Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 5042
Hei,

Var i en alvorlig ulykke for over 5 år siden. Ble oppfordret til å søke erstatning utover varig mén. Endte opp med en gammel, grisete kjent advokat som skulle gjøre jobben etter prinsippet om "no cure no pay".

Etter flere år med rehab for å kunne etablere endelig funksjonsevne, henviste "grisen" meg til en annen adv fordi han ville gå av med pensjon.

Adv 2 forklarte meg at "grisen" ikke hadde overholdt fristen for å søke fri rettshjelp på mine vegne. Adv 2 saksøkte derfor "grisen" for "å ikke ivareta klienten interesser/ økonomiske situasjon forsvarlig".

"Grisen" ble svært fornærmet, og sendte meg faktura på ca 15.000 for det "arbeidet" han hadde lagt ned i saken.

Jeg fikk div purringer, varsler om utleggsforetning, og til slutt beslutning fra Tingretten om at leiligheten skulle tvangsselges. Jeg har sendt dokumentene til adv 2, og han har sendt meg kopi av sine tilsvar til Namsfogden, Tingretten osv.

Disse dokumentene har aldri blitt registrert hos hverken Namsfogden eller Tingretten. Jeg er ikke engang registrert med prosessfullmektig i det hele tatt.

Er det noen som kan forklare hvordan dette kan skje?

Det som begynte med at jeg ble alvorlig skadet, og ute av stand til å jobbe, har altså resultert i at leiligheten min nå er lagt ut for tvangssalg.

Jeg forstår ingenting av rettsystemet vårt, og har mistet alle tillit til advokater generelt.

Hva skal jeg gjøre?
På forhånd takk for innspill.
Jeg har ingen erfaring med din situasjon men dette høres forferdelig ut. Du får visst hjelp av en advokat der men kanskje sende varsel på førstnevnte advokat til advokatforeningen ellernoe og legg frem saken din der ?
Trur du seriøst må starte med å skille epler og bananer, skitt og kanel skal du komme deg videre.
Tvangssalget har med et pengekrav å gjøre , ikke "grisen".
Har du underveis gjort dine bestridelser om kravet ovenfor kreditorer og inkassoselskap?
Sitat av Dough Vis innlegg
Trur du seriøst må starte med å skille epler og bananer, skitt og kanel skal du komme deg videre.
Tvangssalget har med et pengekrav å gjøre , ikke "grisen".
Har du underveis gjort dine bestridelser om kravet ovenfor kreditorer og inkassoselskap?
Vis hele sitatet...
Jeg er klar over det. Kravet er selvsagt bestridt gjennom ny advokat.
No cure no pay betyr ikke at ikke advokaten skal ha betalt. Uttrykket brukes mest i søksmål i statene der advokaten har en god sak og tar betalingen først etter at saken er vunnet, og da får han en større del av kaka fra søksmålet enn ved vanlig timebetalt. Jeg har aldri hørt begrepet bli brukt i Norge før.

Har opplevd selv at advokat har sagt at han skal ta arbeidet gratis for meg men endt med å bli tilsendt kjempefaktura. Den ble forklart med at arbeidet tok lenger tid enn hva han så for seg og jeg syns det var helt fair å betale han for arbeidet han hadde gjort selvom ikke han heller løste noe for meg og jeg måtte få en ny på saken. Jeg ble sint når jeg fikk den men visste at jeg ikke kom noen vei med å nekte å betale i og med at advokaten kunne dokumentere antall timer jobbet for meg og vi ikke hadde noen skriftlig avtale på at jeg ikke skulle betale. Jeg måtte be om å få regningen splittet på nedbetaling fordi jeg ikke hadde råd til hele og det fikk jeg

Jeg skjønner at du har havnet i en forjævlig situasjon når du har fått melding om tvangssalg, men prosessen fra ubetalt faktura til tvangssalg er lang så du har hatt god tid på å betale det du skylder. Når man får en faktura kan man ikke bare legge den i skuffen i flere år fordi man er irritert på at man fikk den.

Men en skal ikke nekte for at det fins sleipe advokater for dem fins det nok av! Du kan alltids ta en telefon til tilsynsrådet for advokater om du mener han har gjort noe ulovlig eller uetisk.
Sist endret av Harek; 5. november 2021 kl. 11:23. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Harek Vis innlegg
No cure no pay betyr ikke at ikke advokaten skal ha betalt. Uttrykket brukes mest i søksmål i statene der advokaten har en god sak og tar betalingen først etter at saken er vunnet, og da får han en større del av kaka fra søksmålet enn ved vanlig timebetalt. Jeg har aldri hørt begrepet bli brukt i Norge før.

Har opplevd selv at advokat har sagt at han skal ta arbeidet gratis for meg men endt med å bli tilsendt kjempefaktura. Den ble forklart med at arbeidet tok lenger tid enn hva han så for seg og jeg syns det var helt fair å betale han for arbeidet han hadde gjort selvom ikke han heller løste noe for meg og jeg måtte få en ny på saken. Jeg ble sint når jeg fikk den men visste at jeg ikke kom noen vei med å nekte å betale i og med at advokaten kunne dokumentere antall timer jobbet for meg og vi ikke hadde noen skriftlig avtale på at jeg ikke skulle betale. Jeg måtte be om å få regningen splittet på nedbetaling fordi jeg ikke hadde råd til hele og det fikk jeg

Jeg skjønner at du har havnet i en forjævlig situasjon når du har fått melding om tvangssalg, men prosessen fra ubetalt faktura til tvangssalg er lang så du har hatt god tid på å betale det du skylder. Når man får en faktura kan man ikke bare legge den i skuffen i flere år fordi man er irritert på at man fikk den.

Men en skal ikke nekte for at det fins sleipe advokater for dem fins det nok av! Du kan alltids ta en telefon til tilsynsrådet for advokater om du mener han har gjort noe ulovlig eller uetisk.
Vis hele sitatet...
Saken er at ny adv saksøkte gammel advokat fordi han ikke hadde søkt fri rettshjelp på mine vegne innen tidsfristen. Det var først da gammel adv ble saksøkt at han begynte å sende meg fakturaer.

Fakturakravet har blitt bestridt hele veien, av ny adv. Jeg har skannet inn alt av fakturaer, varsler osv, og sendt de fortløpende.

Det spesielle er at Namsfogden/ Tingretten sier de ikke har mottatt noe fra ny adv. Jeg har jo selv fått kopier av disse dokumentene/ tilsvarerene fra ny adv.

Den eneste forklaringen jeg kan komme på, er at de har blitt borte i posten/ postgangen, men det høres veldig spesielt ut det også.
Er du sikker på at det ikke er noe du har misforstått? Det høres rart ut å saksøke noen for å ikke ha søkt om fri rettshjelp. Klage ja men saksøke? Har du ansatt den nye advokaten til å gå til privat søksmål på dine vegne mot den gamle advokaten? Det her høres ut som at du har med enda en advokat som kommer til å fakturere deg for mye arbeid.. Når tingretten og namsfogden begge ikke har mottatt noe fra den nye advokaten er det enten du som har misforstått hva advokaten snakker om eller så har du en advokat som lyver og ikke gjør jobben sin.
Noen må man følge med haukeblikk og i noen tilfeller er det bedre å gjøre jobben selv.

Ta en telefon til tilsynsrådet for advokater du! De kan se om det ligger flere klager på disse advokatene.
Sitat av Harek Vis innlegg
Er du sikker på at det ikke er noe du har misforstått? Det høres rart ut å saksøke noen for å ikke ha søkt om fri rettshjelp. Klage ja men saksøke? Har du ansatt den nye advokaten til å gå til privat søksmål på dine vegne mot den gamle advokaten? Det her høres ut som at du har med enda en advokat som kommer til å fakturere deg for mye arbeid.. Når tingretten og namsfogden begge ikke har mottatt noe fra den nye advokaten er det enten du som har misforstått hva advokaten snakker om eller så har du en advokat som lyver og ikke gjør jobben sin.
Noen må man følge med haukeblikk og i noen tilfeller er det bedre å gjøre jobben selv.

Ta en telefon til tilsynsrådet for advokater du! De kan se om det ligger flere klager på disse advokatene.
Vis hele sitatet...
Dette gjelder egentlig en større personskadeerstatningssak. Adv 1 var først inn i bildet, men trakk seg ut (vet ikke hvorfor). Han henviste meg til en annen adv han kjente. Vedkommende ringte meg og sa hun ikke kunne ta saken fordi faren hennes var bestevenn m adv 1. Adv 1 hadde ikke gjort jobben med å søke fri rettshjelp, så hun henviste meg til min nåværende adv 2.

Da jeg ikke er i jobb og fortsatt er ufør, har jeg ikke penger til å kjøre en erstatningssak uten å få fri rettshjelp gjennom forsikringen. Eneste måten jeg kan få det på, var å saksøke adv 1 for å ikke overholde tidsfristen, sa adv 2.

Kan godt hende jeg har blitt lurt, men jeg har ihvertfall ikke misforstått.
tvangssalg for et såppas lite beløp som 15 000?? og dette godtar tingretten?
Sitat av DSlhm Vis innlegg
tvangssalg for et såppas lite beløp som 15 000?? og dette godtar tingretten?
Vis hele sitatet...
Ja, 15.000 var fakturakravet, og Tingretten har godtatt inndriving av kravet ved tvangssalg av en leilighet som har takst på ca 3.4 mill. Jeg eier ikke noe annet og har ikke full jobb, så det er det eneste verdifulle jeg har.

Denne adv har møterett for høyesterett, og en rekke "prominente" kontakter i domstolene her jeg bor
Kan du ikke refinansiere boliglånet ditt for å skaffe deg disse 15k?
Sitat av supersus Vis innlegg
Ja, 15.000 var fakturakravet, og Tingretten har godtatt inndriving av kravet ved tvangssalg av en leilighet som har takst på ca 3.4 mill. Jeg eier ikke noe annet og har ikke full jobb, så det er det eneste verdifulle jeg har.

Denne adv har møterett for høyesterett, og en rekke "prominente" kontakter i domstolene her jeg bor
Vis hele sitatet...
Du har nok misforstått noe her for du blir ikke fritatt ditt ansvar for personlig gjeld ved å videreformidle din misnøye over kravet gjennom advokat.

Det er faktisk en ganske streng inkassolov i norge og hvis kravet var bestridt og fulgt opp som det skal ville det aldri gått dit det er i dag. Da ville det vært gjennom forliksråd osv. Hvis saken var sånn du fremstilte den ville kravet svært lite sannsynlig blitt gjort rettskraftig. Så her er det mer som skurrer.
Sitat av steili Vis innlegg
Kan du ikke refinansiere boliglånet ditt for å skaffe deg disse 15k?
Vis hele sitatet...
Beløpet har blitt mye høyere nå, og jeg må da betale saksomkostninger. Tipper det dreier seg om totalt 50.000.

I tillegg kan jeg bare glemme å gå videre i den egentlige skadeerstatningssaken (trafikkskade med varig mén grad på 30). Jeg har jo ikke penger til å betale for advokat når jeg ligger langt under inntektskravet for fri rettshjelp.

Ny adv har dessuten lagt ned en del arbeid i saken (selv om disse dokumentene ikke har blitt registrert i rettsystemet). Jeg har jo kopiene av alt han har gjort.

Jeg forstår at dette virker sykt, men jeg ble alvorlig skadet i ulykken, og sliter med nevrologiske lammelser i armene. Jeg hadde krav på erstatning hvis tidsfristen hadde blitt overholdt.

Sitat av Dough Vis innlegg
Du har nok misforstått noe her for du blir ikke fritatt ditt ansvar for personlig gjeld ved å videreformidle din misnøye over kravet gjennom advokat.

Det er faktisk en ganske streng inkassolov i norge og hvis kravet var bestridt og fulgt opp som det skal ville det aldri gått dit det er i dag. Da ville det vært gjennom forliksråd osv. Hvis saken var sånn du fremstilte den ville kravet svært lite sannsynlig blitt gjort rettskraftig. Så her er det mer som skurrer.
Vis hele sitatet...
Takk, det er det jeg mener. Det er noe som skurrer, men jeg vet ikke hvor. Kan opplyse om at jeg kjenner denne saken veldig godt, og jeg har ok kjennskap til jus.

Mener du at jeg skulle betalt kravet først? Og saksøke adv 1 etterpå?
Sist endret av supersus; 6. november 2021 kl. 09:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av supersus Vis innlegg



Takk, det er det jeg mener. Det er noe som skurrer, men jeg vet ikke hvor. Kan opplyse om at jeg kjenner denne saken veldig godt, og jeg har ok kjennskap til jus.

Mener du at jeg skulle betalt kravet først? Og saksøke adv 1 etterpå?
Vis hele sitatet...
Hvis du står i fare for å miste huset så er det kanskje ikke saksøking for å tilfredstille bitterheten som burde være fokus?

All inkassovirksomhet skal utøves i samsvar med god inkassoskikk. Det innebærer blant annet at et inkassobyrå skal stanse inndrivingen av et krav dersom kunden bestrider kravet. Dette gjelder ikke dersom kravet åpenbart er gyldig. Saker som er omstridt skal oversendes forliksrådet for en rettslig avgjørelse.
Vis hele sitatet...
Du sier nøyaktig ingenting om hva som er skjedd her, bare at du kjenner saken godt. Et hus går ikke ikke på tvangssalg bare fordi du ikke betaler en regning sånn uten videre. Hva skjedde med Forliksrådet?

Du må seriøst skille snørr og bart. du misterer leiligheten fordi 2 advokater krangler? Nei, du mister den fordi du ikke følger opp dine egne forpliktelser. Du må seriøst se litt mindre på amerikanske advokat-såper.
Sist endret av Dough; 6. november 2021 kl. 10:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Dough Vis innlegg
Hvis du står i fare for å miste huset så er det kanskje ikke saksøking for å tilfredstille bitterheten som burde være fokus?

Det er ikke meg, men ny adv som har saksøkt gammel adv. Jeg visste det ikke engang. Han sa han måtte gjøre det for å komme videre i erstatningssaken. Jeg stolte på at han vet best.

Du sier nøyaktig ingenting om hva som er skjedd her, bare at du kjenner saken godt. Et hus går ikke ikke på tvangssalg bare fordi du ikke betaler en regning sånn uten videre. Hva skjedde med Forliksrådet?
Vis hele sitatet...
Utleggsforetning ble avholdt uten at min nåværende adv fikk beskjed. Jeg fikk dokumentene i posten, men da var fristen for tilsvar kun 2 dager. Jeg måtte sende han dokumentene, og han bestred kravet, igjen. Det er registrert hos Namsfogden. Jeg kjenner jeg ikke orker forklare mer, men takk for oppmerksomheten.
Sitat av supersus Vis innlegg
Utleggsforetning ble avholdt uten at min nåværende adv fikk beskjed. Jeg fikk dokumentene i posten, men da var fristen for tilsvar kun 2 dager. Jeg måtte sende han dokumentene, og han bestred kravet, igjen. Det er registrert hos Namsfogden. Jeg kjenner jeg ikke orker forklare mer, men takk for oppmerksomheten.
Vis hele sitatet...
Du må virkelig begynne å ta litt mer ansvar selv. Utleggsforretning er en sak mellom deg og namsmann. Og igjen så svarer du ikke for når det er utleggsforretning er kravet allerede rettskraftig. Hvordan ble kravet rettskraftig? Namsmannen gjør ikke utleggsforretning sånn uten videre fordi noen ikke har betalt regninga til forfall.