Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2572
Er drittlei skole, har tenkt å begynne i jobb etter sommerferien. Går på IT & Informasjonssystemer nå, men orker ikke fortsette pga jeg klarer ikke mere data nå. Skole = data og når jeg kommer hjem er det gaming og skolearbeid på data.

Da spør jeg om det som står i topic, er det noen som har lært seg koding på egenhånd for så å fått jobb eller laget noe selv som dere har solgt/selger og lever på det?

Har tenkt å finne meg en jobb neste år og kanskje noen år fremover hvor jeg lærer meg et kodespråk som passer når jeg har fri.
Det er flere som greier det, men det er risikabelt. IT-markedet er alltid i bevegelse, så jeg ville heller satset på å komme meg på høyskole. Selv er jeg på univeristet nå, og studerer programmering. Det er kjempegøy, og jeg har lært meg teoretisk grunnlag som hjelper meg i all IT-relatert jobb som jeg aldri hadde klart på egen hånd.

Men for all del, er også en i klassen min som er selvlært, og han hadde tjent over millionen på iPhone-utvikling før han begynte. Men som sagt, det er tøft der ute, så før du hopper ut i det må du ha et produkt/en tjeneste å selge

Lykke til, med hva enn du bestemmer deg for!
Jeg har ingen utdannelse, og har heller ikke fullført videregående skolen. Har jobbet i samme firmaet spm systemutvikler siden 2006, og før det i et annet firma i 2 år. Har du spesifikke spørsmål så er det bare å fyre løs!
Det går, men det er vanskelig, og du må absolutt være en naturlig god programmerer.

Men for all del, finn deg en annen jobb og lær deg koding i noen år (men gjør ferdig skoleåret ditt). Finner du ikke en programmeringsjobb, kan det hende du finner motivasjonen til å gå tilbake til skolebenken. Det var det jeg gjorde.
Ville nok satset på mobilprogrammering, f.eks. iPhone-utvikling på siden av studiene.
Selv bruker jeg en del av fritiden min på det, men ikke blitt rik på det enda.
Hvis du skulle ha skikkelig flaks og tjene x antall millioner kan du "pensjonere" deg som student.
Sitat av Sargath Vis innlegg
Da spør jeg om det som står i topic, er det noen som har lært seg koding på egenhånd for så å fått jobb eller laget noe selv som dere har solgt/selger og lever på det?

Har tenkt å finne meg en jobb neste år og kanskje noen år fremover hvor jeg lærer meg et kodespråk som passer når jeg har fri.
Vis hele sitatet...
For programmeringsjobber generelt er man interessert i om man kan kode og ikke hva den formelle utdannelsen din er. Hvis du faktisk lærer deg å programmere står du sterkt når du vil ha en programmeringsjobb.

Det sagt, hvis du ikke eier selvdisiplin til å sose deg igjennom skolen har jeg absolutt ingen tro på at du klarer å bli en god programmerer på egen hånd. Stay in school!j
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
For programmeringsjobber generelt er man interessert i om man kan kode og ikke hva den formelle utdannelsen din er. Hvis du faktisk lærer deg å programmere står du sterkt når du vil ha en programmeringsjobb.

Det sagt, hvis du ikke eier selvdisiplin til å sose deg igjennom skolen har jeg absolutt ingen tro på at du klarer å bli en god programmerer på egen hånd. Stay in school!j
Vis hele sitatet...
Det kommer veldig ann på i denne bransjen. Jeg jobber i et av de største IT-selskapene i Norge, og der er det et absolutt minstekrav å ha en bachelor. Man bør gjerne ha en master i utgangspunktet også. Jeg vet også at det er flere av konkurrentene (samme type selskap, som driver med utvikling og konsulentvirksomhet) som har samme praksis. Det er mulig du finner en utviklerjobb, men da bør du absolutt være ekstremt god til å programmere, å ha flere andre ting å vise til - ellers vil du bli kraftig nedprioritert.

Det være sagt så er IT-bransjen fortsatt ikke mettet for folk, så det er mange som søker arbeidere ;-)
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Det sagt, hvis du ikke eier selvdisiplin til å sose deg igjennom skolen har jeg absolutt ingen tro på at du klarer å bli en god programmerer på egen hånd. Stay in school!j
Vis hele sitatet...
Du tror du kan si at de som ikke fullfører skolen har dårlig selvdisiplin?
Beklager, men det er ikke så enkelt, det finnes nok tusenvis av andre faktorer som spiller inn, og de må ikke nødvendigvis være negative.

Skole er staten sitt svar, det betyr ikke at det er den ene riktige veien. (Selv om det uten tvil er det beste alternativet for flertallet )
Sist endret av TanteSpiker; 21. februar 2011 kl. 14:41.
Sitat av byp4ss Vis innlegg
Du tror du kan si at de som ikke fullfører skolen har dårlig selvdisiplin?
Vis hele sitatet...
Tatt i betraktning hvor latterlig lite som skal til for å komme deg igjennom VGS med ståkarakterer (og jævli fraværstatistikk) så vil jeg påstå at de som ikke klarer/orker å komme seg igjennom mangler selvdisiplin ja.

Selvfølgelig finnes det mennesker som velger å gjøre andre ting enn å ta VGS, og det er noe helt annet. Hvis jeg noensinne møter en av hvor alternativet de har valgt ikke er en av følgende: snylte på foreldrene, snylte på staten eller snylte på vennene sine skal jeg ta vedkommende i hånden.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Selvfølgelig finnes det mennesker som velger å gjøre andre ting enn å ta VGS, og det er noe helt annet. Hvis jeg noensinne møter en av hvor alternativet de har valgt ikke er en av følgende: snylte på foreldrene, snylte på staten eller snylte på vennene sine skal jeg ta vedkommende i hånden.
Vis hele sitatet...
Da kan jeg se fram til et møte med deg, håper jeg! Jeg hadde en enorm fraværsstatistikk, og deltok heller lite i timer. Lekser og alt slikt ble gitt faen i, og stort sett det som jeg gjorde var å møte opp på prøver og slikt, med relativt gode karakterer tatt innsatsen i betraktning. Skolen gav meg heller lite, og jeg syntes at jeg heller kunne bruke tid på å lære meg ting på egenhånd. Det vil si at timene jeg ikke tilbrakte på skolen ble brukt til noe forholdsvis konstruktivt - programmering. Jeg kan si at jeg ikke klarte/orket, men tror ikke at jeg har en grunnleggende mangel av selvdisiplin.

Jeg vil på ingen måte anbefale metoden til andre - og det er noe jeg angrer litt på den dag i dag - men for min egen del så var ikke læremetodene til lærerne noe jeg kunne sette pris på.
Sist endret av m0b; 21. februar 2011 kl. 17:40.