Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 3479
Jeg har fått sony alpha 330, men er usikker på om det er dette kameraet som er passer meg. Vurderer å bytte enten til Cannon EOS 500D eller et Nikon D5000. For min del er speilrefleks noe helt nytt, så setter pris på all informasjon/råd.

Takk
Heisann! Jeg er oppvokst med Cannon og fått det drilla in i hodet av fattern:P
Men jeg prøvde Nikon først for og teste det men likte det ikke serlig godt så jeg kjøpte med Cannon EOS 500D og er Super fornøyd så jeg kan lett anbefale det kameraet der.

Lykke till!
Det tekniske skal jeg holde meg unna for det er så personlig, men du må iallefall prøve grepet på de forskjellige merkene og modellene, det har mye å si. Meget irriterende å ha et kamera med altfor lite grep, eller omvendt.
Sitat av Butchern Vis innlegg
Det tekniske skal jeg holde meg unna for det er så personlig, men du må iallefall prøve grepet på de forskjellige merkene og modellene, det har mye å si. Meget irriterende å ha et kamera med altfor lite grep, eller omvendt.
Vis hele sitatet...
Riktig det Butchern sier her ta et kamera som passer deg best og du liker å som du kan se for deg ta blider med.
Se på det, ta på det. Du vil tjene mer på å ha et kamera som har et grep som passer deg og har middels gode tekniske egenskaper, eller et med et grep som ikke passer deg i det hele tatt og har middels ++ tekniske egenskaper. Men alle de tre der er gode kamera.
Det er ikke kameraet som tar gode bilder, det er fotografen..
Jeg sverger til Canon. Har aldri hatt noe å utsette på utstyret fra de.
Sofistikert ung mann
Spankyboii's Avatar
Sitat av dré Vis innlegg
Jeg har fått sony alpha 330, men er usikker på om det er dette kameraet som er passer meg. Vurderer å bytte enten til Cannon EOS 500D eller et Nikon D5000. For min del er speilrefleks noe helt nytt, så setter pris på all informasjon/råd.

Takk
Vis hele sitatet...
Personlig liker jeg Nikon utrolig godt og har god erfaring med dette merket da jeg har brukt D70 før og D300 nå
jeg vil anbefale deg nikon kameraet, men dette er min mening
Jeg bruker Nikon i dag og kommer nok til å ikke bytte med det første

Canon og Nikon er vel de to største (Win vs Mac), men, som de andre skriver, finn noe du liker. Besøk en fotobutikk og test og føl på de forskjellige modellene.
Det er greit å tenke litt på fremtidige objektivkjøp og andre oppgraderinger. Man kan bruke visse gamle minolta-linser på alpha, men tilbehørsmarkedet til canon og nikon er fortsatt mye større. Derfor synes jeg de lager de beste førstegangskameraene. Personlig synes jeg ergonomi er ett fett, egentlig. Alle speilreflekskameraer jeg har brukt ligger godt i min hånd.
For meg så betyr ergonomi veldig mye. Av de modellene du nevner så er de relativt jevnbyrdige som kamera.

Som allerede nevnt så tar du ikke noen bedre bilder med hverken Nikon eller Canon for den saks skyld. Men som sagt så ville jeg valgt kamera etter hvordan de ligger i hendene mine, og er det for lite så synes jeg det er ubehagelig å bruke.
Er selv svært fornøyd med Canon. Var enkelt å sette seg inn i menyene, selv om det var mange avanserte funksjoner. Har prøvd nikon og. Tror jeg forsåvedt hadde blitt like fornøyd, men føler programmvare som : live remote shoot mangler :S
Er ikke noe du kommer til å få serlig bruk for med mindre du skal ta bilder med lang eksponering eller vis du har stort fotostudio og vil få det litt mer praktisk.
Jeg vil absolutt anbefale å gå for Canon. Brukervennlig, lett å stille inn blender, iso osv siden man får mye bedre bilder av manuell enn automatiske innstillinger. Dessuten bruker mediebøkene alltid Canon som eksempler, aldri Nikon osv. Tenker at det kanskje er en grunn til det?!
Jeg er Canon bruker, men jeg syns Sony's innebygde bildestabilisatorer høres utrolig morsomt ut.

Men at kameraet ligger godt i hånda er det viktigste. Jeg kan for eksempel ikke bruke kameraer mindre enn 30/40/50D, da har jeg ingen steder å legge lillefingeren og fingrene får ikke holdt godt nok, mens et 1D blir for stort og klumsete.
Passer ikke kameraet i hånden blir man fort sliten.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
sh1bby nevner noe jeg ikke har sett nevnt før i tråder akkurat som denne: Brukervennlighet. Først vil jeg anbefale alle å lese denne om de ikke har gjort det fra før. Det er verdt det.

UI er viktig. Ken Rockwell (ham igjen? Ja, hvorfor ikke) ser ut til å mene at det er dette som gjør Leica så overlegent Canon og Nikon og slikt.

Kort sagt: På et Nikon-kamera finner jeg ikke fram. Her på fotolinja på folkehøgskolen har jeg vært borti D300, D3000, og andre. Å ikke ha egen knapp for ISO for eksempel syntes jeg var kraftig irriterende. Samme med hvitbalanse. Dette er en til dels en smakssak, men det kan være lurt å teste om man liker måten å stille om på de fire funksjonene lukkertid, blenderåpning, ISO og hvitbalanse før man kjøper.
Dette er den evige diskusjon!
Personlig ville jeg valgt Canon fremfor Sony og Nikon. Og Nikon fremfor Sony. Hvorfor? Har vel en del med markedsføringen å gjøre tenker jeg..For hvis jeg tenker meg om, er det ærlig talt ikke store forskjell på det endelige resultatet som kommer ut av disse kameraene.
Det du heller burde tenke på er personlige forhold: Har en kompis av deg canon og masse objektiver du kan teste/låne? Hva bruker dere på jobben/skolen? Osv . .
Uansett så er det viktig og ikke starte med det beste av det beste utstyret. Da lærer man seg ikke noe som kalles Kreativitet
Sist endret av OracIe; 9. desember 2009 kl. 17:55.
Jeg jobber i butikk og selger Canon og Nikon speil daglig, og som en Canon-(med en n)mann selv selger jeg for det meste Canon sine kamera. Som regel pleier jeg å si at det har lite å si om du velger Canon, Nikon, Sony, Pentax, Sigma eller hva enn du vil, kameraet er bare et redskap, og samtlige av de nevnte produsentene leverer gode nok produkter til å ta fantastiske bilder. Det er personen som står bak, fotografen, som har med å gjøre hvordan resultatet ender opp. Personlige preferanser har litt å si når du velger produsent, du må nesten gå i butikk og føle litt på kameraet, se hva du liker.

Du vil ha muligheten til å ta forferdelig gode bilder med både Canon, Nikon og Sony, det er hva du liker som spiller inn her.
Sitat av GothQueen Vis innlegg
Jeg er Canon bruker, men jeg syns Sony's innebygde bildestabilisatorer høres utrolig morsomt ut.

Men at kameraet ligger godt i hånda er det viktigste. Jeg kan for eksempel ikke bruke kameraer mindre enn 30/40/50D, da har jeg ingen steder å legge lillefingeren og fingrene får ikke holdt godt nok, mens et 1D blir for stort og klumsete.
Passer ikke kameraet i hånden blir man fort sliten.
Vis hele sitatet...
Sony's innebygde bildestabilisator er spennende, men objektivene er så fryktelig dyre Vurderte faktisk Sony selv, men ble Canon EOS 40D og angrer meg ikke det grann.
Sitat av SemiColon Vis innlegg
Sony's innebygde bildestabilisator er spennende, men objektivene er så fryktelig dyre Vurderte faktisk Sony selv, men ble Canon EOS 40D og angrer meg ikke det grann.
Vis hele sitatet...
Men Sony kan bruke Minolta optikk og det er mye fint brukt man får tak i billig.
Ellers så har vel Tamron og Sigma begynt å lage plastrør som passer?
Bruker selv et 500D for tiden (har hatt Canon dSLR siden 2005), og er veldig fornøyd med det. Ville nok valgt Canon eller Nikon da de har et større utvalg av utstyr, har holdt på lengre og et større bruktmarked.
Har selv et olympus kamera, som har innbygd bildestabilisator, som gjør objektivene billige, også er olympus veldig billige kameraer. og de er mer en branok for meg(bortsett fra at det er litt vanskelig å ta bilder i mørke omgivelser for en amatør )