Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 6669
Anonym bruker
"Sjuk Falk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
1. Velger å poste anonymt da jeg kjenner flere her IRL.

2. Er fullstendig klar over at freak ikke er et lege/medisinforum, men er egentlig bare ute etter erfaringer.

Så, til selve tråden.
Nylig blitt utredet for ADHD/ADD og fått ritalin. Snakket med Psyk som sa alle må uansett starte på Ritalin, siden det har myndighetene bestemt.

Har seff vært litt dum og lest mye om dette på blant annet freak, men tenkte jeg uansett skal gi Ritalin et ærlig forsøk, er jo flere som går på det og det fungerer fint for de.

Forsøkte få litt ut av psyk hvilke erfaringer han har gjort seg også, men han var egentlig mest opptatt av å fortelle om bivirkningene jeg måtte være klar over.

Greit nok.
Så nå har jeg gått på Ritalinen i 1 uke, hvor jeg fra dag 6 økte til to tabletter, en om morning 20mg og en lunch 20mg.

Effekten har vært: mer våken, ryggsmerte nesten borte.
Merket lite til ekstra fokus, dog noe blir det jo av å være våken kontra trøtt og daff hele tiden.
Om ikke annet er dette bedre enn ingenting.

Lite bivirkninger enda også, noe trykk i hodet, litt surrete til tider, spesielt etter overlapp på dose2. Kjent litt til en kvalme, men ingenting har vært direkte problematisk.

Så, til selve spørsmålet. Har som sagt fått litt inntrykk av at de fleste her anbefaler aduvanz.
Så, er jo spørsmålet om gresset faktisk er grønnere på andre siden. Leser litt at en fordel med aduvanz er jo en tablett om morningen, slipper redosere (ja jeg vet man kan bruke concerta).

Andre er at jeg leser aduvanz vistnok skal virke mer på motivasjonen, dog er usikker på om det faktisk er tilfelle.

Hva er dine erfaringer med å bytte fra Ritalin til Aduvanz?
Eventuelt får man bytte tilbake igjen dersom aduvanz faktisk fungerer dårligere?

Skal prate med psyk om en halv ukes tid for oppfølging, så tenkte det var greit å ta med meg litt erfaringer også da jeg her ganske ny på dette og har begrenset med kunnskap om temaet.
Anonym bruker
"Bekymret Villsvin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Startet først med ritalin som deg hvor jeg også doserte 2 kapsler om dagen men gikk over til aduvanz pågrunn av bivirkningene. Aduvanz er ikke for meg helt uten bivirkninger det heller, men mye mer håndterlig enn det var på ritalin. Var snakk om mye kvalme, hodepine, hjertebank, heftig kræsj på kveldene og økt depresjon.

Jeg synes motivasjonen og konsentrasjonen var mye bedre på ritalin enn på aduvanz, man fikk litt tunnelsyn og det var enklere både å starte og komme igjennom tildels kjedelig oppgaver på ritalin enn det er på aduvanz.

Jeg synes at effekten er mye mer subtil på aduvanz enn på ritalin, av og til lurer jeg på om jeg faktisk har husket og ta kapselen siden effekten ikke alltid er helt obvious. Ritalin derimot føles mye mer påtvunget og mekanisk og opplevdes for min del litt mer rus-aktig om det gir mening.

Mange foretrekker effektene på ritalin over aduvanz og vice versa. Jeg synes derfor det er fornuftig å gi ritalin ett fair forsøk, og ikke låse seg på meningene til freakere. Det går fint å bytte tilbake ja. Kompisen min startet på ritalin gikk over til aduvanz men fant ut at han foretrakk ritalin og landet tilbake på det!
Anonym bruker
"Sjuk Falk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Startet først med ritalin som deg hvor jeg også doserte 2 kapsler om dagen men gikk over til aduvanz pågrunn av bivirkningene. Aduvanz er ikke for meg helt uten bivirkninger det heller, men mye mer håndterlig enn det var på ritalin. Var snakk om mye kvalme, hodepine, hjertebank, heftig kræsj på kveldene og økt depresjon.

Jeg synes motivasjonen og konsentrasjonen var mye bedre på ritalin enn på aduvanz, man fikk litt tunnelsyn og det var enklere både å starte og komme igjennom tildels kjedelig oppgaver på ritalin enn det er på aduvanz.

Jeg synes at effekten er mye mer subtil på aduvanz enn på ritalin, av og til lurer jeg på om jeg faktisk har husket og ta kapselen siden effekten ikke alltid er helt obvious. Ritalin derimot føles mye mer påtvunget og mekanisk og opplevdes for min del litt mer rus-aktig om det gir mening.

Mange foretrekker effektene på ritalin over aduvanz og vice versa. Jeg synes derfor det er fornuftig å gi ritalin ett fair forsøk, og ikke låse seg på meningene til freakere. Det går fint å bytte tilbake ja. Kompisen min startet på ritalin gikk over til aduvanz men fant ut at han foretrakk ritalin og landet tilbake på det!
Vis hele sitatet...
Takk for svar, glemte å nevne kræsjen ja. Første uken var brutal, da jeg ikke redoserte. Med redosering virker kræsjen en smule mindre, samt den kommer senere.

Er helt enig i at jeg ikke skal låse meg til meningene på freak, bare tenkte det var greit med litt erfaringer. Nå har jeg som sagt ikke testet aduvanz, men helt enig i at man får en rus liknende effekt av ritalin. Vil ikke kalle det rus per se, men man merker at man har tatt noe.

Godt å høre man kan bytte tilbake igjen også dersom aduvanz eventuelt skulle være verre.
Anonym bruker
"Vred Sild"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Gikk nylig over fra medisin tilsvarende Ritalin til Aduvanz. Jeg hadde god effekt av den første medisinen men jeg opplevde noen bivirkninger som ble for ubehagelige til at det var forsvarlig å fortsette. Har god effekt også av Aduvanz og i mye mindre grad noen merkbare bivirkninger.

Har ikke hatt noen intensjoner om å ruse meg med noen av disse medisinene, men har jo blitt ruset i oppstartsfasen av begge. Den vesentlige forskjellen ligger i at førstnevnte medisin kom i depot-form som frigjør det aktive virkestoffet (metylfenidat) i to omganger (ca. hver 3-4. time), aduvanz i motsetning frigjøres jevnt og fører til en kontinuerlig virkning (opptil 14 timer).
Anonym bruker
"Vred Sild"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Unnlater å gå innpå bivirkningene fordi jeg i grunn ikke er interessert i at noen som skulle hatt lyst til å lure til seg piller skulle kunne dra nytte av informasjonen. Det kan man google seg frem til eller søke opp i andre tråder.
Anonym bruker
"Vred Sild"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Gikk nylig over fra medisin tilsvarende Ritalin til Aduvanz. Jeg hadde god effekt av den første medisinen men jeg opplevde noen bivirkninger som ble for ubehagelige til at det var forsvarlig å fortsette. Har god effekt også av Aduvanz og i mye mindre grad noen merkbare bivirkninger.

Har ikke hatt noen intensjoner om å ruse meg med noen av disse medisinene, men har jo blitt ruset i oppstartsfasen av begge. Den vesentlige forskjellen ligger i at førstnevnte medisin kom i depot-form som frigjør det aktive virkestoffet (metylfenidat) i to omganger (ca. hver 3-4. time), aduvanz i motsetning frigjøres jevnt og fører til en kontinuerlig virkning (opptil 14 timer).
Vis hele sitatet...
En annen vesentlig forskjell er at Aduvanz's aktive virkestoff er lisdeksamfetamin i motsetning til metylfenidat. Det er snakk om nært beslektede stoffer med tilnærmet samme virkning.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Unnlater å gå innpå bivirkningene fordi jeg i grunn ikke er interessert i at noen som skulle hatt lyst til å lure til seg piller skulle kunne dra nytte av informasjonen. Det kan man google seg frem til eller søke opp i andre tråder.
Vis hele sitatet...
Ee hvorfor ikke?
Anonym bruker
"Vred Sild"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av carttown Vis innlegg
Ee hvorfor ikke?
Vis hele sitatet...
Fordi jeg synes det er uetisk, så jeg vil ikke bidra eller tilrettelegge for at folk skal kunne gjøre det.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Fordi jeg synes det er uetisk, så jeg vil ikke bidra eller tilrettelegge for at folk skal kunne gjøre det.
Vis hele sitatet...
Det vil jo være mye mindre sjangs for at folk skal gjøre det hvis du lister opp bivirkninger kontra positive virkninger da.
Anonym bruker
"Vred Sild"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av carttown Vis innlegg
Det vil jo være mye mindre sjangs for at folk skal gjøre det hvis du lister opp bivirkninger kontra positive virkninger da.
Vis hele sitatet...
Det er din oppfatning, den deler jeg ikke. Jeg vil ikke gjøre noe jeg ser på som tilrettelegging for noe som er uetisk, det er et personlig valg.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg har brukt Elvanse og Aduvanz over flere år til sammen, send på meg en melding her om du ønsker en samtale om pros/cons og mine erfaringer rundt denne medisinen, så skal jeg prøve å hjelpe deg etter beste evne.
Anonym bruker
"Sjuk Falk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Kan oppdatere etter anbefaling fra psyk at jeg nå forsøker Aduvanz. Føler allerede mye jevnere effekt. Mer ro, ingen bivirkninger foreløpig. Så, da er cluet fremover å finjustere dosering / redosering.

Vil ikke si det er en brutal effekt, har noe mer motivasjon og fokus, men ikke natt og dag liksom. Folk er vel forskjellige der tipper jeg. Nå skal man vel kanskje ikke håpe for mye, er ikke vidundermedisin. Dog for meg som er sykt trøtt hele dagen er det uansett en god foranding.