Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1518
Er det lov å be alle uvaksinerte ansatte på en arbeidsplass om å holde seg unna pause rommet og at de ikke får lov til å være en del av mat ordningen på jobb?

Bedriften: "Uvaksinerte er en fare for de som er vaksinerte"

Mat på mann ta med selv og holde seg unna pauserommet!


Er dette helt greit eller drøyt? 🤔
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
I utgangspunktet kan en virksomhet kreve ekstratiltak for uvaksinerte, som f.eks. at de går med munnbind. Det må i så tilfelle være godt begrunnet og tjene en hensikt, som f.eks. at man jobber med pasienter som er særskilt sårbare og som trenger beskyttelse. Det høres ikke ut som det er tilfellet her.

Jeg er ikke jurist, men min vurdering er at dette kanskje ikke er et lovlig tiltak. Arbeidstilsynet skriver mer om hva bedrifter har anledning til her: https://www.arbeidstilsynet.no/tema/...-er-vaksinert/
Dette blir gjort hos oss og det synes jeg er helt innafor.
Hvis man ikke vil være med å dra lasset, så får man vaffal drite i å utgjøre en fare for andre.
Sitat av lllSDKlll Vis innlegg
Er det lov å be alle uvaksinerte ansatte på en arbeidsplass om å holde seg unna pause rommet og at de ikke får lov til å være en del av mat ordningen på jobb?
Vis hele sitatet...
Betyr "mat ordningen på jobb" at de ansatte får mat og at dette står i arbeidskontrakten eller er formalisert på annen måte?
Å segregere folk midlertidig er sikkert ikke ulovlig og det vil være lett argumentere for at dette er for å ivareta sikkerhet.
Men de bør vel tilby tilsvarende fasiliteter for de uvaksinerte. Mat, bra forhold å ta pause i o.l.
Trådstarter
6 0
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Betyr "mat ordningen på jobb" at de ansatte får mat og at dette står i arbeidskontrakten eller er formalisert på annen måte?
Å segregere folk midlertidig er sikkert ikke ulovlig og det vil være lett argumentere for at dette er for å ivareta sikkerhet.
Men de bør vel tilby tilsvarende fasiliteter for de uvaksinerte. Mat, bra forhold å ta pause i o.l.
Vis hele sitatet...
Ja og det står i arbeidskontrakten!

Maten de uvaksinerte tar med hjemmefra må de spise på stasjonen de er på 😅🤦x♂️
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av ID-Brikke Vis innlegg
Dette blir gjort hos oss og det synes jeg er helt innafor.
Hvis man ikke vil være med å dra lasset, så får man vaffal drite i å utgjøre en fare for andre.
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke personlig uenig i dette - alle som kan ta vaksinen bør ta vaksinen - men bedrifter har egentlig ingenting med ansattes helseopplysninger eller kropp å gjøre, og kan i liten grad påvirke dette hvis ikke særlige grunner taler for det.

Hvis "alle de andre" ansatte er vaksinerte så gir det ikke veldig mye verdi at en og annen uvaksinert skal forskjellsbehandles.
Nei de kan vel heller ikke kreve innsyn i helseopplysningene så vidt jeg vet.

Men hvis et utbrudd av korona kan sette hele arbeidsplassen i knestående, så skjønner jeg arbeidsgivers synspunkt her.
Trådstarter
6 0
Uvaksinerte på arbeidsplassen kan jobbe med vaksinerte ute på de foeskjellige arbeidsområdene, men måtte gud hjelpe de uvaksinerte om de nærmer seg pauserommet!!!!
Sitat av lllSDKlll Vis innlegg
Uvaksinerte på arbeidsplassen kan jobbe med vaksinerte ute på de foeskjellige arbeidsområdene, men måtte gud hjelpe de uvaksinerte om de nærmer seg pauserommet!!!!
Vis hele sitatet...
De prøver nok å gjøre det så ukomfortabelt som mulig å velge å ikke vaksinere seg.
Sett fra arbeidsgiver sitt stå sted er det vel mest praktisk om alle stiller likt.
Trådstarter
6 0
Sitat av vindaloo Vis innlegg
De prøver nok å gjøre det så ukomfortabelt som mulig å velge å ikke vaksinere seg.
Sett fra arbeidsgiver sitt stå sted er det vel mest praktisk om alle stiller likt.
Vis hele sitatet...
Virker som det et det de prøver på her ja!
Basert på informasjonen du gir så vil jeg si meg enig med Tias, hvor dette er svært tvilsomt en lovlig praksis. Ta kontakt med vernetjenesten eller fagforeningen slik de kan "formelt" undersøke lovligheten rundt disse tiltakene.

Når arbeidsgiver har satt forskjellige HMS tiltak for samme fare basert på oppholdsstedet til arbeidstaker, så skal det ha blitt utført en dokumentert risikovurdering som forsvare tiltakene (internkontrollforskriften). Denne kan du be om å få se slik at du kan forstå deres vurdering i forskjellen på smittefaren i pauserommet vs arbeidsområdet
Nå er jeg veldig kverulant her, men er det ikke bedre at de som er uvaksinerte da er de som må beskyttes? de som er vaksinert skal vel pr definisjon være beskyttet? i allefall mere en de som ikke er det.

Hos oss er det i allefall slik at de som ikke er vaksinert, får holde seg hjemme om det er noe sykdom ute og går.

Da kan man jo "straffe" de som er uvaksinert ved at de ikke kan komme på jobb når det er noe rusk ute og går, jeg vaksineres, men folk ser vel splittelsen dette lager selv når det skal være "frivillig"

heldigvis bare arbeidstaker og ikke giver, så slipper det styret her.