Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1884
https://no.pinterest.com/pin/513832638710790550/
Det virker som om at dette er verdens beste høytaller. Hva tror du? Hadde jeg bare vært millionær
jeg tror nei.
Flere elementer i en høyttaler batyr bare høyere lyd, ikke bedre lyd. Den høyttaleren passer vel best i et konsertlokate eller en idrettshall.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Flere elementer i en høyttaler batyr bare høyere lyd, ikke bedre lyd. Den høyttaleren passer vel best i et konsertlokate eller en idrettshall.
Vis hele sitatet...
Ikke nødvendigvis, mange i HiFi miljøet har slått ring rundt det som kalles basstårn for eks.


Eller idioten i PS Audio sitt dipol system

https://www.pinterest.se/amp/pin/294563631872605755/

Uten specs osv så blir det veeldig vanskelig å konkludere verken den ene eller den andre veien
Mhm, basstårn 40 4" equals 160" pluss 4 12" eller a big ass 48". Jeg tror det er det. Hvor mange watt tror du den trenger? Haha
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Flere elementer i en høyttaler batyr bare høyere lyd, ikke bedre lyd. Den høyttaleren passer vel best i et konsertlokate eller en idrettshall.
Vis hele sitatet...
Det du ser er ikke nødvendigvis representativt for hva du hører.
McIntosh sine forsterkere og høyttalere er blant det beste man
får på markedet. De som lager disse har stålpeiling.

Men det koster flesk, naturligvis.
Mhm, må nok være millionær ^_^
Stor eller liten.. så lenge jeg føler lyden inni meg spiller det liten rolle. Er av typen som elsker max bass. Typ hjertestans / slag i ryggen bass, det kaller jeg kos!
Sitat av Middleman2027 Vis innlegg
Mhm, basstårn 40 4" equals 160" pluss 4 12" eller a big ass 48". Jeg tror det er det. Hvor mange watt tror du den trenger? Haha
Vis hele sitatet...
https://youtu.be/wuYNaajk2YE

Det kommer jo helt an på hvor lette elementene er da. Men poenget med flere elementer som dette er jo i litt større stuer hvor man prøver å fylle hele rommet med den samme lyden uten klang osv
Poenget med mange element ove hverandre er gjerne å lage ett 'line array' som gjør at en får mer spredning høyre og venstre foran høyttaleren. Samt å øke volumet.

Finnes masse slikt som ikke er så dyrt. Bygget noe slikt selv for ett par år siden til PA bruk (SLA pro med 4*6.5" og 4xdiskant horn, god lyd og ekstremt lettdrevet)
Trenger ikke være millionær for å kjøpe de der. XRT28 har jeg sett gå for så lavt som 5000$ i litt shabby tilstand.

Hva som er "verdens beste høyttalere" er vanskelig å si, da de fleste har ulike preferanser om hvordan de ønsker å oppleve lyden.
Noen vil ha mye bass & punch, noen vil ha nøytral lyd, noen vil ha varm lyd, noen vil ha detaljert lyd osv.

Mitt tips er å dra innom forhandlere eller hifi messer å høre på høyttalere før man kjøper. Enkelte forhandlere er villige til å la deg låne med hjem slik at du kan høre hvordan de høres ut i rommet du har tenkt å ha de i, og med din egen forsterker.

Selv falt jeg veldig for høyttalere fra Audiovector, da de spiller veldig dynamisk, detaljert og med bra punch. Akkurat slik jeg personlig vil ha det.

Riktig valg av forsterker har vel så mye å si, og disse må oftest matches opp mot hvilke høyttalere man går for.
Ser for meg bare ut som et eneste stort kamfilter.