Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  54 6394
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Heffalompen Vis innlegg
Forøvrig vil jeg legge til at når man skatter 300.000 i året og har råd til det man vil, gir det meg en indikasjon om at du har penger nok, og det således ikke blir noe problem. Det er bedre å være frisk og rik, enn fattig og syk osv.
Vis hele sitatet...
Jepp, og det er heile poenget: eg har råd til å vere utan dei pengane, men for nokon som treng sjukehus kan det vere skilnaden på liv og død. Difor er det verdt det. Skattenivået kunne for min del vore endå meir progressivt en det er i dag, og med høgare minstefrådrag slik at lågtlønna betalte relativt mindre del av kaka.
Fingerleddsoperatør
Heffalompen's Avatar
Sitat av slashdot Vis innlegg
Jepp, og det er heile poenget: eg har råd til å vere utan dei pengane, men for nokon som treng sjukehus kan det vere skilnaden på liv og død. Difor er det verdt det. Skattenivået kunne for min del vore endå meir progressivt en det er i dag, og med høgare minstefrådrag slik at lågtlønna betalte relativt mindre del av kaka.
Vis hele sitatet...
Der er jeg helt uenig, da jeg ikke synes man burde "belønnes" med lavere skatt fordi man har fått til mindre i yrkeslivet/jobber i et lavtlønnet yrke. Jeg ser ikke begrunnelsen for at noen skal sponse andre på den måten.
Sitat av Heffalompen Vis innlegg
Der er jeg helt uenig, da jeg ikke synes man burde "belønnes" med lavere skatt fordi man har fått til mindre i yrkeslivet/jobber i et lavtlønnet yrke. Jeg ser ikke begrunnelsen for at noen skal sponse andre på den måten.
Vis hele sitatet...
Men det spørs jo hvordan du ser på det. Jeg tror folk flest vil være enig i at skattesystemet skal være mest rettferdig, uansett hvor du befinner deg politisk på skalaaen. i dag er det jo slik at folk flest betaler mye større prosent av inntekten sin i skatt, en de som er veldig rike. spetalen skatter ikke 50 prosent, men folk som jobber i veldig gode middelklasseyrker, lege, ingeniør, skatter ofte 50 prosent.
Sosietær maniker
Sitat av Heffalompen Vis innlegg
Der er jeg helt uenig, da jeg ikke synes man burde "belønnes" med lavere skatt fordi man har fått til mindre i yrkeslivet/jobber i et lavtlønnet yrke. Jeg ser ikke begrunnelsen for at noen skal sponse andre på den måten.
Sitat av Fritenker Vis innlegg
Men det spørs jo hvordan du ser på det. Jeg tror folk flest vil være enig i at skattesystemet skal være mest rettferdig (...)
Vis hele sitatet...
Vis hele sitatet...

Ikke jeg. Jeg vil ikke betale tributt. Punktum. Det opprettholder en samfunnsstruktur som ikke er bærekraftig i en digital verden. Hvis jeg hadde friheten til å støtte hvem jeg ville, så hadde jeg finni meg noen likesinnede og starta et nytt minisamfunn. Kom krigen til oss, så var det vel bare til å pakke og dra eller bite tenna sammen og akseptere sin skjebne? Sikkerheten vår er ikke mye bedre ivaretatt enn den ville ha vært med desentralisering. Tenk for et mareritt det er å innta et land som allerede er rigga til for geriljakrig. Mer presserende er dagliglivet utenfor statsapparatet. Er sikker på at vi får med oss en lege eller tre - i verste fall en urtespesialist med mye overskudd og lærevilje. Kapitalen, altså produksjonsutstyr, vil naturligvis være den største hindringen, så jeg får vel forføre noen rikmannsdøtre før jeg setter i gang. Det eller bytte jobb. Hem hem hem. Å lære seg jernutvinning og kjemi kan i hvert fall komme veldig godt med.
____________________
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Jeg føler selv at jeg er ganske liberalistisk, men jeg skjønner ikke hvorfor selvutnevnte liberalister i feks FpU, FrP, DLF og Venstre kun fokuserer på økonomisk frihet.
Vis hele sitatet...
Hva FrP fokuserer på, er for meg en trolig gåte jeg aldri kommer til å knekke. Deres såkalte liberalisme, betyr i praksis en ekspansiv utgiftspolitikk og mer offentlig velferd til alt og alle. Hører mange Fpu-ere, som hevder at liberalismen de fører, er en "norsk" versjon. Det stiller jeg meg undrende til. I sum ser jo selv den dummeste av de dumme at dette nær sagt kan betraktes som liberalismens motstykke, snarere enn en "norsk" versjon. Det blir i mitt hode en logisk feilslutning at FrPs tulleversjon av liberalisme kan kalles nettopp liberalisme når den i praksis opptrer som den klassiske liberalismens motstykke. Da holder det ikke å kalle det hele for en "norsk" versjon, når alle deres kjennetegn opptrer i motsatt form for hva ideologien egentlig dreier seg om. Det hadde jo blitt smått rart om SV skulle gått til kamp for å senke skatte- og avgiftsnivået drastisk for deretter å kalle det sosialisme på "norsk".