Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 7985
Hei, jeg vil kjøpe meg en iPad for å bruke til å studere. Jeg forsøkte å snakke med min lokale elkjøp-butikk men de kunne ingenting om det å bruke iPad for å studere på, så tenkte kanskje noen her hadde mere peiling.

Kravene mine er at det skal være god nok plass på den, god batteritid, ikke alt for liten skjerm og at den skal være verdt pengene. Har sett mest på iPad air fordi den er billigere enn iPad pro, men samtidig er jeg usikker på om det er verdt det.

Holder det med 64GB eller 128 GB, og er det vits å bruke ekstra penger for at den skal ha mobildata også? Er det stor forskjell på de ulike størrelsene? Det er helt syke priser for iPad pro, men det må vel være en god grunn til det?
Kanskje ikke vits å spørre her om dette, iom at alt er relativt.. Men jeg har ingen peiling selv på dette.
Det handler veldig om preferanse, for min del erstatter aldri en touchskjerm en papirbok med penn - enkelt og greit fordi jeg synes det er mer behagelig.
Har flere studievenner som bruker iPad med touchpenn for både generelle tekstnotater og figurer/tegninger - de er svært fornøyd med dette og bruker det stort sett til hver eneste forelesning.
Om du behøver mobildata kommer igjen an på bruksområdet ditt, men vil informere om at studiesteder typisk sett har gratis wifi over hele campus ++.
For simpel notatføring burde en vanlig iPad være mer enn bra nok, uten at jeg skal mene så mye om hvor mye bedre pro er kontra "vanlige" mtp. hastighet og pris.

Vil også legge til at en PC med touchskjerm også er en mulighet - selv om disse ofte er litt dyrere har de et større bruksområde.
Sist endret av Bl1zzarD; 5. august 2021 kl. 15:33.
Er en del som bruker de for notatskriving. Du må jo igjennom en del notatbøker før det vil svare seg i pris. Det kommer ikke frem om du tenker å ha dette i tillegg til en datamaskin, men på mange studier vil du ikke komme så langt uten en datamaskin, så det er kanskje lurt å undersøke om tanken er å bare ha en iPad. Om tanken er begge deler hadde jeg heller sett på datamaskiner med touch-skjerm.
Ununheksium
Trådstarter
Har også en Mac men foretrekker å skrive notater for hånd, fordi da kan jeg tegne og alt mulig. Med iPad så er det jo som en blanding av å skrive notater for hånd og å skrive notater på en pc pluss man slipper alt rotet med papirer osv.
Lirer bare mere på hva som lønner seg å fokusere på å gidde å bruke penger på. Feks mobildata er kanskje ikke så viktig? God lagringsplass osv?
Dette er jo svært avhengig av hva du faktisk tenker å studere. Om du ikke har brukt for en PC generelt i det du skal studere og kun behov for å gjøre notater, så vil jo en iPad fungere supert. Men her har du jo også alternativer som f.eks surface pro som både er PC og "nettbrett". - Som igjen øker fleksibiliteten.

Så igjen: Hva er faktiske behovet? Hvordan tenker du å jobbe? Gruppearbeid, programmer o.l som er nødvendig?
Om du primært vil notere kan en Remarkable2 være noe for deg. Men da får du ikke en device som kan brukes til video/spill.
Ununheksium
Trådstarter
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Dette er jo svært avhengig av hva du faktisk tenker å studere. Om du ikke har brukt for en PC generelt i det du skal studere og kun behov for å gjøre notater, så vil jo en iPad fungere supert. Men her har du jo også alternativer som f.eks surface pro som både er PC og "nettbrett". - Som igjen øker fleksibiliteten.

Så igjen: Hva er faktiske behovet? Hvordan tenker du å jobbe? Gruppearbeid, programmer o.l som er nødvendig?
Vis hele sitatet...
Hei! Jeg skal studere medisin. Så behovet er jo da for det meste å ta notater osv, har en Mac allerede! Det som virker greit med en iPad er at den også kan tas med rundt ganske lett, så sånn sett trenger jeg ikke en ny pc.
Det er ok til å ta notater på hvis man kjøper et tastatur til den. Brukte ipad når jeg studerte bilmekanikk, da var det veldig flott å ha touchskjerm når man skal lage koblings skjemaer og sånne ting. Men skriving over lengre tid blir veldig slitsomt kontra en ordentlig laptop eller stasjonær med et ordentlig tastatur. alt tyngre arbeid enn notater ville jeg brukt en pc til.
Ununheksium
Trådstarter
Spørsmålet mitt var kanskje litt dårlig formulert men egentlig så bare lurer jeg på hvor mye lagringsplass jeg burde ha og om jeg burde gå for en air eller pro!
Hvis budsjettet er avgjørende ville jeg funnet en brukt iPad Pro, med penn. Man trenger i utgangspunktet ikke så mye lagringsplass siden mye kan lagres på iCloud, men jeg personlig ville vært mest komfortabel med minst 128 GB.

Edit: Hvis du kommer til å skrive mye ville jeg vurdert et passende tastatur også.
Sist endret av Viva la Opium; 5. august 2021 kl. 17:00.
Har vert i samme problemstillingen som deg, endte opp med å selge PCen min og kjøpte meg en IPad pro 12,9 for et par år siden.

Kjøpte meg også et Magic Keyboard og en slik IPad pencil som eg har festet på IPaden til en hver tid. Under forelesningene skriver eg for det meste på tastaturet, men når eg ønsker å tegne noe sammen med notatene så fungerer pennen ypperlig.

For min del holder det med 512 GB lagring, både til skolearbeid, hobbyfotografering og musikk/filmer dersom du er ryddig og sletter filer/apper du ikkje trenger regelmessig

Bruker også Droppbox til lagring, slik at eg ikkje bruker så mye plass på IPaden.
Sitat av livermorium Vis innlegg
Spørsmålet mitt var kanskje litt dårlig formulert men egentlig så bare lurer jeg på hvor mye lagringsplass jeg burde ha og om jeg burde gå for en air eller pro!
Vis hele sitatet...
Jeg klarte meg med 32gb, men så trengte ikke jeg å ta så mye notater som det du vil gjøre etterhvert. Jeg ville gått for en air med så mye lagringsplass som mulig, hvis det kun er notater og bilder du skal ta.
Hvis det er noe tyngre programmer du skal kjøre iløpet av studiene, så ville en pro modell kanskje vært en lur ide, men da synes jeg du burde prøve å komme i kontakt med noen andre som er litt mer inne i studiene og spurt de
Ununheksium
Trådstarter
Takk for hjelp! Det ble til iPad air med 64GB med Apple Pencil. Nå i etterkant angrer jeg kanskje på at jeg ikke gikk for iPad pro med 128GB, men den skal jo egentlig kun brukes til skole så det får vel kanskje gå, eller kanskje jeg bytter den igjen fordi det er vel bare snakk om et par tusen kroner i forskjell og det er egentlig avgjørende med god nok lagring.