Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1891
Admin får bare flytte hvis det er feil underkategori, aner ikke hvor jeg skal poste dette.

En kollega av meg fant denne når han ryddet ut esker med gamle ting.
Vi har bakgrunn i elektro begge to, vi har skjønt at det er ett måleinstrument, og siden det er ohm verdier ganget med 100/1000 så vil vi gjette at dette er en såkalt "megger" eller installasjonstester. Men jeg får ikke dette helt til å gå opp heller, det sitter en + terminal på toppen, og utgang/inngang merket med "1000" og "100000" - noe som har blitt brukt til finelektronikk? Ett gammelt ohm-meter? Det er også ett lite hjul med ett V tegn vedsiden av, nederst av "klokka", sentrert.

Uten at jeg vet det sikkert, så tipper jeg at den skal ha ett "3LR12" batteri - se på bilde under hvor vide kontaktflatene er. Tenker på denne typen, sånn som sitter i gamle lommelykter (Rektangelformet med stor reflektor)

https://www.clasohlson.com/no/VARTA-.../p/Pr369001000

Bilder av instrument;







Vi kan gjette ut i evigheten fant vi ut, er det noen som er sikre?

Det vi lurer på er jo når den ble laget, hva den ble brukt til, hvor mange ble produsert, hvem er den produsert av?
Ser ut som noe fra tandbergs yngre dager rart det ikke var noen merkelapp fra nor mekanisk verksted eller noe. Ser mektig gammelt ut ja. Lykke til med å finne ut av det
Som du ser er panelet merka med dette tegnet: Ω. Det er den greske bokstaven Omega som i elektronikk brukes som et symbol for Ohm. Ohm er SI-enheten for elektrisk motstand. Altså er det naturlig å anta at det er et instrument som måler motstand.

På toppen ser vi én skrue som er merka +, og to som er merka henholdsvis 1000 og 100000. Det betyr at vi kjører på med likestrøm, og + skal kobles dertil på kretsen du vil måle. De to tallene er da -, vi har to ulike måleintervaller: I det ene tilfellet opererer vi med kΩ, i det andre tilfellet med 0.1MΩ. Det er ganske vanlig på slike gamle instrumenter; du må ofte flytte litt rundt på ledninger for å treffe ulike regimer.

Når vi måler motstand må vi gjerne sende en strøm gjennom kretsen. Til det trenger vi et batteri. Jeg antar at dette skal sitte inni den nokså tomme trekassa, og hvis du ser litt nøyere inni der vil du formodentlig finne egna tilkoblinger for batteriets to poler. Hva slags batteri det er snakk om vet jeg ikke, men neppe noe du får på butikken i dag. Å rigge til noe som vil gi liv i apparatet igjen burde imidlertid være ganske enkelt, vi må bare finne ut hva slags spenning det forventer å få servert.

Med forbehold om at jeg ikke kan noe særlig om hverken elektronikk eller gamle måleinstrumenter, så dette er litt spekulativt fra min side.
Jeg antar det er et gammeldags lommelyktsbatteri på 4,5 V med bøyelig poler. Den fikk jeg kjøpt på Clas Ohlsson for noen år siden. Men jeg kan ta feil da jeg ikke kan anslå dimensjonen.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Jeg antar det er et gammeldags lommelyktsbatteri på 4,5 V med bøyelig poler. Den fikk jeg kjøpt på Clas Ohlsson for noen år siden. Men jeg kan ta feil da jeg ikke kan anslå dimensjonen.
Vis hele sitatet...
Godt forslag! De får man fortsatt tak i. Hvis ikke kan man bare seriekoble tre AA- eller AAA-batterier. Men det er ikke gitt at dingsen forventer denne spenninga heller, så jeg ville undersøkt litt før jeg risikerte å ødelegge den. En skjønt, utstyr fra den epoken tåler en smell og 4.5V er ikke all verden. Burde duge!