Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 5395
Kan jeg kanskje få lov til å spørre om dette?

Man mener det ikke bør tiltak til fordi det er kun 400, altså over 5 millioner mennesker som greier å "oppføre" seg.. sier oppføre i gåsetegn da det er div grunner for at disse folkene har død av alkohol.

Hvorfor skulle vi forby pinneraketter.. eller hvorfor vil folk forby fyrverkeri når det "kun" er sånn ca 16-18 personer som skader seg pga uvettig bruk av fyrverkeri. Da ble jo pinneraketter forbudt og masse annet.. pga disse 16-18 personene.

Hvorfor gjøres det ikke akutt/haste endringer på for eks alkohol, fedme, røyking?

Ja det gjøres jo, forbudt å røyke der og der, inne der, øke avgifter, gjemme røyk og snus i grønne bokser, men hvorfor disse SMÅ tiltaka når fyrverkeri skulle forbys ASAP?


Hvorfor skal elsparker, reguleres og forbys asap når "5 millioner" mennesker greier å bruke de mens disse 1000 i året blir skadet?

man kan gjerne si at fyrverkeri har ingen hensikt, men har egentlig alkohol det?


Jeg har ingen bedre eksempler å komme på nå for øyeblikket annet enn at elsparken er livsfarlig pga de 1000 som skader seg i året og at fyrverkeri skada ca 20 stk hver nyttår... da måtte regulering og lovverk til.

Hvorfor på noe men ikke på annet?
Sitat av VitoScaletta Vis innlegg
Kan jeg kanskje få lov til å spørre om dette?

Man mener det ikke bør tiltak til fordi det er kun 400, altså over 5 millioner mennesker som greier å "oppføre" seg.. sier oppføre i gåsetegn da det er div grunner for at disse folkene har død av alkohol.

Hvorfor skulle vi forby pinneraketter.. eller hvorfor vil folk forby fyrverkeri når det "kun" er sånn ca 16-18 personer som skader seg pga uvettig bruk av fyrverkeri. Da ble jo pinneraketter forbudt og masse annet.. pga disse 16-18 personene.

Hvorfor gjøres det ikke akutt/haste endringer på for eks alkohol, fedme, røyking?

Ja det gjøres jo, forbudt å røyke der og der, inne der, øke avgifter, gjemme røyk og snus i grønne bokser, men hvorfor disse SMÅ tiltaka når fyrverkeri skulle forbys ASAP?


Hvorfor skal elsparker, reguleres og forbys asap når "5 millioner" mennesker greier å bruke de mens disse 1000 i året blir skadet?

man kan gjerne si at fyrverkeri har ingen hensikt, men har egentlig alkohol det?


Jeg har ingen bedre eksempler å komme på nå for øyeblikket annet enn at elsparken er livsfarlig pga de 1000 som skader seg i året og at fyrverkeri skada ca 20 stk hver nyttår... da måtte regulering og lovverk til.

Hvorfor på noe men ikke på annet?
Vis hele sitatet...
Ang pinne raketter så skadet disse ofte andre personer enn de som sendte de opp.

Om sparkesykler så kan man argumentere for at disse ofte er til hinder for folk som ikke bruker dem selv.

At det ble ulovlig å røyke innendørs er samme greia. Det skadet/var til sjenanse for andre enn dem som røyker selv.

Fedme og røyking skader som regel kun personen selv, alkohol er litt begge deler, men det er jo begrensninger på alkoholsalg også.
I tillegg er det vel ikke så mange av befolkningen som bruker sparkesyklene, slik at prosentandelen som skader seg er større. Og det ofte forekommer hodeskader.
Veldig enkelt forklart: Fordi det er politikerne som bestemmer dette, og de er glad i alkohol og bryr seg mindre om sparkesykler og fyrverkeri.
Sitat av VitoScaletta Vis innlegg
Kan jeg kanskje få lov til å spørre om dette?

Man mener det ikke bør tiltak til fordi det er kun 400, altså over 5 millioner mennesker som greier å "oppføre" seg.. sier oppføre i gåsetegn da det er div grunner for at disse folkene har død av alkohol.

Hvorfor skulle vi forby pinneraketter.. eller hvorfor vil folk forby fyrverkeri når det "kun" er sånn ca 16-18 personer som skader seg pga uvettig bruk av fyrverkeri. Da ble jo pinneraketter forbudt og masse annet.. pga disse 16-18 personene.

Hvorfor gjøres det ikke akutt/haste endringer på for eks alkohol, fedme, røyking?

Ja det gjøres jo, forbudt å røyke der og der, inne der, øke avgifter, gjemme røyk og snus i grønne bokser, men hvorfor disse SMÅ tiltaka når fyrverkeri skulle forbys ASAP?


Hvorfor skal elsparker, reguleres og forbys asap når "5 millioner" mennesker greier å bruke de mens disse 1000 i året blir skadet?

man kan gjerne si at fyrverkeri har ingen hensikt, men har egentlig alkohol det?


Jeg har ingen bedre eksempler å komme på nå for øyeblikket annet enn at elsparken er livsfarlig pga de 1000 som skader seg i året og at fyrverkeri skada ca 20 stk hver nyttår... da måtte regulering og lovverk til.

Hvorfor på noe men ikke på annet?
Vis hele sitatet...
En litt spesiell vinkling du har på problematikken. Du annser ikke skyhøye avgifter på røyk samt standardisering av forpakninger som særlig store inngripen, men når pinnerakketene forsvant, så var det tilsvarende at "fyrverkeri skulle forbys ASAP"
Tangen går som følger: 18 liv er 18 for mange, i forhold til gleden pinnerakket kan gi ovenfor andre raketter - og jeg er egentlig enig.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Det virker ikke som du har satt deg inn i forskjellene på eksemplene dine, jeg skal prøve å belyse de her:
Pinnerakketter finnes ingen argument for, du får samme om ikke bedre resultat av slike batterier som eksisterer nå.
Sparksykler finnes det heller ikke særlig argument for, man har sykler, bil, buss, tog etc som kan transportere deg.

Alkohol er det mest aksepterte rusmiddelet og er også del av kulturen kan man argumentere for: Det finnes ikke et alternativ her.
Det samme gjelder røyk: Det nest mest aksepterte rusmiddelet, men begynner å fases ut.
Fedme: Mener du da at man skulle forby fast-food og visse mattyper i butikken? Det vil bli sett på som overformynderi, at staten skal bestemme hva vi kan og ikke kan spise minner mer om Nord-Korea enn et moderne sammfunn.

Jeg synes ikke noe godt argument for ditt synspunkt.
Eller så kan man gjøre som enkelte andre, ta godkjent pyrokurs og søke til politi, kommune og brannvesen for å sende opp eget

Tenker at man ser på skadepotensiale i sin helhet når det kommer til dette.

Ulykke på sparkesykkel kan være en skade som varer i 6 uker eller det kan vare livet ut. Det kan bli enorme utgifter bare for å leve for staten norge

Uføretrygdet i 50 år er mange millioner for et enkelt menneske.