Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1018
Trangsynt visjonær
Polar-'s Avatar
Hei folkens, har nylig fått meg kamera. Så tenkte jeg skulle dele et bilde samt en liten videosnutt jeg har lagd for å høre om jeg er på rett spor

http://flic.kr/ps/2uNzZk

(Se i full størrelse)

Video fra samme kveld:

http://www.youtube.com/watch?v=ckkfAuxl7po

(Se i HD)

Kjempe bra! Keep it up!
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Fin eksponering og hvitbalanse på filmen. Likte fokusskiftene godt, men skulle så gjerne ha ønsket at kamera ble holdt helt i ro når fokusskiftet ble gjort (litt for lite stativ?)
Likte begge bildene godt, spesielt det første hadde jeg veldig sansen for.
Når det gjelder videoen, synes jeg musikken passet bra til bildene, og du viser her mye vakker natur m.m., men jeg synes fokuseringen ble noe hakkete og likedan med zoomingen. Og når du dreier/beveger kameraet er bevegelsene ujamne og forstyrrer og ødelegger litt for helhetsinntrykket, et stødig stativ hadde nok vært en fordel, men jamt over liker jeg det jeg ser og om dette er førsteforsøket ditt, gleder jeg meg til å se hva du greier å få til med litt øvelse.

Så ja, jeg vil absolutt påstå at du er på rett spor.
Trangsynt visjonær
Polar-'s Avatar
Trådstarter
Takk. Ja, det er dessverre tatt på en lite, lett reisestativ, så det skal lite til for at det blir litt vibrasjoner. Det har sine fordeler når man er på tur, men ingen tvil om at jeg kommer til å investere i et mer stødig stativ etterhvert for bruk til video. Har hatt dSLR'et i ei ukes tid nå, tok det rolig med innkjøpet til jeg har funnet ut hva jeg trenger til mitt bruk. Samme gjelder linser etc; denne er vel langt fra optimal å skyte video med

Jeg hadde lyst å fange skjønnheten på øya som en kontrast til kystfortet som Nazi-Tyskland reiste på nordsiden av øya i 1942 og som fortsatt står der, inkl flere hundre meter 80 år gammel piggtråd de etterlot seg.
Øya er tilholdssted til store mengder fugl som har hekket der i millenniumer; de har tatt de gamle kanonene godt i bruk til å gjemme avkommene sine fra havørna.
Sist endret av Polar-; 1. juli 2013 kl. 01:57.
Jeg synes at fokus-effekten var greit de to første gangene, men så blir det gammelt. Problemet er at en slik effekt fungerer best hvor ulike nivåer utforskes, som i kornåkeren etc. Men, inn-ut-fokusering på hus, rustige kanoner, trær og fjell og "flate" bilder fungerer ikke. Da blir det effekt for effektens del, og ødelegger for god komposisjon. Da savner jeg heller flere "still frames", som bildene dine, i video-format. Hva med flere refleksjoner i f.eks vinduer? Eller hvor lyset brytes mellom bygningene? Eller skygger? Eller arkitektoniske motiver? Alt i alt savner jeg mer komposisjon. Som bildet på 1:24 - kjempeflotte farger og fin komposisjon akkompagnert av mektig musikk - også kommer det en inn-fokusering av en ubetydelig busk. Litt lite sammenheng der altså.

Dog, godt jobbet!

Og: Som ved piggtråden: Det er greit at du fokuserer fra ett plan til et annet - men det blir travelt når fokuset alltid skal gå fra 0-100% - altså at du godt kunne stoppet der hvor du stoppet på de nærmeste piggene, og ikke trakk fokusen ennå nærmere på slutten. For da slår på en måte blikket tilbake igjen. Og uten blikkfang er bilder "ubetydelige", sånn helt estetisk sett.
Trangsynt visjonær
Polar-'s Avatar
Trådstarter
Enig der Keyser. Den bar vel litt preg av at jeg ville teste ut manuell-fokusen. Jeg synes den var litt vanskelig og kontrollere da jeg ikke har noen følgefokus eller ekstern skjerm, så det var litt halvgjetting når jeg var i fokus på noe
Men bra tilbakemeldning, det fikk meg til å tenke mer aktivt ift. komposisjon. Ser nå at den stakkars buska kanskje ikke var verdig megabytesn på minnekortet.
Sist endret av Polar-; 1. juli 2013 kl. 02:53.