Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  350 44748
Eg er om 5 dagar ferdig med bachelor i Matematiske fag ved UiB.
Frå hausten av blir det master i anvendt matematikk.
Etter det blir det kanskje ein doktorgrad, framleis i anvendt matematikk.
Fullført:
10 år grunnskole
Vg1 Bygg og Anlegg

Pågår:
Vg2 Byggteknikk

Plan 1:
Lærling som tømrer eller forskalingssnekker (2 år)
1 års forkurs til ingeniørutdanning
2 års (?) ingeniørutdanning innen trekonstruksjoner eller betongkonstruksjoner
1 års (?) ingeniørutdanning innen oljerelatert fag

Eller plan 2:
Vg3 Bygg, Tømrer
1 år førstegangstjeneste. Jeger/etteretningstjeneste
1-2 års internasjonal tjeneste for militæret
2 års krigsskole m. fordypning i nærkamp (?)
Kontraktør for militæret
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Jeg ha grunnskole
(Ville bli HeisMontør siden resten av familien er det(Jeg er en Reber) men det gikk i dass bågrunn av dårlig karakterer)
GK Elektro (skolelei så det holdt så bestod akkurat)
Vk1 Elektro Mekanisk

6 Måneder arbeidsledig med kontinuerlig leting av arbeid
Lerling 1.5 år på Varodd innen Maskinering
Lærling 0.5 år på Kristiansand Skue&Mek. verksted i kr.sand.

Bestod Fagbrevet med glans

Å her står jeg etter 4 år å gjør det samma gamle drite om å om å om å om igjen..

er 24 år nå har hus forlovede å lån, men jeg har sa**ns lyst til å ha jobb innen utvikling/kjemi/fysikk..
Noen som har noen ideer til meg? det jeg mener er Skolegang en link har googla litt men....
Jeg er veldig hypp på å lære noe nytt spesielt mattematikk siden jeg ikke fikk så gode karakterer i det, fordi jeg var skolelei. Hvis jeg finner opp en Tidsmaskin skal jeg reise tilbake å Gi meg selv ett spark i Ræva å si (Skjærp deg gutt! Følg med i timene!)


Så bare så det er sagt hvis du går på skole å kan gjøre noe får å få drømmejobben fort gjør det.. å ha en jobb man ikke liker men må gjøre får å beholde huset er et mareritt...
- Helse og sosial grunnkurs 1år
- Halvt år omsorg (hoppa av)
- Helsefagarbeider 1år
- Er i lære som helsefagarbeider i psykiatri først del av perioden på 2 år.

Videre:
- Vernepleier utdanning + rus relatert videreutdanning -> eller bli psykolog.. ikke bestemt meg

I fremtiden vil jeg jobbe i lederstilling i psykiatri eller eventuelt jobbe meg opp med erfaring som psykolog å starte opp privat.
Sist endret av the_dj; 19. august 2009 kl. 17:02.
Sitat av the_dj Vis innlegg
- Helse og sosial grunnkurs 1år
- Halvt år omsorg (hoppa av)
- Helsefagarbeider 1år
- Er i lære som helsefagarbeider i psykiatri først del av perioden på 2 år.

Videre:
- Vernepleier utdanning + rus relatert videreutdanning -> eller bli psykolog.. ikke bestemt meg

I fremtiden vil jeg jobbe i lederstilling i psykiatri eller eventuelt jobbe meg opp med erfaring som psykolog å starte opp privat.
Vis hele sitatet...
Synd du ikke er psykolog, eller har tittelen psykolog med mindre du har gått gjennom profesjonstudiet. En master i psykologi gjør deg heller ikke til noen psykolog.
Sitat av KrissHad Vis innlegg
Eller plan 2:
Vg3 Bygg, Tømrer
1 år førstegangstjeneste. Jeger/etteretningstjeneste
1-2 års internasjonal tjeneste for militæret
2 års krigsskole m. fordypning i nærkamp (?)
Kontraktør for militæret
Vis hele sitatet...
Noen sider man kan lese om dette? Virket interessant.

Selv så har jeg gått:
1 år Service og samferdsel
1 år Teknikk og industriell produksjon
1 år IKT-driftsfag - In progress

Nå går jeg IKT-driftsfag og skal bli ferdig der så skal jeg ta fagbrevet.
Etter fagbrevet så er jeg usikker, foreløpig vil jeg enten studere videre på 1årig forkurs til ingeniør eller gå inn i militæret. Hvis jeg ikke får en utrolig bra arbeidsplass etter lærlingtiden da.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg har gått allmennfaglig videregående. Så begynte jeg rett på nordistikk og litteraturvitenskap, bachelorstudium. Skal etter planen være ferdig med bacheloren til våren. Av framtidsplaner er det mange. Først hadde jeg tenkt å bli lektor, men det orker jeg ikke tanken på lenger. Nå vurderer jeg både profesjonsstudium i psykologi, videre studium av språk og kulturledelse. Synes det er vanskelig å treffe et valg. Jeg liker veldig godt å skrive, og har nok en drøm om å bli forfatter. Uansett er jeg i alle fall sikker på at jeg skal studere mer!

Ellers er jeg butikkmedarbeider. Det er helt ok.
Har gjort
Fullført grunnskole
Grunnkurs Studiespesialiserende
High School i New Hampshire
VK2 Studiespesialiserende pågår

planer
Førstegangstjeneste
Befalskole
Bachelor / Master i Markedsføring eller Business Management på Merrimack College, University of San Diego eller University of Syracuse

Jobb
Kassa på Marina
Selger i båtbutikk (savner det)
Jobb i SA (Sarpsborg Arbeiderblad)
Posten Norge
Jobber nå på Ica Maxi, Rolvsøy kom en tur og hils.
Har spekulert i aksjer. Tjent relativt mye penger for en 18-åring å være på at General Motors sine aksjer ville miste verdi.

Fremtidsplaner
Bli suksessfull, men ikke for mye penger.Har blitt lovt en lysende fremtid av selveste Bill Clinton(!).
Få en lederstilling i et upcoming firma i statene, få prestisje for så å bli norsk politiker (muligens ikke det siste).
Flytte tilbake til norge med nok penger til å ikke ha lån, ha en grei jobb i norge med ansvar og en hverdag som ikke ligner den forrige. Ta flysertifikat og ha råd til å fly nok timer i lufta til å jobbe for et privat flyselskap og ta resten av livet med ro med en samboer
Mitt utdanningsløp:
Grunnskole
Vg1 MDD - Musikk
Vg2 Musikk
Vg3 Musikk <- Dette går jeg nå
(Toneheim FHS)
Årsstudium Historie
Årsstudium Matematikk (Disse to slår jeg sannsynligvis om mulig sammen til ett toårig løp)
Pedagogikk
Engelsk (Fortsatt usikkert hvor lenge)
Tysk (Fortsatt usikkert hvor lenge)
Steinerpedagogikk

Rekkefølgen kan nok endre seg noe etter hvert, og jeg skal naturlig nok ikke ta alt dette i en smell, men heller jobbe noen år så snart jeg har tatt ped.
Sitat av super Vis innlegg
Fullført: GK Kjemi- og prosessfag
Pågår: VK1 Kjemiske prosessfag
og håper på at det neste blir lærling helst innen Statoil
altså det samme som Sture Dingo
Vis hele sitatet...
jeg er nå ferdig med VK1 Kjemiske prosessfag, ferdig med 2 år lærling tid og fått fast jobb hos StatoilHydro.
GK Elektro -> VK1 elektronikk -> VK2 serviceelektronikk, så fagbrev i serviceelektronikk, og privatisteksamen i ikt-driftsfag og medfølgende fagbrev.
Ett år på forkurs ved høgskole, så fant man ut at skole var for nubs og fikk seg heller en jobb innenfor IT.
Elektro, 2 år på automasjon.
Er nå lærling i automatiseringsfaget på Sykehuset Levanger, trives masse
Et år på Helse og sosial
Et år Barn og Ungdom
To år i lære som barne og ungdomsarbeider
Et år på almenn påbygg.
Jobber nå på en trafikkskole
3-årig idrettsfag, vgs
Årsstudium i filosofi
Fullfører en bachelor i sosiologi til våren.

Jobber deltid i kommunen
Går VG1 MK, tror jeg tar påbygning siste året. Etter det vet jeg ikke.
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
3-årig videregående formigvningsfag med generell studiekompetanse.

1. års førstegangstjeneste ved HMKG

1. år GK statsvitenskap ved HIØF

1. år sulla bort på fest og morro samt mistet studielån pga manglende progresjon.

3. årig bachelor i idehistorie.

Fullfører nå 3-årig bachelor ved BI, PR og kommunikasjonslinjen, og har etter det brukt opp studielånskvota.

Skal da inn i det vesle familiefirmaet og drive det til nye høyder, sikter på å ta en master eller to betalt av firmaet på sikt.

Hadde jeg tatt det løpet igjen........tjaaaaaa.......mjææææ......sannsynligvis ikke.

Er jeg grovt misunnelig på de som vet nøyaktig hva de vil fra starten av? Definitivt!
GK Almenne, økonomiske og administrative fag
VK1 Økonomiske og administrative fag
Folkehøyskole, studieretning Bil og Motor
Militæret, Vakthold og sikring
VK2 Økonomiske og administrative fag

Jobber som bussjåfør... Har jobbet med alt fra avisbud ( i 3 netter før jeg sa opp) til å kjøre og hente døde dyr på dyreklinikker... Foretrekker det siste fremfor det første... Godt gjort av alle de som gidder å jobbe fra 02-07 hver natt for en ussel femhundrelapp for at vi andre skal få avisa til frokosten hver mårra!
- Allmenn med 3MX, 3FY og 3KJ
- Årsstudium i psykologi
- Psykologi profesjon fra våren
Går VG2 Automasjon

Satser på å komme meg offshore etter fagbrevet
Går første året på MDD (Musikk, Dans & Drama)
Videre har jeg store planer om å starte på LS (Livets Skole), som ligger lokalisert i Verden, med klasserom Overalt. Veit ikke helt hva jeg vil studere ved LS, men det blir vel noe kreativt no!
Jeg driver analyse av mennesker, og bruker det aktivt til teknologiske formål. Blant annet web-analyser. Kall det gjerne detektiv-virksomhet.
Sitat av stefvuk Vis innlegg
Hva kan jeg utdanne meg til hvis jeg velger:

1 Studiespesialisering - Samfunnsfag og økonomi (har hørt at dette er samfunnsfag, matte og språkfag)
2 Studiespesialisering - Realfag (har hørt at detter bare er matte, fysikk og kjemi)

Hvilke yrker?
Vis hele sitatet...
Tror du har missforstått litt - De to forskjellige rettningene der spiller egentlig liten rolle. Første året vgs har alle sammen de samme fagene, så fremt du ikke har spesiell tilrettelegging (som for eksempel R, S, X matte i VG1, fordi du hadde vgs1 matte i tiende). I vg1 har man 30 timers fellesfag - vg2 har man 15 timers fellesfag (norsk, gym, historie), mens man skal velge programfag som skal fylle mellom 13-18 timer i uka. Dette er fag som (eksempler):

Realfagene:
Fysikk, annen matte enn praktisk eller teoretisk - altså S, R, X, geofag x, kjemi, biologi osv
Og de samfunns og språkfaglige som:
Rettslære, breddeiddrett, sosiologi og sosialantroplogi, markedsføring og ledelse, sosialkunnskap, historie og filosofi osv osv.

Det er med andre ord hvilke fag du velger som legger et grunnlag for vidre utdannelse, og det er forskjellig fra utdannelse til utdannelse for hva som kreves.

Jeg for eksempel, skal inn på Politihøyskolen etter vgs, og har derfor Rettslære, breddeidrett og sosiologi og sosialantroplogi, ingen av fagene var noe jeg måtte ha, men baserte mine valg etter hva jeg regnet med at jeg kunne trenge. Selvfølgelig så ser alle disse fagene bedre ut på min CV når jeg skal søke meg inn der.

Kort oppsumert (jah :P), det er flertallet av programfagene du velger som bestemmer hvilken rettning du "får".
Husk også at ikke alle skoler tilbyr det eller de programmfagene du ønsker - verdt å få en oversikt over før du velger skole
Sist endret av Dibsent; 30. september 2009 kl. 13:07.
- GK elektro
- VK1 Eleketronikk
- VK2 Serviceelektronikk
- Fagbrev
- Ansatt som IT-konsulent.
Sist endret av Kicker; 30. september 2009 kl. 13:52.
Akkruat nå jobber jeg på Coop Prix - dritt butikk -,-


Anyways, måtte starte utdannelsen på nytt igjen, så går VG1 for andre gang nå.

-Teknikk og Industriell produksjon (T.I.P)
-Produksjons og Industriteknikk (P.I.A)
-Bor og Brønnteknikk (B.B.K?)
-Utplasert på rigg.
Ingen som er dataingeniører her? vel, skal ta allmenn påbygg med matte R1 R2 neste år og så begynne på høyskole
Sitat av DonSelf Vis innlegg
Ingen som er dataingeniører her? vel, skal ta allmenn påbygg med matte R1 R2 neste år og så begynne på høyskole
Vis hele sitatet...
Jobbtittelen min tilsier at jeg er det, men jeg har ingen relevant utdannelse for en slik tittel.
Vg1 Service og Samferdsel
Vg2 IKT-Servicefag
Vg3 Allmenn påbygg (for gens)

Tenker på å kanskje bli advokat, hvis jeg når snittet (4.7)
ferdig: fagbrev kokk

planer/framtidig: bachelor i programmering
GK Elektro
VK1 Data og elektronikk
VK2 Dataelektroniker ( Pågående)

Er ikke helt sikker på hva jeg skal gjøre vidre. Vurderer å gå ut i lære og evt ta en Y-linje etterpå, men har egentlig ikke peiling..
3årig VGS allmen
eier og driver eget solstudio beste jobben i verden! hoy!
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
VG1 Studiespesialisering med matematikk 1T og Spansk I

VG2 Realfag:
* Fysikk 1
* Kjemi 1
* Matematikk R1
* Matematikk X (Privatist)
* Spansk I VG2

Planlegger å pløye meg gjennom VGS med greit snitt for å så ta bachelor/master i kjemi ved NTNU.
Sist endret av BomberMan; 30. september 2009 kl. 22:30.
VG1 Elektrofag
VG2 IKT Servicefag

Til høsten igjen håper jeg å bli lærling
GK Elektro
og går nå Vg2 Elenergi
Neste år vil jeg ta påbygg, også bli lærling.
Så blir det vel ingeniør.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Shiet... føler meg som vanlig ganske outsider i forhold til utdanninga mi her på forumet XD

VG1 Bygg- og anleggsteknikk - ferdig
VG2 Byggteknikk - ongoing

Planer? Skaffe meg lærlingplass så jeg kan begynne så fort jeg er ferdig med skolegangen. Har litt lyst til å ta lærlingtida nærme Drammen eller Oslo og bo i området, komme seg bort litt, men må veie opp om det blir mer stress enn chill først :P
Akkurat nå går jeg Medier og kommunikasjon, andre året. Har ingen jobber for tida, men for fremtida har jeg to yrkesveier jeg skal satse på:

- Filmregissør.
- Musiker.

Usikre veier å gå, men jeg driter egentlig i penger og vil holde på med noe jeg liker, så backupplanen er å bli fotograf/grafisk designer frem til jeg klarer å få et yrke innen noen av de jeg vil.
Er det noen som har fagbrev/jobb som møbelsnekker her?

Hvis det er det: Hva har dere lært angående tappeteknikker osv? Jeg har fagbrev som tømrer, og vurdere sterkt å gå vk1 møbelsnekker neste år, men kun hvis man lærer flere teknikker angående tapping osv. Jeg er veldig interressert i gamle bygge/snekkeringsteknikker. Derfor jeg spør.
GK Elektro
VG2 Automatisering
VG3 Automatisering - pågående

Blir vel lærling etterpå da, forhåpentligvis på platform
Bigger than Jesus
Sgt. Pepper's Avatar
Nåværende yrke er Spionasje.

Utdanning: Medier og kommunikasjon.
Sitat av eclipze Vis innlegg
GK Elektro
VG2 Automatisering
VG3 Automatisering - pågående

Blir vel lærling etterpå da, forhåpentligvis på platform
Vis hele sitatet...
Er det ikke like vanskelig å få seg lærlingejobb som elektriker som tømrer? Hører folk i Trondheim sliter som bare juling for å få seg lærlingejobb.
VG1 Elektro
VG2 Elenergi
Påbygning almenfag (pågåande)
Sitat av KrissHad Vis innlegg

Eller plan 2:
Vg3 Bygg, Tømrer
1 år førstegangstjeneste. Jeger/etteretningstjeneste
1-2 års internasjonal tjeneste for militæret
2 års krigsskole m. fordypning i nærkamp (?)
Kontraktør for militæret
Vis hele sitatet...
Førstegangstjeneste i Ebn, finnes ikke.

1-2 års internasjonal tjeneste, dvs 2-4 kontigenter. Det sliter mye på kroppen.


2 års krigsskole finnes ikke. Og med fordypning i nærkamp, WTF?

Er du sivil og skal begynne på KS da er det 4 årig, hvis du ikke har befalsutdanning!

lykke til
▼ ... noen uker senere ... ▼
gikk både gk og vk1 elektro\automasjon her hjemme, i tilleg reiste jeg bort ett år for å gå vk1 transport og logistikk...

må ærlig inrømme att det ikke var nødvendig var så heldig å få meg plass på båt. mye fri og fine betalings ordninger =)
vg1 medier
vg2 Ikt, ca 4 mnd, til jeg ikke gadd de dumme kommentarene om å være eneste jenta og 29 gutter

droppa ut av skolen og begynte å jobbe.
reiste i militæret.

fant så ut at jeg ville begynne helt på nytt, så nå går jeg
vg1 helse og sosial, med fordypning innen ambulansearbeider, siden jeg er 19 og har lov å ha praksisen min på en ambulansestasjon.
Jeg har generell studiekompetanse.
Etter VGS var jeg som mange andre dessverre svært lei av skole/utdanning.
Jeg var en periode i militæret, for og så studere i Oslo.
Studerte 1 år med historie og 1 år med IT.

Jobber nå som driftskonsulent ved Logica Norge hvorpå jeg hovedsaklig jobber med applikasjonsdrifting/databaser/AD mm.

Skal ta noen enkeltemner til våren 2010 ved NITH, for så og fullføre en bachelor grad innen Programmering fom. høsten 2010.

Deretter fullføre en master ved UiO eller NTNU.
Sist endret av JMR; 28. oktober 2009 kl. 13:22.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Allmennfaglig...ferdig midt på nittitallet.
Marinen.
Informatikk på Høgskole...ferdig slutten av nittitallet
Får i dag betalt for å hacke...samt komme opp med mottiltakene for min arbeidsgiver.
VGS 1: Medier og Kommunikasjon Sandvika VGS
VGS 2: Medier og Kommunikasjon Samme sted
VGS 3: Medier og Kommunikasjon Studieforbedrende Samme sted
Etter dette tar jeg et friår, så blir det førstegangstjenesten + befalskolen.
Videre har jeg ikke tenkt enda.
Fagbrev i fiskeindutri
Masse tekniske kurs gjennom jobb.

Jobber nå som servicetekniker i samme firma som jeg tok fagbrevet.
Har jobbet der i 10 år og har ingen planer om å slutte.
Fullført GK Helse og sosial, VKI IKT-driftsfag og VKII Allmennfaglig påbygging.

Har jobbet i hjemmehjelpen, i kjøttdisk, som assistent for døvblinde, i kantine, som telefonterrorist, IKT-lærling (ikke fullført), digitalkinotekniker, på verksted for IT-bedrift og som barista. Men for øyeblikket er jeg litt på reisefot, og planlegger å ta hva som helst av arbeid i Barcelona fra januar av.

Egentlig har jeg mest lyst til å lære om mest mulig, uten å fokusere mot noe spesifikt yrke. Men jeg burde vel ha et litt mer spesifikt mål innen jeg fyller 25, hvilket gir meg 3 år på å finne ut av litt ting.
Sitat av x3m187 Vis innlegg
Førstegangstjeneste i Ebn, finnes ikke.

1-2 års internasjonal tjeneste, dvs 2-4 kontigenter. Det sliter mye på kroppen.


2 års krigsskole finnes ikke. Og med fordypning i nærkamp, WTF?

Er du sivil og skal begynne på KS da er det 4 årig, hvis du ikke har befalsutdanning!

lykke til
Vis hele sitatet...
Den lista hans er nok pretty much bullshit.

EDIT: Så ikke at det var planene hans.
Sist endret av campCKY; 9. november 2009 kl. 01:10.
Elektro -> Data & Elektronikk -> Dataelektronikerfaget.
Er nå lærling i ett service elektronikerfirma.