Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  34 7167
Er det noen her som vet hvor mye det koster å importere småting fra f.eks Kina nå etter at 350 kroners grensen er opphevet?
Den er bare opphevet for næringsmidler.
Første april blir den opphevet for andre varer.

Edit: jeg tok feil, det er flere varer. Sakset fra toll.no
Jeg vet ikke hvem varer som har særavgift

Fra 1. januar 2020 blir toll- og avgiftsfritaket på varer under 350 kroner fjernet for alle næringsmidler og varer som har særavgift. Dette betyr at du må betale merverdiavgift og eventuell toll og særavgift fra første krone for varer som defineres som næringsmidler, særavgiftsbelagte eller restriksjonsbelagte.
Sist endret av Oprah; 5. februar 2020 kl. 21:07.
Jeg betalte 150,- i fortollingsgebyr.
Som Oprah sier er det ikke før 1. april 350 kronersgrensa bli opphevet.

Jeg vil anta at ekstrakostnadene blir omtrent som hvis du kjøper noe til over 350 kr i dag. Du må betale 25% ekstra i mva, pluss fortollingsgebyr til de som frakter varen. Posten tar i dag 149 kroner i fortollingsgebyr.
Så hvis du f.eks. kjøper en vare til 100 kr etter 1. april, må du betale 100 + 25 + 149 = 274 kr.
Hva er riktig?

Gå bananas hos feks Real Leaf innen 1 april?
Hva som er riktig?
Toll.no
Jeg har mottatt varer nå i 2020 uten å betale noe, det er 1. april som gjelder for kinavarer. Hvis det ikke haster og du ikke rekker å få det før 1. april, så ville jeg eventuelt ha ventet til det kommer på plass en bedre løsning slik at du slipper fortollingsgebyret.

Fra et intervju med storingets finansavdeling "Samtidig som 350-kroner grensen skal avvikles foreslår finansdepartementet å forenkle fortolling av varer kjøpt fra utlandet."

Så det er vel bare et spørsmål om tid før de fleste utenlandske nettbutikker får på plass et system hvor du betaler moms ved kjøp og slipper å betale fortollingsgebyr. Slikt som sider som Amazon, Ebay, Zalando allerede har i dag.
Sitat av HuskaIkke Vis innlegg
Jeg har mottatt varer nå i 2020 uten å betale noe, det er 1. april som gjelder for kinavarer. Hvis det ikke haster og du ikke rekker å få det før 1. april, så ville jeg eventuelt ha ventet til det kommer på plass en bedre løsning slik at du slipper fortollingsgebyret.

Fra et intervju med storingets finansavdeling "Samtidig som 350-kroner grensen skal avvikles foreslår finansdepartementet å forenkle fortolling av varer kjøpt fra utlandet."

Så det er vel bare et spørsmål om tid før de fleste utenlandske nettbutikker får på plass et system hvor du betaler moms ved kjøp og slipper å betale fortollingsgebyr. Slikt som sider som Amazon, Ebay, Zalando allerede har i dag.
Vis hele sitatet...
Det er bare noen få varer på ebay som fortolles med det samme og for min del har det bare skjedd for varer fra USA. Jeg tviler på at Kina som tilbyr fri frakt, orker å styre med dette pga et land som Norge..
Det er allerede begynt å bli for sent å bestille fra Kina. Jeg har bestillt 2 varer som kan komme i april og mai, så jeg er spent på hva som skjer.

Fra USA og England bruker dem noe som heter Global Shipping Centre, kanskje dem kan begynne med det også fra østen?
Jeg finner ingenting om innføring av nye avgifter 1. April på toll.no, har noen kilder?
Slik jeg tolker teksten gjelder fortolling kun på næringsmidler (godis, kosttilskudd, "alt som kan konsumeres av mennesker")
og varer med særavgift. Finner ingen liste som spesifiserer hvilke varer dette er, men kan ikke skjønne at det gjelder småting fra ebay og Kina? Har noen link til denne lista?
Sitat av Slafs Vis innlegg
Jeg finner ingenting om innføring av nye avgifter 1. April på toll.no, har noen kilder?
Slik jeg tolker teksten gjelder fortolling kun på næringsmidler (godis, kosttilskudd, "alt som kan konsumeres av mennesker")
og varer med særavgift. Finner ingen liste som spesifiserer hvilke varer dette er, men kan ikke skjønne at det gjelder småting fra ebay og Kina? Har noen link til denne lista?
Vis hele sitatet...
Jeg vet at det tidligere har vert ekstra fortolling på bl.a fottøy og klær, så muligens er det dette de mener med særavgifter, dvs at det kun gjelder spesielle varegrupper.
Sitat av Slafs Vis innlegg
Jeg finner ingenting om innføring av nye avgifter 1. April på toll.no, har noen kilder?
Slik jeg tolker teksten gjelder fortolling kun på næringsmidler (godis, kosttilskudd, "alt som kan konsumeres av mennesker")
og varer med særavgift. Finner ingen liste som spesifiserer hvilke varer dette er, men kan ikke skjønne at det gjelder småting fra ebay og Kina? Har noen link til denne lista?
Vis hele sitatet...
https://www.toll.no/no/netthandel/

Alle andre varer slik som eksempelvis klær eller elektronikk, beholder toll- og avgiftsfritaket under 350 kroner frem til 1. april 2020. Det betyr at du foreløpig slipper å betale toll og merverdiavgift på disse varene hvis varesendingen har en verdi inkludert frakt og forsikring på under 350 kroner.
Vis hele sitatet...
Sist endret av RayMonk; 6. februar 2020 kl. 16:06.
Sitat av lorentz Vis innlegg
Det er bare noen få varer på ebay som fortolles med det samme og for min del har det bare skjedd for varer fra USA. Jeg tviler på at Kina som tilbyr fri frakt, orker å styre med dette pga et land som Norge..
Vis hele sitatet...
Du betaler blant annet MVA og toll med en gang dersom du handler på Amazon.

Men med tanke på at hele EU skal innføre disse reglene innen 2021 så er det rimelig sikkert at de største kinasidene blir å innføre dette.

EU har også innført at det skal bli enklere for nettbutikker å betale inn MVA.
Sist endret av HuskaIkke; 6. februar 2020 kl. 23:53.
Sitat av Slafs Vis innlegg
Jeg finner ingenting om innføring av nye avgifter 1. April på toll.no, har noen kilder?
Slik jeg tolker teksten gjelder fortolling kun på næringsmidler (godis, kosttilskudd, "alt som kan konsumeres av mennesker")
og varer med særavgift. Finner ingen liste som spesifiserer hvilke varer dette er, men kan ikke skjønne at det gjelder småting fra ebay og Kina? Har noen link til denne lista?
Vis hele sitatet...
særavgiftsforskriften

Slik jeg forstår det så er kinavarer good to go, mens alkohol, tobakk, teknisk sprit m.m har særavgift.
Sist endret av Oprah; 7. februar 2020 kl. 00:01.
Hei.
Er det slik at jeg kun betaler 25% mva på klær, uten andre avgifter fra utlandet?
Nei. Du må betale toll, MVA og et gebyr til firmaet som utfører fortollingen.

Sitat av Dr. fungitumb Vis innlegg
Nei. Du må betale toll, MVA og et gebyr til firmaet som utfører fortollingen.

Vis hele sitatet...
Fra og med 1. april fjernes toll på klær inntil 3000kr. Så da må du kun betale MVA og eventuelt gebyr for fortolling på sider som ikke allerede har dette inkludert i prisen.
Sist endret av HuskaIkke; 9. februar 2020 kl. 18:28.
What? Var ikke hele argumentet for å fjerne 350 kroners grensen, at utenlandske butikker ikke skulle ha en fordel i det norske markedet.

Hvordan kan det ha seg at det er "fritt frem" på klær?
Det må du spørre regjeringen om.
Sist endret av ivar_oslo; 10. februar 2020 kl. 00:48. Grunn: Staveleif
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Hele argumentet om å "verne norske bedrifter" er vel tidvis suspekt uansett, det er ganske mye som rett og slett ikke blir importert (for ikke å nevne produsert) av disse.
Sitat av robhol Vis innlegg
Hele argumentet om å "verne norske bedrifter" er vel tidvis suspekt uansett, det er ganske mye som rett og slett ikke blir importert (for ikke å nevne produsert) av disse.
Vis hele sitatet...
Helt enig. Bare prøv å ha elektronikk som hobby, det er ingen norske bedrifter (som jeg vet om) som selger slikt til private. Bare prøv å bestille en BC547 eller en 74HC154, du kommer ikke langt. Fotoutstyr får en kjøpt, men små duppetitter som filtre o.l. er så SVINdyrt at det er billigere å bestille fra Kina selv med post-gebyret. Det ender vel med at jeg må sette ned tempoet på hobbyene mine. Huff....
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Helt enig. Bare prøv å ha elektronikk som hobby, det er ingen norske bedrifter (som jeg vet om) som selger slikt til private. Bare prøv å bestille en BC547 eller en 74HC154, du kommer ikke langt. Fotoutstyr får en kjøpt, men små duppetitter som filtre o.l. er så SVINdyrt at det er billigere å bestille fra Kina selv med post-gebyret. Det ender vel med at jeg må sette ned tempoet på hobbyene mine. Huff....
Vis hele sitatet...
Tja, om du bestiller litt mer enn en og en ting så er det ikke så galt i norge heller. Hoved kosten ligger i frakt så lenge det er små bestillinger.

https://www.elfadistrelec.no/search?q=BC547
https://www.elfadistrelec.no/search?q=74HC154
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg bestilte fra Kina til omtrent 500kr i januar. Jeg har fått alle pakkene og betalte ingen toll o.l.
Det begynner 1ste april. Selv fikk jeg gjennom et speilreflekskamera til 4000 kr fra Japan uten moms forrige uke.
Sitat av Quellstid Vis innlegg
Jeg bestilte fra Kina til omtrent 500kr i januar. Jeg har fått alle pakkene og betalte ingen toll o.l.
Vis hele sitatet...
Gjorde det samme, bare mye høyere sum.
Tror jeg bestilte for nærmere 3000 tilsammen på wish.
Null toll, kun produktet + levering.
Kjøpte kreatin og vitaminer fra myprotein.com.
Kosta litt over 300 kr, men fortollingsgebyret (fastpris) fra posten var 299kr(!)
Så kom moms i tillegg..
Helt sinnsykt dyrt spør du meg, skjønner ikke logikken for den prisen.
Logikken er enkel. Markedet for brev har falt drastisk og truer postens grunnlag. Heldigvis har de nesten monopol og kan skru opp prisen. Noe de velger å gjøre akkurat nå så nye tollregler umerkelig tar skylda.
Sitat av mann Vis innlegg
Kjøpte kreatin og vitaminer fra myprotein.com.
Kosta litt over 300 kr, men fortollingsgebyret (fastpris) fra posten var 299kr(!)
Så kom moms i tillegg..
Helt sinnsykt dyrt spør du meg, skjønner ikke logikken for den prisen.
Vis hele sitatet...
Dette gjelder kun på mat, drikke og kostilskudd (næringsmidler). Da er gebyret på 299kr, og dette trådte i kraft 1. januar. Men på småpakker er det fortsatt 1.april.
Dersom man skal kjøpe noe fra USA og ønsker å unngå disse gebyrene, så kan man bruke Jetcarrier. Der kan man attpåtil bestille sjøfrakt for tyngre pakker og dette firmaet belaster kunden kun med porto og moms..
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Nå har Ebay inkludert norsk moms på alle varer, så du risikerer ikke å få fortollingsgebyr når det ankommer Norge.
https://export.ebay.com/en/seller-up...norwegian-vat/
Uvaksinert 👍
Bare ikke bestill kosttilskudd eller noe slikt for det tilkommer norsk mva og gebyr uansett om ebay har lagt på.
Gjelder det ebay.de også? Kan ikke se noe om moms på varene der. Bestiller mye fra Tyskland.
Uvaksinert 👍
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Gjelder det ebay.de også? Kan ikke se noe om moms på varene der. Bestiller mye fra Tyskland.
Vis hele sitatet...
Tror det, mener jeg så en post om noen som hadde bestilt noe vitaminer derfra og fått dobbel mva og fortollingsgebyr
▼ ... over et år senere ... ▼
Må jeg betale import gebyret før jeg mottar varen?
Du betaler på postkontoret når du henter pakken.