Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 1414
Hadde en liten spontan-shoot med en lokal gjeng brett/ski-kjørere her om dagen. Bildet er tatt på i Myrkdalen ved Voss, og kjøreren er Anders Thomassen. Hiver ut det bildet jeg er mest fornøyd med fra serien her, tar mer enn gjerne imot kritikk på komposisjon, lyssetting og bildet generelt. Bildet har vært overhalt i Lightroom.



Resten av serien finner du på bloggen i signaturen min!
Skal ikke gå så veldig teknisk inn på det, men du kunne gjerne vært litt mer variert med kameravinklene og lagt ut bildene på et galleri så man kan se exif-informasjon.
Jeg støtter deg forsovidt der, begynner å se behovet for et annet publiseringsformat enn blogspot. EXIF ligger forøvrig helt tilgjengelig i bildet (bruk en EXIF-viewer), men jeg skal gjøre det enkelt og legge det ut instillingene:

1/100
f/6.3
ISO100
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Bildet manglet litt action.
Ser ut som en sløving som sover på en rail fordi han glemte morra kaffen før han skulle til jobb. Mer lys og ørlite raskere lukketid hadde muligens gjort seg?
Sist endret av Sio; 14. desember 2009 kl. 14:23.
Sitat av MannY Vis innlegg
Jeg støtter deg forsovidt der, begynner å se behovet for et annet publiseringsformat enn blogspot. EXIF ligger forøvrig helt tilgjengelig i bildet (bruk en EXIF-viewer), men jeg skal gjøre det enkelt og legge det ut instillingene:

1/100
f/6.3
ISO100
Vis hele sitatet...
Jeg vet hvordan jeg sjekker EXIF selv, men jeg gidder ikke bruke energi på å undersøke hvilke innstillinger folk har brukt for å gi de kritikk. :P

Hvis du tenker på å hoste selv anbefaler jeg zenphoto. Ellers fungerer flickr fantastisk.

Jeg ville kanskje også belyst personen mer. Det virker som det er railen som er motivet, ikke personen. Raskere lukkertid og lavere f-verdi hadde også gjort seg for å få isolert (litt) mer jibbern.

Og ja, en god del raskere lukker når jeg tenker meg om.

Det er ikke så lang lukkertid at jeg føler at det blir bevegelse i bildet, men det er for lang lukkertid til at duden ikke blir blurry.
Sist endret av connubialis; 14. desember 2009 kl. 14:26.
ser ut som du har bommet litt med blitsen og. syns det blir litt mye blits på snøen/railen og litt lite på kjøreren.
Det som mangler for min del (i tillegg til det mange andre nevner) er bevegelse på fyren, ser ikke ut som at han gjør noe fett, som Sio sier.
Sofistikert ung mann
Spankyboii's Avatar
For meg ble det litt for lite action. For mye "stillestående"
Du kan heller bruke lengere lukkertid og panorere.
Formatet blir litt feil. Det er mye bedre med breddeformat en høydeformat, for da får du på en måte mer rom for bevegelse.

Men utover det var det et godt bilde
Jeg vil ha lengre lukker, lavere blendertall (mer blurry for- og bakgrunn) og motsatt vinkel slik at man ser forsiden av gogglsene. Ellers var det fett med vignettering. Jeg støtter forsåvidt joaduck som sier ja til breddeformat.
Får jeg lov å spørre hva du har brukt som lys forresten? Er det ekstern blitz eller har du brukt en annen lyskilde?
Takker for tilbakemeldinger! Ser at det er litt forskjellig, noen vil ha lengre lukker mens noen vil ha mye raskere. Angående at han ser "sløv" ut, så er det litt av stilen. Om man ser ut som man stresser som et helvete og har drukket for mye kaffe ser det raskt ganske kjipt ut. Det skal litt til for å se så laidback ut.

Lengre lukker tror jeg ikke hadde vært et tema, da blitsen ikke er SÅ kraftig at jeg ville ungått for mye bevegelsesblur i etterkant at blitsen fyrte. Jeg har allerede nok begevelsesuskarphet ved 1/100, og det hadde nok ikke blitt mye bedre med si 1/5 eller 1/3. Hadde alt vært ideelt hadde jeg hatt en blits til høyre også, for å fylle ut lyset der hvor det er uskarpt nå. Den blitsen er ihvertfall på vei i posten nå

Jeg kunne nok tiltet blitsen opp litt til, og er enig med at det kommer litt vel mye lys på railen. Angående vinkel er jeg utrolig enig, det slo meg mens jeg satt og så igjennom serien at jeg faktisk ikke har noen shots forfra. Her skal jeg skjerpe meg grovt.

Angående lys er det brukt en Sigma 530 DG SUPER (1/1) på stativ, fyrt med Blazzeo MegTrig-triggere. Triggeren var ikke helt glad i kulden, og jeg stresset litt med den. Noen som har erfarig med noen andre billige triggere, f.eks. Cactus sine, eller AlienBees sine CyberSync i kulde? Har hørt flere som har preiket om at sine Blazzeo-triggere svikter i kulden, og triggerene protesterte ganske kraftig under denne shooten, som er min første i minusgrader med disse. Hvis AlienBees sine klarer seg i kulden er de verdt de ekstra hundrelappene.

Takk, igjen!
Fy faen, her snakker vi fotograf som vet å sette pris på konstruktiv kritikk! Stort sett alle andre fotografer her på nff legger ut bilder på kreativt hjørne, men blir snurt når andre kommer med kritikk i stedet for å rose dem opp. Jeg har aldri sett en så reflektert fotograf. Jeg ser at du er ekstremt lærevillig, og for meg er det ingen tvil om at du legger ut bildene dine for å lære noe.

Hadde det vært en funksjon som heter "abboner på medlemmens tråder" hadde jeg glatt abbonert på deg. Vennligst send PM ved neste bildeopplastning dersom bildet er tatt etter d.d.
MannY: Det er forskjell på å ha en laidback stil, og å være kjedelig. Jeg nekter å tro at railsessionen var så kjedelig som det bildet beskriver...
Sofistikert ung mann
Spankyboii's Avatar
MannY: Får du like mange possitive tilbakemeldinger på foto.no?

opps min feil, du har bare lagt ut et, my bad
Sitat av dynamite Vis innlegg
Fy faen, her snakker vi fotograf som vet å sette pris på konstruktiv kritikk! Stort sett alle andre fotografer her på nff legger ut bilder på kreativt hjørne, men blir snurt når andre kommer med kritikk i stedet for å rose dem opp. Jeg har aldri sett en så reflektert fotograf. Jeg ser at du er ekstremt lærevillig, og for meg er det ingen tvil om at du legger ut bildene dine for å lære noe.

Hadde det vært en funksjon som heter "abboner på medlemmens tråder" hadde jeg glatt abbonert på deg. Vennligst send PM ved neste bildeopplastning dersom bildet er tatt etter d.d.
Vis hele sitatet...
Vel, her kan jeg ihvertfall ikke gjøre annet enn å si tusen takk! Det er jo kritikken som gir meg mulighet til å forbedre meg, og da nFF er et relativt vanskelig audiens å tilfredstille på fotofronten syntes jeg det er spennende å legge ut bilder her! Om noen sier "bra bilde, liker fargene" er det ikke mye lærdom å hente ut av det, men om jeg får forslag og innspill som jeg har fått i denne tråden kommer jeg mye rikere ut av det! Og ikke minst, når noen har tatt seg tid til å gi meg tilbakemelding (uansett hvordan den er) er det minste jeg kan gjøre å gi dem et svar. Takker for dine fine ord!

Minigolf: joda, jeg støtter deg der, og ser hvordan du kan se på det som kjedelig. Vi deler sikkert et litt forskjellig perspektiv på det, ettersom jeg var tilstede og har flere actionfylte minner fra shooten enn kanskje bildet uttrykker. Anbefaler deg å ta en titt på resten av bildene på bloggen min!

joaduck: Hehe, ja, jeg er ikke helt inne på det med å legge ut bilder på foto.no...enda. Nå holder jeg på med bloggen min, deviantart og noe her i hjørnet. Kanskje med tiden! Uansett, er koselig å se deg som gjenganger i trådene mine her
Sitat av MannY Vis innlegg
Angående lys er det brukt en Sigma 530 DG SUPER (1/1) på stativ, fyrt med Blazzeo MegTrig-triggere. Triggeren var ikke helt glad i kulden, og jeg stresset litt med den. Noen som har erfarig med noen andre billige triggere, f.eks. Cactus sine, eller AlienBees sine CyberSync i kulde? Har hørt flere som har preiket om at sine Blazzeo-triggere svikter i kulden, og triggerene protesterte ganske kraftig under denne shooten, som er min første i minusgrader med disse. Hvis AlienBees sine klarer seg i kulden er de verdt de ekstra hundrelappene.
Vis hele sitatet...
Kjøp deg pocketwizards, da får du triggere som tåler en del, i tillegg til å kunne løse ut kameraet på avstand. Du har sikkert vurdert de, men tenkte jeg kunne nevne de
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av MannY Vis innlegg
Lengre lukker tror jeg ikke hadde vært et tema, da blitsen ikke er SÅ kraftig at jeg ville ungått for mye bevegelsesblur i etterkant at blitsen fyrte.
Vis hele sitatet...
Hva med slowsync?
Jeg har allerede nok begevelsesuskarphet ved 1/100
Vis hele sitatet...
Err, nei? Det er i nærheten av å være midt i mellom, altså er det for mye til at det ser ut som om du har fryst bevegelsen, og for lite til at det skaper fart. Ser ut som slurv og uklart bilde fordi det ble tatt i fart med et kamera med maks blender på 5,6, som derfor må kompensere for dette med lengre lukkertid. (eller bare auto-innstillinger, som for det meste slår feil)
og det hadde nok ikke blitt mye bedre med si 1/5 eller 1/3.
Vis hele sitatet...
Hvorfor ikke? Hadde fått bakgrunnen skarp og fin dybdeskarphet fordi du måtte kompensere med blender. Stativ?
Jeg kunne nok tiltet blitsen opp litt til, og er enig med at det kommer litt vel mye lys på railen.
Vis hele sitatet...
Mm, gul snø er ikke helt greia. Dramatisk lys nedenfra tho, det kunne funket.
Snakk om triggere og kulde
Vis hele sitatet...
Takk for tipset, dette kan nok motivere meg til å gå for PWs med én gang.

Stativ til blitsen? Metall? Hvilket? Eller bare.. karbonbasert? ;)
Det er ikke lett å fange brett på film. Det finnes jo de som ikke gjør noe annet enn å ta bilder/filme, fordi de er flinke til å fange "sporten".
jeg synes vinkelen ble veldig feil. klarer ikke forklare hvordan du kunne gjort det bedre, er ikke flink med ord. Men, i hvertfall: det blir mye fete bilder hvis kjøreren kommer kjørende mot deg.
Men, anbefaler deg å se et par filmer, de gutta som skyter der har erfaring på akkurat sånne type bilder. synes du skal se They came from, spesielt Halldor Helgason sin del, veldig pen part. Og torstein horgmo's part fra Black Winter er også fantastisk. Og Afterlame, historiens beste brettfilm, de har virkelig klart å fange alt det kule med snø i en time film