlayer()
	{
		switch( ScanMode )
		{
		case ScanType.ROTATING:
			RotatingScan();
			break;
			
		case ScanType.RANDOM:
			RandomScan();			
			break;
			
		default:
			RotatingScan();
			break;
		}
	}
	
	void RotatingScan()
	{
		Debug.DrawRay( transform.position, transform.forward * lookDistance, Color.green );
		transform.Rotate( Vector3.up * rotateSpeed * Time.deltaTime );
	}
	
	void RandomScan()
	{
		elapsedTime += Time.deltaTime;
		
		if( elapsedTime > delayTime ) {
			elapsedTime = 0;
			
			float x = Random.Range( -10, 10);
			float y = Random.Range( -10, 10 );
			
			this.target = new Vector3( x, 0, y );
		
			Debug.Log( string.Format("Getting new scan location, {0} {1}", x, y) );
		}
		
		CenterOnTarget( this.target );
	}

	private bool IsWithinFOV() 
	{
		Vector3 playerLookAtVector = player.transform.position - transform.position;
		float angleBetween = Vector3.Angle( transform.forward, playerLookAtVector );
		
		var distance = Vector3.Distance( transform.position, player.transform.position );
		
		return (angleBetween < FOV && distance < lookDistance);
	}
	
	private void CenterOnPlayer()
	{
		Debug.DrawRay( transform.position, transform.forward * lookDistance, Color.red );
		
		var rotate = Quaternion.LookRotation( player.transform.position - transform.position );
		transform.rotation = Quaternion.Slerp( transform.rotation, rotate, 5 * Time.deltaTime );
	}
	
	private void CenterOnTarget( Vector3 target )
	{
		Debug.DrawRay( transform.position, transform.forward * lookDistance, Color.red );
		
		var rotate = Quaternion.LookRotation( target - transform.position );
		transform.rotation = Quaternion.Slerp( transform.rotation, rotate, 5 * Time.deltaTime );
	}
	
	private bool CanSeePlayer()
	{
		Vector3 playerLookAtVector = player.transform.position - transform.position;
		RaycastHit hit = new RaycastHit();
		
		if( Physics.Raycast( transform.position, playerLookAtVector, out hit, lookDistance ) )
			return hit.collider.gameObject.tag == "Player";
		
		return false;
	}
}
Nå er det Java og NXA med C# det står om.
Vet ikke mye om NXA, men er det en engine?

Hvis vi skal bruke Java, blir vi å lage vår egne lille engine..
Sitat av Claryn Vis innlegg
Har jo vurdert Java, men fikk bort i fra det, fordi Apple ikke støtter Java, og fordi det egentlig er på vei ut.. Men vi kan jo se på det og! Vi har også ganske god erfaring med Java.
Vis hele sitatet...
Dette stemmer ikke. På Mac OSX kan du bruke både Flash og JAVA. Det stemmer at du ikke kan kjøre Java applets på iPhone/iPad, men kan du forsåvidt ikke på Android eller Windows Phone heller.
Sitat av Claryn Vis innlegg
Nå er det Java og NXA med C# det står om.
Vet ikke mye om NXA, men er det en engine?

Hvis vi skal bruke Java, blir vi å lage vår egne lille engine..
Vis hele sitatet...
XNA er ikke en engine, men mer et rammeverk, det vil si at du må lage mesteparten av motoren på egenhånd.

Hvis dere skal bruke Java burde dere også ta en titt på LWJGL.org, det samme som Minecraft bruker.
Om dere ikke har noen erfaring med spill overhodet, så ville jeg prøvd meg på XNA, og startet med å lage Pong eller lignende så dere får en grunnforståelse for hvordan spill er bygget opp. Når dere har gjort dette kan dere prøve å jobbe dere videre til mer avanserte spill.

Å skulle starte på noe som skal være en blanding av Terraria og Skyrim er alt for massivt og dere kommer til å gi opp før dere er i mål. I tilegg virker det ikke som dere har den helt store forståelsen for programmering, så å lage noe så komplisert som et 3D RPG er utelukket akkurat nå.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Claryn Vis innlegg
Jeg har aldri rørt et apple produkt, men har lest uttalige steder at Apple ikke støtter java eller flash. Jeg vet at Minecraft kjører på apple, så har ikke helt forstått det. Jeg vil si Java er på vei ut, eller egentlig ikke, fordi det kan kjøre i en browser.
Vis hele sitatet...
Jeg vil si at du ikke har peiling. For det første: Flash og Java er ikke det samme, ikke i det hele tatt. Apple er vel ikke så glade i Flash, og det holder antakelig på å gå ut. Java er noe helt annet og har fortsatt tonnevis av bruksområder. Det er et lite elegant språk, men det lever for all del i beste velgående.
Frostbite 2 ?
Personlig syns jeg dere bør gå for XNA og skrive et lite 2d engine. Bare det er jobb nok. Så når dere har the basics of the basics på plass så kan dere jo begynne å legge til ting.
Etter hva det ser ut som erfarings nivået deres er på ser det ut som javascript i browser 2d spill er der dere bør starte.
Går dere hardere ut en det vil dere ende opp med null spill og alt pågangsmotet jeg ser dere har vil visne bort. Begynn enkelt er mitt forslag. HTML5 canvas med javascript vil raskt gi dere noen resultater som gir dere lyst til å fortsette og kaskje til og med fullføre.

Kaizen