Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  37 8991
Heisann. Jeg har kjøpt meg et såkalt snuskjøleskap. Problemet er at strømledningen mangler. Er det noen her som klarer å lokalisere hva ledningen heter? Gjerne med en link eller et bilde. Man kan se spesifikasjoner og selve "strømhullet" på annonsen i linken under. Setter stooor pris på hjelp - er ikke så teknisk anlagt

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.h...kode=189981091
Definitivt 3 pin XLR.
Ville dog ikke tatt noe pinnekonfig for gitt.
Sitat av Dough Vis innlegg
Definitivt 3 pin XLR.
Ville dog ikke tatt noe pinnekonfig for gitt.
Vis hele sitatet...
Ok, takk. Hvor mye watt og volt bør det være på denne kabelen?
Siden det står 12VDC og 5A bakpå kjøleskapet så er det det du må ligge på.
Ja du må ha psu ikke bare kabel som Amazon over.
Sitat av Dough Vis innlegg
Ja du må ha psu ikke bare kabel som Amazon over.
Vis hele sitatet...
I Amazon-lenken er det en strømforsyning som gir 12v, det eneste som ikke er avbildet er 230v apparatkabel, som ser ut til å være samme type som til vanlig PC/lap-top lader.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Uenig i at ledningen i lenken fungerer, ettersom det på bildene til trådstarter ser ut til å være en rund kontakt

EDIT: Nevermind, jeg tror nok jeg misforstod konteksten til innlegget ditt. Du besvarer de siste innleggene før ditt, og ikke trådstarters første innlegg.
Sist endret av Tysteren; 5. august 2021 kl. 21:31.
Sitat av BlueGrot Vis innlegg
Siden det står 12VDC og 5A bakpå kjøleskapet så er det det du må ligge på.
Vis hele sitatet...
Gjør ingenting om den tåler mer enn 5 A, det gjør den bare dyrere. Og blir ikke like varm.
Har prøvd å søke litt rundt dette nå, men det eneste jeg får opp når jeg søker XLR-kabel så er det kun sånne lydkabler.. XLR-jack, XLR-XLR, XLR-usb osv.. Hva trenger jeg i andre enden? XLR til hvilken ende? Beklager for dumme spørsmål :-/
Sitat av HillerenJ Vis innlegg
Har prøvd å søke litt rundt dette nå, men det eneste jeg får opp når jeg søker XLR-kabel så er det kun sånne lydkabler.. XLR-jack, XLR-XLR, XLR-usb osv.. Hva trenger jeg i andre enden? XLR til hvilken ende? Beklager for dumme spørsmål :-/
Vis hele sitatet...
Pussig, for jeg fant mye på Google. Dette var mitt første søk: https://www.google.com/search?client...r+power+supply
Sitat av HillerenJ Vis innlegg
Har prøvd å søke litt rundt dette nå, men det eneste jeg får opp når jeg søker XLR-kabel så er det kun sånne lydkabler.. XLR-jack, XLR-XLR, XLR-usb osv.. Hva trenger jeg i andre enden? XLR til hvilken ende? Beklager for dumme spørsmål :-/
Vis hele sitatet...
Jeg søkte bare etter "XLR Power Adapter", forhåpentligvis finner du noe som funker
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Pussig, for jeg fant mye på Google. Dette var mitt første søk: https://www.google.com/search?client...r+power+supply
Vis hele sitatet...
Ja, se der ja! Ser at mange av de koster over 1500,- blir litt i dyreste laget til et kjøleskap som koster en tusenlapp.. vil denne funke tror du? Eller er ledningen for tynn? Er bare et minikjøleskap.

https://m.thomannmusic.no/doepfer_sc...yABEgL0X_D_BwE
Sitat av HillerenJ Vis innlegg
Ja, se der ja! Ser at mange av de koster over 1500,- blir litt i dyreste laget til et kjøleskap som koster en tusenlapp.. vil denne funke tror du? Eller er ledningen for tynn? Er bare et minikjøleskap.

https://m.thomannmusic.no/doepfer_sc...yABEgL0X_D_BwE
Vis hele sitatet...
Nei, du må ha en strømforsyning som klarer å levere minimum 5 amper ved 12v, den du har funnet leverer maks 600milli-ampere ved 12v.
Sist endret av Veggen; 7. august 2021 kl. 13:56.
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Nei, du må ha en strømforsyning som klarer å levere minimum 5 amper ved 12v, den du har funnet leverer maks 600milli amere ved 12v.
Vis hele sitatet...
Ok, takk for svar!

Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Nei, du må ha en strømforsyning som klarer å levere minimum 5 amper ved 12v, den du har funnet leverer maks 600milli amere ved 12v.
Vis hele sitatet...
Forresten.. fant en som leverte 5 amper ved 24v. Det vil ikke fungere?
Sist endret av HillerenJ; 6. august 2021 kl. 03:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av HillerenJ Vis innlegg
Ok, takk for svar!



Forresten.. fant en som leverte 5 amper ved 24v. Det vil ikke fungere?
Vis hele sitatet...

Hadde ikke doblet spenningen litt variasjon går som regel greit men ikke en dobling
Hva er feil med den første fra Amazon?
Sitat av Dough Vis innlegg
Hva er feil med den første fra Amazon?
Vis hele sitatet...
Tror ikke det er store feilen, annet enn at den har US plugg. Men det ser jo ut til at det bare er å bytte den biten med en ordinær "pc kabel" eller apparatledning. Den klarer å lever 12v8A.
Sitat av HillerenJ Vis innlegg
Forresten.. fant en som leverte 5 amper ved 24v. Det vil ikke fungere?
Vis hele sitatet...
Tenk på strømstyrke (ampère) som mengden vann som kan renne gjennom en slange. Tenk på spenning (volt) som trykket, altså hvor langt strålen spruter. Tenk på motstand (ohm) som summen av alt som bremser vannet ditt.

La oss nå forestille oss et gammeldags vannhjul i en elv. Vannhjulet er dingsen din som har en motstand, elva er strømforsyninga di. Et stort vannhjul trenger mye vann for å gå rundt (mye strøm), et lite vannhjul krever mindre. Hvis det renner nok vann i elva kan vi godt ha både store og små vannhjul, men de vil begge gå med normal hastighet - strømforsyninga har kapasitet nok til å holde flere dingser gående. Hvis det renner for lite vann i elva vil det kanskje ikke være nok vann der til å drive det store hjulet, men et lite kan vi holde i drift med en liten bekk. Om vi derimot dobler størrelsen på elva vår, men holder hastigheten på vannet konstant, så vil ikke mer vann gå gjennom vannhjulene våre. Vi har mer vann som kan brukes til flere og større vannhjul - ja. Men det er ikke som om mer vann skuffes opp av vannhjulet vårt bare fordi elva er diger.

La oss nå skru opp hastigheten på vannet - øke spenninga i steden! Dersom vannet renner fortere vil mer vann tvings forbi vannhjulet og hjulet går raskere. For mye fart og vannhjulet går i fillebiter. I tillegg kan vannet finne på å ta andre veier enn vi hadde tiltenkt, grave vekk fundamentet til kvernhuset, ødelegge demningen eller lignende. Det kan vi tenke på som en kortslutning. Bemerk at det kan skje selv om føringa i elva er veldig beskjeden; kommer lite vann med høy hastighet vil det fortsatt havne andre steder enn du hadde sett for deg.

Det som vil skje om du måker 24V inn på noe som forventer 12V er at dingsen din plutselig er kapabel til å trekke mer strøm. Mer enn 5A. Hva som ryker vet jeg ikke. Kanskje vil noe kortslutte inni dingsen som krever strøm. Kanskje vil den trekke så mye strøm at noe smelter eller tar fyr. Kanskje vil strømforsyninga overbelastes og gå i stykker når den forsøker å levere mer enn den klarer.

Ikke prøv å gi elektriske apparater dobbelt så høy spenning som de forventer å motta. Dårlig idé. Om strømforsyninga di kan levere mer strøm gjør imidlertid ingenting; den vil da bare være utsatt for en mer beskjeden last.
Sist endret av Myoxocephalus; 6. august 2021 kl. 15:40.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Tror ikke det er store feilen, annet enn at den har US plugg. Men det ser jo ut til at det bare er å bytte den biten med en ordinær "pc kabel" eller apparatledning. Den klarer å lever 12v8A.
Vis hele sitatet...
Mener du US veggkontakt? Det kan du IKKE gjøre. USA har 120V på nettet sitt, så hvis du plugger den inn i vårt 230V så er du heldig hvis den bare smelter. Et unntak er det hvis strømforsyningen er laget for flere spenninger, feks hvis den er merket 110-230V så går det. Elektrovare lønner seg alltid å kjøpe i Europa for å slippe slikt spenningsrot.
Sitat av EvilSink Vis innlegg
Ser ut som XLR? Se denne for eksempel: https://www.amazon.com/XLR-Power-Sup.../dp/B019N9EOI2.
Vis hele sitatet...
Ser jo nå at denne har 4 pin XLR.
Da kan du like gjerne kjøpe PSU uavhengig av terminering å lodde på XLR.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Tror ikke det er store feilen, annet enn at den har US plugg. Men det ser jo ut til at det bare er å bytte den biten med en ordinær "pc kabel" eller apparatledning. Den klarer å lever 12v8A.
Vis hele sitatet...

Selve adapteren er helt vanlig, de fleste har apparatkabel c13 (Eurokabel) liggende eller er ganske lette å få tak i
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Mener du US veggkontakt? Det kan du IKKE gjøre. USA har 120V på nettet sitt, så hvis du plugger den inn i vårt 230V så er du heldig hvis den bare smelter. Et unntak er det hvis strømforsyningen er laget for flere spenninger, feks hvis den er merket 110-230V så går det. Elektrovare lønner seg alltid å kjøpe i Europa for å slippe slikt spenningsrot.
Vis hele sitatet...

Den første lenken til amazon lenker til en PSU med 240v inn og 12v ut. Dersom folk tok seg tid til å faktisk lese tråder i stedet for å bare svare på måfå så slipper TS å bli ytterligere forvirret.
Sitat av BlueGrot Vis innlegg
Den første lenken til amazon lenker til en PSU med 240v inn og 12v ut. Dersom folk tok seg tid til å faktisk lese tråder i stedet for å bare svare på måfå så slipper TS å bli ytterligere forvirret.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke sett på linken. Jeg svarer på det som ble skrevet i tråden. Så det med måfå kan du bare glemme.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Jeg har ikke sett på linken. Jeg svarer på det som ble skrevet i tråden. Så det med måfå kan du bare glemme.
Vis hele sitatet...


Kan gjerne være med på at dersom man ikke leser linken så er det også å svare på måfå
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Jeg har ikke sett på linken. Jeg svarer på det som ble skrevet i tråden. Så det med måfå kan du bare glemme.
Vis hele sitatet...
Lese lenker inngår i å lese tråden. Men for å gjøre det enkelt her:
  • Female XLR connector (4-pin)
  • 12 Volts output, at over 8.5 Amps
  • 100-240V input, 50Hz or 60Hz
  • Includes 3ft, 3-prong outlet cord for North America
Hverken spenning eller nettfrekvens er et problem. Altså er det bare å sette inn en annen kabel og det vil funke. Egentlig er det litt rart at ingen av dere opedanter har nevnt det med forskjellig nettfrekvens før nå, for det kan være minst like nasty som feil spenning.
Sist endret av Myoxocephalus; 6. august 2021 kl. 20:47.
Er du sikker? Det er primært trafoer som bryr seg om slikt, og hvem bruker vel det i dag? Og hvor ille kan det bli i praksis? Man risikerer at kjernen går i metning og bare kan levere 5/6 av merkeeffekt, dette vil vel gi et spenningsfall ut. Hva annet kan skje?
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Lese lenker inngår i å lese tråden. Men for å gjøre det enkelt her:
  • Female XLR connector (4-pin)
  • 12 Volts output, at over 8.5 Amps
  • 100-240V input, 50Hz or 60Hz
  • Includes 3ft, 3-prong outlet cord for North America
Hverken spenning eller nettfrekvens er et problem. Altså er det bare å sette inn en annen kabel og det vil funke. Egentlig er det litt rart at ingen av dere opedanter har nevnt det med forskjellig nettfrekvens før nå, for det kan være minst like nasty som feil spenning.
Vis hele sitatet...
Siden den har 4-pin XLR og kjøleskapet har 3-pin så må XLR uansett byttes og TS kan da egentlig kjøpe hva som helst. 3 og 4 pin er ikke kompatible.

https://www.kjell.com/no/produkter/l...n-svart-p67249
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Mener du US veggkontakt? Det kan du IKKE gjøre. USA har 120V på nettet sitt, så hvis du plugger den inn i vårt 230V så er du heldig hvis den bare smelter. Et unntak er det hvis strømforsyningen er laget for flere spenninger, feks hvis den er merket 110-230V så går det. Elektrovare lønner seg alltid å kjøpe i Europa for å slippe slikt spenningsrot.
Vis hele sitatet...
På amazon står den listet som maks opp til 240v så det skal gå helt fint. Null stress.

Sitat av Dough Vis innlegg
Siden den har 4-pin XLR og kjøleskapet har 3-pin så må XLR uansett byttes og TS kan da egentlig kjøpe hva som helst. 3 og 4 pin er ikke kompatible.

https://www.kjell.com/no/produkter/l...n-svart-p67249
Vis hele sitatet...
Godt observert. Overså ant pins.
Sist endret av _abc_; 6. august 2021 kl. 21:22. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Dough Vis innlegg
Siden den har 4-pin XLR og kjøleskapet har 3-pin så må XLR uansett byttes og TS kan da egentlig kjøpe hva som helst. 3 og 4 pin er ikke kompatible.

https://www.kjell.com/no/produkter/l...n-svart-p67249
Vis hele sitatet...
Godt poeng, bra du understrekte det.
Selvom TS finner 3-pin så blir det rullett om den er terminert likt i begge ender. Like greit å bare satse på å lodde.

PSU

XLR
Tusen takk for alle svar. Lærer noe hver dag hæ?

Om jeg forstår riktig nå så vil det lureste være å kjøpe en slik:

https://www.kjell.com/no/produkter/e...4676d0ab7876d7

Og deretter lodde på en slik:

https://www.kjell.com/no/produkter/l...71fb84b9f984c2

Stemmer dette?
Sitat av HillerenJ Vis innlegg
Tusen takk for alle svar. Lærer noe hver dag hæ?

Om jeg forstår riktig nå så vil det lureste være å kjøpe en slik:

https://www.kjell.com/no/produkter/e...4676d0ab7876d7

Og deretter lodde på en slik:

https://www.kjell.com/no/produkter/l...71fb84b9f984c2

Stemmer dette?
Vis hele sitatet...
Jeg mener det er et godt alternativ. Finner sikkert billigere strømforsyninger også, det var mest et eksempel.

Du trenger fortsatt å få pinnene riktig med + og -. Kan være lurt å skru opp å sjekke. Det er jo også et alternativ å droppe hele XLR-greia å bare koble det rett på.
Sitat av Dough Vis innlegg
Selvom TS finner 3-pin så blir det rullett om den er terminert likt i begge ender. Like greit å bare satse på å lodde.

PSU

XLR
Vis hele sitatet...
Oftere enn ikke så er pinout vist enten på forpakning eller plugg, så helt russisk rulett er det ikke og de er også som regel til å skru av å fikse pinout selv
Sitat av Dough Vis innlegg
Jeg mener det er et godt alternativ. Finner sikkert billigere strømforsyninger også, det var mest et eksempel.

Du trenger fortsatt å få pinnene riktig med + og -. Kan være lurt å skru opp å sjekke. Det er jo også et alternativ å droppe hele XLR-greia å bare koble det rett på.
Vis hele sitatet...
Bare koble rett på? Hva mener du med det?
Sitat av HillerenJ Vis innlegg
Bare koble rett på? Hva mener du med det?
Vis hele sitatet...
XLR-kontakta på kjøleskapet sitter med 2 skruer. Av med den, klipp og sette sammen med strømforsyning, + og -. Ferdig.

Wago eller gammeldags sukkerbit
og du slipper lodding.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Trådstarter
88 4
Oppdatering; Gjorde som «Dough» over her forklarte meg. Kjøpte de to produktene og loddet de sammen. Fungerer utmerket!