Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 4405
I det siste har jeg slitt med plutselig høy ping over wifi.
Det kan gå alt fra 10 sekunder, til rundt to minutter hver gang det skjer.
Pingen skyter plutselig opp til mellom 1200-2800ms. I blant får jeg også "request timed out".

Jeg leier en sokkelleilighhet i en enebolig, og har en ORBI RBR40 i etasjen over meg, tilkoblet en forlenger av samme produsent(RBW30) som er i min etasje, ca 4 meter fra der jeg sitter. Det er den jeg er tilkoblet, og det er den jeg pinger.
Ruteren og Windows sier at tilkoblingen til både nett og forlengeren er god. Det er kun ett annet WiFi i nærheten, og det har et veldig svakt signal.

Jeg har dessverre ikke mulighet til å teste kablet, eller rettere sagt; jeg skal ha prøvd alt før jeg spør utleieren pent om jeg kan drasse med meg stasjonær pc+ tastatur og skjerm, for å potensielt sitte foran ruteren deres i flere timer.


Nettverkskorter er: Realtek RTL8821CE 802.11AC PCIe Adapter.

Jeg er tilkoblet den samme forlengeren med telefonen, hvor jeg bruker en app for å pinge:
https://apps.apple.com/us/app/networ...te/id289967115. Telefonen har ingen problemer.

Jeg har reinstallert drivere.
Jeg har lastet ned en tredjeparts brannmur og blokkert all trafikk annet enn det cmd trenger, og problemet er der fortsatt, noe som forteller meg at det ikke er et spesifikt program som forårsaker dette.

jeg har skrudd av "allow downloads from other PCs" under "delivery optimisation" i instillingene til windows update.

Jeg har skrudd av "wlan autoconfig".

Jeg har testet om det er forskjell på om jeg er koblet til 5Ghz eller 2.4Ghz

jeg har skrudd av og på alt mulig rart inne i ruterinnstilligene.

Jeg har prøvd en haug med andre ting som jeg ikke husker, jeg føler jeg har prøvd alt.

Jeg tenker at det siste jeg kan prøve er å reinstallere Windows, men noe sier meg at det ikke kommer til å ha noen effekt, da jeg kjøpte datamaskinen for to uker siden, og det var en ny Windows-installasjon da jeg fikk den.

Det er ekstremt frustrende å spille online med dette problemet, det fjerner all glede. Er det noen som har vært borti samme problem, eller har noen forslag til løsninger?



Sist endret av alexguge; 26. november 2021 kl. 21:59.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sikkert wifi som disconnecter av ein eller anna grunn. 2s er såpass lang tid at det lukter av reassossiering. Prøv tipset ixdette innlegget for å få meir detaljert oversikt, og post evt. loggen her.
Trykk ctrl+c når du er ferdig med å pinge for å få average ms.
Husker jeg slet mye med ping på WiFi for mange år siden når jeg bodde hjemme, endte opp med å kjøpe meg en strømnett adapter eller hva det heter, det gjorde susen, alt av pingspikes gikk vekk og jeg klarte å holde en stabil og god ping. Anbefalt hvis du ikke får brukt ethernet kabel.
Sist endret av rödpant3r; 26. november 2021 kl. 23:29.
Sitat av kattefjeset Vis innlegg
Husker jeg slet mye med ping på WiFi for mange år siden når jeg bodde hjemme, endte opp med å kjøpe meg en strømnett adapter eller hva det heter, det gjorde susen, alt av pingspikes gikk vekk og jeg klarte å holde en stabil og god ping. Anbefalt hvis du ikke får brukt ethernet kabel.
Vis hele sitatet...
Har vurdert en slik løsning selv, da min stasjonære PC sitter litt langt fra ruteren og jeg må bruke WiFi.

Klarer en slik strømnett-adapter å opprettholde god fart?
Potensielt mange feilkilder her men jeg støtter tanken om at feilen ikke ligger på ditt operativsystem.

Er 192.168.1.2 ditt aksesspunkt eller router i forlant av denne? Jeg går ut ifra at kun en av Orbiene deler ut lokale adresser. Kommunikasjon mellom enhetene kan i tilfellet være problemet og ikke nødvendigvis din kommunikasjon med nærmeste punkt.

Jeg lener mot tanken av at aksesspunktet endrer WiFi kanal når pingen spiker, kanskje på grunn av støy på en eller flere kanaler i 2,4 GHz 5 GHz båndene. Har du flust av naboer som opptar alt av kanaler kanskje? Her kan WiFi Analyzer være et greit verktøy for å utelukke det som problem. Ellers så kan mye annen elektronikk potensielt også lage krøll for nettverket. Jeg ville forsøkt å låse meg til 2,4 GHz og en av kanalene 1, 6 eller 11 for å utelukke dette som problem.
Sitat av Chobonella Vis innlegg
Har vurdert en slik løsning selv, da min stasjonære PC sitter litt langt fra ruteren og jeg må bruke WiFi.

Klarer en slik strømnett-adapter å opprettholde god fart?
Vis hele sitatet...
Jeg husker ikke helt hva jeg fikk opp/ned i fart med en sånn strømnett adapter, men jeg tror ikke det var noe merkbar forskjell (uten at jeg husker/eller vet helt 100%, dette kan muligens noen andre bekrefte/avkrefte). Dog var det veldig verdt det, den fikset alt av lagg og spikes for min del når jeg spilte FPS-spill og gikk egentlig aldri tilbake til WiFi igjen da det støtt og stadig var helt ubrukelig å spille på.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Sikkert wifi som disconnecter av ein eller anna grunn. 2s er såpass lang tid at det lukter av reassossiering. Prøv tipset ixdette innlegget for å få meir detaljert oversikt, og post evt. loggen her.
Vis hele sitatet...
Loggen ser ganske hektisk ut da jeg har rota rundt med dette i flere dager. På et tidspunkt flyttet jeg forlengeren litt nærmere pcen, og det så ut til å hjelpe på den plutselig høye pingen, men jeg fikk generelt dårligere tilkobling.

Logg: https://ufile.io/43hc4dso

Sitat av Wingeii Vis innlegg
Potensielt mange feilkilder her men jeg støtter tanken om at feilen ikke ligger på ditt operativsystem.

Er 192.168.1.2 ditt aksesspunkt eller router i forlant av denne? Jeg går ut ifra at kun en av Orbiene deler ut lokale adresser. Kommunikasjon mellom enhetene kan i tilfellet være problemet og ikke nødvendigvis din kommunikasjon med nærmeste punkt.

Jeg lener mot tanken av at aksesspunktet endrer WiFi kanal når pingen spiker, kanskje på grunn av støy på en eller flere kanaler i 2,4 GHz 5 GHz båndene. Har du flust av naboer som opptar alt av kanaler kanskje? Her kan WiFi Analyzer være et greit verktøy for å utelukke det som problem. Ellers så kan mye annen elektronikk potensielt også lage krøll for nettverket. Jeg ville forsøkt å låse meg til 2,4 GHz og en av kanalene 1, 6 eller 11 for å utelukke dette som problem.
Vis hele sitatet...
Som jeg skrev, så er 192.168.1.2 forlengeren jeg er koblet til, jeg har kun ett annet WiFi-nettverk(med veldig svakt signal) i umiddelbar nærhet , jeg har prøvd kun 2,4Ghz, og kun 5Ghz.
Sist endret av alexguge; 28. november 2021 kl. 11:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Oppdater driver, rapporten peiker på driverfeil. I tillegg er det litt DNS-hikke; prøv å sette DNS-server på wifi-interfacet til 1.1.1.1.